1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

T-90

Diskurzus a(z) 'Harckocsik' témában - Tcat által indítva @ 2013. január 6..

  1. gacsat

    gacsat Well-Known Member

     
  2. gacsat

    gacsat Well-Known Member

  3. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Vegyünk egy nem túl modern teherautót: Tatra 815. Elektronoka nincs, mechanikus adagolós.
    A motorja 13 literes, 350 LE, 1600 Nm. Fogyasztása átlag 35 l. Ebből ugye, kettőt és egy negyedet kéne összarakni egy T-72eshez. Ez lenne 29 literes, 800 lóerős és 3500 Nmes. Fogyasztása 80 liter. Még így is vezet a teherautó, de már nem olyan istentelenül.
     
  4. papajoe

    papajoe Well-Known Member

    Mindenki nyugodjon le a p csába :D.
    Egy mai kamion motorja kb 14 literes,a T-90 38 literes.
    A kamion sorhat,a T-90 V12.
    A mai kamion motorjában nagynyomású 1000+ bar-os közös csöves befecskendező rendszer dolgozik,a motor minden paraméterét,az üzemanyag minden paraméterét,a beszívott levegő minden paraméterét figyelembe véve,munkaütemenként akár 8 befecskendezést is elvégez,olyan tiszta üzeműek ad blue-val,hogy a cégnél most vettek 2 új Volvó billencset,és nem jön ki korom a kipufogón,a kipufogó csőben,belül nincs korom,az ezüst festék hibátlan benne,megjegyzem a járgány 42 körül fogyaszt,és a fele életét üresen teszi meg,hiszen billencs,és a max ösztömege 34 tonna,és egy számítógép vezérlésű 18 fokozatú automata váltó dolgozik benne.
    De nem ez a lényeg,hanem az,hogy a 4 tengelyes üres gépet,betonon,a kerék kézzel történő forgatásával odébb tudom mozdítani egyedül.
    A lánc hajtásnak nagyságrendekkel nagyobb a belső ellenállása,még a helyi termelő szövetkezetben dolgoztam,amikor dózerosok folyton eladták az indítómotorba javadalmazott benzint,és/vagy eladták az indítómotor akkumlátorát(is :D),és lusták voltak kurblizni,szóval az alig 18 tonnás dózert,sík terepen a 25 tonnaás molokrakodóval kellett betolnom,és csak ahhoz,hogy megmozdítsam a gépet,bele kellet lépni a gázba félig.
    Egy T-90 ugye bír 10 alsó futógörgővel,2(vagy4 ? ) felső görgővel,2 dög nagy meghajtó lánckerékkel,2 közepesen nagy első vezető kerékkel,no most ezzel az a baj,hogy ennyi helyen kell hajtogatni a lánc csapszegeit(sík terepen az alsó görgők alatti csapszeget ugyan alig,de kell) ahogy követik a futómű alkatrészeit,nagyjából a lánc negyede,ötöde mindig hajtogatva van,ahogy követi az első vezetőkerék,az első futógörgő,majd a hátsó futógörgő,és végül a meghajtó lánckerék ívét,minél feszesebb a lánc,annál nagyobb erőt kér csak maga a jármű gördülését jelentő "hajtogatás",és minél rövidebbek a lánc szemek,annál több lánc szem van azonos hosszúságú láncban,vagyis a rövidebb szemekből mindig több van éppen "hajtogatás alatt".
    Azonos súlyú kotrók,pl 20-22 tonna körüliek,amiből még van gumis is,meg láncos,ha azonos menetelős(így hívjuk a helyváltoztatást) melóban van,pl autópályán,ahol egy szakaszon belül elküldhetik 1-2km-t is odébb,beemelni valamit,vagy cuccot ledaruzni a nyergesről,mert az nem tud bejönni,akármi,a láncos simán 50%-al többet kér meneteléskor,mint a gumikerekes.
    Megjegyezném még,hogy a T-90 erőátvitele is zabálja az energiát,a V12-es motor belső súrlódása,ellenállása sokszorosa a kamion motorjáénak,és ugye a kőkorszaki adagolós befecskendező rendszer sem a legtakarékosabb megoldás,de ez az összehasonlítás elég butaság,mert nem azonos célú,méretű,és korszakban tervezett motorokról van szó.
    :)
     
  5. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    A hasonlatoddal élve be kellene még toldani egy jó két métert a T-72-be, hogy ez a motor együttes be is férjen. A harckocsi motornál ne csak a fogyasztás-teljesítményt nézd, hanem a méretet is.
     
  6. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    A strapabíróbb motoralkatrészeket vitatnám. Hol megy el egy tank egymilió kilómétert?
     
  7. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Mindent nézek, és főleg kérdezek. Többen is adtak értelmes választ. Mégis úgy érzem, a dolog nincs teljesen megmagyarázva. A T90es későbbi konstrukció, mint a fentebb említett tíz éves TATRA.
     
  8. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Mindenkinek köszi az okosítást.
     
  9. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Nem akartalak megsérteni, nem bántásból írtam. Szerintem egy teherautó és egy harckocsi motor összehasonlítás ugyanúgy felesleges, mint egy vadászgép és egy utas- vagy teherszállító repülőgép sugárhajtóműé. Az alap működési elv ugyanaz, de teljesen más kritériumok szerint lettek tervezve, másmilyen körülmények között kell megfelelniük.
     
  10. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    T90 motorja éppenséggel a T34 V2 motorjának sokadik továbbfejlesztése.De az,hogy hk motor,elég tág fogalom.T64 TD5 motorja pl ellendugattyus,ha jol emlékszem 17literes motor,egy Junkers repülőgépmotor leszármazottja.TATRA 815 meg van vagy 30 éves,vagy több.Hk motorok meg képessek lennének ugyanolyan jó fajlagos fogyasztásra,mint a polgári teherautómotorok.Katonai teherautokban általában a párhuzamossan gyártott polgázi tgk motozja van,de a hajtáslánc miatt eleve többet fogyaszt
     
    fip7 and szpg9 like this.
  11. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    A literteljesítménynek kb ugyanannyinak kellene lenni. A fogyasztásnak is g/ kWh-ban. Mondjuk erre nem tudok adatokat.
     
  12. Szittya

    Szittya Well-Known Member

    Nem a azert strapabiro hogy egymillio km et fusson kimelve hanem azert mert egy hk nak ugy adod a gazt mint egy sportkocsinak/ralli autonak /nem kimelve es nem sajnalva az anyagot/ mig egy kamiont kimeletesen vezetnek egy hk hoz kepest... Mig egy atlag dizelt atlag kamiont 2000 ig porgetsz es valtas /alap estben a hk nal is./ addig harchelyzetben tobszorosere porog a motor./ no meg egy kamion motorjat nem arra tevezik hogy gyakran padlozzak... Hk nal meg nagyon nem ritka... /no meg egy hk nk nem csak a sajat sulyat kell tudni hordani hanem el kell tudnia huznia legalabb megeggy ugyanolyan hk t. Terepen is. Na ez egy telepakolt kamionnal pl nem kriterium./ a kamion motorok elmennek 1 m km ert lehet de hidd ell hogy addig leviszik az alkatreszek sulyat ameddig csak lehet. Na hk nal ez nem igy van./
     
    fip7 likes this.
  13. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Egyik ismerősöm egész éves feladata, hogy egy kamion fékalkatrész tömegét évről évre pár grammal csökkentse.
    Az óriás TATRát, amit vezettem (92t max gördülő tömeg) nem lehetett megröfögtetni. A motor vigyázott magára. Üresben hiába nyomtad be a gázt, nem történt semmi. 7 sebességes kézi váltója volt. Nem ismerte a túlmelegedést. A gyári próbapályán próbálhattam ki pár kör erejéig.
    Lánctalpast sose vezettem. Gyerekkoromban megpróbáltuk elkötni a sztálin traktort az erőmű széntelepén, de nem sikerült.
     
    Spartan.asfv and Szittya like this.
  14. wolfram

    wolfram Well-Known Member

    Haha, esküszöm volt egy hír valahol, csak most nem találom, hogy a hülye németek(?) kínlódtak talán Afgánnal kapcsolatban, mert az ott használni tervezett katonai járműveik nem feleltek meg a károsanyagkibocsátási határértékeknek.
     
  15. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    Ez mondjuk érdekes kérdés, mert pl. a T-72 motorjának száraz tömege 1 tonna, ezzel a fajlagos teljesítmény 590W/kg-ra adódik kb.
    A polgári teherautómotorok fajlagos teljesítménye meg 250-300W/kg körül mozog és mivel egyre több minden van rájuk építve, ezért nem is növekszik ez az érték.
    Itt is 1,29 tonnát ír 550LE-re:
    http://www.modernpowersystems.com/features/featurenew-16-litre-v8-scania-diesel-engine/

    Szóval a harckocsinál egy igen könnyű motorról beszélünk, ami ugye az alkatrészeknél is kell jelentkezzék. Vagyis élni lehet a gyanúval, hogy nincs olyan hűdenagy élettartam. Meg azt is el tudom képzelni, hogy pár ezer óránként van „kapitalnij remont”, mint a repülőmotoroknál.
     
    endre and fip7 like this.
  16. dudi

    dudi Well-Known Member

    De nem a Leopardokon hanem a modernebb autószerű(és nem is feltétlen harcjárműveken)eszközökön.
     
  17. wolfram

    wolfram Well-Known Member

    Ennyire pontosan nem emlékszem már, de akkor is vicces... Ott kurvára háború van és a helyiek kb. pont lefossák az emissziós értékeket két megkövezés, vagy lefejezés között...
     
    gacsat likes this.
  18. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Leo moiorok is fejlődnek.Már az új gyártásuak,modernizáción átesők közös nyomócsöves technológiát és korszerű befecskendező fúvókákat kapnak.De adblue rendszert nem.A jobb motorvezérlés/technológia javitja az égést.Ezért "környezetkimélőbbek",de ez csak mellékterméke a javuló hatásfoknak.Erössebb lett a motor,miközben csökkent a fogyasztás.A hajtáslánc sem az eredeti már,még a beépités is változott
     
    gacsat likes this.
  19. Fade

    Fade Well-Known Member

    sztem semmilyen megkötés, környezetvédelmi norma nincs tankoknál. Meg rohadtúl benyeltél ULt szaga van: Németben megfelel Afgánban meg olyan szigorúak a környezetvédelmi normák, hogy nem. Kucckucc. Nem mindha egy tanknál nem szarták volna le mindig is.

    Hát láthatóan nem szempont....
     
  20. wolfram

    wolfram Well-Known Member


    Komolyan mondom, nem emlékszem már pontosan. De nyilván nem a nemlétező afgán normáknak nem felelt meg, hanem a németek hülyeségének. Mostanában nagyon polkorrektben tolják, vagy mi...
     

Ezen oldal megosztása