Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Ott nem is volt korszerű hk. szóval orbitális mellé...
Ezzel az erővel tartsál Spitifire-t mert azt könnyű szerelni...Motorokról beszélünk!
Szerintem meg egy T-90 motorján elvégzendő lehetséges javításokat én, és rajtam kívül még több ezer szerelő képes megcsinálni csak itt Magyarországon. És a szíriai helyzet alapján ott sem okoz problémát a karbantartása. Egy Abrams hajtóművét vajon hány magyar, szír, iraki tudja megjavítani?
Ezt tényleg magyarázni kell?
Ok, nem akarom eldönteni a gázturbina vs. dízel vitát. A lényeg, hogy a gázturbinákkal is végig tudtak harcolni az amerikaiak néhány hadjáratot és a negatív tulajdonságaik ellenére még most is rendszerben vannak.
Mackensen
Szerintem a legjobb szűrés mellet is jut be valamennyi szilárd részecske a motorba, poros levegő esetén több.
A gázturbinának a levegő fogyasztása is nagyobb, így ugyan azon teljesítmény és idő mellet több levegőt mozgat meg, mint a dízel. Vagyis több por kerül bele , ráadásul nagyobb sebességgel. A turbina lapárok meg ettől kopnak.
A dízelben a hengerfal, a dugattyúk meg talán a feltöltő tud kopni a portól. De szerintem ezek jobban bírják a kopást, mint a tubina lapárok.
De valaki olyat kellene keresni akinek ez a szakterülete, az majd megmondja a tutit
Ezzel az erővel tartsál Spitifire-t mert azt könnyű szerelni...
A példád amúgy is rossz. Ha már az M1 karbantartók is kihalnak, akkor régen elvesztetted a háborút. Szíriában az lenne a realitás, hogy ha lenne GT-s hk. akkor a GT specialista nem tudna min dolgozni...
Ne azt nézd, hogy ma milyen van. Az M1-et a '70-es években tervezték meg úgy, hogy már az MBT-70-be is GT-t akartak csak az sem sikerüt, ahogy maga az MBT-70 sem. Ha ma terveznék emg az M1-et, akkor sanszosan az is dízeles lenne, de az akkori jenki koncepció GT-vel látta csak a kellő teljesítményt. Mivel az alap platformot fejlesztették folyamatosan ezért ezt a részét nem cserélték le soha a költségek miatt noha készült (tudtommal) dízeles proto M1 valamikor. Miért? Mert az egész meglevő logisztika és beszállító hálózat a GT-s M1-re épült fel. Ezt az egészet lehetett volna kukázni...A Spitfire és mondjuk pl. az F-16 között azért erezhető a fejlődés. Nem kicsit, nagyon!
Az M1A2 és a T-90MS vagy Leo2A5 között hol van ekkora különbség? Milyen pozitív hozománya van az Abrams gázturbina -hajtásának?
Amúgy az export M1 ek sem dízelesek?
Senki nem fizetett ki volna egy kisszériás dízeles sorozatot annak extra logisztikájával... A hh altt cirka 8 ezer db GT-s M1 készült. A jenki sanszosan még pénzért sem csinálta volna meg a dízelest. KB. az "örülj, hogy ezt kaphasz" alapon exportálták az M1-et is butítva. Ha nem tetszik, akkor M60... Az azért már azért nagyon nem volt a világ teteje '70-es évek végén pár képességet nézve az M60A3-at leszámítva.Amúgy az export M1 ek sem dízelesek?
Senki nem fizetett ki volna egy kisszériás dízeles sorozatot annak extra logisztikájával... A hh altt cirka 8 ezer db GT-s M1 készült. A jenki sanszosan még pénzért sem csinálta volna meg a dízelest. KB. az "örülj, hogy ezt kaphasz" alapon exportálták az M1-et is butítva. Ha nem tetszik, akkor M60... Az azért már azért nagyon nem volt a világ teteje '70-es évek végén pár képességet nézve az M60A3-at leszámítva.
Melyik export M1-ben van DU? Az M60-hoz képest az M1A1-től kezdve tűzerőben nagyon lépett előre, de DU nélkül az M1 védettsége megközelíthetőe ERA-val M60-nal is tudtommal. Tehát úgy értettem az "örülj, hogy van", hogy ha nem tetszik, a GT, akkor lehet máshoz menni...Abramset csak 91 után exportáltak és nagyon nem örülj,hogy van alapon.
Melyik export M1-ben van DU? Az M60-hoz képest az M1A1-től kezdve tűzerőben nagyon lépett előre, de DU nélkül az M1 védettsége megközelíthetőe ERA-val M60-nal is tudtommal. Tehát úgy értettem az "örülj, hogy van", hogy ha nem tetszik, a GT, akkor lehet máshoz menni...
Még a legszorosabb jenki szövi Ausztrália sem kaphatta meg a DU páncélt...
Most akkor honnan jön a tankmotorok szánalmas teljesítménye mondjuk a kamionmotorokkal összevetve? És a tizenötszörös fogyasztás?Dízel vs. Gázturbina történet: Itt nem lehet egyetlen adott tényezőt kiragadni, és arra fogni, hogy most ez a jobb, vagy az a jobb. A gázturbina kisebb helyigényű, kompaktabb, és egy adott időszakban (1970-es évek) könnyebb volt nagyobb tengelyteljesítményt biztosítani általa. Akár a nyugati eseteket nézzük (MBT-70 -> amerikai gázturbinás verzió: 1400-1500 lóerő vs. német MTU turbó-diesel: 1200 lóerő), akár a keleti eseteket (T-64B 5TDF motorja 700 lóerő, T-72B V-48 motorja 720-780 lóerőt tudott, a T-80 GTD-1000 motorja meg 1000 lóerőt).
Ne gondoljuk, hogy a turbo-diesel motorok egyértelműen jobbak és megbízhatóbbak, anno az 1970-es években a szovjet 5TD ugye egy katasztrófa volt az első időkben, és a menet közben érkezett T-72 motorok (V-84, V-92) sem voltak mindig egyértelműen előrelépések, ahogy mostanában ugye a T-14 Armata 12H360 motorja is igaz, hogy tud annyit, mint egy MTU883 (cirka 1500 lóerőt), de amíg a hosszú évek alatt az MTU eljutott oda, hogy 8-10 ezer órát bír ki, addig a 12H360 a pletykák szerint nagyjából 2000-et, vagyis nem tud nagyságrenddel többet, mint a GTD-1250 például (amelynek van 1500 lóerős fejlesztett verziója, csak senki sem rendelte meg).
Ezekhez az értékekhez azt is hozzá kell tenni, hogy a legtöbb esetben van "harci" teljesítmény, amely rövid időre jelentősen nagyobb teljesítményre ösztökéli a motort, cserébe az élettartama érthetően csökken. Az MTU883 esetében a pletykák szerint ez 2000, bizonyos változatoknál 3000 lóerőt is elérheti, a 12H360 esetében a 2000 lóerőt, de még a GTD-1250 gázturbinának is van ilyenje, az 1250 helyett 1400 lóerőt adhat le. Ezen értékek ugyanakkor az erőátvitelt is megterhelik, a Leo2 esetében az a korlátozó tényező például a Leo2A4 és előtti, illetve a Leo2A5 és utódai közöt tudomásom szerint.
És végül a porra való érzékenység terén: a Klimov gyár a GTD szériánál éppen azt emeli ki, hogy a gázturbina jól tűri a poros levegőt, és egy átlagos élettartam alatt 500kg-nyi por megy keresztül rajta a nélkül, hogy ez a teljesítményét vagy az élettartamát befolyásolná.