Tengerészeti atomreaktorok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 559
84 991
113
Nemtudom, én most csak az atomtengó egységek egyenkénti orosz nyelvű történetét olvasgatom, és jön még egy rakat reaktor generáció...

Lesz szó az" OKBM Afrikantov" legújabb reaktoráról ("вечный" ядерный реактор для подлодок)is?
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Egész egyszerűen elképesztő ez és a korábbi lista is. Tudom, hogy a US Navy-nél is voltak kisebb incidensek, de bakker ez majdnem olyan, mintha a flotta egy csotrogány flottát üzemeltetett volna.

A VM-A után ez akkor mind VM-4 reaktoros volt?

Csak az atom tengeralattjárók és a régi reaktorok voltak ennyire isten csapásai...? Vagy a sok Foxtrot és többi kohószökevény is ilyen stabilan működött...?
Az hogy ma ezekrol a balaset hegyekrol tudunk sem az oroszok tehetnek. Ha tehettek volna akkor az osszes ilyen adatot elsulyesztettek volna mert mindennek ellentmond amit korabban hirdettek az emberkozpontusagtol a szocialista technika feljebbvalosagaig bezarolag. A SZU osszeomlasa utan kozvetlenul aMoszkva USA nagykovetseg egyik emberet hivtak "vak" talalkozora. Felvement el ra de egy holgy es egy vak ferfi varta akimeg akkoris viselte a tengereszek polojat. Elmondta hogy balesetben vakult meg es azert kerte a talkat mert szeretne atadni valamenyi korabbi tengobalaset listajat az elesettekkel megserultekkel egyetemben hogy azt az USA hozza nyilvanossagra es igy ok vegre meltokeppen megtudjanak emlekezni a bajtarsaikrol akik eddig nem is leteztek.
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka and gacsat
T

Törölt tag 1945

Guest
Lesz szó az" OKBM Afrikantov" legújabb reaktoráról ("вечный" ядерный реактор для подлодок)is?

Igen, csak még...

S1W, S2W, S2Wa STR
S1G, S2G SIR
S3W, S4W SFR
VM-A család
RM-1
S5W ASFR család
S1C, S2C SRS
S3G, S4G SAR
S5G NCR
VM-4 család (OK-300, 350, 700) <- ...ennek a közepén tartok most
V-5R
OK-550
BM-40A
S6G
S8G
OK-650 család
S6W AFR
S-7G MARF
S9G NGR
 
M

molnibalage

Guest
Az hogy ma ezekrol a balaset hegyekrol tudunk sem az oroszok tehetnek. Ha tehettek volna akkor az osszes ilyen adatot elsulyesztettek volna mert mindennek ellentmond amit korabban hirdettek az emberkozpontusagtol a szocialista technika feljebbvalosagaig bezarolag. A SZU osszeomlasa utan kozvetlenul aMoszkva USA nagykovetseg egyik emberet hivtak "vak" talalkozora. Felvement el ra de egy holgy es egy vak ferfi varta akimeg akkoris viselte a tengereszek polojat. Elmondta hogy balesetben vakult meg es azert kerte a talkat mert szeretne atadni valamenyi korabbi tengobalaset listajat az elesettekkel megserultekkel egyetemben hogy azt az USA hozza nyilvanossagra es igy ok vegre meltokeppen megtudjanak emlekezni a bajtarsaikrol akik eddig nem is leteztek.
És a fickónak honnan volt listája? Picit UL szaga van a történetnek. Ettől persze simán lehet igaz, mert ott amilyen állapotok voltak akkor.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
És a fickónak honnan volt listája? Picit UL szaga van a történetnek. Ettől persze simán lehet igaz, mert ott amilyen állapotok voltak akkor.
A ficko a listat a tobbi tengeresz kollegaival allitotta ossze az evtizedek alatt. Egy kezzel irt kockas fuzetrol beszelunk. Meg van az illeto neve is es ha meg el el is erheto.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Igen, csak még...

S1W, S2W, S2Wa STR
S1G, S2G SIR
S3W, S4W SFR
VM-A család
RM-1
S5W ASFR család
S1C, S2C SRS
S3G, S4G SAR
S5G NCR
VM-4 család (OK-300, 350, 700) <- ...ennek a közepén tartok most
V-5R
OK-550
BM-40A
S6G
S8G
OK-650 család
S6W AFR
S-7G MARF
S9G NGR
Franciák?
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Walker árulása után a szovjet oldalon is elkezdtek foglalkozni a hajók zajszintjével, első lépésben leszigetelték a gépészetet a hajótesttől.


Victor-III.jpg

Pr671RTM (Victor III)

Az OK-300A meghajtás két 72MW hőteljesítményű nyomottvizes VVR VM-4A reaktort alkalmazott, és a gépészetet elszigetelték a hajótesttől, a következő egységekben:
1977..92 26db Pr671RTM (Victor III)

A gépészet főbb elemei:
2db VVR VM-4A nyomottvizes reaktor, 2x 72MW hő teljesítménnyel
1db GTZA-615 gőzturbina, 1x 31’000LE mechanikai teljesítménnyel
2db generátor, 2x 2000kW elektromos teljesítménnyel

Becsüljük meg a Pr671RTM (Victor III) maximális sebességét:

V – tengeralattjáró maximális sebessége csomóban <- ezt keressük
K – hajócsavar számától függő koefficiens (25 egypropelleres egységekre, 24 kétpropelleresre); 25
P – meghajtás tengelyteljesítménye LE-ben; 31’000LE
L – tengeralattjáró hossza méterben; 107.1m
D – tengeralattjáró átmérője méterben; 10.6m

V = K (P / (L x D x 10.76))^⅓ = 25 x (31’000LE / (107.1m x 10.6m x 10.76))^⅓ = 25 x (2.54)^⅓ = 25 x 1.36 = 34 csomó

Látható hogy a gépészet méretének növekedése ~1 csomó végsebesség csökkenéssel járt.

Delta-III.jpg

Pr667BDR (Delta III)

Az OK-700A meghajtás két 90MW hő teljesítményű VM-4Sz reaktort alkalmazott, a következő egységekben:
1976..82 14db Pr667BDR (Delta III)

A gépészet főbb elemei:
2db VVR VM-4B nyomottvizes reaktor, 2x 90MW hő teljesítménnyel
2db GTZA-635 gőzturbina, 2x 20’000LE mechanikai teljesítménnyel
2db TMV-32 generátor, 2x 3000kW elektromos teljesítménnyel

Delta-IV-14.jpg

Pr667BDRM (Delta IV), jól látszik a külső hangszigetelő burkolat

Delta-IV-15.jpg

Pr667BDRM (Delta IV), és az ívelt hajócsavar

Az OK-700A meghajtás két 90MW hő teljesítményű VM-4Sz reaktort alkalmazott, a következő egységekben:
1984..90 7db Pr667BDRM (Delta IV)

A gépészet főbb elemei:
2db VVR VM-4Sz nyomottvizes reaktor, 2x 90MW hő teljesítménnyel
2db GTZA-635 gőzturbina, 2x 20’000LE mechanikai teljesítménnyel
2db TMV-32 generátor, 2x 3000kW elektromos teljesítménnyel



és akkor a konkrét egységekkel történt események:


1981 Januárjában
őrjáratozás közben a K-424 Pr667BDR (Delta III) a vezérlőteremben keletkezett nagy tűz, a hajónak a felszínre kellett emelkednie.

1992 Májusában a K-502 Pr671RTM (Victor III) első rekeszében felrobbant a nagynyomású kompresszor, öten megsérültek, és a személyzet egy tagja életét vesztette a robbanást követő tűzben.

1994 Augusztusában a K-305 Pr671RTM (Victor III) turbina rekeszében keletkezett elektromos tűz.

1995 Áprilisában őrjáratozás közben a K-487 Pr667BDR (Delta III) első reaktorának primer körében enyhén csökkent a nyomás.
A személyzetnek nem sikerült a hibát lokalizálni, a primer kör vesztesége viszonylag kicsi volt (25~30 liter naponta).
Őrjárat után az egységet a kikötőben javították.

1998 Januárjában kikötés után a K-527 Pr671RTM (Victor III) egyes számú reaktorát nem sikerült teljesen leállítani a szabályozó rudak nem érték el a lenti helyzetet.
Miközben a személyzet a probléma megoldásával foglalkozott, a rektor primer körének tömítettsége megszűnt.
A negyedik (reaktor) rekeszben tartózkodó személyzet 5 tagja szenvedett súlyos sugárbetegséget, 1 tagja életét vesztette.

1999 Augusztusában a 3M-14 Kaliber exportverziójának tesztelésére készülve a K-524 Pr671RTM (Victor III) nyolcadik rekeszében vízbetörés történt.

2004 Novemberében őrjáratozás közben a K-223 Pr667BDR (Delta III) az ivóvíz tartályt nyomás alatt tartó sűrített levegő vezetéke robbant fel.
A robbanásban szétrepülő repeszektől a személyzet 1 tagja életét vesztette.

2006 Szeptemberében a Barents tengeren a K-414 Pr671RTM (Victor III) gépészet rekeszében keletkezett tűz, a személyzet 2 tagja szénmonoxid mérgezésben életét vesztette.
A reaktorokat az automatika vész leállította.
A hajót hazavontatták.

2014 Októberében a K-84 Pr667BDRM (Delta IV) fedélzetén felrobbant az egyik bojler, a személyzet 1 tagja életét vesztette, 1 súlyosan sérült.

losharik.jpg

ASz-31 mélytengeri kutató tengeralattjáró a felszínen

2019 Júliusában a K-64 Pr667BDRM (Delta IV) által az óceáni aljzat vizsgálatára szállított ASz-31 mélytengeri kutató tengeralattjárón ütött ki tűz, a személyzet 14 magas rangú tiszt tagja életét vesztette.


Jövő hétvégén következnek a hidegháború leggyorsabb, és a legcsendesebb típusai…
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 430
84 343
113
Walker árulása után a szovjet oldalon is elkezdtek foglalkozni a hajók zajszintjével, első lépésben leszigetelték a gépészetet a hajótesttől.


Victor-III.jpg

Pr671RTM (Victor III)

Az OK-300A meghajtás két 72MW hőteljesítményű nyomottvizes VVR VM-4A reaktort alkalmazott, és a gépészetet elszigetelték a hajótesttől, a következő egységekben:
1977..92 26db Pr671RTM (Victor III)

A gépészet főbb elemei:
2db VVR VM-4A nyomottvizes reaktor, 2x 72MW hő teljesítménnyel
1db GTZA-615 gőzturbina, 1x 31’000LE mechanikai teljesítménnyel
2db generátor, 2x 2000kW elektromos teljesítménnyel

Becsüljük meg a Pr671RTM (Victor III) maximális sebességét:

V – tengeralattjáró maximális sebessége csomóban <- ezt keressük
K – hajócsavar számától függő koefficiens (25 egypropelleres egységekre, 24 kétpropelleresre); 25
P – meghajtás tengelyteljesítménye LE-ben; 31’000LE
L – tengeralattjáró hossza méterben; 107.1m
D – tengeralattjáró átmérője méterben; 10.6m

V = K (P / (L x D x 10.76))^⅓ = 25 x (31’000LE / (107.1m x 10.6m x 10.76))^⅓ = 25 x (2.54)^⅓ = 25 x 1.36 = 34 csomó

Látható hogy a gépészet méretének növekedése ~1 csomó végsebesség csökkenéssel járt.

Delta-III.jpg

Pr667BDR (Delta III)

Az OK-700A meghajtás két 90MW hő teljesítményű VM-4Sz reaktort alkalmazott, a következő egységekben:
1976..82 14db Pr667BDR (Delta III)

A gépészet főbb elemei:
2db VVR VM-4B nyomottvizes reaktor, 2x 90MW hő teljesítménnyel
2db GTZA-635 gőzturbina, 2x 20’000LE mechanikai teljesítménnyel
2db TMV-32 generátor, 2x 3000kW elektromos teljesítménnyel

Delta-IV-14.jpg

Pr667BDRM (Delta IV), jól látszik a külső hangszigetelő burkolat

Delta-IV-15.jpg

Pr667BDRM (Delta IV), és az ívelt hajócsavar

Az OK-700A meghajtás két 90MW hő teljesítményű VM-4Sz reaktort alkalmazott, a következő egységekben:
1984..90 7db Pr667BDRM (Delta IV)

A gépészet főbb elemei:
2db VVR VM-4Sz nyomottvizes reaktor, 2x 90MW hő teljesítménnyel
2db GTZA-635 gőzturbina, 2x 20’000LE mechanikai teljesítménnyel
2db TMV-32 generátor, 2x 3000kW elektromos teljesítménnyel



és akkor a konkrét egységekkel történt események:


1981 Januárjában
őrjáratozás közben a K-424 Pr667BDR (Delta III) a vezérlőteremben keletkezett nagy tűz, a hajónak a felszínre kellett emelkednie.

1992 Májusában a K-502 Pr671RTM (Victor III) első rekeszében felrobbant a nagynyomású kompresszor, öten megsérültek, és a személyzet egy tagja életét vesztette a robbanást követő tűzben.

1994 Augusztusában a K-305 Pr671RTM (Victor III) turbina rekeszében keletkezett elektromos tűz.

1995 Áprilisában őrjáratozás közben a K-487 Pr667BDR (Delta III) első reaktorának primer körében enyhén csökkent a nyomás.
A személyzetnek nem sikerült a hibát lokalizálni, a primer kör vesztesége viszonylag kicsi volt (25~30 liter naponta).
Őrjárat után az egységet a kikötőben javították.

1998 Januárjában kikötés után a K-527 Pr671RTM (Victor III) egyes számú reaktorát nem sikerült teljesen leállítani a szabályozó rudak nem érték el a lenti helyzetet.
Miközben a személyzet a probléma megoldásával foglalkozott, a rektor primer körének tömítettsége megszűnt.
A negyedik (reaktor) rekeszben tartózkodó személyzet 5 tagja szenvedett súlyos sugárbetegséget, 1 tagja életét vesztette.

1999 Augusztusában a 3M-14 Kaliber exportverziójának tesztelésére készülve a K-524 Pr671RTM (Victor III) nyolcadik rekeszében vízbetörés történt.

2004 Novemberében őrjáratozás közben a K-223 Pr667BDR (Delta III) az ivóvíz tartályt nyomás alatt tartó sűrített levegő vezetéke robbant fel.
A robbanásban szétrepülő repeszektől a személyzet 1 tagja életét vesztette.

2006 Szeptemberében a Barents tengeren a K-414 Pr671RTM (Victor III) gépészet rekeszében keletkezett tűz, a személyzet 2 tagja szénmonoxid mérgezésben életét vesztette.
A reaktorokat az automatika vész leállította.
A hajót hazavontatták.

2014 Októberében a K-84 Pr667BDRM (Delta IV) fedélzetén felrobbant az egyik bojler, a személyzet 1 tagja életét vesztette, 1 súlyosan sérült.

losharik.jpg

ASz-31 mélytengeri kutató tengeralattjáró a felszínen

2019 Júliusában a K-64 Pr667BDRM (Delta IV) által az óceáni aljzat vizsgálatára szállított ASz-31 mélytengeri kutató tengeralattjárón ütött ki tűz, a személyzet 14 magas rangú tiszt tagja életét vesztette.


Jövő hétvégén következnek a hidegháború leggyorsabb, és a legcsendesebb típusai…

Kitartóan elolvasok mindent amit írsz(bevallom a számolást nem annyira kitartóan)és most kezd bennem az tudatosulni,hogy Walker árulásáig a szovjeteknek kb fogalmuk sem volt arról,hogy a hangos tengeralattjáró rossz tengeralattjáró.De ez hogyan lehetséges?Nekik is voltak szonárjaik,csak letesztelték,hogy mit honnan hallanak meg.Fell kellett tűnjön nekik,hogy egy nukleáris vagy Diesel motorjait működtető tengeralattjárót messzebbről hallanak meg mint egy csak akkumulátorról működő tengeralattjárót.Azt azért nehezen hiszem el,hogy annyira szarul képzett tisztjeik lettek volna,hogy ez ne tűnt volna fel és ne tudtak volan levonni megfelelő konzekvenciákat.
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka
M

molnibalage

Guest
Kitartóan elolvasok mindent amit írsz(bevallom a számolást nem annyira kitartóan)és most kezd bennem az tudatosulni,hogy Walker árulásáig a szovjeteknek kb fogalmuk sem volt arról,hogy a hangos tengeralattjáró rossz tengeralattjáró.De ez hogyan lehetséges?Nekik is voltak szonárjaik,csak letesztelték,hogy mit honnan hallanak meg.Fell kellett tűnjön nekik,hogy egy nukleáris vagy Diesel motorjait működtető tengeralattjárót messzebbről hallanak meg mint egy csak akkumulátorról működő tengeralattjárót.Azt azért nehezen hiszem el,hogy annyira szarul képzett tisztjeik lettek volna,hogy ez ne tűnt volna fel és ne tudtak volan levonni megfelelő konzekvenciákat.
De tudták, csak azt nem, hogy a hosszú hullámú, alacsony frekis zaj annyira fontos. Hogy a SOSUS a világ túlfeléről követi a hajókat. Azt nem tudták. Azt, hogy a felsőbb rétegekben a normál, magasabb frekis zaj problémás lehet azt tudhatták. A szonáros sorozat elején már ezzel kezdte a kekeckedést valaki, hogy a szovjetek miért nem csinálták meg azt a kísérletet, amit a jenkik...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 430
84 343
113
De tudták, csak azt nem, hogy a hosszú hullámú, alacsony frekis zaj annyira fontos. Hogy a SOSUS a világ túlfeléről követi a hajókat. Azt nem tudták. Azt, hogy a felsőbb rétegekben a normál, magasabb frekis zaj problémás lehet azt tudhatták. A szonáros sorozat elején már ezzel kezdte a kekeckedést valaki, hogy a szovjetek miért nem csinálták meg azt a kísérletet, amit a jenkik...

Ezek szerint mégsem tudták,hogy a felsőbb rétegekben a normál zaj probléma hisz akkor tetttek volna ellene.Walker után jött minden ami zajcsökkentés!"Gumilapok", a testtől "elválasztott" gépészet,új kevésbé kavitáló hajócsavarok szóval minden.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 185
60 003
113
Azt is megkockáztatom, hogy az akkori torpedók technikai színvonala miatt egyszerűen sz@rtak rá. Úgy voltak vele, ha ők , egy tengóhoz való szonárral csak pár km-ről hallják meg a másikat (jó esetben), akkor a torpedóknak a való életben esélye sincs.
A SOSUS-ról meg nem tudtak vagy nem tudták, hogy hatékony.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Kitartóan elolvasok mindent amit írsz(bevallom a számolást nem annyira kitartóan)és most kezd bennem az tudatosulni,hogy Walker árulásáig a szovjeteknek kb fogalmuk sem volt arról,hogy a hangos tengeralattjáró rossz tengeralattjáró.De ez hogyan lehetséges?Nekik is voltak szonárjaik,csak letesztelték,hogy mit honnan hallanak meg.Fell kellett tűnjön nekik,hogy egy nukleáris vagy Diesel motorjait működtető tengeralattjárót messzebbről hallanak meg mint egy csak akkumulátorról működő tengeralattjárót.Azt azért nehezen hiszem el,hogy annyira szarul képzett tisztjeik lettek volna,hogy ez ne tűnt volna fel és ne tudtak volan levonni megfelelő konzekvenciákat.

Ha bele gondolsz, az amcsik szempontjából még érdekesebb a fenti kérdés, hiszen üzemelt már a SOSUS amikor a jó zajos George Washington rakétahordozó, a US NAVY büszkesége megépült.

2019-10-20-17-55-58-Barbados-Google-T-rk-p.jpg


Azt tudták hogy a víz jobban vezeti az alacsony frekvenciás hangot, de hogy ennyire azt még az amcsi mérnökök - hajóépítők sem hitték el.
Persze ehhez spéci alacsonyfrekvenciás - hosszú szonársor kellett, amit ezután a pofon után az amcsik el is kezdtek a tengeralattjárókra felapplikálni.
(lásd vontatott szonárok)

Ha nincs a SOSUS gyakorlati eredménye, senki sem hitt volna benne amcsi oldalon sem.
Viszont a SOSUS gyakorlati eredményéhez először xxxxxxxxxx USD-t bele kellett ölni a kiépítésébe, ami a hidegháborús frász miatt volt csak lehetséges.

A szovjetek számára eleve földrajzi szempontból sem állt rendelkezésre ekkora átmérőjű víztömeg, aminek minden oldalán az ő szövetségeseik partjai vettek körül.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A korábban említett, és nagy sorozatban gyártott Pr670 (Charlie) robotrepülőgép hordozó, és Pr671 (Victor) vadász tengeralattjáró típusok nagysebességű változatának meghajtása elkészítésére három tervezőiroda is jelentkezett.
NIKIET dolgozott a Pr661 (Papa) típus V-5R reaktorán, Afrikantov a Pr705 (Alfa) típus OK-550-esén, és végül a Gidropress a Pr705K (Alfa) típus BM-40A-n.
Mindhárom hajótípus titánból készült, hogy az egység tömegét, és ezáltal méretét csökkenteni lehessen, ami növelte elérhető végsebességüket.
Az egységek által biztonságosan elérhető mélység nem különbözött az acéltestű nagy sorozatban gyártott korabeli típusokétól.


NIKIET VVR V-5R

A nyomottvizes VVR VM-4 típus hőteljesítményét duplázták a V-5R változatban, és kettőt építettek be belőle (2x 177MW).
Normál teljesítményen a reaktorok 2x 250t gőzt termeltek óránként.

Papa.jpg

Pr661 (Papa), a világ leggyorsabb és legdrágább tengeralattjárója, vagy ahogy nevezték, az aranyhal (золотая рыбка).

A gépészet főbb elemei:
2db VVR V-5R nyomottvizes reaktor, 2x 177MW hő teljesítménnyel
2db GTZA-618 gőzturbina, 2x 40’000LE mechanikai teljesítménnyel
2db OK-3 generátor, 2x 3000kW elektromos teljesítménnyel

Becsüljük meg a pr661 (Papa) egység maximális sebességét:

V – tengeralattjáró maximális sebessége csomóban <- ezt keressük
K – hajócsavar számától függő koefficiens (25 egypropelleres egységekre, 24 kétpropelleresre); 24
P – meghajtás tengelyteljesítménye LE-ben; 2x 40’000LE
L – tengeralattjáró hossza méterben; 106.9m
D – tengeralattjáró átmérője méterben; 11.5m

V = K (P / (L x D x 10.76))^⅓ = 24 x (80’000LE / (106.9m x 11.5m x 10.76))^⅓ = 24 x (6.05)^⅓ = 24 x 1.82 = 44 csomó

Az állami átvételi teszten 1969 Decemberében, 80% reaktor teljesítményen, 42 csomó sebességet ért el, amit 12 órán át tartott, ami közben a hajótestről egy mentőbóját, több fedélzeti kapaszkodót, és lépcsőt is leszakított az áramlás.

1970 Decemberében 97%-os reaktor teljesítményen, 100m mélységben 44.7 csomó sebességet ért el.

1971 Februárjában 100%-os reaktor teljesítményen, 44.85 csomó sebességet ért el, az áramlás dübörgése elérte a 100dB-t a fedélzeten. (autó hifi max hangerőn)

1974 Novemberében 300m mélységben és 45 csomó körüli sebességnél a második rekeszében vízbetörés történt, mire sikerült elhárítani, a rekeszben 25~30cm tengervíz állt.

1975 Januárjában megszorult az egyik reaktor szabályozórúdja, a fedélzeten megemelkedett a sugárszint.

1980 Novemberében megszaladt az egyik reaktor, hirtelen felszökött benne a hőmérséklet és a nyomás.
A primer kör tömítettsége megszűnt, a személyzet megnövekedett sugárszintnek volt kitéve.

Papa-image001.jpg


Egy 44~45 csomóval a hordozó kötelékre rontó, és 10 db 70km hatótávolságú Amethyst robotrepülőt hordozó Pr661-est aligha tudta volna a US NAVY megállítani, egyszerűen nem rendelkezett az célnak megfelelő sebességű torpedóval a hidegháború alatt, az Mk.48 Mod.5 ADCAP csak a Pr661-es 1984-ben történt kivonása után 6 évvel került rendszeresítésre.
Építésének költségei miatt viszont csak egyetlen egy darab épült az aranyhalból.


Afrikantov OK-550, Gidropress BM-40A

A Pr705 vadász tengeralattjáró tervezésénél mindent a hajó méretének csökkentésének rendeltek alá.
A rettenetesen drága titánötvözetből készült hajótest kisebb tömeget eredményezett, a fém (ólom-bizmut) hűtésű reaktorok nagyobb energiasűrűség mellett szintén kisebb tömeget és helyet követeltek.

Alfa-1.jpg

Pr705 (Alfa), jól látható a hajóhíd mögött a reaktor és a gépészet leválasztása

Legjelentősebb méretcsökkentési lépést a személyzet létszámának megfelezése (!!!) jelentette a korabeli Pr671 (Victor) típushoz képest, amit a gépészet automatizálásával kívántak elérni.
A hajóhíd mögötti reaktor és a gépészeti rekeszbe nem terveztek legénységet, a teljes üzemeltetést automatika végezte, amit a személyzet zártláncú TV-n követett.

Alfa-705-K.jpg

Pr705K (Alfa)

Hasonló szenzorok, és fegyverzet mellett, az automatizált és titánépítésű Pr705 (Alfa) legénysége 50%-al, tömege 40%-al, átmérője 20%-al, hossza 15% lett kevesebb, mint a korabeli acélépítésű Pr661 (Victor) egységek esetén.

Afrikantov OK-550
1971…81 4db Pr705 (Alfa)

A gépészet főbb elemei:
1db OK-550 fém (ólom-bizmut) hűtésű reaktor, 1x 155MW hő teljesítménnyel
1db OK-7 gőzturbina, 40’000LE mechanikai teljesítménnyel
2db VTM-15 generátor, 2x 1500kW elektromos teljesítménnyel

Gidropress BM-40A
1977…81 3db Pr705K (Alfa)

A gépészet főbb elemei:
1db BM-40A fém (ólom-bizmut) hűtésű reaktor, 1x 155MW hő teljesítménnyel
1db OK-7K gőzturbina, 40’000LE mechanikai teljesítménnyel
2db VTM-15 generátor, 2x 1500kW elektromos teljesítménnyel

Mindkét reaktor típus 200kg nagydúsítási fokú (HEU) üzemanyagot alkalmazott, Urán-Bellírium kerámia rudak formájában.
A Gidropress BM-40A reaktor típus sikerült kisebbre, 2m-rel rövidebb és 90kg-al könnyebb lett, mint az Afrikantov OK-550 változata.

Becsüljük meg a pr705 (Alfa) egység maximális sebességét:

V – tengeralattjáró maximális sebessége csomóban <- ezt keressük
K – hajócsavar számától függő koefficiens (25 egypropelleres egységekre, 24 kétpropelleresre); 25
P – meghajtás tengelyteljesítménye LE-ben; 40’000LE
L – tengeralattjáró hossza méterben; 81.4m
D – tengeralattjáró átmérője méterben; 8.5m

V = K (P / (L x D x 10.76))^⅓ = 25 x (40’000LE / (81.4m x 8.5m x 10.76))^⅓ = 25 x (5.3)^⅓ = 25 x 1.74 = 43 csomó


Fontosnak érzem külön kiemelni a Pr705-ös osztály taktikai előnyét, bármely nyugati tengeralattjáróval, vagy felszíni hajóegységgel szemben.
A US NAVY 1990-ig, az Mk.48 Mod.5 ADCAP megjelenéséig nem rendelkezett olyan torpedóval, amire ha volt ideje reagálni, a 705-ös ne tudott volna elkerülni.
Mivel az amcsi egységek orrát hatalmas szonár gömbjük foglalta el, azok csak kis sebességnél voltak képesek ferde vetőcsöveikből torpedót indítani, addig például 1980 Áprilisában a K-343-as 28 csomó sebességnél, 280m mélységben 4 torpedót indított sikeresen gyakorlaton.

A fentiek következtében miután az esetlegesen rá indított torpedót elkerülte, a 705-ös célját nagysebességgel üldözve, és aktív szonárját folyamatos üzemeltetve levadászhatta az ellenséges egységeket, azok egyszerűen elmenekülni sem tudtak volna előle.

2019-11-08-19-34-16.jpg

Pr705 K-64 (Alfa) a világ leghosszabb tengeralattjárója itt még csak 81m hosszú…

1971 Júliusában a Pr705 K-64 (Alfa), reaktor szekunder körének tömítettsége megszűnt, a gőz beborította a géptermet.
1972 Januárjában ugyan ezen egységen ismét megszűnt a reaktor szekunder körének tömítettsége, a gőz ismét beborította a géptermet.
Februárban az egész Pr705-ös osztály építését felfüggesztették, amíg a súlyos hibákat nem sikerül javítani.
Áprilisban befagyott a reaktor primer köre.
1974 Augusztusában kivonták a szolgálatból, míg az orrát Leningrádban kiképzésre használták, a hátsó részét Szeverodvinszk-be szállították.
1978-tól már oktatásra sem lehetett használni, mert annyi berendezését használták fel pótalkatrészként más egységekben.

1978 Szeptemberében a Pr705 K-316 (Alfa), tesztelése közben 40 csomó sebességnél lefagyott a kormányok távirányítására szolgáló rendszer.

1982 Áprilisában a Pr705K K-123 (Alfa), az automata rendszer vész-leállította az egyik reaktort, a gőzfejlesztő tömítettségének megszűnése miatt.
A lefagyott reaktorból folyékony fém szivárgott a rekeszbe, nőtt a fedélzeten a radioaktivitás, végül a közelben gyakorlatozó Kijev köteléke vontatta haza a hajót a felszínen.

1982 Szeptemberében a Pr705 K-316 (Alfa), az ötödik rekeszben vízbetörés történt, az egység a felszínen tért haza.

1982 Szeptemberében a Pr705 K-463 (Alfa), első rekeszében vízbetörés történt, a személyzet 1 tagjának életét követelve.

1982 őszén a Pr705 K-373 (Alfa), merülés közben vízbetörés történt a turbina rekeszben.

1983 Októberében a Pr705 K-316 (Alfa), sarki jég alatti menetben elektromos tűz keletkezett az elosztó szekrényben, amit sikeresen eloltottak.

1984-ben őrjáraton a Pr705K K-493 (Alfa), fedélzetén tönkre ment a levegő előállító berendezés, a személyzet enyhe CO₂ mérgezést szenvedett.

1984 Novemberében a Pr705 K-316 (Alfa), a reaktor szekunder körének tömítettsége megszűnt, a gőz beborította a géptermet.

1984 Decemberében a Pr705 K-316 (Alfa), őrjáratát meg kellett szakítani, mert tönkre ment az ivóvizet előállító rendszer.

1985-ben a Pr705K K-493 (Alfa), megszűnt a reaktor szekunder körének tömítettsége, radioaktív anyag szökött ki, a fedélzeten megemelkedett a sugárszint.

1989 Decemberében a Pr705 K-373 (Alfa), javítása közben megszűnt a reaktor tömítettsége, radioaktív anyag szökött ki.
A szituáció nagyon rossz volt, ólomzsákokkal próbálták csökkenteni a sugárzást.


Jól látható, hogy a nagyfokú automatizáltság a rendszeresen bekövetkező balesetek esetén egyrészt megkímélte a legénység életét, mivel senki sem tartózkodott a reaktor illetve gépteremben, másrészt erősen behatárolta azok bekövetkeztekor a kárelhárítás lehetőségeit.

russian-nuclear-submarine-use-liquid-metal-cooling-reactor-10.jpg

K-123-as leszerelésekor. A rajta lévő személyek jól mutatják, mennyire kicsi is volt a 705-ös.

A 705-ösökről részletesebben erre:
https://modernwartech.blog.hu/2017/07/03/a_projekt_705_k_lira_alfa_osztalyu_vadasztengeralattjaro


Holnap az amcsikkal folytatom...
K-123-as leszerelésekor. A rajta lévő személyek jól mutatják, mennyire kicsi is volt a 705-ös.



A 705-ösökről részletesebben erre:

https://modernwartech.blog.hu/2017/07/03/a_projekt_705_k_lira_alfa_osztalyu_vadasztengeralattjaro
 
M

molnibalage

Guest
A korábban említett, és nagy sorozatban gyártott Pr670 (Charlie) robotrepülőgép hordozó, és Pr671 (Victor) vadász tengeralattjáró típusok nagysebességű változatának meghajtása elkészítésére három tervezőiroda is jelentkezett.
NIKIET dolgozott a Pr661 (Papa) típus V-5R reaktorán, Afrikantov a Pr705 (Alfa) típus OK-550-esén, és végül a Gidropress a Pr705K (Alfa) típus BM-40A-n.
Mindhárom hajótípus titánból készült, hogy az egység tömegét, és ezáltal méretét csökkenteni lehessen, ami növelte elérhető végsebességüket.
Az egységek által biztonságosan elérhető mélység nem különbözött az acéltestű nagy sorozatban gyártott korabeli típusokétól.


NIKIET VVR V-5R

A nyomottvizes VVR VM-4 típus hőteljesítményét duplázták a V-5R változatban, és kettőt építettek be belőle (2x 177MW).
Normál teljesítményen a reaktorok 2x 250t gőzt termeltek óránként.

Papa.jpg

Pr661 (Papa), a világ leggyorsabb és legdrágább tengeralattjárója, vagy ahogy nevezték, az aranyhal (золотая рыбка).

A gépészet főbb elemei:
2db VVR V-5R nyomottvizes reaktor, 2x 177MW hő teljesítménnyel
2db GTZA-618 gőzturbina, 2x 40’000LE mechanikai teljesítménnyel
2db OK-3 generátor, 2x 3000kW elektromos teljesítménnyel

Becsüljük meg a pr661 (Papa) egység maximális sebességét:

V – tengeralattjáró maximális sebessége csomóban <- ezt keressük
K – hajócsavar számától függő koefficiens (25 egypropelleres egységekre, 24 kétpropelleresre); 24
P – meghajtás tengelyteljesítménye LE-ben; 2x 40’000LE
L – tengeralattjáró hossza méterben; 106.9m
D – tengeralattjáró átmérője méterben; 11.5m

V = K (P / (L x D x 10.76))^⅓ = 24 x (80’000LE / (106.9m x 11.5m x 10.76))^⅓ = 24 x (6.05)^⅓ = 24 x 1.82 = 44 csomó

Az állami átvételi teszten 1969 Decemberében, 80% reaktor teljesítményen, 42 csomó sebességet ért el, amit 12 órán át tartott, ami közben a hajótestről egy mentőbóját, több fedélzeti kapaszkodót, és lépcsőt is leszakított az áramlás.

1970 Decemberében 97%-os reaktor teljesítményen, 100m mélységben 44.7 csomó sebességet ért el.

1971 Februárjában 100%-os reaktor teljesítményen, 44.85 csomó sebességet ért el, az áramlás dübörgése elérte a 100dB-t a fedélzeten. (autó hifi max hangerőn)

1974 Novemberében 300m mélységben és 45 csomó körüli sebességnél a második rekeszében vízbetörés történt, mire sikerült elhárítani, a rekeszben 25~30cm tengervíz állt.

1975 Januárjában megszorult az egyik reaktor szabályozórúdja, a fedélzeten megemelkedett a sugárszint.

1980 Novemberében megszaladt az egyik reaktor, hirtelen felszökött benne a hőmérséklet és a nyomás.
A primer kör tömítettsége megszűnt, a személyzet megnövekedett sugárszintnek volt kitéve.

Papa-image001.jpg


Egy 44~45 csomóval a hordozó kötelékre rontó, és 10 db 70km hatótávolságú Amethyst robotrepülőt hordozó Pr661-est aligha tudta volna a US NAVY megállítani, egyszerűen nem rendelkezett az célnak megfelelő sebességű torpedóval a hidegháború alatt, az Mk.48 Mod.5 ADCAP csak a Pr661-es 1984-ben történt kivonása után 6 évvel került rendszeresítésre.
Építésének költségei miatt viszont csak egyetlen egy darab épült az aranyhalból.
A Papa osztály afféle orosz Seawolf volt több képességet nézve. Csak nekik nem telt többre.
Az Alfa esetén a sebesség előnyeit eltúlzottnak érzem. A túlélőképesség szempontjából ok, de ha száguldozás közben a tengó kb. süket és vak, akkor azért hiába a lassabb torpedó simán beleszaladhat egy pofonba. Ha meg távolról tudják, hogy jön...

Ez olyan, mint a nagy sebességgel rohangászó iraki MiG-25. Remekül kitért és elfutott az indított rakéták elől, de SARH rakétával (huzalvezérlés, süket oroszr orosz torpedó), eltalálni azzal bármit művészet...
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka