Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 374
55 023
113
molnibalage

Laiki kommentjéből kiindulva alapvetően hibás adatokkal számoltatok.
Az én tisztán az F-15-ből kiinduló hozzászólásom meg elég jó végső eredményt adott meg, feltéve, hogy a laiki által megadott információk pontosak.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
molnibalage

Laiki kommentjéből kiindulva alapvetően hibás adatokkal számoltatok.
Az én tisztán az F-15-ből kiinduló hozzászólásom meg elég jó végső eredményt adott meg, feltéve, hogy a laiki által megadott információk pontosak.

Sajnos ezeket az adatokat akkor semmire sem tudjuk használni, amíg nem lesz egy Su-27 manuál ami tartalmazza a hatótávolság számításhoz szükséges görbéket.
:(
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 374
55 023
113
Hpasp

Hát úgy látszik.
Pedig kíváncsi lennék a dologra. Eurokacsák is érdekelnének ebből a szempontból. Pl. EF vs. Rafi vs. Mig-29 vs. F-18A+C
Hasonló méretű gépek mégis mások. :)
 
  • Tetszik
Reactions: Rotten878

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 334
13 690
113
Minden létező dokumentációban, legyen az OM (operation manual), de akár a QRH (quick reference handbook) szép nagy betűkkel szerepel: "In case any disagreement, the AFM takes priority" vagy "In case of conflict between this Manual and the AFM, the AFM information shall prevail"
Az a hivatalos, kőbe vésett alapadat. Ami abban szerepel, felülír mindent.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 077
113
(A táblázatban látható a kilométerre vetített üzemanyag-fogyasztás egy működő hajtóművel való repülés esetére (!!!), 20 000 kg átlagos tömeg mellett, a magasság függvényében)
Itt van a magyarázat arra, hogy az, amit én vezettem le a hajtómű diagramból és szoroztam meg kettővel, az miért a dupla adat ahhoz képest, ami a táblázatban szerepel.
 
  • Tetszik
Reactions: sidewinder12

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 825
81 200
113
Itt is 3900km a Szu-27
pic_164.jpg


F-15
pic_163.jpg


Mindez a 2008-ban megjelent könyvből F-15 vs Szu-27(létrehozásuk története,bevetéseik és összehasonlításuk, elemzésük)
00119649_n1.gif

https://f2b.io.ua/s119649/f-15_i_su-27_istoriya_sozdaniya_primeneniya_i_sravnitelnyy_analiz
 
M

molnibalage

Guest
Akkor úgy tűnik hibás adatokból dolgoztuk és erőlködés közben majd beszartuk... :)
Viszont az F-15-nél annak anyagából számold dolgokat ez sem magyarázza...
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Szerintem ide vezet az évtizedeken át tartó titkolózás és hírhamisítás, hogy most az Internet korában pontatlan adatokból pontatlan eredményt kapunk... :(
 
M

molnibalage

Guest
A Szu-27-es átrepülési távolsága fegyverzet nélkül, pilonokkal 3900km.
Elvi számítás következik.
Induljunk ki abból, hogy takarékossági okokból a gép egy elég hosszú nekifutással, de kizárólag maximál rezsimen fog operálni.

al31f_char.gif


Ez 0 méteren, gépbe épített állapotban kb 67kN tolóerő, per hajtómű.
Ezen a magasságon az óránkénti fogyasztása 75kg óránként, kN-ként.
2000 méteren 0.7-0.8 Mach-nál 55kN per hajtómű a tolóerő és kb 100kg az óránkénti fogyasztás kN-ként. 5000 méteren se sokkal több, a 110-et nem éri el itt se.
5000 méteren a gép hajtóműve már csak 45kN tolóerőt ad le, 0.8 Mach utazónál.
Szóval ha a fogyasztást önkényesen csak az 5000 méteres magasságra vetítve számolnánk, az 2x45kN szorozva a kb 105kg kerozinnal kN-onként, óránként.
Erősen felfelé kerekítve ez kb 10 tonna kerozin óránként.
Ez alapján a gép egy órát se tudna repülni 800 km/h-val.

Csakhogy az útvonalrepülésnél, nem maximálon dolgozik a hajtómű, hanem csak kb 80-85%-on.
Az előzőleg linkelt táblázat:
2020-07-21-13-29-36-Window.jpg


Ez alapján a gép 800km/óránál közel 5kg kerozint fogyaszt km-enként, ami óránként 4 tonnát tesz ki ezen a sebességen.
Ez kevesebb, mint a fele annak, ami csak a hajtóművek alapján sejthető lenne, de ez érthető is, hiszen rakéták nélkül a gép 100%-on dolgozó hajtóművekkel biztos, hogy nem 800km/h-val repülne, hanem átlépné a hangebességet is.
Visszatérve a fenti táblázatra a gép fegyverzet nélkül ezen a sebességen csak kb 2 és fél órát tudna a levegőben tölteni, ami csak olyan 1900km.
És akkor még nem beszéltünk a felszálláshoz szükséges jóval magasabb fogyasztási rezsimről.

Anno mind a Zsukovszkij - Le Bourget, mind pedig a Zsukovszkij - Farnborough távot közvetlenül repülték le, köztes leszállás nélkül, légifolyosóban.
Mind a két esetben ez kb 2500 km-t jelentett.
A 2013-as kecskeméti repülőnapra egyenesben jöttek az 1600 km-re levő Kubinkából, de nem szálltak le, hanem lerepülték a 15 perces bemutatójukat, ami többször tartalmazott minimális és maximális utánégetést is.

Ebből is látszik, hogy a gépek fogyasztása nem egy egyparaméteres adat.

Akkor feltételezve, hogy a fenti, általam is ismert tolóerő és fogyasztás a fegyvertelen Szu-27-re vonatkozik, akkor ez felhasználható számításhoz.

Tegyük fel, hogy a leggazdaságosabb sebesség M0,85 táján van és 11 km-en, amikor a gép nehéz.
Ez alapján a görbék jellege alapján a következő értékek jönnek ki.

M0,85 és 11 km magasság = 924 km/h TAS
100 kg/kN*h fajlagos fogyasztás
23 kN tolóerő
Ezzel 2300 kg/h fogyasztás jön ki.
2300/924 = 2,48 kg/km

Ahogy a gép könnyebb és emelkedik akkor ez is felmehet 45 ezer láb = kb. 14 km, M,85 = 924 km/h TAS.

90 kg/kN*h fajlagos fogyasztás
16 kN tolóerő
Ezzel 1440 kg/h fogyasztás jön ki.
1440/924 = 1,55 kg/km

Az átlag 2,02 kg/km.
Csak nem tudom, hogy a fenti diagram az milyen tömegű géppel jönne ki.

Ezzel az utazómagasság számolható, az eddig használt táblázatba helyettesíve. Ezzel már kijön a 3900 km tája. Ha csak vonalvastagságnyival pontatlan az leolvasás, akkor a picivel jobb kapott átlaggal kijön a 4000 km + kis tartalék.
Az utazásnál az idő kb. 4 óra 3 perc.
lDdrsBj.png
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 619
8 909
113
Szerintem ide vezet az évtizedeken át tartó titkolózás és hírhamisítás, hogy most az Internet korában pontatlan adatokból pontatlan eredményt kapunk... :(
Jajj. Ez haditechnika, nem kis részben titkos. Nem neked vagy nekem egyszóval a külföldi civileknek készült. Akiknek készült azok pedig pontosan látják,hogy mi meddig mennyi, mert a gyártók megadták nekik. Egyébként ajánlom a boki által belinkelt könyv letöltését, átolvasását, valószínűleg sok kérdésedre választ kapsz. Csak azt ne várd el, hogy ilyen repülőgépek komplett dokumentációját A-tól Z-ig mindenféle titkos infókat belerakva majd feltöltik a netre, csak mert "Internet kora,XXI század és jogunk van tudni"...
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 701
28 132
113
Az Indiában rendszerben álló Szu-30MKI kétüléses vadászgépek hajtóműveire ugyanis évek óta sok a panasz a légierő berkeiben (valószínűleg ez a helyzet az oroszoknál is, csak ők nem vallják be), azok ugyanis nagy számban hibásodnak meg a levegőben.
Mondják ezt azok, akik minden egyes harci típusukat úgy verik a földhöz, hogy öröm nézni a legutóbbi pár hónapos Apache-al bezárólag. Ha meg tényleg bajuk lenne az oroszoknak az Al-31-el akkor VK-n, Fighterbomberen, fórumokon lehetne róla bőven olvasni ugyanis ez már nem a szovjet módszer szerinti mindent titkolunk, de valahogy csak nem akaródzik. Mondjuk a legutóbbi 5. genes vadásztervük után valszeg tényleg az indusok a helikopterek