Global Combat Air Programme (GCAP) / Tempest (BAE Systems)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 349
35 203
113
Miért ez olcsó lesz? Meg olcsó lesz üzemeltetni?? Ennyi erővel akkor már most is vehetnénk F-35 öt!
ettől senki nem azt várja hogy olcsóbb legyen, hanem hogy jobb (majd meglátjuk) és az iparunk tudjon hozzá kapcsolódni.
Amíg a mostani kormányzat van, addig nem veszünk amerikai cuccokat - ha csak valami pórolhatatlan (pl. AMRAAM)
Rendkívüli esetben lesz nálunk F-35-ös...leginkább soha.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 512
72 513
113
Britain and Japan to develop new fighter jet sensor "JAGUAR"

The universal radio frequency sensor technology, known as ‘JAGUAR’, could enable the Armed Forces to “better detect future threats from air, land and sea, quickly and accurately locating targets and denying surveillance technology operated by our adversaries”...
274037992_5432954550067236_3496855618499603894_n.jpg


A brit Tempest és a japán F-3 a „JAGUAR” elektronikus hadviselési csomaggal lesz felszerelve

UK / Japan radar pact will transform future fighter performance, Leonardo says

Leonardo has identified Mitsubishi Electric as its partner for the Jaguar advanced radar demonstrator project being advanced by the UK and Japan in support of their respective future manned fighter projects.

“Jaguar represents the first big building block of an international radar programme that meets the ambitions laid out by Japan and the UK as part of F-X/FCAS [Future Combat Air System] discussions,” Leonardo says.

Andrew Howard, the company’s director major air programmes, describes Jaguar as a “pathfinder for the wider collaboration”, with work taking place at “a deep, cutting-edge engineering level”.

“What we are trying to achieve with Jaguar is high-powered, miniaturisation and digitisation of the radar antenna head,” he explains.

“The partners have agreed workshare and both Leonardo UK and Mitsubishi Electric have signed contracts with their respective national defence ministries in order to progress development work,” Leonardo says.

Howard says the goal is to produce a multi-function RF system (MRFS), marking a “sixth-generation radar” evolution beyond the ECRS Mk2 active electronically scanned array on order for the Royal Air Force’s Tranche 3 Eurofighter Typhoons.

“Our vision for MRFS is getting more power in less space with greater capability, to provide better information flows,” he says.

Other key elements include what the company names ISANKE & ICS – an integrated sensing and non-kinetic effects & integrated communications system. Howard describes this as “a new layer of sensor integration” which will combine inputs from the aircraft’s radar, electro-optical and infrared search and track sensors, and its defensive aids system.

“ISANKE is all of the sensors, deeply integrated across the platform through a digital backbone,” Howard explains. “It is providing a better outcome to the aircrew, and allows information to be shared on and off platform.”

The capability delivered by this advance will be “substantially greater than what’s gone before”, he says.

“What we have seen so far have been very promising results. We are getting an awful lot more radar capability than we would have done a generation ago,” he notes.

Howard expects the technology to be trialled aboard the UK Tempest programme’s Boeing 757-based Excalibur flying testbed in the 2026-2028 timeframe, with Japan also to conduct its own tests with the sensor.

“The pace of progress to date has been really positive. The relationship with Melco [Mitsubishi Electric] is showing that we can do it.”

In December 2021 Japan and the UK signed a broader memorandum of co-operation around future combat aircraft, also including airframe and propulsion technologies. The Jaguar pact was initiated in February, but Howard says the relationship between Leonardo UK and Mitsubishi Electric dates back to 2018.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 349
35 203
113

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 577
5 985
113
Na, ez a team is szétesik?
Álljanak össze a németekkel és csináljanak egy 3. európai gépet:D:D
.
.
Az utóbbi években azért már jól látszik, hogy Európában egy komolyanvehető vadászgép-program volt és van, ez korábban a Mirage, most a Rafale, tehát a Dassault cég. Jelenleg is intenziven fejlesztik, gyártják a Rafalet, az üzleti vonal is jól beindult.
Az angol-német-spanyol-stb csapat meg már másodszor sült fel, se a Tornado, se az Eurofighter nem váltotta meg a világot, kb eladhatatlan.
.
Igy azt gondolom, nyilvánvaló, ha összeurópai új program indulna, az objektiv eredményeket figyelembevéve, a franciáknak kéne vezetni. Az Airbus kapcsán is látszik, hogy a Thales, Snecma/Safran/CFM cégek vannak a legközelebb a világszinvonalhoz. Persze ez az angoloknak, németeknek fájhat, de ez van. Az európai fegyvergyártást fel kéne osztani, a főbb országok között szétosztva a fejlesztéseket, mindenki csinálja azt, amihez jól ért, azt vegye meg mindenki, és akkor mindenből biztositott a kellően nagy EU rendelésszám, amitől a termék érett lesz, a darabár leszoritható, és akkor az exportra is jobb az esély.
 

grabo112

Well-Known Member
2011. október 15.
1 377
3 504
113
.
.
Az utóbbi években azért már jól látszik, hogy Európában egy komolyanvehető vadászgép-program volt és van, ez korábban a Mirage, most a Rafale, tehát a Dassault cég. Jelenleg is intenziven fejlesztik, gyártják a Rafalet, az üzleti vonal is jól beindult.
Az angol-német-spanyol-stb csapat meg már másodszor sült fel, se a Tornado, se az Eurofighter nem váltotta meg a világot, kb eladhatatlan.
.
Igy azt gondolom, nyilvánvaló, ha összeurópai új program indulna, az objektiv eredményeket figyelembevéve, a franciáknak kéne vezetni. Az Airbus kapcsán is látszik, hogy a Thales, Snecma/Safran/CFM cégek vannak a legközelebb a világszinvonalhoz. Persze ez az angoloknak, németeknek fájhat, de ez van. Az európai fegyvergyártást fel kéne osztani, a főbb országok között szétosztva a fejlesztéseket, mindenki csinálja azt, amihez jól ért, azt vegye meg mindenki, és akkor mindenből biztositott a kellően nagy EU rendelésszám, amitől a termék érett lesz, a darabár leszoritható, és akkor az exportra is jobb az esély.
Igen, évtizedek óta az USA és Oroszország kivételével Franciaország tud önállóan tokkal-vonóval (sárkány, hajtómű, elektronika, fegyverzet) vadászgépet gyártani, ehhez zárkózott fel Kína a közelmúltban az ilyen-olyan, kicsit félszar, de mégiscsak saját hajtóműveivel.
Az összes többi szereplő esetében ebből a négy fő komponensből többnyire csak kettő (sárkány + mégvalami, ami általában nem a hajtómű) van megoldva hazai forrásból.
 

grabo112

Well-Known Member
2011. október 15.
1 377
3 504
113
Csak lábjegyzet: érdekes módon az ATF-vesztes YF-23 formavilága legalább részben időről-időre visszaköszön az 5, 5+ (igen, a 4+-hoz hasonlóan előbb-utóbb lesz ilyen kategória is, mert Európa és Oroszország a 6. gen versenyben is látható fáziskésésben van) és 6. generációs gépeken is.
 
  • Tetszik
Reactions: Roni

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 430
18 856
113
, mert Európa és Oroszország a 6. gen versenyben is látható fáziskésésben van
5 gen akartál írni ?

Am érthető amit írsz ! Mind kína mind az usa farok nélküli gépet képzeli el .A többi meg még csak 5 gen sem csinált saját magától.Na jó az oroszok igen de ők el vannak/lesznek vele foglalva még nagyon sokáig .
 

grabo112

Well-Known Member
2011. október 15.
1 377
3 504
113
5 gen akartál írni ?

Am érthető amit írsz ! Mind kína mind az usa farok nélküli gépet képzeli el .A többi meg még csak 5 gen sem csinált saját magától.Na jó az oroszok igen de ők el vannak/lesznek vele foglalva még nagyon sokáig .

Az "is" szócskával pont erre próbáltam utalni:
  • Az 5-gen versenyszámban már le vannak maradva, ez szerintem olyan tény, amit felesleges vitatni.
  • A 6-gen versenyszámban meg már most látszik, hogy le fognak maradni és jelentős fáziskéséssel fognak csak üzemképes vasat produkálni (már ha egyáltalán...).

Privát vélemény:
  • Nekem az X-gen képesség onnantól értelmezhető, ha minimum egy ezred eléri az IOC-t az X-gen-re tervezett konfigurációval, van elegendő és bevethető, valóban X-gen technológiai színvonalat képviselő gép és kiképzett személyzet is.
  • Magyarul a technikát górcső alá véve megvan az X-gen technológia szintjét képviselő sárkány, hajtmű, elektronika és fegyverzet is.
  • A felpöcköt, de egy generációval korábbi hajtómű ennélfogva nem játszik.
  • A mutiba készült vásári protó meg maximum capability de semmiképp sem capacity.
  • Ennélfogva - ismét csak a saját véleményem szerint - az 5-gen szintet a Szu-57 jelentős fáziskéséssel el fogja érni (amennyiben nem dől be a gazdasági háttér), de jelenleg még nem érte el.
  • Nehezen tartom elképzelhetőnek, hogy Európa a 4.5-gen után képes lesz a 6-gen szintet megugrani. Jobb esetben is max. 5.5-gen lesz (vagy 5+) a most bemutatott GCAP és társai. De időben ez se lesz kész hamarabb, mint az USA 6-gen gépe(i), szóval itt is fáziskésés lesz az USA-hoz képest. Az ATF és az eurokacsák kábé ugyanígy egymásra csúsztak időben, de ettől még elég combos különbség volt és van a két technológiai szint között.
  • A nagy kérdés, hogy Kína mikor és legfőképp mivel áll elő.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
A Tempest esetében az az érzésem, hogy már mindenki megkérte mindenki kezét, program menedzsment már nagyon szétmendzselte magát, prezentációk és meeting hegyek, kommunikációk és prognózisok váltogatják egymást, de, hogy mit is akarnak csinálni, az még mindig nem derült ki.
A szándék megvan (és mint azt tudjuk, a szándék a fontos), de azt még ők se tudják, hogy ez egy ötödik, vagy egy hatodik generációs mi lesz.

Annak idején amerikában az ATF tender is egy ködös "nesze semmi, fogd meg jól" valami volt, de jó okkal. A Pentagon ipari tech demonstrátorokkal akarta segíteni a koncepció kidolgozását. Úgy voltak vele, hogy főbb vonalakban vázolt elvárásokon túl inkább az ipar valljon színt, mire is képesek. Majd a győztes demonstrátor mentén dolgoztatják ki a végleges elvárást és dizájnt. Ez legalább biztos volt és konkrét "vasat" is realizált.

Ezzel szemben ez a Tempest program csak egy név. Azon felül, hogy stratégiai együttműködésre törekvő országok és hagymázas elképzelések vázlatai váltogatják sűrűn egymást, még érdemi elképzelés, de még konkrét elvárás se hangzott el idáig.