Gyakoribb a civilek és lakóházak bombázása részükről, képességük és tapasztalatuk inkább ebben az irányban van.Mert amikor a zsidó F-15-ök 40-50 éves technikát lőnek szarrá Szíriában, az valós, masszív képesség?
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Gyakoribb a civilek és lakóházak bombázása részükről, képességük és tapasztalatuk inkább ebben az irányban van.Mert amikor a zsidó F-15-ök 40-50 éves technikát lőnek szarrá Szíriában, az valós, masszív képesség?
Ne legyünk részrehajlóak, az izraeli légierőnek is valós, masszív képességei vannak. Más kérdés, hogy mennyire önerőből, de legalább nem úgy használják a technikát, mint a szaúdiak és a fejlesztésekhez is hozzá tudnak szagolni ha kell.Mert amikor a zsidó F-15-ök 40-50 éves technikát lőnek szarrá Szíriában, az valós, masszív képesség?
Ez most nagyon új, nagyon top és nagyon nem fizettek bele. Úgy képzelem, mint a JSF programot, ha jó lett volna mindenkinek az A akkor feléből kijött volna a fejlesztés, de kellett 3 változat ami eléggé eltérő, főleg a STOVL változat. Most is akartak egy gépet, ami sokmindenben más, lehet ha annyira megdobta volna a fejlesztési költségeket, hogy nem érné meg. És még mindig ott tartunk, hogy alapja sem volt a követelőzésüknek, mert eszet nem tudnak belerakni, ipart sem, és pénzt meg nem raktak.Ennek némileg ellent mond az, hogy más programokban sikerült az együttműködés, az előre megállapodottak szerint. BrahMos, Barak8, Kalvari-osztály, stb.
Hogy az Indiaiak nem könnyű partnerek, az egy dolog, lásd mondjuk MMRCA/Rafale tárgyalások. De hogy 10 év ígérgetés után semmit ne tudjanak felmutatni, azért az már bajos, és ezt nem lehet csak simán rájuk kenni. Azt meg pláne nem, hogy csak a pénz miatt. Eközben a HAL saját 5. generációs projektje többet mozgott előre, és cirka egy milliárd dollárt költöttek már el rá...
Volt valami valós ellenfél vagy legalább tömeghadsereg ami ellen fel kellett vonulniuk földön vizen levegőben az elmult 10-15 évben? Mert én arról lemaradtam.Ne legyünk részrehajlóak, az izraeli légierőnek is valós, masszív képességei vannak. Más kérdés, hogy mennyire önerőből, de legalább nem úgy használják a technikát, mint a szaúdiak és a fejlesztésekhez is hozzá tudnak szagolni ha kell.
Félreértettél. Soha nem a nagy szám valami alakját lemérni. A titok az, hogy hogy a búbánatba gyártsad le, hogy ne csak külsőre hasonlítson, hanem funkciójában is. Kína ezzel szop 20 éve az AL-31esetén...Majd kicsit hosszabb lesz vagy rövidebb, tesztelni úgyis letesztelnének mindent és valamilyen számbeli logikája is bíztosan van, hogy valami miért pont akkora. De azért van is valamennyi mozgástér a méreteknél meg talán a formánál is, az A-B-C verziók is eltérnek egymástól. A B-2 csupaszárny, lehet ott kisebb a tűréshatár, nem keverném ide. Mindenesetre elég pontos méreteket és formai adatokat be tudnak gyűjteni ahoz, hogy a bevonat nélküli gépre számoltathassanak egy radarkeresztmetszetet az erre megfelelő szoftverrel, így lemásolni is le tudnák a formát. Nem hiszem, hogy a radarkeresztmetszete számottevően nagyobb lenne a PAK-FA-nak, mivel rendelkezésükre áll az F-117 konkrét bevonata, valószínűleg valami infójuk van az F-22 és F-35 festéséről is, és van 3 db vadász(bombázó) amiről lehet másolni a látható részeket ha kell.
Egy olyan változat esetleg lehet, hogy beáldoznak az RCS-nél valamiért cserébe, de ha pont a leglényegesebb része az egésznek az alacsony észlelhetőség, akkor ennek nem sok értelme van.
Eközben a HAL saját 5. generációs projektje többet mozgott előre, és cirka egy milliárd dollárt költöttek már el rá...
Az F-117 nem egy lapra tett fel mindent, hanem korlátozott forrásokból más gépekből összelegózva és gyorsan összerántve annyi telt. A stealth technika akkor annyit tudott, hogy rádió és RWR sem volt stealth módban.Az F-35 is és a Pakfa is kevésbé lopakodó mint az F-22, a B-2 vagy anno az F-117 volt. Előreláthatólag egyre csökkenni fog a lopakodás korábban még döntő jelentősége ezért olyan repgépet kell tervezni amely nem tesz fel mindent egy lapra mint annak idején az F-117(=csak a lopakodást tudta de ezen kívül semmi mást. Amúgy miért is vonták ki, ugye?) és akkor is ér valamit ha a lopakodás már elenyésző jelentőségű lesz. Az észlelő elektronikák és alkalmazási sémáik kb fél-egy évente fejlődnek ám a már legyártott sárkányszerkezet évtizedekig adva van.
Akkor a leglényegesebb kérdésre már meg is fogalmaztad a választ. Nem a tervezés és a méretezés a cél, hanem a kitűzött célnak megfelelő gyártmány létrehozása. Minden más csak egy lépés az odavezető úton, ha csak egy is kimarad, jön a pofára esés - lásd Tejas, ami repül ugyan sok-sok év után, de mit tud az eredeti kívánalmakhoz képest?!! És milyen áron?Azért egy hossztartót még itthon is meg tudnának tervezni és méretezni szerintem.Az persze más kérdés,hogy legyártani nem tudnánk...
Azért dolgoznak durván az IR alapú megoldásokon, lásd DAS. Ezzel persze nem lehe 200 km-re vitézkedni, de bőven a BVR WVR átmenet előt lehet akár MCU-hoz szükséges pontossággal data linkkel céljeleket és tracket csinálni.ozymandias
Azért én nem írnám le a Vietnam szintű dogfight-okat egy olyan korban amikor majdnem minden új gép 5. generációs. Mert hát ugye nehéz úgy BVR-kedni, hogy nem látod a másik repülőgépet....
A jövő, vagy talán már a jelen is néhol az, hogy hálózat alapú rendszer derít fel messziről, amelynek elemeit gőzerővel fejleszti minden nagyhatalom, passzív radartól, bi és multistatik rendszereken át a már létező hosszú hullámhosszal dolgozó pl. Nebo vonalon keresztül egészen a hang illetve a mágneses tér változásain alapuló rendszerekig bezárólag. Ez a vonal jobb a stealth célok előrejelzésében, felderítésében. A DAS és Pirate vonal arra szolgál inkább, hogy ha egyáltalán tudnak egy kb távolságot, kb azimutot, akkor utána erre felé lehet velük keresni konkrétan, illetve igen, akár a klőtt rakétáknak útvonalat adni pontosabban. Ahol én pl. mondjuk a kombinált vezérlésnek valóban látom értelmét, és nem tartom pocséklásnak, az pont a jövőben használatos 5. gen elleni rakéta vonala, s nem a gps/lézer kombi sikló bombáké, mert itt nagyon értékes a célpont. Szerintem ez lesz az irány, s ezért nem lesz a stealth sem örök ultimate képesség.Azért dolgoznak durván az IR alapú megoldásokon, lásd DAS. Ezzel persze nem lehe 200 km-re vitézkedni, de bőven a BVR WVR átmenet előt lehet akár MCU-hoz szükséges pontossággal data linkkel céljeleket és tracket csinálni.
A HAL saját 5. generáció projektje repül? Mert 2010 óta a PAK-FA/Szu-57 legalább repül. A HAL 5. generációs AMCA projektje nem hivatalosan 2008-ban, hivatalosan 2011-ben indult, állítólag 2014-ben kész is lett. 2011 óta eltelt 6 év. A PAK-FA 2003-ban indult és 2010-ben repült, tehát a projekt indulását követően 7 évvel.
Az indiai-orosz megállapodás (2007) után három évvel. Az első felszállás óta eltelt hét év alatt épült hét vagy nyolc példány. Az AMCA első felszállása hogy mikor lesz, azt nem tudom, de azt se, hogy hány példánya lesz hét évvel azt követően és lesz-e benne saját fejlesztésű radar és hajtómű, szenzorfúzió, avionika, miegyéb...
Az F-35 is és a Pakfa is kevésbé lopakodó mint az F-22, a B-2 vagy anno az F-117 volt. Előreláthatólag egyre csökkenni fog a lopakodás korábban még döntő jelentősége ezért olyan repgépet kell tervezni amely nem tesz fel mindent egy lapra mint annak idején az F-117(=csak a lopakodást tudta de ezen kívül semmi mást. Amúgy miért is vonták ki, ugye?) és akkor is ér valamit ha a lopakodás már elenyésző jelentőségű lesz. Az észlelő elektronikák és alkalmazási sémáik kb fél-egy évente fejlődnek ám a már legyártott sárkányszerkezet évtizedekig adva van.
Erre szoktam mondani, hogy ha ma a 30 éves F-15E vagy a 20+ éves F-22A terveit 1:1-ben átnyomná ide a jenki mit tudna vele kezdemni Mo. Kb. semmit, izgalmas olvasmány lenne, de legyártani nem tudnánk belőle n+1 dolgot. Lehet, hogy egyes részeit a doksinak egyetlen szakember sem értené meg...Akkor a leglényegesebb kérdésre már meg is fogalmaztad a választ. Nem a tervezés és a méretezés a cél, hanem a kitűzött célnak megfelelő gyártmány létrehozása. Minden más csak egy lépés az odavezető úton, ha csak egy is kimarad, jön a pofára esés - lásd Tejas, ami repül ugyan sok-sok év után, de mit tud az eredeti kívánalmakhoz képest?!! És milyen áron?
Jujujujujj....A jövő, vagy talán már a jelen is néhol az, hogy hálózat alapú rendszer derít fel messziről, amelynek elemeit gőzerővel fejleszti minden nagyhatalom, passzív radartól, bi és multistatik rendszereken át a már létező hosszú hullámhosszal dolgozó pl. Nebo vonalon keresztül egészen a hang illetve a mágneses tér változásain alapuló rendszerekig bezárólag. Ez a vonal jobb a stealth célok előrejelzésében, felderítésében. A DAS és Pirate vonal arra szolgál inkább, hogy ha egyáltalán tudnak egy kb távolságot, kb azimutot, akkor utána erre felé lehet velük keresni konkrétan, illetve igen, akár a klőtt rakétáknak útvonalat adni pontosabban. Ahol én pl. mondjuk a kombinált vezérlésnek valóban látom értelmét, és nem tartom pocséklásnak, az pont a jövőben használatos 5. gen elleni rakéta vonala, s nem a gps/lézer kombi sikló bombáké, mert itt nagyon értékes a célpont. Szerintem ez lesz az irány, s ezért nem lesz a stealth sem örök ultimate képesség.
A kiemelt rész nem igaz. Lopakodó F-16 volt a cél avionika térn is. Az F-35 a Raptorhoz képest egy olcsójános stealth gépnek készült. Még olyan vad gondolatok is voltak, hogy a gépek egy részében radar sem legyen, mert úgyis mástól megkapja a célokat data linken.Ugyanez igaz az F-35 esetében is, a koncepció kb. az volt, hogy egy lopakodó jellemzőkkel bíró F-16ot csináljanak amiben a világ legjobb avionikája van. Az alapján amit eddig hallottam ( leszámítva a Sprey féle bullshitet ) ezt a repteljesítményt tudja is, sőt, jobb annál, az avionikáról meg szerintem senkit sem kell győzködni. Az meg, hogy nem tud M2-t a gép az teljesen lényegtelen, nehezen hiszem, hogy az F-16osokkal bármikor repültek volna M1,3-nál sokkal gyorsabban egy valós harci helyzetben.
A kiemelt rész nem igaz. Lopakodó F-16 volt a cél avionika térn is. Az F-35 a Raptorhoz képest egy olcsójános stealth gépnek készült. Még olyan vad gondolatok is voltak, hogy a gépek egy részében radar sem legyen, mert úgyis mástól megkapja a célokat data linken.
A Raptor koncepciója is részben ez, de ott ilyen marhaság azért nem merült fel, mert egy kötelék tetszőleges tagjának képesnek kell lennie erre. Egy F-22 meg elől LPI radarozgatva és a mögötte levő gépek a max. loftolással hajigálják a rakétákat az ellen felé.
Pontosan erről van szó, a csúcson lévő gyártástechnológiai eljárásoknak egy részét megfelelő előképzés nélkül magyar (vagy akár kínai) szakemberek meg se értenék, új eljárások és anyagok nevéről azt se tudnák eszik vagy isszák azokat!! Ezért nem olyan egyszerű ránézésre/tolómérővel/anyagminőség-méréssel lekoppintani csúcstechnológiás gyártmányokat!! Amit megértenénk, annak egy részéről meg kiderülne, hogy pl. csak egyetlen megfelelő méretű autokláv (kompozitgyártmányok!) akkora anyagi beruházást, utána meg akkora energia-szükségletet jelent, hogy magunkba ájulnánk (és nem is egy kellene belőle pl. a repiparhoz). Párszor talán leírtam már, hiába írnák le miből/mennyiből készül az igazi dunaföldvári halászlé, soha olyant nem tudnék főzni mint amivel a néhai halászmester Sanyi bácsi vendégelt meg bennünket anno!Erre szoktam mondani, hogy ha ma a 30 éves F-15E vagy a 20+ éves F-22A terveit 1:1-ben átnyomná ide a jenki mit tudna vele kezdemni Mo. Kb. semmit, izgalmas olvasmány lenne, de legyártani nem tudnánk belőle n+1 dolgot. Lehet, hogy egyes részeit a doksinak egyetlen szakember sem értené meg...