Walker árulása után a szovjet oldalon is elkezdtek foglalkozni a hajók zajszintjével, első lépésben leszigetelték a gépészetet a hajótesttől.
Pr671RTM (Victor III)
Az
OK-300A meghajtás két 72MW hőteljesítményű nyomottvizes
VVR VM-4A reaktort alkalmazott, és a gépészetet elszigetelték a hajótesttől, a következő egységekben:
1977..92 26db Pr671RTM (Victor III)
A gépészet főbb elemei:
2db VVR VM-4A nyomottvizes reaktor, 2x 72MW hő teljesítménnyel
1db GTZA-615 gőzturbina, 1x 31’000LE mechanikai teljesítménnyel
2db generátor, 2x 2000kW elektromos teljesítménnyel
Becsüljük meg a Pr671RTM (Victor III) maximális sebességét:
V – tengeralattjáró maximális sebessége csomóban <- ezt keressük
K – hajócsavar számától függő koefficiens (25 egypropelleres egységekre, 24 kétpropelleresre); 25
P – meghajtás tengelyteljesítménye LE-ben; 31’000LE
L – tengeralattjáró hossza méterben; 107.1m
D – tengeralattjáró átmérője méterben; 10.6m
V = K (P / (L x D x 10.76))^⅓ = 25 x (31’000LE / (107.1m x 10.6m x 10.76))^⅓ = 25 x (2.54)^⅓ = 25 x 1.36 = 34 csomó
Látható hogy a gépészet méretének növekedése ~1 csomó végsebesség csökkenéssel járt.
Pr667BDR (Delta III)
Az
OK-700A meghajtás két 90MW hő teljesítményű
VM-4Sz reaktort alkalmazott, a következő egységekben:
1976..82 14db Pr667BDR (Delta III)
A gépészet főbb elemei:
2db VVR VM-4B nyomottvizes reaktor, 2x 90MW hő teljesítménnyel
2db GTZA-635 gőzturbina, 2x 20’000LE mechanikai teljesítménnyel
2db TMV-32 generátor, 2x 3000kW elektromos teljesítménnyel
Pr667BDRM (Delta IV), jól látszik a külső hangszigetelő burkolat
Pr667BDRM (Delta IV), és az ívelt hajócsavar
Az
OK-700A meghajtás két 90MW hő teljesítményű
VM-4Sz reaktort alkalmazott, a következő egységekben:
1984..90 7db Pr667BDRM (Delta IV)
A gépészet főbb elemei:
2db VVR VM-4Sz nyomottvizes reaktor, 2x 90MW hő teljesítménnyel
2db GTZA-635 gőzturbina, 2x 20’000LE mechanikai teljesítménnyel
2db TMV-32 generátor, 2x 3000kW elektromos teljesítménnyel
és akkor a konkrét egységekkel történt események:
1981 Januárjában őrjáratozás közben a
K-424 Pr667BDR (Delta III) a vezérlőteremben keletkezett nagy tűz, a hajónak a felszínre kellett emelkednie.
1992 Májusában a
K-502 Pr671RTM (Victor III) első rekeszében felrobbant a nagynyomású kompresszor, öten megsérültek, és a személyzet egy tagja életét vesztette a robbanást követő tűzben.
1994 Augusztusában a
K-305 Pr671RTM (Victor III) turbina rekeszében keletkezett elektromos tűz.
1995 Áprilisában őrjáratozás közben a
K-487 Pr667BDR (Delta III) első reaktorának primer körében enyhén csökkent a nyomás.
A személyzetnek nem sikerült a hibát lokalizálni, a primer kör vesztesége viszonylag kicsi volt (25~30 liter naponta).
Őrjárat után az egységet a kikötőben javították.
1998 Januárjában kikötés után a
K-527 Pr671RTM (Victor III) egyes számú reaktorát nem sikerült teljesen leállítani a szabályozó rudak nem érték el a lenti helyzetet.
Miközben a személyzet a probléma megoldásával foglalkozott, a rektor primer körének tömítettsége megszűnt.
A negyedik (reaktor) rekeszben tartózkodó személyzet 5 tagja szenvedett súlyos sugárbetegséget, 1 tagja életét vesztette.
1999 Augusztusában a 3M-14 Kaliber exportverziójának tesztelésére készülve a
K-524 Pr671RTM (Victor III) nyolcadik rekeszében vízbetörés történt.
2004 Novemberében őrjáratozás közben a
K-223 Pr667BDR (Delta III) az ivóvíz tartályt nyomás alatt tartó sűrített levegő vezetéke robbant fel.
A robbanásban szétrepülő repeszektől a személyzet 1 tagja életét vesztette.
2006 Szeptemberében a Barents tengeren a
K-414 Pr671RTM (Victor III) gépészet rekeszében keletkezett tűz, a személyzet 2 tagja szénmonoxid mérgezésben életét vesztette.
A reaktorokat az automatika vész leállította.
A hajót hazavontatták.
2014 Októberében a
K-84 Pr667BDRM (Delta IV) fedélzetén felrobbant az egyik bojler, a személyzet 1 tagja életét vesztette, 1 súlyosan sérült.
ASz-31 mélytengeri kutató tengeralattjáró a felszínen
2019 Júliusában a
K-64 Pr667BDRM (Delta IV) által az óceáni aljzat vizsgálatára szállított
ASz-31 mélytengeri kutató tengeralattjárón ütött ki tűz, a személyzet 14 magas rangú tiszt tagja életét vesztette.
Jövő hétvégén következnek a hidegháború leggyorsabb, és a legcsendesebb típusai…