<blockquote>ÉN úgy emlékszem, hogy pl. mikor bukott a mutatvány, és haza kellett ballagni a SZU katonáknak, akkor az NDK-ban ottmaradt MIG-29 +sisakcélzó, KOLS + R-73 na a csodájára mászkáltak... Még hasonló sem volt nyugaton sehol.
Idézet a HT összefoglalóból...
<i><b>Érdekesség, hogy F-4N Phantom II változaton – a Haditengerészet (US Navy) rendelkezett ezzel a variánssal – már 1969-ben (!) lehetőség volt sisakcélzó használatára, de az amerikaiak valamiért nem erőltették hasonló rendszerek fejlesztését és rendszeresítését még jó ideig. Az akkori rendszer képessége az AIM-9H rakétával több szempontból sem volt összemérhető a MiG-29 és Szu-27 gépeken az R-73-mal dolgozó rendszerrel, már csak a rakéták eltérő kinematikai paraméterei miatt, ugyanis az AIM-9H nem volt tolóerő-vektorált. Az, hogy maga a sisakcélzó mennyire volt pontos és megbízható, arról semmiféle adat nem áll rendelkezésemre. A lényeg az, hogy megvolt a lehetőség egy képesség magasabb szintű alkalmazására az adott kor szintjén.</b></i>
Csak majdnem 20 évvel korábbi bevethetősége volt, mint az R-73-nak a Szu-27/MiG-29 pároson. A Szu-27-en 1987 elején volt elérhető az R-73.
Utána meg összerakták az IRIS-T és az AIM-9X-et, aminek a Block I változata is lenyomja az R-73-at, nemhogy az Block II...
Na egy olyan scenárióban, ahol szó szerint 1000-nyi gép van fent egyszerre a levegőben, mindenki zavar mindenkit, levegőből, földről, amivel és ahogy csak tud, nagyon nem vagyok biztos benne, hogy az Aim-9/Sparrow kombó akkora hatalmas légifölényt hozott volna, egy Mig-29/Szu-27 mozgékonyságú gép ellen, R-73 al.
Érdekes módon a BVR képesség mindig csak akkor lesz kétséges, ha nyugati gépet vizsgálnak. Az R-27R és az agyonsztárol R-27ER meg biztosan csak dísz az orosz gépeken. Meg most már a csigalassan terjedő R-77 leszármazott.
</blockquote>
Soha nem sztároltam agyon az R-27ER-t, sem az R-77-et. Én azt állítottam, hogy veled ellentétben, nem áramlásrontó tényező, hanem fegyver. Az is tény, hogy a nyugatnémeteknél ottmaradt Mig-29eseket, R-73 al, sisakcélzóval, nagyon nem köpködték le még a nyugatiak sem, sőt, igen komoly elismeréssel beszéltek róla. Az hogy 20 évvel korábban az USA csinált Aim-9X-et, tolóerővektorálás nélkül, meg F-4hez sisakcélzót, amelyeket aztán mint rendszert nem rendszeresített, az most hogy jön oda ahhoz, amit én állítottam? Illetve nem lebecsülöm a BVR-t, mindössze annyit állítok, és ezt is tartom továbbra is, hogy egy totális NATO-VSZ légiháborúban, nagyon nem vagyok róla meggyőzve, hogy a 80 évek végén, összejött volna a nyugatnak az, hogy mikor igen sűrű a légtér, ott folyamatosan, egy komolyan EW el megterhelt közegben, kihasználja az esetek nagy részében lévő technológiai fölényét, és BVR-ben tudjon közelharc nélkül légifölényre szert tenni. Tehát én már megint nem azt állítottam, hogy a VSZ nyerte volna ezt a csatát, csak azt, hogy azt viszont kétlem, hogy hamar, és nagy mértékű légifölényt tudott volna a NATO kialakítani magának, egy olyat, ami után nincs a szárazföldön épkézláb VSZ szárazföldi hadművelet.