T-90

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 549
8 361
113
Visszanézve pár oldalt.
Hát nem tudom hogy egyes fotel szakik anno annak idején milyen technika órán vettek részt.
A porleválasztos gázturbinához hát 500 kg port lehet hogy kibír. Csak nem mindegy hogy milyen környezetben. Mert az az 500 kg nyi por egy sivatagos/félsivatagos/poros terepen pár száz km után már összejön. Nem beszélve hogy igen csak sűrűn kellene megállni ahhoz hogy azokat a fránya ciklonszűröket kipucolják. Mert egy dolog hogy műkődik elméletben más dolog a gyakorlatban.
Az amcsik bármikor tudnának az abrams hoz bármilyen dizel motort gyártani. Még talán jobbat is mint a németek. Cat,Perkins (angol vegyesvállalat, Cumminis és még sorolhatnám. De valami oknál fogva rohadtul ragaszkodnak ahhoz a turbinához. (Az én véleményem- valahogy kompenzálják az alkatrész gyártót is megfelelő jutatásal
a többit a képzeletre bízom.
A K-2 höz hogy miért nem tudtak egy normális motor/váltó rendszert gyártani a Koreaiak. A saját balfaszságuk árán. Az az ipar amely nagy teljesítményű hajó/mozdony/bánya gép dizel motorokat plusz hajtást,váltókat képes letenni az asztalra akkor annak az iparnak képesnek kellene lennie egy modern mbt hajtásának a megalkotására is. Saját véleményem hogy elkúrták a tervező asztalon és a fejesek/tervezők nem akarták vállalni a balfaszságot. Mert az szégyennel jár.
Az oroszok is már rég letettek a turbinás hajtásról.
Végezetül még mindig sokkal jobban választanék egy dizel erőforrást egy harckocsihoz mint egy végletekig bonyolult turbinát szerelői szemmel nézve.
A harckocsi motoroknál talán csak pár típusnál volt rossz a hatásfok. (50 es évektől kezdve) Azok is kontsrukció jukból adódóan. Egy 35-40 ezer cm3-is megfelelően tesztelt jó kontsrukciójú (turbó nélküli) dízel motorból vígan ki lehet hozni 800-1000 lóerőt. plusz nyomatékot. Úgy hogy egy jó tervezésű hajtással,váltóval mehet is egy harckocsiba.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 363
84 195
113
Részletezd légyszives.

Egy harckocsi motornál nem a fogyasztás a legfőbb szempont.Az a lényeg,hogy könnyen javítható legyen,minden éghető tüzelőanyaggal elmenjen nagyjából hasonló teljesítménnyel,egyszerű legyen mint a fa ék.
A kamionoknál a fogyasztás a legfontosabb de pl az egyszerű javíthatóság vagy az,hogy vegyesüzemű legyen semmilyen szinten nem kritérium.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 640
113
Egy harckocsi motornál nem a fogyasztás a legfőbb szempont.Az a lényeg,hogy könnyen javítható legyen,minden éghető tüzelőanyaggal elmenjen nagyjából hasonló teljesítménnyel,egyszerű legyen mint a fa ék.
A kamionoknál a fogyasztás a legfontosabb de pl az egyszerű javíthatóság vagy az,hogy vegyesüzemű legyen semmilyen szinten nem kritérium.
Ezzel szemben egy kicsit sem voltak egyszerűek és könnyen javíthatók. Kérdezz meg egy hadtápost, mennyire fontos a fogyasztás?.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 640
113
Komolyan érdekelne egy összehasonlítás a kamion, tank, hajó és mozdonymotorok között.
Semmivel sem indokolható teljesítmény és fogyasztáskülönbségek vannak köztük.
15xös fogyasztáskülönbség!! Még a négyszeresre is azt mondanám, hogy hát.., OK, egész más körülmények. De 15xös??
Egy kamion 15 liter gázolajjal elvisz 40 tonnát 100 kilóméterre. Egy 42 tonnás tank ezzel szemben 200 litert fogyaszt százon. Egy kamion 5 év alatt megy egymilió kilómétert egy motorjavítással.
Egy tank a negyven éves élettartama alatt se megy tízezer kilómétert, tehát a tartósság sem lehet a különbség oka.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 363
84 195
113
Ezzel szemben egy kicsit sem voltak egyszerűek és könnyen javíthatók. Kérdezz meg egy hadtápost, mennyire fontos a fogyasztás?.

Fontos a fogyasztás de nem akörül forog a motortervezés mint pl egy kamionnál.
Az üzemanyag az egyik legolcsóbb dolog ami a háborúhoz kell.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 363
84 195
113
Komolyan érdekelne egy összehasonlítás a kamion, tank, hajó és mozdonymotorok között.
Semmivel sem indokolható teljesítmény és fogyasztáskülönbségek vannak köztük.
15xös fogyasztáskülönbség!! Még a négyszeresre is azt mondanám, hogy hát.., OK, egész más körülmények. De 15xös??
Egy kamion 15 liter gázolajjal elvisz 40 tonnát 100 kilóméterre. Egy 42 tonnás tank ezzel szemben 200 litert fogyaszt százon. Egy kamion 5 év alatt megy egymilió kilómétert egy motorjavítással.
Egy tank a negyven éves élettartama alatt se megy tízezer kilómétert, tehát a tartósság sem lehet a különbség oka.

Azt azért ne felejtsd el,hogy a kamionmotor az élettartama jó részét optimális üzemben tölti a harckocsimotor pedig nem.

Plusz még ott van az is,hogy te midern kamion motort hasonlítasz majd 40 éves harckocsi motorhoz.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Egy kamion 15 liter gázolajjal elvisz 40 tonnát 100 kilóméterre. Egy 42 tonnás tank ezzel szemben 200 litert fogyaszt százon.
Te miről beszélsz?
Jó lesz az 32-35 liternek is kis emelkedőkkel, aszfalton. 40 tonna meg az összgördülőtömeg lesz.

A harckocsik meg azért falánkabbak. felszaladhat a fogyasztás 350-400 literre is, ha lemászik terepre.
Ha fordul egy harckocsi, akkor ahhoz mekkora energia kell, hogy azt a fél köbméter földet kiszaggassa a helyéből, amit olyankor arrébb rak?
Irdatlan gördülési-, meg oldalellenállások tudnak ott kialakulni, aminek kell legyen energetikai fedezete.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 874
72 782
113
Komolyan érdekelne egy összehasonlítás a kamion, tank, hajó és mozdonymotorok között.
Semmivel sem indokolható teljesítmény és fogyasztáskülönbségek vannak köztük.
15xös fogyasztáskülönbség!! Még a négyszeresre is azt mondanám, hogy hát.., OK, egész más körülmények. De 15xös??
Egy kamion 15 liter gázolajjal elvisz 40 tonnát 100 kilóméterre. Egy 42 tonnás tank ezzel szemben 200 litert fogyaszt százon. Egy kamion 5 év alatt megy egymilió kilómétert egy motorjavítással.
Egy tank a negyven éves élettartama alatt se megy tízezer kilómétert, tehát a tartósság sem lehet a különbség oka.
Az a 15 liter az nagyon kevés lesz. Lóerő különbség is van , 3-4x erősebb egy hk motor. Valamint ugye a meghajtás is egész más. Inkább munkagépekhez kéne hasonlítani, forgókotrókhoz vagy homlokrakodókhoz kb 5-6 köbméteres kanáltól felfelé. Tankoltam egyszer egy ilyent, úgy hogy a motor üzemelt közben, azzal szórakozott a haverom aki vezette hogy tudok-e annyit tankolni bele hogy egy egy gázfröccsnél több menjen bele mint amennyi fogyott. De van itt aki ilyen gépeken dolgozik.
 
  • Tetszik
Reactions: wolfram

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Nem értem reagálásodat. Mivel nem hasznos teherről van szó, ezért nem lényeges, hogy 40 tonnás kamionnál mennyi a hasznos teher.
én se értem, hogy minek szólsz bele...
Az, hogy: „Egy kamion 15 liter gázolajjal elvisz 40 tonnát 100 kilóméterre.”, azt jelentené, hogy 40t hasznos teher. Ez nem igaz... legalábbis nem általános dolog. Felvázoltam a tévedés tényállását.
Erre jössz és lefested a mesét, hogy dehát a harckocsinál is... pont, mintha nem lennék vele tisztában... ;)
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
15litert a vontató magában sik úton,egyenletes menetben fogyaszt.40tonna az össz göördülőtömeg,az minimum 35liter.De hegyvidéki alsórendű épitett uton a vontató magában fogyaszt annyit,szerelvényben rakottan felmehet akár 100ra is.És ezt egy 12-16fokozatú váltóval csinálja.Hk motorja eleve más üzemkarakterikára fejlesztik,4-6 fokozatú váltó,jóval nagyobb energiaveszteségű hajtáslánc
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 292
113
Komolyan érdekelne egy összehasonlítás a kamion, tank, hajó és mozdonymotorok között.
Semmivel sem indokolható teljesítmény és fogyasztáskülönbségek vannak köztük.
15xös fogyasztáskülönbség!! Még a négyszeresre is azt mondanám, hogy hát.., OK, egész más körülmények. De 15xös??
Egy kamion 15 liter gázolajjal elvisz 40 tonnát 100 kilóméterre. Egy 42 tonnás tank ezzel szemben 200 litert fogyaszt százon. Egy kamion 5 év alatt megy egymilió kilómétert egy motorjavítással.
Egy tank a negyven éves élettartama alatt se megy tízezer kilómétert, tehát a tartósság sem lehet a különbség oka.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 292
113
A fentihez.
Az mtu ka 55501 esnek pont van mozdonyba illetve hajoba epitett valtozata /jobban mondva az osnek amibol az ka 501 est fejlesztete./
Fogyasztas aranyaiba egy hk motornak es egy mozdonynak modjuk vagy hajonak nem ter el anyira. /hk motorra ha 100 km re megadott fogyasztast talal valaki az fix hogy bromsag./
A hk lasu jaratu dizel de egy sokkal jobban van porgetve mint egy kamion sokkal tobb a sebesseg valtas menet kozben. /kozuton nem igen megy 100 km egy hk. Mint modjuk egy kamion tempomattal pl./ persze valamivel rosszabb a fogyasztasa ahk nak !int egy kamionnak mozdonynak ha mind teszem azt alapjaraton potyog. De egy hk motorja strapabirobb alkatreszekkel uzemel /amik altalaban nehezebbekk is mint a cibvil szferaba/ nem tizen otszoros a kulombseg teszem azt alapjarat eseten... De Gyakorloteren mondjuk kenik am neki mint az allat.../kb mint egy ralliauto/ tehat vezetesi stilus.../harcteren meg meg dfasztikusabbra nol a fogyasztas es nem csak azert mert nyomva van neki ami a csovon kifer es kit erdekel a fogyasztas ha az elete forog kockan. Hanem ilyenkor at van allitva az uzemmod harcira es jelentosen megnol a teljesitmeny./ /hogy vilagos legyen egy ralli auto zabal de nem szar a motorja ettol./ egy ugyan olyan civil valtozatu auto lehet tok gazdassagos. De ha mind kettot egy futopadon 2000 es fordulaton jaratjak nem lessz drasztikus a kulonbseg./de ha beulnek a tulajok es mennek 100 km et erezheto lessz a kulombseg a ket uto kozott vezetesi stilus pl./ mashogy porog a motor erzekenyebb stb./de ugyanazon a fordulaton egy futopadon csekely a kulonbseg./