Global Combat Air Programme (GCAP) / Tempest (BAE Systems)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 535
72 542
113
En elolvastam, velhetoen tobbet, mint barki itt (kapasbol nem tudom, hanyan fizettek elo $200-300/ev aron ezekre), de nem veletlenul hoztam ezt, mondvan "mindossze" harom eve mar primary partner a Saab.
Mióta GCAP lett a Tempest programból a Saab vezetője többször is elmondta hogy gyakorlatilag kiszorultak/kiszorították őket a programból.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 365
35 211
113

A svédeket nem kihagyták a Tempestből, hanem be sem akartak szállni! :D
 

acorn

Well-Known Member
2023. június 15.
3 653
6 488
113

A svédeket nem kihagyták a Tempestből, hanem be sem akartak szállni! :D
Mivel a Saab viszont benne van reges-regen, kulon meghivtak mar az elejen oket mindket programba, de csak a Tempest ajanlott konkret fejlesztoi partnerseget is.
A sved kormanynak emiatt egyaltalan nem surgos, minek koltson ra, ha a Saab ugyis nyakig benne van?
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 535
72 542
113
UK industry reveals advanced technologies for next generation flying combat air demonstrator...

TEMPEST-EJECTION-TEST.jpg



 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 365
35 211
113
Japán a fegyverexport tilalom feloldását tervezi - írja a Japan Times


Erre leginkább a brit-japán fejlesztésű Tempest repülőgép miatt van szükség, amelyre komoly export igény mutatkozik majd várhatóan.
Ősznél előbb nem várható előrelépés az ügyben.
 

acorn

Well-Known Member
2023. június 15.
3 653
6 488
113
Még mindig ott tart ez a Tempest program, hogy ki száll be és ki száll ki.
Illetve van egy, a projekt pénzén futtatott animátor gárda, aki CGI pre-koncepciókat gyárt a különféle meetingek és médiamegjelenés prezijeihez.
Hat, valahogy ugy, nekem is erosen ilyen benyomasom van, hogy van egy minimalis project core, aki alapvetoen egy marketing meg business team, van talan par tervezomernok, aki egyelore mindenfele altalanos speckok alapjan rajzolgat, azt lepasszoljak a marketinges motion graphics teamnek, meg mondjuk 1-2 project risk mitigation es hasonlo papirgyarto figura es annyi.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 178
113
Nagyjából kijelenthetjük, hogy az első generációs harcászati repülőgépek fejlesztési nehézsége mindösszesen annyi volt, hogy hogyan implementálják a sugárhajtást a második világháborús technológiába. Ez kb pár hónap - fél év megfeszített munka volt.
A második generációnál az volt a kihívás, hogy hogyan valósítsák meg a tartós, stabil szupeszonikus repülést az első generációs gépek módosításával, illetve, hogyan érjék el a kétszeres hangsebességet, ami révén egyértelműen szuperszonikus technológiának nevezhették az eredményt. Ez kb 1-3 év alatt sorozatgyártást hozott.
A harmadik generáció a szuperszonikus tartományt egyszerre bővítette fel 3 Mach-ig, miközben bejött a BVR harcképesség, a rakétafegyverzet, de még a variaszárny is, hogy valahogy csökkentsék a fel- és leszállási úthosszt. Itt jelent meg először komolyabban az anyagtechnológia fontossága is. Ez kb 3-5 év fejlesztés után már szériagyártást eredményezett.
A negyedik generáció a harmadik generáció ötvözése a manőverező légiharccal, kompexebb avionika,részben újfajta anyagtechnológia, ergonómia, rendszerintegráció - 5-10 év fejlesztés.
Ötödik generáció: rendkívül összetett követelményrendszer, drága szerkezeti anyagok, integrált fejesztés, ahol leginkébb a szoftveres összehangolás és részben a Hidegháború végi befékezés miatt a fejlesztés időtartama 15-20 év után hozott sorozatgyártást.

Hatodik generáció: 5-10 év csak a koncepció körüli vitatkozásokra megy el, ahol sokszor még az sem világos, hogy a projekt egy fegyverrendszer, vagy egy kereskedelmi - politikai termék, amihez ki kell találni a célközönséget és a marketing stratégiát.
 

acorn

Well-Known Member
2023. június 15.
3 653
6 488
113
Nagyjából kijelenthetjük, hogy az első generációs harcászati repülőgépek fejlesztési nehézsége mindösszesen annyi volt, hogy hogyan implementálják a sugárhajtást a második világháborús technológiába. Ez kb pár hónap - fél év megfeszített munka volt.
A második generációnál az volt a kihívás, hogy hogyan valósítsák meg a tartós, stabil szupeszonikus repülést az első generációs gépek módosításával, illetve, hogyan érjék el a kétszeres hangsebességet, ami révén egyértelműen szuperszonikus technológiának nevezhették az eredményt. Ez kb 1-3 év alatt sorozatgyártást hozott.
A harmadik generáció a szuperszonikus tartományt egyszerre bővítette fel 3 Mach-ig, miközben bejött a BVR harcképesség, a rakétafegyverzet, de még a variaszárny is, hogy valahogy csökkentsék a fel- és leszállási úthosszt. Itt jelent meg először komolyabban az anyagtechnológia fontossága is. Ez kb 3-5 év fejlesztés után már szériagyártást eredményezett.
A negyedik generáció a harmadik generáció ötvözése a manőverező légiharccal, kompexebb avionika,részben újfajta anyagtechnológia, ergonómia, rendszerintegráció - 5-10 év fejlesztés.
Ötödik generáció: rendkívül összetett követelményrendszer, drága szerkezeti anyagok, integrált fejesztés, ahol leginkébb a szoftveres összehangolás és részben a Hidegháború végi befékezés miatt a fejlesztés időtartama 15-20 év után hozott sorozatgyártást.

Hatodik generáció: 5-10 év csak a koncepció körüli vitatkozásokra megy el, ahol sokszor még az sem világos, hogy a projekt egy fegyverrendszer, vagy egy kereskedelmi - politikai termék, amihez ki kell találni a célközönséget és a marketing stratégiát.
Azert kicsit elnagyoltad a veget... az leginkabb sw lesz, de azon belul is mar containerization, rapid, CI/CD sprintek stb.
Az 5-6. gen kozott komoly technologiai ugras lesz, szerintem meg nagyobb, mint a 4.5 es 5 kozott volt.

En ma mar nyugodtan ki merem jelenteni, hogy az 5. gen egy atmenetet fog kepviselni (akkor is, ha a LM profitmaximalizalas celjabol mindenkinek eladja.)
Amikor a 6. gen sw platformjai megerkeznek, akkor derul majd ki, mennyivel elorebb jarnak majd, mint a 5. gen valaha fog (illetve el tudom kepzelni, hogy kinjaban majd backportolni fog egy valag uj funkciot a Lockheed, meregdraga upgradekkel, maskulonben soha nem vesznek tole ujra gepeket, ha az osszes 6. gen vasarlo azonnal lelepi a sok F-35 tulajt...)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 178
113
Azert kicsit elnagyoltad a veget... az leginkabb sw lesz, de azon belul is mar containerization, rapid, CI/CD sprintek stb.
Az 5-6. gen kozott komoly technologiai ugras lesz, szerintem meg nagyobb, mint a 4.5 es 5 kozott volt.

En ma mar nyugodtan ki merem jelenteni, hogy az 5. gen egy atmenetet fog kepviselni (akkor is, ha a LM profitmaximalizalas celjabol mindenkinek eladja.)
Amikor a 6. gen sw platformjai megerkeznek, akkor derul majd ki, mennyivel elorebb jarnak majd, mint a 5. gen valaha fog (illetve el tudom kepzelni, hogy kinjaban majd backportolni fog egy valag uj funkciot a Lockheed, meregdraga upgradekkel, maskulonben soha nem vesznek tole ujra gepeket, ha az osszes 6. gen vasarlo azonnal lelepi a sok F-35 tulajt...)
Okát nem látom annak a hatalmas technológiai ugrásnak, ami esetleg még szóba jöhet. Az ugyanis már olyan dolgokat feltételezne, amelyek nagyságuk okán lépnének ki az emberi kontrollálhatóság territóriumából.
Már most komoly dilemma, hogy szofveresen mennyire távvezérelhető egy F-35-ös, igaz, még csak másik emberek által.
Az általad említett lehetőség egyszerűen önmaga fejlődésének gátja, enyhén hülye analógiával olyan, mint a 100Mt hatóerejű termonukleáris fegyver. Ami egyfelől teljesíti a fegyverekkel szemben elvárt rombólőerő/költség, illetve hatóerő/méret arányokat, meg is lehet csinálni, még talán jó is lenne egyetlen eszközzel végleg kikapcsolni az ellenséget, de egyszerűen túl messzire vezet nem csak a birtoklása, de már a kifejlesztése is.

A hatodik generáció vélt szoftveres előnyei már olyan területeken fognak megmutatkozni, ami felett már nem lesz józan katonai kontroll.
Emiatt viszont eljutunk oda, hogy egy "fékezett habzású" hatodik genrációs gép az valójában csak egy modernizált ötödik generációs, mint amilyen a block 4-es F-35 lenne, csak talán más kasztniba csomagolva, hogy adjanak munkát a többi szakágnak is.
És emiatt érzem azt, hogy nem sietnek a fejlesztésekkel.

Az adott aktuális mindset túlfejlesztésére számos példa akad. Ilyen lett volna a harmadik generáció "túltolása" az F-108-as, vagy a negyedik generáció TVC-s gépei.
Jelenleg a propagált marketing kiadványok szerint a vélt hatodik generáció egy szteroidozott ötödik generácó, de mindaz, amit célnak kitűznek, kétséges hatásfokú, de legalább jó drága.

Szóval az eslő kérdés leginkább az, hogy mi olyanra kell nekünk hatodik generáció, amire az ötödik nem elég sehogy sem?
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 369
113
Okát nem látom annak a hatalmas technológiai ugrásnak, ami esetleg még szóba jöhet. Az ugyanis már olyan dolgokat feltételezne, amelyek nagyságuk okán lépnének ki az emberi kontrollálhatóság territóriumából.
Már most komoly dilemma, hogy szofveresen mennyire távvezérelhető egy F-35-ös, igaz, még csak másik emberek által.
Az általad említett lehetőség egyszerűen önmaga fejlődésének gátja, enyhén hülye analógiával olyan, mint a 100Mt hatóerejű termonukleáris fegyver. Ami egyfelől teljesíti a fegyverekkel szemben elvárt rombólőerő/költség, illetve hatóerő/méret arányokat, meg is lehet csinálni, még talán jó is lenne egyetlen eszközzel végleg kikapcsolni az ellenséget, de egyszerűen túl messzire vezet nem csak a birtoklása, de már a kifejlesztése is.

A hatodik generáció vélt szoftveres előnyei már olyan területeken fognak megmutatkozni, ami felett már nem lesz józan katonai kontroll.
Emiatt viszont eljutunk oda, hogy egy "fékezett habzású" hatodik genrációs gép az valójában csak egy modernizált ötödik generációs, mint amilyen a block 4-es F-35 lenne, csak talán más kasztniba csomagolva, hogy adjanak munkát a többi szakágnak is.
És emiatt érzem azt, hogy nem sietnek a fejlesztésekkel.

Az adott aktuális mindset túlfejlesztésére számos példa akad. Ilyen lett volna a harmadik generáció "túltolása" az F-108-as, vagy a negyedik generáció TVC-s gépei.
Jelenleg a propagált marketing kiadványok szerint a vélt hatodik generáció egy szteroidozott ötödik generácó, de mindaz, amit célnak kitűznek, kétséges hatásfokú, de legalább jó drága.

Szóval az eslő kérdés leginkább az, hogy mi olyanra kell nekünk hatodik generáció, amire az ötödik nem elég sehogy sem?

Simán a megváltozott hadszíntér okozta, szoftveresen nem hozható elvárásigény.
Az F-22 meg F-35 be van lőve az európai hadszíntér távolságaira, amit tankerekkel megtámogatva kényelmesen hoznak. HH-s tervezés mindkettő végülis. Namármost viszont éppen Kína miatt a csendes az új hadszíntér, oda meg minkét vasnak rövid a lába. Vagyis nagyobb gép kell, az üzemanyag miatt - meg persze a takarékos hajtómű is húdesürgős lett.
Ezt fejeljük meg még az aktív védelem igényével - ehhez is kell a testben hely.
Végül pedig ha már új a sárkény, nem ártana az éppen az X-band LO miatt elterjedő HF környéki radarok ellen is egy optimalizált formát, ami ad újabb 10+ évet a RAM fejlesztéssel együtt.
Kb. ezzel meg is kaptuk az egész 6.th gen jelenlegi concept alapjait. Mert a 5.th gen ahogy írtad igazából fejlesztgetve hozna mindent amit kell az eredeti környezetében (Európa), de mivel az változott, így előrehozták a váltótípust. Így meg az nem lehet igazi 6.th gen az időhiány miatt - ezért is papolnak arról, hogy mikor 2030-ban a betonra kerül, a képességei nagyrésze sehol nem lesz...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 178
113
Van a pajzs és kard fejlesztéseknek egy érdekes ága. Az ugyanis egyértelmű, ha az ellenség gépe gyors, akkor nekünk gyorsabb kell. Ha jobban manőverezik, akkor nekünk mégjobban manőverező kell. Ha nagyobb a hatótávja, akkor nekünk mégmesszebbre repülő kell, de ez idáig igazából a kard - kard elleni összevetés, a pajzs ellenében már változhatnak a dolgok.
És ebben a tekintetben vagy egy rész, hogy amikor elmegyünk a fejlesztésekkel egy elképesztően komplex és elképesztően drága valami irányába, akkor az ellenfélnek, akár a kardot, akár a pajzsot készíti ellenünk, csakazért is el kell mozdulni az egyszerűbb és olcsóbb felé. Egész egyszerűen azért, hogy értelmetlen pazarlássá silányítsa az erőfeszítésünket.
Vagyis egy rohadt drága és rohadt nagy harci rendszer egyik legjobb legyőzésének módja, ha sok és olcsó ellenféllel szemben kénytelen szembeszállni és egyszerűen nem éri meg kockáztatni a legyőzhetőséget.