T-72

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
15 250
36 165
113
Legnagyobb tanulságnak annak kellene lennie, hogy nem lehet olcsójánoskodni és az ilyen "jóvanezígy" megoldások nem működnek. Lásd. az egész B3 széria kálváriája, ahol az eredeti 2011-es kiadáson még Sojgu is kiakadt, de a problémákat igazán a B3M sem oldotta meg, amibőp aztán lett a mostani B3M obr. 2022. Mert értem én, hogy persze nem lehetett 2014-től sok ok miatt rászállni az Armata-T-90M kombóra, de az sem megoldás, hogy az átmenetinek gondolt B3-at reszelik a végtelenségig. Annak is megvan a saját szerepe, de a kihívások közben változnak

Valahol ott lett elbaszva a dolog, hogy a két harckocsigyár közül (UVZ és OMSZK) az UVZ maradt meg.
Ugyanis az UVZ-nek volt egy sikeres civil vonala a vasúti vagonok terén, míg OMSZK az dedikált harckocsi gyár volt.
Szerintem az UVZ-t, kellet volna leszerelni, mint gyár és meghagyni harckocsi javító üzemnek (mint jó pár más gyárat előtte), miközben az Omszki gyárat kellet volna fejleszteni. Lévén nekik volt a 90's években jobb tankjuk a T-80U személyében, és legalább annyi T-80-asuk volt rendszerben, mint T-72. Csak utóbbi sok tekintetben gyengébb konstrukció.
Amíg az UVZ annyit tudott felmutatni, hogy igénytelen gány módon fölhányta a K5-öt a T-72B-re és elnevezte T-90-nek. Addig az Omszkiak ugyan ekkor:
1. Készek voltak a T-80UM sorozatgyártására Drozd vagy Arena APS-el. Hiszen mind kettő készen volt.
2. Készek voltak a T-80BV-k modernizálására K5 reaktív páncéllal, Hőkamerával és GTD-1250-es gázturbinával.
3. Volt egy drágább csomagjuk ahol a régi felújított T-80BV alvázra fölrakták a kivont T-80UD tornyait, ezzel a korai T-80U szintű tankot létrehozva.
4. Ott volt a "Fekete Sas" projektjük, fejlettebb páncélzattal, hegesztett toronnyal, szalagos automata töltővel, hosszított páncélteknővel ami miatt a vezető búvónyílása sem volt már gyenge pont stb....
Szerintem óriási f@szságot csináltak akkor, amikor az UVZ-t erőltették az Omszkiak helyet!

2014-ben meg már kész helyzet volt. De ha bele gondolsz, hogy a javítóbázis szintre vissza csövesített Omszki csapat milyen minőségű modernizációt rakott le a T-80BVM-el, és milyet az UVZ a T-72B3-al, akkor megint nagyon látszik a különbség az Omszkiak javára.
És itt is mindenre folyt a pénz.
A helyet, hogy rendeltek volna új gyártású T-90A-kat, és mellette ment volna a T-80BVM modernizáció. Mind kettő APS-el.
A T-72B-ket meg úgy kellet volna hagyni ahogy vannak. Szokásos üzemidő hosszabbítást nekik azt kész.
Ez a meglátásom.

Kép az akkor még létező Omszki gyár modernizációs programjából:
9d212b9a8770c1949f5cc2ee2b2dbf70.jpg
 

Centquri prime

Well-Known Member
2021. december 22.
3 383
17 826
113
Amennyi lövészt látni az oroaz harckocsik körül, túl sok veszteséget nem okozott volna. Egyébként az ERA is veszélyes lehet a kíserő gyalogsagra aztán mégis használják az oroszok.
Amúgy ezek szerint ebben a háborúban alig használnak harckocsit, hiszen kb napi egy videót ha látunk.
OMSZK az dedikált harckocsi gyár volt.
ez nem igaz, traktorgyár volt, mai napig működik. És nagyon nagy "civil" piaca is volt, így feltételezhető volt, hogy túléli, ami meg is történt. A tervezőirodát számolták fel, illetve még ez se teljesen igaz.
UVZ viszont vasúti vagongyár volt, messze több munkással, egy olyan környezetben, ahol kb boritékolható volt, hogy nem lesz piaca. Durván a 2010-es évekig nem is nagyon volt megrendelésük, akkor kezdték helyre rakni az orosz államvasutakat. Na azóta már magában is megélne.

A T-80-as vonal kvázi kukázása valóban hiba volt így utólag, bár azért azt tegyük hozzá, hogy az UVZ még így is sokkal jobb volt, mint a harkoviak. És a T-90 egy korrekt hk lett a végére.
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
6 031
30 166
113
Valahol ott lett elbaszva a dolog, hogy a két harckocsigyár közül (UVZ és OMSZK) az UVZ maradt meg.
Ugyanis az UVZ-nek volt egy sikeres civil vonala a vasúti vagonok terén, míg OMSZK az dedikált harckocsi gyár volt.
Szerintem az UVZ-t, kellet volna leszerelni, mint gyár és meghagyni harckocsi javító üzemnek (mint jó pár más gyárat előtte), miközben az Omszki gyárat kellet volna fejleszteni. Lévén nekik volt a 90's években jobb tankjuk a T-80U személyében, és legalább annyi T-80-asuk volt rendszerben, mint T-72. Csak utóbbi sok tekintetben gyengébb konstrukció.
Amíg az UVZ annyit tudott felmutatni, hogy igénytelen gány módon fölhányta a K5-öt a T-72B-re és elnevezte T-90-nek. Addig az Omszkiak ugyan ekkor:
1. Készek voltak a T-80UM sorozatgyártására Drozd vagy Arena APS-el. Hiszen mind kettő készen volt.
2. Készek voltak a T-80BV-k modernizálására K5 reaktív páncéllal, Hőkamerával és GTD-1250-es gázturbinával.
3. Volt egy drágább csomagjuk ahol a régi felújított T-80BV alvázra fölrakták a kivont T-80UD tornyait, ezzel a korai T-80U szintű tankot létrehozva.
4. Ott volt a "Fekete Sas" projektjük, fejlettebb páncélzattal, hegesztett toronnyal, szalagos automata töltővel, hosszított páncélteknővel ami miatt a vezető búvónyílása sem volt már gyenge pont stb....
Szerintem óriási f@szságot csináltak akkor, amikor az UVZ-t erőltették az Omszkiak helyet!

2014-ben meg már kész helyzet volt. De ha bele gondolsz, hogy a javítóbázis szintre vissza csövesített Omszki csapat milyen minőségű modernizációt rakott le a T-80BVM-el, és milyet az UVZ a T-72B3-al, akkor megint nagyon látszik a különbség az Omszkiak javára.
És itt is mindenre folyt a pénz.
A helyet, hogy rendeltek volna új gyártású T-90A-kat, és mellette ment volna a T-80BVM modernizáció. Mind kettő APS-el.
A T-72B-ket meg úgy kellet volna hagyni ahogy vannak. Szokásos üzemidő hosszabbítást nekik azt kész.
Ez a meglátásom.

Kép az akkor még létező Omszki gyár modernizációs programjából:
9d212b9a8770c1949f5cc2ee2b2dbf70.jpg
Az UVZ ugyanakkor tud T-90M-et is gyártani, meg ha jól tévedek az 1-2 tucat T-14 is ott készült.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
5 634
10 776
113
A 100 drága modernizált drágább lett volna korábban, mint a kb. 600 olcsó-modernizált???
Kétlem. + az elején elvesztett --vszinűleg a -- tapasztaltabb legénységek!!!

Arról nem is szólva, hogy én a "TECSÓ-s-T-72"-t azonos kinézetre faragtam volna, nem pedig --megkönnyítve az ellenség dolgát-- külsőleg is könnyen azonosítható kivitelre. Alapvető! ...hiba! ...szerintem (is)!

.
 
  • Tetszik
Reactions: ogretankHU

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
15 250
36 165
113
ez nem igaz, traktorgyár volt, mai napig működik. És nagyon nagy "civil" piaca is volt, így feltételezhető volt, hogy túléli, ami meg is történt. A tervezőirodát számolták fel, illetve még ez se teljesen igaz.

Lehet rosszul tudom, de a 2000-s évekre csődbe mentek. És úgy lett belőlük a mostani Omstransmash, hogy cégeket vontak össze meg hasonló bűvészkedések. Szerintem a traktorgyár külön futott, de nyugodtan javíts ki ha tévedek. Felületesek az infóim erről.

Az UVZ ugyanakkor tud T-90M-et is gyártani, meg ha jól tévedek az a 1-2 tucat T-14 is ott készült.

Okés, csak az a mostani állapot. Az Omszkiak a 90's évek sokkal előrébb voltak. És nem tudjuk hol tartanának ha őket nyomja az állam.
 

Centquri prime

Well-Known Member
2021. december 22.
3 383
17 826
113
Az UVZ ugyanakkor tud T-90M-et is gyártani, meg ha jól tévedek az 1-2 tucat T-14 is ott készült.
Ehhez ismerni kell a szovjet vonalat.
A három nagy iroda:
Harkov lényegében csak volt. Jól feküdt a pártnál, mert hős város, meg stb. De azért nehéz őket azzal vádolni, hogy a részben hozzájuk tartozó T-54en (a főtervező, bár az UVZ-ben alkotta meg, de ennek az okai valami VH-ban keresendők, szóval megadom nekik, bár nincs ebben igazam) és a T-64-esen kívül bármit is letettek volna az asztalra. A T-64A is gyakorlatilag a többi iroda működő megoldásainak bemókolása volt a tankjukba. Mindent elmond, hogy a T-64-est a hadsereg kívánalmai ELLENÉRE helyezték gyártásba.
UVZ volt az iparos. Megkapta azt ami van, és abból kellett összeraknia valamit ami működik. Jött a T-54 (ami részben Harkov) amiből kireszelték a T-55öt, a T-62, majd ennek, és az új páncélformulának alapján a T-72, mind gyakorlatilag az iparos munkák, ahogy a T-90 is ez. Egyszerű, könnyen gyártható, mindig működő megbízható dögök.
Leningrad meg logikusan (az ottani egyetem köré szerveződött a harckocsik és a harckocsi harcászat elméletével foglalkozó kutatótelepek, laborok, és iskolák) az előre mutató dolgokért felelt. Ez nagyon sok esetben nem is hozott valódi terméket, csak sok tapasztalatot, de a T-80 nagyon betalált.
A HH után aztán csak az UVZ maradt, és nekik nem kevés idő volt, főleg a pénztelenség időszakában, amire sikerült kinevelniük magukból az innovációt. A versenynek viszont jót tenne, ha reaktiválnák az OMSZK-i irodát.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
40 789
57 623
113
Amúgy ezek szerint ebben a háborúban alig használnak harckocsit, hiszen kb napi egy videót ha látunk.

ez nem igaz, traktorgyár volt, mai napig működik. És nagyon nagy "civil" piaca is volt, így feltételezhető volt, hogy túléli, ami meg is történt. A tervezőirodát számolták fel, illetve még ez se teljesen igaz.
UVZ viszont vasúti vagongyár volt, messze több munkással, egy olyan környezetben, ahol kb boritékolható volt, hogy nem lesz piaca. Durván a 2010-es évekig nem is nagyon volt megrendelésük, akkor kezdték helyre rakni az orosz államvasutakat. Na azóta már magában is megélne.

A T-80-as vonal kvázi kukázása valóban hiba volt így utólag, bár azért azt tegyük hozzá, hogy az UVZ még így is sokkal jobb volt, mint a harkoviak. És a T-90 egy korrekt hk lett a végére.
Azért arulkodó lehetni, hogy valahogy alig alig van ilyen videó.
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
6 031
30 166
113
Okés, csak az a mostani állapot. Az Omszkiak a 90's évek sokkal előrébb voltak. És nem tudjuk hol tartanának ha őket nyomja az állam.
Teljesen felesleges abból kiindulni, melyik cég milyen állapotban volt 2000 előtt. Az egy túlélési időszak volt.
 

Centquri prime

Well-Known Member
2021. december 22.
3 383
17 826
113
Lehet rosszul tudom, de a 2000-s évekre csődbe mentek
2002-re konkrétan, amit aztán megvett az Omstransmash, némi zavarosban halászgatás, maga a tervezőiroda végül áttelepült az UVZ-hez nagyobb részt 2006-ban.
De a 100-as üzem, azaz a Kirov gyár folyamatosan termelt traktort 1962-től, amikor is a bölcs, és nagy vezér Hruscsov kitalálta, hogy a Szovjetunió insporálódik a John Deerből... És gyakorlatilag az Omstrasmash traktorgyár csak visszavásárolta a fegyvergyár részt.
Ami végleg bezárt a hh után, és amivel keverni szokták az a 185. számú gyár, de az nem tartozott az LKZ-hez.
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
6 031
30 166
113
Ha már Omszktranszmas, minap Medvegyev tett ott látogatást:
 

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
3 620
8 231
113
Szerintem megérte volna az árát, de ők máshogy gondolták.

A bajok ott kezdődnek, hogy Indiának és Kuwaitnak a minden létező jóval felszerelt T-90-est reklámozzák, és viszik is sorozatgyártásba, addig otthonra, még a Vörös-téri parádéra is a tyúkketreces T-72-es jut ...

És a T-72B is egy erősen megkritizálható típus ...
 

Centquri prime

Well-Known Member
2021. december 22.
3 383
17 826
113
A bajok ott kezdődnek, hogy Indiának és Kuwaitnak a minden létező jóval felszerelt T-90-est reklámozzák, és viszik is sorozatgyártásba, addig otthonra, még a Vörös-téri parádéra is a tyúkketreces T-72-es jut ...

És a T-72B is egy erősen megkritizálható típus ...
Mi kritizálható rajta?
Nyilván, lehetne jobbat is összerakni.
De működik.
Ellentétben a nyugati vasakkal, amikről rendre kiderül, h nem, mert szétrohadt.
Korrupció vs korrupció.
Csak az előbbi esetén a termék harcképes, és hozza amire szerződtek.
 

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
3 620
8 231
113
Mi kritizálható rajta?
Nyilván, lehetne jobbat is összerakni.
De működik.
Ellentétben a nyugati vasakkal, amikről rendre kiderül, h nem, mert szétrohadt.
Korrupció vs korrupció.
Csak az előbbi esetén a termék harcképes, és hozza amire szerződtek.

Én a T-72B-t a T-72A-hoz tartom visszalépésnek.

Nyugati oldalról a Challenger-nek a médiakampány az erőssége, és nem a valós teljesítménye.

Ugyanúgy a Leopárd 2-es is a bemutatókra szánt PR-kiadványok oldalain világverő harckocsi, de a valóságban már nem.

Objektívan, műszakilag kedvelem az orosz harckocsikat.


Konkrétumokkal a T-72-es Urál / T-72A az normális acél - textolit - acél teknővel bír, ami egy jó alapvédelmet ad, működő, és lehet is fejleszgetni.

5k5ovmI.jpg


De a T-72B-ben ott kispórolták a kompozitot, alternatív rétegelt páncélt konstruáltak.

lcI7jgC.jpg


eUHoBO4.jpg


Az egyik Tankbiatlonon nekicsapódtak a fallal, olyan erővel, hogy a teknő hegesztései is felszakadtak, és láthatóvá vált a teknő frontja.

60 + 10 + 10 + 20 + 20 + 50 mm lemezek, homogén acéllemezek ezek, 5 milis légrésekkel.


A légrés / távtartós páncélzatban a hő és a kumulatív sugár energiája bizonyos szintig el tud távozni, így csökkenti az átütőképességet. Vagyis egy egyszerű rétegelt páncélzatot csináltak. De a több rétegbe különböző anyagokat konstruálni, ez nem történt meg. Ami normális felépítésű páncélzattal bír, az a T-72/A, a T-80-asok, és a T-90-es.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
12 770
38 599
113
A legnagyobb tanulság ebböl a hâborúból az kell legyen, hogy csúcstechnikai eszközökön kivül mennyisegre is szükség van, ami csak egy közepes , még megfizethetö technikai szint mellett lehetsèges. Magas technikai szint patikai mennyisegekben nem elégséges, csak missziókra, amiknek kora kezd lejárni. Ugyanaz igaz szerintem a letszâmra is. Ember nèlkül nem megy semmi.
Egy hadsereg, amelyik egy komoly konfliktusban két hèt alatt elvérzik, nem megoldás. Hogy ezt egy kis ország hogyan tudja megcsinálni, az mâs kérdés. Nekem csak Svâjc ugrik be.
 

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
3 620
8 231
113
A legnagyobb tanulság ebböl a hâborúból az kell legyen, hogy csúcstechnikai eszközökön kivül mennyisegre is szükség van, ami csak egy közepes , még megfizethetö technikai szint mellett lehetsèges. Magas technikai szint patikai mennyisegekben nem elégséges, csak missziókra, amiknek kora kezd lejárni. Ugyanaz igaz szerintem a letszâmra is. Ember nèlkül nem megy semmi.
Egy hadsereg, amelyik egy komoly konfliktusban két hèt alatt elvérzik, nem megoldás. Hogy ezt egy kis ország hogyan tudja megcsinálni, az mâs kérdés. Nekem csak Svâjc ugrik be.

India az bír is 2,000 T-90-essel, arról ki tehet, hogy az Orosz Hadsereg meg csak 300 - 500-al ?
 

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
3 620
8 231
113
India nem csak 1100-al?

Nem.

India az egész pontosan

- 2,410 T-72/M1-essel,

- 2,078 T-90Sz-el,

- és 124 Arjun-al

bír.

Az Arjun kudarc lett, T-90MSz-ben és Leclerc XLR-ben gondolkoznak a T-72-esek utódtípusának.


2019-ben 464 T-90MSz-t rendeltek be, a kérdés, hogyan fognak fizikai valóságot ölteni, nem pedig csak papíron dicsekedni velük ?
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
6 859
25 143
113
Nem.

India az egész pontosan

- 2,410 T-72/M1-essel,

- 2,078 T-90Sz-el,

- és 124 Arjun-al

bír.

Az Arjun kudarc lett, T-90MSz-ben és Leclerc XLR-ben gondolkoznak a T-72-esek utódtípusának.


2019-ben 464 T-90MSz-t rendeltek be, a kérdés, hogyan fognak fizikai valóságot ölteni, nem pedig csak papíron dicsekedni velük ?

India 118 Arjun Mk-1A harckocsit rendel​

Az 1,02 milliárd dolláros (75,23 milliárd rúpiás) megrendelés néhány hónappal azután érkezik, hogy az indiai hadsereg elindította a beszerzési eljárást, hogy növelje tűzerejét.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
5 634
10 776
113
A legnagyobb tanulság ebböl a hâborúból az kell legyen, hogy csúcstechnikai eszközökön kivül mennyisegre is szükség van, ami csak egy közepes , még megfizethetö technikai szint mellett lehetsèges. Magas technikai szint patikai mennyisegekben nem elégséges, csak missziókra, amiknek kora kezd lejárni. Ugyanaz igaz szerintem a letszâmra is. Ember nèlkül nem megy semmi.
Egy hadsereg, amelyik egy komoly konfliktusban két hèt alatt elvérzik, nem megoldás. Hogy ezt egy kis ország hogyan tudja megcsinálni, az mâs kérdés. Nekem csak Svâjc ugrik be.


"...Hogy ezt egy kis ország hogyan tudja megcsinálni, az más kérdés. ..." :oops:

Visszafogtam magam! ...de minek?

.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
3 620
8 231
113

India 118 Arjun Mk-1A harckocsit rendel​

Az 1,02 milliárd dolláros (75,23 milliárd rúpiás) megrendelés néhány hónappal azután érkezik, hogy az indiai hadsereg elindította a beszerzési eljárást, hogy növelje tűzerejét.

Kényszerből, tessék - lássék a saját ipar lélegeztetőgépen tartása miatt berendeltek 100 gépet, de inkább a T-90-esből rendelnek több százas mennyiséget, és a Leclerc-ből képzelnek is alsó hangon 1,000 példányt, nem pedig az Arjun-ból.

Miért erőltetik a 100 példányt is, amikor teljesen más, és külföldi típusokból rendelnek be normális elhatározással illő mennyiséget ?