1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Szuhoj Szu-27, -30, -33, -35 "Flanker"

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. fishbed

    fishbed Well-Known Member

    Mondhatod! Még írhatod is.
     
    fulcrum11 and megazez like this.
  2. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  3. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  4. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Szerintem ilyen hülye módon ne akarjál levezetni semmit. Az F-35 vezérsíkja mekkora az F-16-hoz képest? Akkor az F-35 miért is stealth...?
    Basszus a stealth lényege, hogy kvázi gép méretétől függetlenül kicsi az RCS adott irányból nézve. Ha megfelelő a kialakítás, a forma, akkor kicsi lesz az RCS akkor is, ha 10 emeletes ház méretű a cél.

    Egészen eléképedek, hogy az alapvető faktorokat sem érted meg...
    ...és eztán ebből tolsz egy ilyen vicces kijelentést.

    A B-2 rohadt nagy és mégis kedvezőbb az RCS-e az ismert infók szerint, mint kisebb gépeknél az alapvető formája miatt.
     
    BiancoGasto, emel and borisz like this.
  5. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Annak semmi köze a TVC-hez.
    Mikor 2010-ben megjelent a PAK-FA a nyilvánosság előtt, a szaksajtó egyből rávágta, hogy ez biztos, hogy nem a gép végleges formája, minimum a függőleges vezérsíkok felülete nőni fog.
    Hát nem nőtt, de miért is kellett volna neki?
    A balansz vezérsíkok lényege, hogy az egész felület mozog, aktív oldalkormányként, féklapként, de nagy állásszögön még csűrőként és magassági kormányként is funkcionál. És ráadásul, akár még aszimmetrikusan is!
    Ha csak vezérsík+ oldalkormány lenne, akkor nagyobb felület kéne, bár azt vóban hozzá kell tenni, hogy az F-22-esen jellegzetesen nagy függőleges vezérsík és nagy oldalkormány (ami ráadásul előrenyilazott, hogy nagy állásszögön legyen a leghatékonyabb) után az F-35-ösnél jellegzetesen kis felületű vezérsíkkal és még kisebb felületű, hátranyilazott oldalkormánnyal is beérték.
    TVC nélkül.

    Az ötödik generáció lényege, hogy a vízszintes vezérsíkok (vagy az azokkal egyenértékű kacsaszárnyak, mozgatható LERX-ek) felülete nagy, minden más kisebb, de sokkal több a beavatkozó felület - és ami mégfontosabb - azok funkciói.
     
    borisz, svajcibeka, Python and 4 others like this.
  6. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Szerintem meg nem. A nagy kormányfelületek az esetek 99% ában fölöslegesek. A felület fele annak az 1%nak a megoldására kell. Pl a nagy állásszögű, vagy egyéb lehetetlen akciókhoz. Ezt most megoldja a TVC.
    Elhinném neked, ha te tervezted volna.
    Így bármit mondanak, az találgatás, vagy félrevezetés.
     
  7. dudi

    dudi Well-Known Member

    Azt ugye tudod,hogy magadnak mondasz ellent kb 2 soron belül?

    Amúgy meg elhinném neked ha te tervezted volna...
     
    emel likes this.
  8. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A TVC nem alkalmas arra, hogy kiváltson kormányfelületeket, csak kiegészíteni tudja őket.
    A TVC által létrehozott kormányerő függ a hajtómű pillanatnyi dinamikus tolóerejétől, az pedig a gép sebességétől és a szívócsatornába kerülő áramlás egyenletességétől, illetve ennek a hajtómű általi lekövetésétől.
    Róka fogta csuka.
    Az F-22-esnél az amerikaiak ezért marginalizálták a TVC szabadságfokát, csak fel és le téríthetők ki a fúvócsövek és csak egyszerre.
    Cserébe a gép a hírtelen állásszögváltozásoknál esedékes kitörési hajlamát redukálták az ellenforgó hajtóművekkel.
    Ezt a gondolatot vitték tovább az F-35-ösnél oly módon, hogy az egész törzs (az F-22-eshez hasonlóan) egy emelőtest, ez esik át legutoljára, a szárnyak felülete relatíve kicsi, a felületükhöz képest a rajtuk levő mechanizáció felülete nagy, mindehhez pedig egy arányaiban elképesztően nagy vízszintes vezérsík társul.
    De ahhoz, hogy ez a nagy felület is a lehető legkésőbb essen át (itt az F-16-os volt a negatív példa), a szárnyon levő flaperonok szimmetrikusan felfele térnek ki, hogy az alsó felület alatt összetorlódó levegőt a vezérsíkok belépőéleire vezessék rá.
    Ez az egész hasonlatos egy hata0lmas réselt fékszárnyhoz.
    Így a vízszintes vezérsíkok működési tartományát kiterjesztették, emiatt a gép még 70 fokos állásszögön is kontrollálható.
    És mindhárom tengely körül.
    A Raptornak 60 fok felett már TVC rásegítés kell a kereszttengely körüli kormányzáshoz.
    Példaképp: az F-16-os sárkánya elméletben 45 fokon is stabilan repülne (a gyakorlatban is kipróbálták), de mégis le van korlátozva 26 fokra, mert efölött a vízszintes vezérsíkok már drasztikusan veszítenek a hatásosságukból, ami egy statikailag instabil gépnél végzetes lehet.
    Az F-35-ösnél ekkor még az orr is termel felhajtóerőt.
    Ahogy a klasszikus F/A-18C/D Hornetek egészen előrehúzott LERX-e is.

    Most pedig a már sokszor linkelt 2001-es szöuli Szu-35 demo Jurij Vascsukkal:



    Ez a 711-es aztán tényleg elég komplex kormányvezérlő rendszerrel volt megáldva. Előfutára volt egyúttal a mai Szu-35Sz-eknek atekintetben is, hogy az akkor még új F-22 és Super Hornethez hasonlóan ennek is lehetett féklapként használni a szimmetrikusan (itt épp befelé) kitéríthető oldalkormányait. Pedig itt még a jól ismert jókora törzsféklap is megvolt. Ilyen a többi Szu-35-ösön nem volt.
    Rövid is lett a leszállás utáni kifutási hossz.

    Hála az akkoriban nálunk, Európában még ismeretlen HD felbontásnak és a 60fps képkockaszámnak, ez a videó számos finom részletét felfedi a repülésnek.
    Ilyen például az, hogy itt a TVC hiányát az impulzusszerűen kopphelyzetig (akár aszimmetrikusan is) kitérő vezérsíkokkal kompenzálják, hogy a gép egyrészt átesésen túli helyzetbe kerüljön, illetve abból kikerüljön.
    Ennek a metódusnak az a hátránya, hogy a 711-es Szu-35-ös (korábban ez a példány volt a TVC-s Szu-37-es is) hagyományos, még a Szu-27-esektől örökölt vízszintes vezérsíkjai nem bírták a sorozatos extrém igénybevételeket. A jobboldali 2002 decemberében letörött, a gép Zsukovszkij mellett lezuhant. Az itt látható pilóta katapultált, azóta is repül.
     
    hurci10, svajcibeka, migfun and 5 others like this.
  9. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Azok után, hogy milyen műszaki téveszméid vannak szerintem kicsit óvatosabban közelíthetnéd meg a témád...
    Ezen felül, ha abban az 1%-ban a gép irányíthatatlanná válik és palacsinta, akkor kell és kész...

    OFF
    Ez olyan, mint a villamosenergia topik és mélyvölgy igénye. Senkit nem érdekel, ha az jön ki, hogy de hát csak 500 naponta egyszer lenne blackout. Akkor a a műszaki megoldás szart sem ér. Kuka.
    OFF

    Tényleg elképedek azon, hogy ennyire 0 műszaki és komplex szemlélettel sokan mennyire végtelenül magabiztosan kommentelnek.
     
  10. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Mielőtt bárki félreértené: a törzsféklap megvolt a Szu-35-ösökön, csak az oldalkormányokkal fékezés nem.
     
  11. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Értem én, amit írsz, csak nem hiszem, hogy lényeges. Tíz év alatt a számítógépek ÓÓÓriásit fejlődtek. Nagy vezérsík ment, (tíz évvel későbbi)TVC jött. A sárkány RCS felelősei meg örültek.
     
  12. dudi

    dudi Well-Known Member

    az esetleg eszedbe sem jut,hogy a kicsit jobban ki kell téríteni így nagyobb lesz az RCS?
     
  13. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Azt akkor nem kell, amikor lopakodik. A nagy felületeket meg akkor is cippelni kell, és akkor is világítanak.
     
  14. dudi

    dudi Well-Known Member

    Folyamatosan megállás nélkül mozognak a kormányfelületek,üdvözöllek a fly-by-wire világában.

    Meg te milyen nagyobb felületről beszélsz?
     
  15. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Te, szerintem ezt most hagyjad abba. Ez kb. annyira buta komment volt, hogy ha PLC és számítógép fordulatszám vezérelt egy szivattyúk, akkor annak nem is kell lapátozás. Egy árva gondolatot sem értettél meg Allesmor kommentjéből. Csak akkor nem értem, hogy miért rohansz neki fejjel a falnak továbbra is.
     
  16. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Érdekes, ős Szu-27-es kabinbelső, a legelső T-10Sz nullszériából:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Különös, hogy a kijelző ekkor még ferdén be volt süllyesztve a front műszerpanel síkjába.
    Ahogy az is, hogy a szovjeteknél teljesen szokatlan módon a hajtómű ellenőrző műszerekből hajtóművenként van egy-egy (mint az F-15-ösnél) és ez a bal oldalán van a műszerfalnak.
    Később ez átkerült a helyére a jobb középre és egy darab egyesített műszer lett belőle, ahogy ez a szovjeteknél szokás:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Capslock27, fip7, Python and 3 others like this.
  17. boki

    boki Well-Known Member

  18. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Hosszú-hosszú évek óta magyarázom, hogy a Szu-35Sz és a Szu-57-es képtelen az állóhelyzetből, behúzott fékkel rávágott utánégetős startra részint az erősebb hajtóművek, részint maguknak a hajtóműveknek az érzékenysége miatt. Mentségemre legyen mondva, eddig csak olyan startokat láttam, ahol valóban egy laza, lassú megindulást követően, gurulásból szúrta rá a gázt boldog-boldogtalan az egyszeri orosz kezdő pilótától a Szuhoj nagymenő berepülőpilótáiig bezárólag, legyen szó MAKSz-ról, vagy csak egy sima hadgyakorlatról.
    Erre tessék, Jurij Vascsuk megmutatta, milyen is az igazán rövid start a Szu-35Sz-el:

     
    Rotten878, Python, fishbed and 2 others like this.
  19. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Normálisan ez ilyen szokott lenni:

     
    fishbed and jani22 like this.
  20. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Bár, ha jól látom, ezen a napon nem is Vascsuk repült és a manőversorrend is teljesen más volt. De még a figurák is. Hiányzott a "cirkuszi" vízszintesből indított Kobra és dobott palástorsó kombináció, de volt helyette egy új elem.
    360 fokos nagy túlterhelésű húzott fordulóból 45 fokos emelkedés, amiből hírtelen egy dobott manőverrel 180 fokkal irányt vált.
    Ahogy végignéztem, ez a pilóta Vascsukkal szemben inkább a harcászatilag fontos manőverekből rakta össze a programját.
    Ahogy a Szu-57-esen is Bogdan csinálja a látványosságot, Kondratyejev pedig a harcászatilag érdekesebb manővereket mutatta be.
     
    Rotten878, fip7, Python and 2 others like this.

Ezen oldal megosztása