A fejlett LTS ötödik generációs könnyű egyhajtóműves vadászgép formája
2021 Július 20-n a MAKS-2021 Nemzetközi Repülési és Űrhajózási Szalonon Zsukovszkijban a Rostec State Corporation és a JSC United Aircraft Corporation (UAC) hivatalosan bemutatta a Szuhoj Company PJSC (az UAC része) által az LTS ("Light Tactical Aircraft") program keretében kifejlesztett, Checkmate névre keresztelt, ötödik generációs, fejlett, orosz könnyű, egy hajtóműves vadászgépet. . A titokban kifejlesztett LTS repülőgép megjelenése, amelynek bemutatását csak július 13-án jelentették be, nagy meglepetést okozott a repülési közösség egészének.
Az LTS megjelenése minden bizonnyal jelentős esemény az orosz katonai repülés számára, mivel a Tu-160-as első repülése óta eltelt négy évtizedben ez a második (a T-50/Su-57-es után) potenciálisan sorozatgyártásra alkalmas, teljesen új fejlesztésű harci repülőgép platform. Ez a cikk megpróbálja összefoglalni az eddig ismert és az LTS repülőgéppel kapcsolatos bemutató során nyilvánosságra hozott információkat.
- A bemutatón bemutatott LTS prototípus nem prototípus, hanem, ahogyan Alekszej Bulatov, az LTS főtervező-helyettese mondta, egy kísérleti prototípus, egyelőre nem repülő konfigurációban, földi tesztelés céljából (nyilvánvalóan a CNS-hez, egy átfogó, teljes körű szimulátorhoz hasonlóan),, de azt tervezik, hogy repülőképes modellé finomítják: "ez az a repülőgép, amely fel fog szállni a levegőbe és repülni fog. A repülésre való felkészítéshez természetesen szükség van még munkára.. Kevesebb mint egy éven belül befejezzük a repülőgép statikus tesztelését, ami lehetővé teszi számunkra, hogy megkezdjük az első repülés megszervezését.
- A bemutatott prototípus a "75" farokszámot viseli. Feltehetően a Szuhoj Tervezőirodában a projekt a T-75 kódot viselte. Bulatov viszont azt mondta, hogy a tervezőiroda javasolta, hogy a repülőgép "hazai" változatának a Szu-75-ös nevett adják.
- A prototipuson a Komszomolszk-na-Amur repülőgépgyár (a Szuhoj PJSC egyik fióktelepe) emblémája látható, ami nyilvánvalóan a prototípus és a későbbi sorozatgyártású repülőgépek gyártási helyét jelzi.
- Az UAC oldalán azt állították, hogy a repülőgépet "alig több mint egy év alatt fejlesztették ki". A "kifejlesztett" szó elvileg többféleképpen értelmezhető, de az LTS-program legalább 2018 óta ismert.
- Hivatalosan úgy tekintik, hogy a repülőgépet az UAC proaktív módon, az orosz védelmi minisztérium megbízása nélkül, az UAC saját költségén fejlesztette ki. Feltételezhető, hogy a finanszírozás egy része valójában az orosz Ipari és Kereskedelmi Minisztériumtól származott (ahogy annak idején a PAK FA program esetében is), és a munkálatokat nyilvánvalóan a hadsereggel is egyeztették. Lehetséges, hogy a finanszírozás egy része külföldi forrásból származott (nem kizárt, hogy a 2017-es megállapodás értelmében az Egyesült Arab Emírségekből).
- Az LTS prototípus első repülését 2023-ra, a következő repülő prototípusok építését 2024-2025-re, az állami tesztek befejezését pedig 2026-ra tervezik. Az első szállítás a megrendelőknek 5,5 év múlva, azaz 2026 végén várható.
- A hírek szerint az LTS-t a PAK FA program keretében a Szu-57-es repülőgép fejlesztése során szerzett tudományos és technológiai know-how felhasználásával és a szuperszámítógép-technológia széles körű alkalmazásával tervezték, és ez az első olyan orosz repülőgép, amelyet teljes mértékben digitális módszerekkel terveztek meg.
- Mint látható, az LTS nagymértékben felhasználja a Szu-57-es konstrukciójának és rendszereinek elemeit, így részben annak gyakorlatilag az egy hajtóműves változata.
- A repülőgép jellemzői közül a bemutatón elhangzott, hogy a repülőgépnek 1,8-2 Mach sebességgel, 3000 km-es hatótávolsággal, 16,5 km-es magassággal, 8 g megengedett túlterheléssel és 7400 kg maximális hasznos teherrel kell rendelkeznie. Mikhail Strelets, az LTS vezető tervezője elmondta, hogy az LTS "a "könnyű" repülőgépek közül a legnagyobb hatótávolsággal és a legnagyobb sebességgel rendelkezik célkereséskor vagy célmegjelölésre várva, valamint a legnagyobb hasznos teherbírással".
- Ugyanakkor a repülőgépnek és a hajtóművének pontos súlyjellemzői ismeretlenek. Korábban a "fejlett egy hajtóműves vadászgép" esetében azt írták elő, hogy "a repülőgép felszállótömege nem haladhatja meg a 18 tonnát... és a tolóerő-tömeg aránynak (tömeg-hajtómű tolóerő arány) legalább 1 kell lennie", amiből arra lehetett következtetni, hogy az egyetlen hajtómű, amellyel ezt el lehetne érni, a fejlett Izdelie 30 hajtómű lenne, amelynek tervezési tolóereje akár 18 tonna is lehet. Most azonban Bulatov a bemutatón azt mondta, hogy "a hajtómű a 14,5-16 tonnás osztályba fog tartozni. . Ebből arra következtethetünk, hogy az AL-31FN 3. és 4. sorozatú és/vagy AL-41F-1 hajtóművek módosított változatai várhatóan az LTS-en kerülnek alkalmazásra a belátható jövőben - és a jelek szerint a repülőgép tolóerő/tömeg aránya kisebb lesz, mint 1 egység..
- Egy sorozatgyártású LTS repülőgép esetében Chemezov nagyon alacsony, 25-30 millió dolláros összegről beszélt. Strelets azt is kijelentette, hogy az LTS "hétszer alacsonyabb lesz az egy repült órára jutó költség", mint az F-35-ösé (az F-35 esetében ez jelenleg 31 000-33 000 dollárra becsülhető).