Szu-75 / Su-75 Checkmate - Új orosz könnyű vadászgép (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

GI83

Well-Known Member
2022. március 13.
1 991
15 854
113
Semmi off nincs abban, ha stealth-ről beszélünk egy sealth gép topikjában. Nemes egyszerűséggel jött csinálni az egyetlen dolgot amit tud, fröcsögni nulla hozzáadott értékkel pusztán hitéleti alapon.
off on:

Milyen tudás kell ahhoz amiről te végig írtál? nyilván hajtani kell tudni a hülyeséget.
de 2 éves gyerekemnek megtanítanám, amit te szajkózol, hogy a radarkeresztmettszete nagyobb a keretesnek és ami olyan, az rossz... megkérném, hogy ismételgesse szüntelenül, bármit is mondanak... na akkor ennyi ismeretanyag, tudás kell ahhoz, hogy a dudi szintet hozza... hidd el menne neki.
Ez te számodra a hozzáadott érték.. ennél még az is több, ha nem írsz semmit.
...
Dudi egyszerűen még csak észre sem veszi a struccpolitikáját.
Nem tudja lezárni annyival, hogy valószínűleg MÁS az rcs_e (nyilván ez is szögfüggő).. de az egész stealth gépre is igaz.. nem, ő jobban tudja, hogy koncepcionálisan rossz.. még csak kérdés szintjén sem merülf el a gondolat, hogy valószínűleg a nato doktrinát bármikor felolvasni tudóknál azért a szuhoj mérnőkei csak a követelményeknek megfelelő gépet tudtak összehozni.. és nem pedig felsóhajtottak, 12 deka lett, maradhat.. bár csak lenne egy Dudink..

baromira nem látni, hogy maga a keret milyen kialakitású. nem ismerem az annyagokat sem, amit felhasználtak, sem a rétegek fizikai jellemzőit.. illetve hogy ezek mekkora reflexióval bírnak.. enélkül.. simán benne van a pakliban, hogy egy egy élesebb pont ellenére (de távolról ebbe nem látni bele), maga az egész koncepcionálisan jobb egy f35nél stealth szempontból. simán lehet.

az a baj, hogy tényleg az a legszornyubb, amikor a hülyeség és az ilyen szintű nem tudás akarattal párosul. amikor még a megfelelő kérdéseket sem tudják maguknak feltenni. Tisztára mint egy autóskártyákkal játszó kisikolás szint.
egy vicc.

off vége.. bocs.
 

Torgamba

Active Member
2019. január 5.
32
146
33
Semmi off nincs abban, ha stealth-ről beszélünk egy sealth gép topikjában. Nemes egyszerűséggel jött csinálni az egyetlen dolgot amit tud, fröcsögni nulla hozzáadott értékkel pusztán hitéleti alapon.
Ez egy konkrét típus topikja lenne, mi meg kabinkeret RCS-re gyakorolt hatásáról beszélgetünk, ami inkább egy általánosabb téma, így ez itt off topik, de remélem azért még belefér.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 459
84 466
113
off on:

Milyen tudás kell ahhoz amiről te végig írtál? nyilván hajtani kell tudni a hülyeséget.
de 2 éves gyerekemnek megtanítanám, amit te szajkózol, hogy a radarkeresztmettszete nagyobb a keretesnek és ami olyan, az rossz... megkérném, hogy ismételgesse szüntelenül, bármit is mondanak... na akkor ennyi ismeretanyag, tudás kell ahhoz, hogy a dudi szintet hozza... hidd el menne neki.
Ez te számodra a hozzáadott érték.. ennél még az is több, ha nem írsz semmit.
...
Dudi egyszerűen még csak észre sem veszi a struccpolitikáját.
Nem tudja lezárni annyival, hogy valószínűleg MÁS az rcs_e (nyilván ez is szögfüggő).. de az egész stealth gépre is igaz.. nem, ő jobban tudja, hogy koncepcionálisan rossz.. még csak kérdés szintjén sem merülf el a gondolat, hogy valószínűleg a nato doktrinát bármikor felolvasni tudóknál azért a szuhoj mérnőkei csak a követelményeknek megfelelő gépet tudtak összehozni.. és nem pedig felsóhajtottak, 12 deka lett, maradhat.. bár csak lenne egy Dudink..

baromira nem látni, hogy maga a keret milyen kialakitású. nem ismerem az annyagokat sem, amit felhasználtak, sem a rétegek fizikai jellemzőit.. illetve hogy ezek mekkora reflexióval bírnak.. enélkül.. simán benne van a pakliban, hogy egy egy élesebb pont ellenére (de távolról ebbe nem látni bele), maga az egész koncepcionálisan jobb egy f35nél stealth szempontból. simán lehet.

az a baj, hogy tényleg az a legszornyubb, amikor a hülyeség és az ilyen szintű nem tudás akarattal párosul. amikor még a megfelelő kérdéseket sem tudják maguknak feltenni. Tisztára mint egy autóskártyákkal játszó kisikolás szint.
egy vicc.

off vége.. bocs.
Nézz meg egy Raptort meg egy F-117-et. A kettő közti tudáskülönbség elég szembetűnő.
 

GI83

Well-Known Member
2022. március 13.
1 991
15 854
113
és akkor még arrol nem is beszéltünk, hogy ha a külső hély rátakar vagy nem.. mennyire képes a bevonat elnyelni és vagy/nem maga az utastér kialakítása.. ami megint persze szög és hullámhosszfüggő.
de hogy így ránézésre aki megállapítja egy ilyen dolgogról a követelmények, mérési jegyzőkönyvek ismerete nélkül, hogy koncepcionálisan jó vagy rossz.. hát nagyon egyszerű lélek.
 

Torgamba

Active Member
2019. január 5.
32
146
33
Az amit leírtál az a 70-es 80-as évek (inkább utóbbi) stealth tudás színvonala. Ha megnézed már a B2 sem úgy néz ki mint egy F-117. Azon a tudásszinten amin az F-117 tervezésekor a mérnökök voltak ez volt a legjobb, de azóta nőtt a tudásszint, fejlődött a technológia (lásd, már senkinek eszébe sem jut síklapokból stealth gépet tervezni). Senki nem fog sík lapokból lopakodót tetvezni, mert több hátránya van mint előnye.

Jól mutatja az F-117 tervezésekori tudásszintet, hogy még azt sem tudták megoldani, hogy az antennáknak csökkentsék a reflexióját, ezzel lehetővé téve az ellenséges légtérben a kommunikációt. Magyarul az F-117 mielőtt belépett a veszélyes légtérbe, behúzta minden antennáját ezzel megszüntetve minden kommunikációs csatornát.
A B-2-es egy egész más koncepció, az egy nagyhatótávolságú bombázó, aminél a csupaszány koncepciót választották, aminek igen régi gyökerei vannak, Horten Ho-229, Northrop N-9M, ki honnan datálja, az eltérő feladatkör miatt, egy egész más forma lett optimális, nem egyetlen üdvözítő megoldásban gondolkodtak, tartott még a hidegháború, volt pénz mindenre.

Az alapelvek megmaradtak, természetesen fejlődtek, és nem mellesleg máshova kerültek a hangsúlyok, döntött oldalak, farkasfogazás, RAM, stb... megmaradtak, ellenben engedtek picit az alacsony észlelhetőségből, így nem is kellenek a síklapok, de így az F-35-ös, és az F-22-es RCS értéke rosszabb mint az F-117-é.
A B-21 nagyban örökölte a B-2 formáját, pedig '88 november 22 nem tegnap volt.

Az meg egy igen érdekes kérdés, hogy veszélyes légtérben milyen kommunikáció is folyik manapság, csak annyit tudunk hogy régen inkább a semmi volt az irányelv, ezzel is növelve az alacsony észlelhetőséget.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 459
84 466
113
A B-2-es egy egész más koncepció, az egy nagyhatótávolságú bombázó, aminél a csupaszány koncepciót választották, aminek igen régi gyökerei vannak, Horten Ho-229, Northrop N-9M, ki honnan datálja, az eltérő feladatkör miatt, egy egész más forma lett optimális, nem egyetlen üdvözítő megoldásban gondolkodtak, tartott még a hidegháború, volt pénz mindenre.

Az alapelvek megmaradtak, természetesen fejlődtek, és nem mellesleg máshova kerültek a hangsúlyok, döntött oldalak, farkasfogazás, RAM, stb... megmaradtak, ellenben engedtek picit az alacsony észlelhetőségből, így nem is kellenek a síklapok, de így az F-35-ös, és az F-22-es RCS értéke rosszabb mint az F-117-é.
A B-21 nagyban örökölte a B-2 formáját, pedig '88 november 22 nem tegnap volt.

Az meg egy igen érdekes kérdés, hogy veszélyes légtérben milyen kommunikáció is folyik manapság, csak annyit tudunk hogy régen inkább a semmi volt az irányelv, ezzel is növelve az alacsony észlelhetőséget.
F-22? F-35? SZU-57? J-20? SZU-75? Mi a közös bennük összehasonlítva az F-117-el?
 

Torgamba

Active Member
2019. január 5.
32
146
33
Nézz meg egy Raptort meg egy F-117-et. A kettő közti tudáskülönbség elég szembetűnő.
Nézzük, az F-22-es egy alacsony észlelhetőségű légifölény vadász, minimális bombázó kapacitással, az F-117-es meg egy alacsony észlelhetőségű egyfeladatos bombázó, aminek valamivel kisebb az RCS értéke, mindkettő tudja/tudta azt amiért létre hozták.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 459
84 466
113
Nézzük, az F-22-es egy alacsony észlelhetőségű légifölény vadász, minimális bombázó kapacitással, az F-117-es meg egy alacsony észlelhetőségű egyfeladatos bombázó, aminek valamivel kisebb az RCS értéke, mindkettő tudja/tudta azt amiért létre hozták.
Stealth-ról beszélgetünk. Ha megnézed az F-117 síklapokból készült lőrésszerű ablakokkal ellenben a többinél nincsenek meg ezek a sík lapok és a lőrésszerű ablakok is hiányoznak (a B-2 szélvédői sem kicsik attól, hogy annak tűnik, mert marha nagy a gép). Míg az F-117-nél csak síklapokkal sikerült megoldani a stealth kialakítást és nem tudtak mit kezdeni a plexi reflexiójával (pontosabban annak hiányával), addig a többi típusnál nincsenek síklapok és vannak jókora fülketetők mégis kicsi a reflexió. Na ez az amire utaltam azzal, hogy ahogy haladunk előre az időben úgy gyűlik a tudás az RCS-ről.
 

Torgamba

Active Member
2019. január 5.
32
146
33
Stealth-ról beszélgetünk. Ha megnézed az F-117 síklapokból készült lőrésszerű ablakokkal ellenben a többinél nincsenek meg ezek a sík lapok és a lőrésszerű ablakok is hiányoznak (a B-2 szélvédői sem kicsik attól, hogy annak tűnik, mert marha nagy a gép). Míg az F-117-nél csak síklapokkal sikerült megoldani a stealth kialakítást és nem tudtak mit kezdeni a plexi reflexiójával (pontosabban annak hiányával), addig a többi típusnál nincsenek síklapok és vannak jókora fülketetők mégis kicsi a reflexió. Na ez az amire utaltam azzal, hogy ahogy haladunk előre az időben úgy gyűlik a tudás az RCS-ről.
Nagyon nem ugyanazt látjuk, az F-117-nél, mindent alárendelt az RCS csökkentés oltárán, ami egy bombázónál vállalható kompromisszum volt, ellenben egy vadásznál már nem, nem mellesleg máshová is kerültek a hangsúlyok, így más forma is hozta az elvárt RCS értéket, ami kissé rosszabb is, ahol meg nem módosultak jelentősen a követelmények, ott meg maradtak a bevált formánál B-2 -> B-21.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 459
84 466
113
Nagyon nem ugyanazt látjuk, az F-117-nél, mindent alárendelt az RCS csökkentés oltárán, ami egy bombázónál vállalható kompromisszum volt, ellenben egy vadásznál már nem, nem mellesleg máshová is kerültek a hangsúlyok, így más forma is hozta az elvárt RCS értéket, ami kissé rosszabb is, ahol meg nem módosultak jelentősen a követelmények, ott meg maradtak a bevált formánál B-2 -> B-21.
Az F-22 ultimate gépnek készlt, semmi komprommisszumot nem kötöttek. egész egyszerűen a stealth tudomány aennyivel fejlettebb volt mint amikor az F-117-et tervezték.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

Torgamba

Active Member
2019. január 5.
32
146
33
Az F-22 ultimate gépnek készlt, semmi komprommisszumot nem kötöttek. egész egyszerűen a stealth tudomány aennyivel fejlettebb volt mint amikor az F-117-et tervezték.
Ez így sok szempontból is barokkos túlzás, egyebek mellet elvetették a kétüléses verziót, a sugárféket, a kőr szimmetrikus vektorálást, az F-117-es szintű RCS értéket stb..., de tényleg törekedtek arra, hogy a legjobb légifölény vadászt hozzák létre, ami az F-117-es esetében semmilyen szinten sem merült fel, mert egy alacsony észlelhetőségű bombázót akartak megalkotni, ami sikerült is.
 

Torgamba

Active Member
2019. január 5.
32
146
33
Szia,

Ugy erted, hogy az F-22 kevesbe jo lopakodo, mint az F-117?
Illetve sok helyen írják, hogy az F-117-es igazán csak egy relatív szűk hullámhossz tartományban a legjobb, aminek sok oka lehet, pont így tervezték a gépet, vagy akkoriban ennyire volt képes a számítástechnika, anyaghasználat, és ezek bármilyen kombinációja.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 578
85 081
113
Megkezdődtek a könnyű, ötödik generációs Checkmate vadászgépek első példányok gyártásának előkészítésére, a tervdokumentáció átkerült a gyártóüzembe – közölte a Rostec.
A Rostec arról számolt be, hogy „módosítások történtek a projektben”, aminek következtében megváltozott az „első repülés időpontja”. A prezentációt követően a potenciális ügyfelek visszajelzéseit gyűjtöttük össze, a változások a projekt költségét és egyes műszaki megoldásokat egyaránt érintették. A Rostec kijelentette, hogy a Checkmate versenyképessége és kereskedelmi vonzereje nőtt, a technikai kockázatok pedig csökkentek – írja a RIA Novosti.

Az FSMTC kijelentette, hogy az új Checkmate könnyű taktikai repülőgép felveszi a versenyt a legújabb harci repülőgépekkel a globális fegyverpiacon. A hírek szerint az új orosz könnyűvadász akár 1,9 ezer km/órás sebességre is képes lesz, míg hatótávolsága körülbelül 3 ezer km lesz. A The Checkmate tengerentúli világpremierjét a 2021-es Dubai Airshow-n tartotta.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 459
84 466
113
Megkezdődtek a könnyű, ötödik generációs Checkmate vadászgépek első példányok gyártásának előkészítésére, a tervdokumentáció átkerült a gyártóüzembe – közölte a Rostec.
A Rostec arról számolt be, hogy „módosítások történtek a projektben”, aminek következtében megváltozott az „első repülés időpontja”. A prezentációt követően a potenciális ügyfelek visszajelzéseit gyűjtöttük össze, a változások a projekt költségét és egyes műszaki megoldásokat egyaránt érintették. A Rostec kijelentette, hogy a Checkmate versenyképessége és kereskedelmi vonzereje nőtt, a technikai kockázatok pedig csökkentek – írja a RIA Novosti.

Az FSMTC kijelentette, hogy az új Checkmate könnyű taktikai repülőgép felveszi a versenyt a legújabb harci repülőgépekkel a globális fegyverpiacon. A hírek szerint az új orosz könnyűvadász akár 1,9 ezer km/órás sebességre is képes lesz, míg hatótávolsága körülbelül 3 ezer km lesz. A The Checkmate tengerentúli világpremierjét a 2021-es Dubai Airshow-n tartotta.
Még a végén ez lesz Felon helyett az oroszoknak ia.