M
molnibalage
Guest
Akkor mire? A kaptár szót nehéz másként értelmezni.Nem kimondottan a házakra gondoltam. És nem is szitokszóként se.
És eddig világ épetemben valamilyen panel / társasházban laktam és istenigazából soha nem vágytan családi házra.Laktam panelban 4 évet (+1-et csecsemőként). Volt élethelyzet, amikor jó volt. Meg relatív szép környezet volt. De nem kívánkoznék újra panelban lakni.
Még a társasházi struktúra mellett is otthon lakva számtalan olyan feladat hárult rá, amit a hátam közepére sem kívántam.
A korábbi lakásomban meg a közös költség fedezte az, hogy a belső kert tip-top legyen, mint szolgáltatás. És mivel sok ember fizet arányosan viszonylag kevés munkáért, ezért ennek fajlagos költsége kerekítési hiba.
Aha, és a fél hektáros telek,Hogy micsoda, ne nevettes. Ez max a panel erkélyhez képest hatalmas. Biztos valakinek ez hatalmas, de viszonyításként elmondom, hogy most fél hektáros telken lakok, a másik háznál csak fele ekkora van... de ha idén összejön, akkor ott egy hektáros kert lesz egyben. Igaz, ott van szomszéd, de valószínűleg öreg korunkra már mindegy lesz, ha ott fogunk lakni.
- Mire kell?
- Mennyi időt vesz el az életedből az azzal való foglalkozás? Nem minden hobbija a kertészkedés és tájgondozás.
Mondom, az általad vezetett autóban fizetsz, hogy a te agyadat szívja le a vezetés, te vagy felelős a balesetért, amit okozol, ha beléd jönnek, akkor biztosítás ellenére is buksz összeget és szabadidőt. Ha meg a busz/villamos elé bevág egy hülye és törik a busz, az nekem nek kerül semmibe. És nem én vezetem, se a buszt, se a villamos, se a metrót. Felszállok rá és megy.
A szabadidőnél kevés nagyobb kincs van.
Az autónál a teljes idő lényegében kuka, a közösség közlekedésben legalább részlegesen hasznosítható.
Talán van erre stat, hogy mi az átlag, a trendet is érdemes lenne megnézni.Neked. Más bp.-i ismerősnek (meg végülis ahogy emlékszem többen is hasonlókat mondtak, de értelemszerűen nem mindenkire vonatkozik). Napi 2*1,5 óra tömegközlekedéssel.
De nyilván én is szélsőséges értéket mondtam, de azzal már egy relatív nagy kört lefedtem. Azon belül már kb. minden egálban van.
Pl. az agglomerációs autóforgalom miatt, az, ami a 90-es évek végén csúcsidőben is stabil 20 perc volt, az már 2002 őszén is elesett és game over volt Szigetszentmiklósról befelé... Mert a kocsikkal együtt állt a busz a dugóban.
Érettségi évében volt, hogy a busz tizenpárperc alatt bevitt Csepelre, de max. 20.
2002 őszi félév, 7:00-as busz a HÉV-nél 7:59-kor tett le, akkor kellett Ráckvei HÉV-re váltani ls csak 10:15-ös előadásra menet lett pálya busz csepel felé és onnan HÉV.
2012-ben, ha 6:15-kor nem voltunk Lakihegy táján, akkor Kelenföldre 40-50 perces volt a kocsival az út.
Bringával gyorsabb volt Miklósról, mint ingázni. Akkor váltottam bringára. Nem kellett 5:45-kor kelni és élvezni a "autózás adta szabadságot".
Bp-n élve az autót nem éri meg használni. Autóval sem érnék be a reggeli csúcsban gyorsan. Cserébe drága és veszélyes.Te nem mész vele én meg rendszeresen használom. Ez ilyen dolog. Ha nem tudod kihasználni akkor az autó mindig egy gazdaságilag veszteséges dolog. (Ezért se jó nagy hitelbe belemenni ilyenbe.) Ez ilyen. De van, amikor meg már megtérül, meg nélkülözhetetlen. Ha meg ennyire nem éri meg, akkor el kell adni, eddig is megvoltál nélküle; most meg relatív jó ára is van. Ha meg érzelmileg kötődsz hozzá, akkor nem kell nézni, hogy mibe fáj.
Csak azért tartom meg, mert a jövőben kellhet gyerek mellett és néha erre-arra, meg jó állapotban van. Lényegében befektetése abba, hogy ne bizonytalan eredetű szart kelljen venni, ha eljön az idő. A használatutó árak is az egekben.
Egy frászt. Még statot is adtam rá nem túl régen.Nem mindenki átlag aglós. Meg engem mit izgat, hogy ki mit csinál az agglomerációban?
(Amúgy az átlagsebesség, mikor utoljára néztem olyan 60-70 között szokott lenni; igaz pályára nem, de településen belül annál inkább használva.)
A Bp határain belüli csúcsidős átlagsebesség 20 km táján volt évekkel ezelőtt is.
Mégsem vagyunk képes szinte semmit sem jól csinálni.De azt gondolom, hogy Magyarország alapvetően egy kurva jó hely. Más népek a töküket a földhöz csapkodnák, annyira ugrálnának ilyen jó adottságú országért. Csak sokan nem értékelik. Mindent átpolitizálnak és nem vigyáznak sem a mentális, sem a természeti és etc. környezet védelmére.
A vizekkel szarul bánunk.
Bp. adottságai a jó közlekedéshez és kompakt városhoz adott lenne, ehelyett egyesek még mindig full autócentrikusak fejben stb.
Erről szólt a korábbi kommentem.Aki ott tart, hogy alig bírja fizetni a rezsit és a megélhetési költségeket, egyszerűen nem tudja megelőlegezni egy energetikai felújítás igen jelentős, milliós költségeit.
Akkor nem flat rezsicsöki kéne és a tehetősek által nem okozott költségvetési hiányból lehetne orvosolni ezt.
Öööö, ha megtörtént volna ez minden panelnél, akkor a mostani eseménynél csak számolni kellett volna a pénzt, hogy akkor mekkora volt a spórolás. Amikor télen a havi fűtési költség nyílászáró cserével és szigeteléssel kb. az ötödére eshet vissza, azt mondani, hogy soha meg nem térülő, az nettó túlzás.Persze, lehet egy épület energetikai hatékonyságát növelni utólagos szigeteléssel, fűtésrendszer korszerűsítéssel, nyílászáró cserével, de ez irgalmatlan összeg. Sok esetben pedig egyáltalán nem rentábilis még hosszú távon sem az így megsprólt energia, egy soha meg nem térülő beruházás lenne.
Én most egy panel épület legszélén levő lakásban élek és gyakorlatilag akkor volt fűtés felhúzva eddig, amikor száradt a a ruha. Az épület szélén...
Amikor az épület alapállapotában kb. folyamatos fűtést igényelne.
A hálószobában kétszer próbaképpen ment a fűtés, a konyhában eddig 0 órát fűtőttem.
Mivel 60-80-100 milliója nincs az embereknek ennyi új házta és kapacitás sincs felhúzni lehet itt műszaki értelmetlenségekről álmodni, a de a realitás meg az, hogy akkor ezeket is szigetelni kell. Mert értelmezhető mértéktű volt a megtérülésa békebeli gázárak mellett is a 20-30 EUR/MWh mellett.Van ahol van szigorúan pénzügyi szempontból vett értelme (pl. régi kádár kockák, bár azokat inkább dózerezni kellene, családi házak jelentős fogyasztással, 50-60-as évek vékony falazatú lakásai), van ahol meg totálisan értelmetlen elkölteni 5-6 millió forintot azért, hogy havonta pár ezer forinttal csökkenjen a számlád (komfortnövelő szempontból viszont lehet létjogosultsága).
De ez a korszak lehet, hogy soha többet nem jön vissza. Csak most már szigetelni is drágább lesz. Ha ezt a békebeli árak mellett csinálta volna meg valaki...