T-90

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Vegyünk egy nem túl modern teherautót: Tatra 815. Elektronoka nincs, mechanikus adagolós.
A motorja 13 literes, 350 LE, 1600 Nm. Fogyasztása átlag 35 l. Ebből ugye, kettőt és egy negyedet kéne összarakni egy T-72eshez. Ez lenne 29 literes, 800 lóerős és 3500 Nmes. Fogyasztása 80 liter. Még így is vezet a teherautó, de már nem olyan istentelenül.
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
16 934
53 514
113
Mindenki nyugodjon le a p csába :D.
Egy mai kamion motorja kb 14 literes,a T-90 38 literes.
A kamion sorhat,a T-90 V12.
A mai kamion motorjában nagynyomású 1000+ bar-os közös csöves befecskendező rendszer dolgozik,a motor minden paraméterét,az üzemanyag minden paraméterét,a beszívott levegő minden paraméterét figyelembe véve,munkaütemenként akár 8 befecskendezést is elvégez,olyan tiszta üzeműek ad blue-val,hogy a cégnél most vettek 2 új Volvó billencset,és nem jön ki korom a kipufogón,a kipufogó csőben,belül nincs korom,az ezüst festék hibátlan benne,megjegyzem a járgány 42 körül fogyaszt,és a fele életét üresen teszi meg,hiszen billencs,és a max ösztömege 34 tonna,és egy számítógép vezérlésű 18 fokozatú automata váltó dolgozik benne.
De nem ez a lényeg,hanem az,hogy a 4 tengelyes üres gépet,betonon,a kerék kézzel történő forgatásával odébb tudom mozdítani egyedül.
A lánc hajtásnak nagyságrendekkel nagyobb a belső ellenállása,még a helyi termelő szövetkezetben dolgoztam,amikor dózerosok folyton eladták az indítómotorba javadalmazott benzint,és/vagy eladták az indítómotor akkumlátorát(is :D),és lusták voltak kurblizni,szóval az alig 18 tonnás dózert,sík terepen a 25 tonnaás molokrakodóval kellett betolnom,és csak ahhoz,hogy megmozdítsam a gépet,bele kellet lépni a gázba félig.
Egy T-90 ugye bír 10 alsó futógörgővel,2(vagy4 ? ) felső görgővel,2 dög nagy meghajtó lánckerékkel,2 közepesen nagy első vezető kerékkel,no most ezzel az a baj,hogy ennyi helyen kell hajtogatni a lánc csapszegeit(sík terepen az alsó görgők alatti csapszeget ugyan alig,de kell) ahogy követik a futómű alkatrészeit,nagyjából a lánc negyede,ötöde mindig hajtogatva van,ahogy követi az első vezetőkerék,az első futógörgő,majd a hátsó futógörgő,és végül a meghajtó lánckerék ívét,minél feszesebb a lánc,annál nagyobb erőt kér csak maga a jármű gördülését jelentő "hajtogatás",és minél rövidebbek a lánc szemek,annál több lánc szem van azonos hosszúságú láncban,vagyis a rövidebb szemekből mindig több van éppen "hajtogatás alatt".
Azonos súlyú kotrók,pl 20-22 tonna körüliek,amiből még van gumis is,meg láncos,ha azonos menetelős(így hívjuk a helyváltoztatást) melóban van,pl autópályán,ahol egy szakaszon belül elküldhetik 1-2km-t is odébb,beemelni valamit,vagy cuccot ledaruzni a nyergesről,mert az nem tud bejönni,akármi,a láncos simán 50%-al többet kér meneteléskor,mint a gumikerekes.
Megjegyezném még,hogy a T-90 erőátvitele is zabálja az energiát,a V12-es motor belső súrlódása,ellenállása sokszorosa a kamion motorjáénak,és ugye a kőkorszaki adagolós befecskendező rendszer sem a legtakarékosabb megoldás,de ez az összehasonlítás elég butaság,mert nem azonos célú,méretű,és korszakban tervezett motorokról van szó.
:)
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 230
17 113
113
Vegyünk egy nem túl modern teherautót: Tatra 815. Elektronoka nincs, mechanikus adagolós.
A motorja 13 literes, 350 LE, 1600 Nm. Fogyasztása átlag 35 l. Ebből ugye, kettőt és egy negyedet kéne összarakni egy T-72eshez. Ez lenne 29 literes, 800 lóerős és 3500 Nmes. Fogyasztása 80 liter. Még így is vezet a teherautó, de már nem olyan istentelenül.
A hasonlatoddal élve be kellene még toldani egy jó két métert a T-72-be, hogy ez a motor együttes be is férjen. A harckocsi motornál ne csak a fogyasztás-teljesítményt nézd, hanem a méretet is.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
A fentihez.
Az mtu ka 55501 esnek pont van mozdonyba illetve hajoba epitett valtozata /jobban mondva az osnek amibol az ka 501 est fejlesztete./
Fogyasztas aranyaiba egy hk motornak es egy mozdonynak modjuk vagy hajonak nem ter el anyira. /hk motorra ha 100 km re megadott fogyasztast talal valaki az fix hogy bromsag./
A hk lasu jaratu dizel de egy sokkal jobban van porgetve mint egy kamion sokkal tobb a sebesseg valtas menet kozben. /kozuton nem igen megy 100 km egy hk. Mint modjuk egy kamion tempomattal pl./ persze valamivel rosszabb a fogyasztasa ahk nak !int egy kamionnak mozdonynak ha mind teszem azt alapjaraton potyog. De egy hk motorja strapabirobb alkatreszekkel uzemel /amik altalaban nehezebbekk is mint a cibvil szferaba/ nem tizen otszoros a kulombseg teszem azt alapjarat eseten... De Gyakorloteren mondjuk kenik am neki mint az allat.../kb mint egy ralliauto/ tehat vezetesi stilus.../harcteren meg meg dfasztikusabbra nol a fogyasztas es nem csak azert mert nyomva van neki ami a csovon kifer es kit erdekel a fogyasztas ha az elete forog kockan. Hanem ilyenkor at van allitva az uzemmod harcira es jelentosen megnol a teljesitmeny./ /hogy vilagos legyen egy ralli auto zabal de nem szar a motorja ettol./ egy ugyan olyan civil valtozatu auto lehet tok gazdassagos. De ha mind kettot egy futopadon 2000 es fordulaton jaratjak nem lessz drasztikus a kulonbseg./de ha beulnek a tulajok es mennek 100 km et erezheto lessz a kulombseg a ket uto kozott vezetesi stilus pl./ mashogy porog a motor erzekenyebb stb./de ugyanazon a fordulaton egy futopadon csekely a kulonbseg./
A strapabíróbb motoralkatrészeket vitatnám. Hol megy el egy tank egymilió kilómétert?
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
A hasonlatoddal élve be kellene még toldani egy jó két métert a T-72-be, hogy ez a motor együttes be is férjen. A harckocsi motornál ne csak a fogyasztás-teljesítményt nézd, hanem a méretet is.
Mindent nézek, és főleg kérdezek. Többen is adtak értelmes választ. Mégis úgy érzem, a dolog nincs teljesen megmagyarázva. A T90es későbbi konstrukció, mint a fentebb említett tíz éves TATRA.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 230
17 113
113
Mindent nézek, és főleg kérdezek. Többen is adtak értelmes választ. Mégis úgy érzem, a dolog nincs teljesen megmagyarázva. A T90es későbbi konstrukció, mint a fentebb említett tíz éves TATRA.
Nem akartalak megsérteni, nem bántásból írtam. Szerintem egy teherautó és egy harckocsi motor összehasonlítás ugyanúgy felesleges, mint egy vadászgép és egy utas- vagy teherszállító repülőgép sugárhajtóműé. Az alap működési elv ugyanaz, de teljesen más kritériumok szerint lettek tervezve, másmilyen körülmények között kell megfelelniük.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Mindent nézek, és főleg kérdezek. Többen is adtak értelmes választ. Mégis úgy érzem, a dolog nincs teljesen megmagyarázva. A T90es későbbi konstrukció, mint a fentebb említett tíz éves TATRA.
T90 motorja éppenséggel a T34 V2 motorjának sokadik továbbfejlesztése.De az,hogy hk motor,elég tág fogalom.T64 TD5 motorja pl ellendugattyus,ha jol emlékszem 17literes motor,egy Junkers repülőgépmotor leszármazottja.TATRA 815 meg van vagy 30 éves,vagy több.Hk motorok meg képessek lennének ugyanolyan jó fajlagos fogyasztásra,mint a polgári teherautómotorok.Katonai teherautokban általában a párhuzamossan gyártott polgázi tgk motozja van,de a hajtáslánc miatt eleve többet fogyaszt
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and szpg9

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Nem akartalak megsérteni, nem bántásból írtam. Szerintem egy teherautó és egy harckocsi motor összehasonlítás ugyanúgy felesleges, mint egy vadászgép és egy utas- vagy teherszállító repülőgép sugárhajtóműé. Az alap működési elv ugyanaz, de teljesen más kritériumok szerint lettek tervezve, másmilyen körülmények között kell megfelelniük.
A literteljesítménynek kb ugyanannyinak kellene lenni. A fogyasztásnak is g/ kWh-ban. Mondjuk erre nem tudok adatokat.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
20 684
32 334
113
A strapabíróbb motoralkatrészeket vitatnám. Hol megy el egy tank egymilió kilómétert?
Nem a azert strapabiro hogy egymillio km et fusson kimelve hanem azert mert egy hk nak ugy adod a gazt mint egy sportkocsinak/ralli autonak /nem kimelve es nem sajnalva az anyagot/ mig egy kamiont kimeletesen vezetnek egy hk hoz kepest... Mig egy atlag dizelt atlag kamiont 2000 ig porgetsz es valtas /alap estben a hk nal is./ addig harchelyzetben tobszorosere porog a motor./ no meg egy kamion motorjat nem arra tevezik hogy gyakran padlozzak... Hk nal meg nagyon nem ritka... /no meg egy hk nk nem csak a sajat sulyat kell tudni hordani hanem el kell tudnia huznia legalabb megeggy ugyanolyan hk t. Terepen is. Na ez egy telepakolt kamionnal pl nem kriterium./ a kamion motorok elmennek 1 m km ert lehet de hidd ell hogy addig leviszik az alkatreszek sulyat ameddig csak lehet. Na hk nal ez nem igy van./
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Nem a azert strapabiro hogy egymillio km et fusson kimelve hanem azert mert egy hk nak ugy adod a gazt mint egy sportkocsinak/ralli autonak /nem kimelve es nem sajnalva az anyagot/ mig egy kamiont kimeletesen vezetnek egy hk hoz kepest... Mig egy atlag dizelt atlag kamiont 2000 ig porgetsz es valtas /alap estben a hk nal is./ addig harchelyzetben tobszorosere porog a motor./ no meg egy kamion motorjat nem arra tevezik hogy gyakran padlozzak... Hk nal meg nagyon nem ritka... /no meg egy hk nk nem csak a sajat sulyat kell tudni hordani hanem el kell tudnia huznia legalabb megeggy ugyanolyan hk t. Terepen is. Na ez egy telepakolt kamionnal pl nem kriterium./ a kamion motorok elmennek 1 m km ert lehet de hidd ell hogy addig leviszik az alkatreszek sulyat ameddig csak lehet. Na hk nal ez nem igy van./
Egyik ismerősöm egész éves feladata, hogy egy kamion fékalkatrész tömegét évről évre pár grammal csökkentse.
Az óriás TATRát, amit vezettem (92t max gördülő tömeg) nem lehetett megröfögtetni. A motor vigyázott magára. Üresben hiába nyomtad be a gázt, nem történt semmi. 7 sebességes kézi váltója volt. Nem ismerte a túlmelegedést. A gyári próbapályán próbálhattam ki pár kör erejéig.
Lánctalpast sose vezettem. Gyerekkoromban megpróbáltuk elkötni a sztálin traktort az erőmű széntelepén, de nem sikerült.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
De pl károsanyag kibocsájtásts sem mérnek a harckocsinál ami megint csak fő szempont civil motoroknál.

Haha, esküszöm volt egy hír valahol, csak most nem találom, hogy a hülye németek(?) kínlódtak talán Afgánnal kapcsolatban, mert az ott használni tervezett katonai járműveik nem feleltek meg a károsanyagkibocsátási határértékeknek.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 688
3 832
113
A strapabíróbb motoralkatrészeket vitatnám. Hol megy el egy tank egymilió kilómétert?
Ez mondjuk érdekes kérdés, mert pl. a T-72 motorjának száraz tömege 1 tonna, ezzel a fajlagos teljesítmény 590W/kg-ra adódik kb.
A polgári teherautómotorok fajlagos teljesítménye meg 250-300W/kg körül mozog és mivel egyre több minden van rájuk építve, ezért nem is növekszik ez az érték.
Itt is 1,29 tonnát ír 550LE-re:
http://www.modernpowersystems.com/features/featurenew-16-litre-v8-scania-diesel-engine/

Szóval a harckocsinál egy igen könnyű motorról beszélünk, ami ugye az alkatrészeknél is kell jelentkezzék. Vagyis élni lehet a gyanúval, hogy nincs olyan hűdenagy élettartam. Meg azt is el tudom képzelni, hogy pár ezer óránként van „kapitalnij remont”, mint a repülőmotoroknál.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fip7

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 839
113
Haha, esküszöm volt egy hír valahol, csak most nem találom, hogy a hülye németek(?) kínlódtak talán Afgánnal kapcsolatban, mert az ott használni tervezett katonai járműveik nem feleltek meg a károsanyagkibocsátási határértékeknek.

De nem a Leopardokon hanem a modernebb autószerű(és nem is feltétlen harcjárműveken)eszközökön.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
De nem a Leopardokon hanem a modernebb autószerű(és nem is feltétlen harcjárműveken)eszközökön.

Ennyire pontosan nem emlékszem már, de akkor is vicces... Ott kurvára háború van és a helyiek kb. pont lefossák az emissziós értékeket két megkövezés, vagy lefejezés között...
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
De nem a Leopardokon hanem a modernebb autószerű(és nem is feltétlen harcjárműveken)eszközökön.
Leo moiorok is fejlődnek.Már az új gyártásuak,modernizáción átesők közös nyomócsöves technológiát és korszerű befecskendező fúvókákat kapnak.De adblue rendszert nem.A jobb motorvezérlés/technológia javitja az égést.Ezért "környezetkimélőbbek",de ez csak mellékterméke a javuló hatásfoknak.Erössebb lett a motor,miközben csökkent a fogyasztás.A hajtáslánc sem az eredeti már,még a beépités is változott
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 515
113
Haha, esküszöm volt egy hír valahol, csak most nem találom, hogy a hülye németek(?) kínlódtak talán Afgánnal kapcsolatban, mert az ott használni tervezett katonai járműveik nem feleltek meg a károsanyagkibocsátási határértékeknek.

sztem semmilyen megkötés, környezetvédelmi norma nincs tankoknál. Meg rohadtúl benyeltél ULt szaga van: Németben megfelel Afgánban meg olyan szigorúak a környezetvédelmi normák, hogy nem. Kucckucc. Nem mindha egy tanknál nem szarták volna le mindig is.

Hát láthatóan nem szempont....
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
sztem semmilyen megkötés, környezetvédelmi norma nincs tankoknál. Meg rohadtúl benyeltél ULt szaga van: Németben megfelel Afgánban meg olyan szigorúak a környezetvédelmi normák, hogy nem. Kucckucc. Nem mindha egy tanknál nem szarták volna le mindig is.

Hát láthatóan nem szempont....


Komolyan mondom, nem emlékszem már pontosan. De nyilván nem a nemlétező afgán normáknak nem felelt meg, hanem a németek hülyeségének. Mostanában nagyon polkorrektben tolják, vagy mi...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 839
113
sztem semmilyen megkötés, környezetvédelmi norma nincs tankoknál. Meg rohadtúl benyeltél ULt szaga van: Németben megfelel Afgánban meg olyan szigorúak a környezetvédelmi normák, hogy nem. Kucckucc. Nem mindha egy tanknál nem szarták volna le mindig is.

Hát láthatóan nem szempont....

Ez nem UL hanem tény!Még a magyar gépekhez is kijárnak a magyar szakemberek elvégezni minden olyan vizsgálatot amit otthon is elvégeznének.Ugyan ezt teszik a németek is a saját technikájukkal.És ahogyan már leírták nem az afgán hanem az adott ország szabályainak kell megfelelni.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 135
53 742
113
T-90-hez való lőszerek:

APFSDS.gif


3BM-46:
3bm46.jpg


3bm46.gif


3BK-31 HEAT:
dd.png


Ezen az oldalon pedig egy csomó orosz lőszerről van adat:
http://fofanov.armor.kiev.ua/Tanks/ARM/apfsds/ammo.html
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat and endre