Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 078
113
Ha egy blisc technológiával készült fokozaton megsérül az egyik lapát akkor azt,hogy cserélik?

Felrakó hegesztéssel kitöltik, ha lehet. Ez a szabvány eljárás. A heganyagnak azonosnak kell lennie, de a hegesztés hőhatás övezetében így is feszültség keletkezik.
Amúgy ha ez nem segítene (túl nagy a sérülés) ugrik le az egész fokozat és megy helyére a másik.
A hagyományos, lapátonként összerakott fokozatoknál általában 5 sérült lapátig tudnak egy fokozatot javítani. Egy hajtómű egy adott fokozatához általában 5 tartalék lapát kerül legyártásra abból az anyagból, azzal az öntéssel és forgácsolással. Ezt vagy megkapja az üzemeltető, vagy el van raktározva a hajtómű gyártójánál. Bizonyára azért gyártója és országa válogatja, hogy ez az ötös darabszám mennyire szigorú kitétel. Tehát példaként egy RD-33-as 4+9 fokozatához elvben 65 darab, 13 féle lapát van tartalékban. Ha ezekből egy fokozat úgy sérül, hogy túllépik a tartalék darabszámot, akkor egy komplett, vadonat új fokozat lapátai kerülnek legyártásra, plusz ugye az új tartalék. Így tudják biztosítani a lehető legjobb kiegyensúlyozottságot.

A blisk technológiánál nem kell készletezni tartalék lapátot és normál esetben a fokozat eleve kedvezőbb a kiegyensúlyozottság terén. A felrakó hegesztés egy működő dolog és ha a megröntgenezett lapátoknál nem találnak olyan, a felszín alatt kifutó további repedéseket, amelyek miatt kukázni kéne a komplett fokozatot, akkor mehet a javítás. Nyílván a felrakó hegesztéses lapátjavításnak is megvan a darabszám korlátja. Azaz, ha ledarálódott az összes lapát, nem állnak neki kitöltögetni a csonkoktól kezdve. De ezt már írtam :)
Ugyanakkor az előállítás műveleti ideje és az aerodinmaikai hatásfok, továbbá nagyobb egyenszilárdság miatt a blisknek manapság már inkább előnyei vannak, mint hátrányai.
 

Telak2

Well-Known Member
2016. október 28.
1 101
1 221
113
Kérdés: A lentebb lévő gépnek miért más a hajtóművek közötti rész?
22552934_10155677053243604_1667125399274420820_o.jpg
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Mert ott egy nagyméretű dugóhúzó elleni stabilizáló ernyő van. Az a 051-es gép, azaz az első PAK-FA.
Talàn annyi hogy nem dugóhúzó elleni az ernyő, hanem ha a dugó kilaposodik (és emiatt nem tud kijönni a gép belőle) akkor az ernyő nyitásával újra függőleges helyzetbe tudja állítani a gépet és ki tudja vezetni a dugóból.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 468
19 048
113
https://vpk.name/news/195717_indiiskie_vvs_zabrakovali_rossiiskii_istrebitel.html

India végre belátta hogy nem érdemes az oroszokkal foglalkozni és az FGFA helyett az f-35 felé veszi az irányt.

És ezzel szerintem az f-35 lesz az első olyan repcsi amit az Egyesült Földi Erők alkalmaznak .

Már csak azért is mert a Franciák és a Németek is ebbe az irányba fognak tolódni

Dél-korea japán olasz UK Kanada Izrael SZA Lengyelország Hollandia India Németország Franciaország Katar Törökország Spanyolország Szingapúr Arab emirátusok Görögök Norvégia Dánia Belgium Egyiptom .

Ezért nem veszi komolyan a magyar kormánya fegyverkezést .

Kicsit át fordítva katonásan :

Ha Amerika velünk, kicsoda ellenünk ?

Kövezzetek meg ha nincs igazam ;)
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 535
45 020
113
https://vpk.name/news/195717_indiiskie_vvs_zabrakovali_rossiiskii_istrebitel.html

India végre belátta hogy nem érdemes az oroszokkal foglalkozni és az FGFA helyett az f-35 felé veszi az irányt.

És ezzel szerintem az f-35 lesz az első olyan repcsi amit az Egyesült Földi Erők alkalmaznak .

Már csak azért is mert a Franciák és a Németek is ebbe az irányba fognak tolódni

Dél-korea japán olasz UK Kanada Izrael SZA Lengyelország Hollandia India Németország Franciaország Katar Törökország Spanyolország Szingapúr Arab emirátusok Görögök Norvégia Dánia Belgium Egyiptom .

Ezért nem veszi komolyan a magyar kormánya fegyverkezést .

Kicsit át fordítva katonásan :

Ha Amerika velünk, kicsoda ellenünk ?

Kövezzetek meg ha nincs igazam ;)
Egyesült Földi Erők ;) ?! Hova kéred az első terméskövet :)?
 
  • Tetszik
Reactions: joker and fip7

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 078
113
Érdekes meglátás az indiaiak indoklásában. Szerintük a gép ára túl magas a várható képességeihez képest. Ismerős? F-22, F-35 ugyanez.
A kulcs a belső fegyvertérben, mint ATF koncepcióban van. A mai úgynevezett 5. generácisó gépek fő jellegzetessége ugyanis az alacsony észlelhetőségi miatt kialakított belső fegyvertér.
Ez még a nyolcvanas évekbeli ATF tenderből ered és simán átöröklődött a később JSF, PAK-FA és más elgodnolásokba is. Nyilván annak vélt harcászati és járulékos aerodinamikai előnyei miatt is.
Igen ám, de egy belső fegyvertér egyfelől erősen korlátozott harci képességeket is jelent, már ha mennyiségi és fegyvertömeg oldalról nézzük. És azok, akik nem a komplex képet nézik (politikusok és azok felkért elemzői), bizony látni fogják, hogy a Raptorba nem fér el a 2000 fontos JDAM, az F-35-be nem fér el a Raptor/F-15/F-18 rakéta mennyisége, hiszen lényegében annyi fegyvert tud hordozni, mint egy F-16-os.
És ha megnézzük, egy belső fegyvertér járulésok fejlesztési, gyártási és üzemeltetési költségei is magasabbak, mint egy külső fegyverfelfüggesztő alkalmazása.
Ezért van minden 5. generációs gépen külső fegyverhordási lehetőség, csak erre meg azt mondja a véleményformáló vagy döntéshozó réteg, hogy minek fizessek ki egy stealth gépet, ha érdemben használni csak külső függesztményekkel tudom? A Szu-57-es esetében pedig még csak nem is tudjuk, hogy miféle eszközökel vértezhető fel a belső fegyvertér.

Az első belső fegyverteres gépek az F-102-es, F-105-ös, F-106-os és F-111-esből a két tisztán elfogóvadász végigszolgálta jóformán csak belső fegyvertérrel a aját történetét, de a más két, csapásmérő feladatkörű madár nagyon hamar elhagyta ezt a lehetőséget.

A belső fegyvertér inkább az elfogó és légiharc feladatkörnek kedvez. Látszólag ezen a téren paradigmaváltással ér fel az F-35-ös belsőleg hordozható két darab 2000 fontos bombája és az amellé berakható AIM-120-asok is, de pont ezekre mondja a kritikus hang, hogy a bekerülési költséghez képest szerény képesség.

És akkor lehet vitatkozni, hogy amúgy milyen előnyökkel jár, hogy egy gép alacsony észlelhetőség és BVR képesség mellett képes hordozni két 2000 fontos bombát.
Mert ha a Szu-57-es két hosszanti fegyverterébe is befér legalább egy KAB-1500-ös és három R-77-es, azt mondom szavuk se lehet az indusoknak.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 535
45 020
113
India maga sem tudja hogy mit akar. Jellemző a Rafale projectre is, építgették a nagy vágyálmokat, hogy majd 128 db és otthon gyártva, koppantak, aztán lett simán kényszerűségből beszerezve mennyi is, két tucat? Kapkodnak ide - oda.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 358
77 037
113
India maga sem tudja hogy mit akar. Jellemző a Rafale projectre is, építgették a nagy vágyálmokat, hogy majd 128 db és otthon gyártva, koppantak, aztán lett simán kényszerűségből beszerezve mennyi is, két tucat? Kapkodnak ide - oda.

Meg is lehet érteni,hogy a franciák nem adtak olyan garanciát az indiai kókány gyártásra mintha ők gyártották volna...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 535
45 020
113
Olvastam olyat is, hogy nem csak ez volt a gond, de az árral is cigánykodtak az Indiaiak, nem akartak/tudtak fizetni annyit amennyibe megállapodtak az elején a Franciákkal. Szerintem ennek is lehet alapja, mert ha elég a pénz, a Franciák oda költöztették volna esélyesen a teljes Dassault gyárat, és még ki is keresztelkedik az egész vezérkar, és felveszik a hindu vallást is ha kell. Mindig mindennek ára van, az Indiaiak nem fizettek annyit hogy ez beleférjen.
 
  • Tetszik
Reactions: endre