Mindenki nyugodjon le a p csába
.
Egy mai kamion motorja kb 14 literes,a T-90 38 literes.
A kamion sorhat,a T-90 V12.
A mai kamion motorjában nagynyomású 1000+ bar-os közös csöves befecskendező rendszer dolgozik,a motor minden paraméterét,az üzemanyag minden paraméterét,a beszívott levegő minden paraméterét figyelembe véve,munkaütemenként akár 8 befecskendezést is elvégez,olyan tiszta üzeműek ad blue-val,hogy a cégnél most vettek 2 új Volvó billencset,és nem jön ki korom a kipufogón,a kipufogó csőben,belül nincs korom,az ezüst festék hibátlan benne,megjegyzem a járgány 42 körül fogyaszt,és a fele életét üresen teszi meg,hiszen billencs,és a max ösztömege 34 tonna,és egy számítógép vezérlésű 18 fokozatú automata váltó dolgozik benne.
De nem ez a lényeg,hanem az,hogy a 4 tengelyes üres gépet,betonon,a kerék kézzel történő forgatásával odébb tudom mozdítani egyedül.
A lánc hajtásnak nagyságrendekkel nagyobb a belső ellenállása,még a helyi termelő szövetkezetben dolgoztam,amikor dózerosok folyton eladták az indítómotorba javadalmazott benzint,és/vagy eladták az indítómotor akkumlátorát(is
),és lusták voltak kurblizni,szóval az alig 18 tonnás dózert,sík terepen a 25 tonnaás molokrakodóval kellett betolnom,és csak ahhoz,hogy megmozdítsam a gépet,bele kellet lépni a gázba félig.
Egy T-90 ugye bír 10 alsó futógörgővel,2(vagy4 ? ) felső görgővel,2 dög nagy meghajtó lánckerékkel,2 közepesen nagy első vezető kerékkel,no most ezzel az a baj,hogy ennyi helyen kell hajtogatni a lánc csapszegeit(sík terepen az alsó görgők alatti csapszeget ugyan alig,de kell) ahogy követik a futómű alkatrészeit,nagyjából a lánc negyede,ötöde mindig hajtogatva van,ahogy követi az első vezetőkerék,az első futógörgő,majd a hátsó futógörgő,és végül a meghajtó lánckerék ívét,minél feszesebb a lánc,annál nagyobb erőt kér csak maga a jármű gördülését jelentő "hajtogatás",és minél rövidebbek a lánc szemek,annál több lánc szem van azonos hosszúságú láncban,vagyis a rövidebb szemekből mindig több van éppen "hajtogatás alatt".
Azonos súlyú kotrók,pl 20-22 tonna körüliek,amiből még van gumis is,meg láncos,ha azonos menetelős(így hívjuk a helyváltoztatást) melóban van,pl autópályán,ahol egy szakaszon belül elküldhetik 1-2km-t is odébb,beemelni valamit,vagy cuccot ledaruzni a nyergesről,mert az nem tud bejönni,akármi,a láncos simán 50%-al többet kér meneteléskor,mint a gumikerekes.
Megjegyezném még,hogy a T-90 erőátvitele is zabálja az energiát,a V12-es motor belső súrlódása,ellenállása sokszorosa a kamion motorjáénak,és ugye a kőkorszaki adagolós befecskendező rendszer sem a legtakarékosabb megoldás,de ez az összehasonlítás elég butaság,mert nem azonos célú,méretű,és korszakban tervezett motorokról van szó.