Neked is van orosz nyelvtanári diplomád?Nemtudom, én most csak az atomtengó egységek egyenkénti orosz nyelvű történetét olvasgatom, és jön még egy rakat reaktor generáció...
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Neked is van orosz nyelvtanári diplomád?Nemtudom, én most csak az atomtengó egységek egyenkénti orosz nyelvű történetét olvasgatom, és jön még egy rakat reaktor generáció...
Neked is van orosz nyelvtanári diplomád?
A 80as években a lérakosok a Zalkán orosz tanári polgári diplomát is kaptak.mérnök-tanári diplomám van
A 80as években a lérakosok a Zalkán orosz tanári polgári diplomát is kaptak.
Nemtudom, én most csak az atomtengó egységek egyenkénti orosz nyelvű történetét olvasgatom, és jön még egy rakat reaktor generáció...
Az hogy ma ezekrol a balaset hegyekrol tudunk sem az oroszok tehetnek. Ha tehettek volna akkor az osszes ilyen adatot elsulyesztettek volna mert mindennek ellentmond amit korabban hirdettek az emberkozpontusagtol a szocialista technika feljebbvalosagaig bezarolag. A SZU osszeomlasa utan kozvetlenul aMoszkva USA nagykovetseg egyik emberet hivtak "vak" talalkozora. Felvement el ra de egy holgy es egy vak ferfi varta akimeg akkoris viselte a tengereszek polojat. Elmondta hogy balesetben vakult meg es azert kerte a talkat mert szeretne atadni valamenyi korabbi tengobalaset listajat az elesettekkel megserultekkel egyetemben hogy azt az USA hozza nyilvanossagra es igy ok vegre meltokeppen megtudjanak emlekezni a bajtarsaikrol akik eddig nem is leteztek.Egész egyszerűen elképesztő ez és a korábbi lista is. Tudom, hogy a US Navy-nél is voltak kisebb incidensek, de bakker ez majdnem olyan, mintha a flotta egy csotrogány flottát üzemeltetett volna.
A VM-A után ez akkor mind VM-4 reaktoros volt?
Csak az atom tengeralattjárók és a régi reaktorok voltak ennyire isten csapásai...? Vagy a sok Foxtrot és többi kohószökevény is ilyen stabilan működött...?
Lesz szó az" OKBM Afrikantov" legújabb reaktoráról ("вечный" ядерный реактор для подлодок)is?
Rád vár e nemes feladat.Lesz szó az" OKBM Afrikantov" legújabb reaktoráról ("вечный" ядерный реактор для подлодок)is?
És a fickónak honnan volt listája? Picit UL szaga van a történetnek. Ettől persze simán lehet igaz, mert ott amilyen állapotok voltak akkor.Az hogy ma ezekrol a balaset hegyekrol tudunk sem az oroszok tehetnek. Ha tehettek volna akkor az osszes ilyen adatot elsulyesztettek volna mert mindennek ellentmond amit korabban hirdettek az emberkozpontusagtol a szocialista technika feljebbvalosagaig bezarolag. A SZU osszeomlasa utan kozvetlenul aMoszkva USA nagykovetseg egyik emberet hivtak "vak" talalkozora. Felvement el ra de egy holgy es egy vak ferfi varta akimeg akkoris viselte a tengereszek polojat. Elmondta hogy balesetben vakult meg es azert kerte a talkat mert szeretne atadni valamenyi korabbi tengobalaset listajat az elesettekkel megserultekkel egyetemben hogy azt az USA hozza nyilvanossagra es igy ok vegre meltokeppen megtudjanak emlekezni a bajtarsaikrol akik eddig nem is leteztek.
A ficko a listat a tobbi tengeresz kollegaival allitotta ossze az evtizedek alatt. Egy kezzel irt kockas fuzetrol beszelunk. Meg van az illeto neve is es ha meg el el is erheto.És a fickónak honnan volt listája? Picit UL szaga van a történetnek. Ettől persze simán lehet igaz, mert ott amilyen állapotok voltak akkor.
Franciák?Igen, csak még...
S1W, S2W, S2Wa STR
S1G, S2G SIR
S3W, S4W SFR
VM-A család
RM-1
S5W ASFR család
S1C, S2C SRS
S3G, S4G SAR
S5G NCR
VM-4 család (OK-300, 350, 700) <- ...ennek a közepén tartok most
V-5R
OK-550
BM-40A
S6G
S8G
OK-650 család
S6W AFR
S-7G MARF
S9G NGR
Franciák?
Walker árulása után a szovjet oldalon is elkezdtek foglalkozni a hajók zajszintjével, első lépésben leszigetelték a gépészetet a hajótesttől.
Pr671RTM (Victor III)
Az OK-300A meghajtás két 72MW hőteljesítményű nyomottvizes VVR VM-4A reaktort alkalmazott, és a gépészetet elszigetelték a hajótesttől, a következő egységekben:
1977..92 26db Pr671RTM (Victor III)
A gépészet főbb elemei:
2db VVR VM-4A nyomottvizes reaktor, 2x 72MW hő teljesítménnyel
1db GTZA-615 gőzturbina, 1x 31’000LE mechanikai teljesítménnyel
2db generátor, 2x 2000kW elektromos teljesítménnyel
Becsüljük meg a Pr671RTM (Victor III) maximális sebességét:
V – tengeralattjáró maximális sebessége csomóban <- ezt keressük
K – hajócsavar számától függő koefficiens (25 egypropelleres egységekre, 24 kétpropelleresre); 25
P – meghajtás tengelyteljesítménye LE-ben; 31’000LE
L – tengeralattjáró hossza méterben; 107.1m
D – tengeralattjáró átmérője méterben; 10.6m
V = K (P / (L x D x 10.76))^⅓ = 25 x (31’000LE / (107.1m x 10.6m x 10.76))^⅓ = 25 x (2.54)^⅓ = 25 x 1.36 = 34 csomó
Látható hogy a gépészet méretének növekedése ~1 csomó végsebesség csökkenéssel járt.
Pr667BDR (Delta III)
Az OK-700A meghajtás két 90MW hő teljesítményű VM-4Sz reaktort alkalmazott, a következő egységekben:
1976..82 14db Pr667BDR (Delta III)
A gépészet főbb elemei:
2db VVR VM-4B nyomottvizes reaktor, 2x 90MW hő teljesítménnyel
2db GTZA-635 gőzturbina, 2x 20’000LE mechanikai teljesítménnyel
2db TMV-32 generátor, 2x 3000kW elektromos teljesítménnyel
Pr667BDRM (Delta IV), jól látszik a külső hangszigetelő burkolat
Pr667BDRM (Delta IV), és az ívelt hajócsavar
Az OK-700A meghajtás két 90MW hő teljesítményű VM-4Sz reaktort alkalmazott, a következő egységekben:
1984..90 7db Pr667BDRM (Delta IV)
A gépészet főbb elemei:
2db VVR VM-4Sz nyomottvizes reaktor, 2x 90MW hő teljesítménnyel
2db GTZA-635 gőzturbina, 2x 20’000LE mechanikai teljesítménnyel
2db TMV-32 generátor, 2x 3000kW elektromos teljesítménnyel
és akkor a konkrét egységekkel történt események:
1981 Januárjában őrjáratozás közben a K-424 Pr667BDR (Delta III) a vezérlőteremben keletkezett nagy tűz, a hajónak a felszínre kellett emelkednie.
1992 Májusában a K-502 Pr671RTM (Victor III) első rekeszében felrobbant a nagynyomású kompresszor, öten megsérültek, és a személyzet egy tagja életét vesztette a robbanást követő tűzben.
1994 Augusztusában a K-305 Pr671RTM (Victor III) turbina rekeszében keletkezett elektromos tűz.
1995 Áprilisában őrjáratozás közben a K-487 Pr667BDR (Delta III) első reaktorának primer körében enyhén csökkent a nyomás.
A személyzetnek nem sikerült a hibát lokalizálni, a primer kör vesztesége viszonylag kicsi volt (25~30 liter naponta).
Őrjárat után az egységet a kikötőben javították.
1998 Januárjában kikötés után a K-527 Pr671RTM (Victor III) egyes számú reaktorát nem sikerült teljesen leállítani a szabályozó rudak nem érték el a lenti helyzetet.
Miközben a személyzet a probléma megoldásával foglalkozott, a rektor primer körének tömítettsége megszűnt.
A negyedik (reaktor) rekeszben tartózkodó személyzet 5 tagja szenvedett súlyos sugárbetegséget, 1 tagja életét vesztette.
1999 Augusztusában a 3M-14 Kaliber exportverziójának tesztelésére készülve a K-524 Pr671RTM (Victor III) nyolcadik rekeszében vízbetörés történt.
2004 Novemberében őrjáratozás közben a K-223 Pr667BDR (Delta III) az ivóvíz tartályt nyomás alatt tartó sűrített levegő vezetéke robbant fel.
A robbanásban szétrepülő repeszektől a személyzet 1 tagja életét vesztette.
2006 Szeptemberében a Barents tengeren a K-414 Pr671RTM (Victor III) gépészet rekeszében keletkezett tűz, a személyzet 2 tagja szénmonoxid mérgezésben életét vesztette.
A reaktorokat az automatika vész leállította.
A hajót hazavontatták.
2014 Októberében a K-84 Pr667BDRM (Delta IV) fedélzetén felrobbant az egyik bojler, a személyzet 1 tagja életét vesztette, 1 súlyosan sérült.
ASz-31 mélytengeri kutató tengeralattjáró a felszínen
2019 Júliusában a K-64 Pr667BDRM (Delta IV) által az óceáni aljzat vizsgálatára szállított ASz-31 mélytengeri kutató tengeralattjárón ütött ki tűz, a személyzet 14 magas rangú tiszt tagja életét vesztette.
Jövő hétvégén következnek a hidegháború leggyorsabb, és a legcsendesebb típusai…
De tudták, csak azt nem, hogy a hosszú hullámú, alacsony frekis zaj annyira fontos. Hogy a SOSUS a világ túlfeléről követi a hajókat. Azt nem tudták. Azt, hogy a felsőbb rétegekben a normál, magasabb frekis zaj problémás lehet azt tudhatták. A szonáros sorozat elején már ezzel kezdte a kekeckedést valaki, hogy a szovjetek miért nem csinálták meg azt a kísérletet, amit a jenkik...Kitartóan elolvasok mindent amit írsz(bevallom a számolást nem annyira kitartóan)és most kezd bennem az tudatosulni,hogy Walker árulásáig a szovjeteknek kb fogalmuk sem volt arról,hogy a hangos tengeralattjáró rossz tengeralattjáró.De ez hogyan lehetséges?Nekik is voltak szonárjaik,csak letesztelték,hogy mit honnan hallanak meg.Fell kellett tűnjön nekik,hogy egy nukleáris vagy Diesel motorjait működtető tengeralattjárót messzebbről hallanak meg mint egy csak akkumulátorról működő tengeralattjárót.Azt azért nehezen hiszem el,hogy annyira szarul képzett tisztjeik lettek volna,hogy ez ne tűnt volna fel és ne tudtak volan levonni megfelelő konzekvenciákat.
De tudták, csak azt nem, hogy a hosszú hullámú, alacsony frekis zaj annyira fontos. Hogy a SOSUS a világ túlfeléről követi a hajókat. Azt nem tudták. Azt, hogy a felsőbb rétegekben a normál, magasabb frekis zaj problémás lehet azt tudhatták. A szonáros sorozat elején már ezzel kezdte a kekeckedést valaki, hogy a szovjetek miért nem csinálták meg azt a kísérletet, amit a jenkik...
Kitartóan elolvasok mindent amit írsz(bevallom a számolást nem annyira kitartóan)és most kezd bennem az tudatosulni,hogy Walker árulásáig a szovjeteknek kb fogalmuk sem volt arról,hogy a hangos tengeralattjáró rossz tengeralattjáró.De ez hogyan lehetséges?Nekik is voltak szonárjaik,csak letesztelték,hogy mit honnan hallanak meg.Fell kellett tűnjön nekik,hogy egy nukleáris vagy Diesel motorjait működtető tengeralattjárót messzebbről hallanak meg mint egy csak akkumulátorról működő tengeralattjárót.Azt azért nehezen hiszem el,hogy annyira szarul képzett tisztjeik lettek volna,hogy ez ne tűnt volna fel és ne tudtak volan levonni megfelelő konzekvenciákat.
A Papa osztály afféle orosz Seawolf volt több képességet nézve. Csak nekik nem telt többre.A korábban említett, és nagy sorozatban gyártott Pr670 (Charlie) robotrepülőgép hordozó, és Pr671 (Victor) vadász tengeralattjáró típusok nagysebességű változatának meghajtása elkészítésére három tervezőiroda is jelentkezett.
NIKIET dolgozott a Pr661 (Papa) típus V-5R reaktorán, Afrikantov a Pr705 (Alfa) típus OK-550-esén, és végül a Gidropress a Pr705K (Alfa) típus BM-40A-n.
Mindhárom hajótípus titánból készült, hogy az egység tömegét, és ezáltal méretét csökkenteni lehessen, ami növelte elérhető végsebességüket.
Az egységek által biztonságosan elérhető mélység nem különbözött az acéltestű nagy sorozatban gyártott korabeli típusokétól.
NIKIET VVR V-5R
A nyomottvizes VVR VM-4 típus hőteljesítményét duplázták a V-5R változatban, és kettőt építettek be belőle (2x 177MW).
Normál teljesítményen a reaktorok 2x 250t gőzt termeltek óránként.
Pr661 (Papa), a világ leggyorsabb és legdrágább tengeralattjárója, vagy ahogy nevezték, az aranyhal (золотая рыбка).
A gépészet főbb elemei:
2db VVR V-5R nyomottvizes reaktor, 2x 177MW hő teljesítménnyel
2db GTZA-618 gőzturbina, 2x 40’000LE mechanikai teljesítménnyel
2db OK-3 generátor, 2x 3000kW elektromos teljesítménnyel
Becsüljük meg a pr661 (Papa) egység maximális sebességét:
V – tengeralattjáró maximális sebessége csomóban <- ezt keressük
K – hajócsavar számától függő koefficiens (25 egypropelleres egységekre, 24 kétpropelleresre); 24
P – meghajtás tengelyteljesítménye LE-ben; 2x 40’000LE
L – tengeralattjáró hossza méterben; 106.9m
D – tengeralattjáró átmérője méterben; 11.5m
V = K (P / (L x D x 10.76))^⅓ = 24 x (80’000LE / (106.9m x 11.5m x 10.76))^⅓ = 24 x (6.05)^⅓ = 24 x 1.82 = 44 csomó
Az állami átvételi teszten 1969 Decemberében, 80% reaktor teljesítményen, 42 csomó sebességet ért el, amit 12 órán át tartott, ami közben a hajótestről egy mentőbóját, több fedélzeti kapaszkodót, és lépcsőt is leszakított az áramlás.
1970 Decemberében 97%-os reaktor teljesítményen, 100m mélységben 44.7 csomó sebességet ért el.
1971 Februárjában 100%-os reaktor teljesítményen, 44.85 csomó sebességet ért el, az áramlás dübörgése elérte a 100dB-t a fedélzeten. (autó hifi max hangerőn)
1974 Novemberében 300m mélységben és 45 csomó körüli sebességnél a második rekeszében vízbetörés történt, mire sikerült elhárítani, a rekeszben 25~30cm tengervíz állt.
1975 Januárjában megszorult az egyik reaktor szabályozórúdja, a fedélzeten megemelkedett a sugárszint.
1980 Novemberében megszaladt az egyik reaktor, hirtelen felszökött benne a hőmérséklet és a nyomás.
A primer kör tömítettsége megszűnt, a személyzet megnövekedett sugárszintnek volt kitéve.
Egy 44~45 csomóval a hordozó kötelékre rontó, és 10 db 70km hatótávolságú Amethyst robotrepülőt hordozó Pr661-est aligha tudta volna a US NAVY megállítani, egyszerűen nem rendelkezett az célnak megfelelő sebességű torpedóval a hidegháború alatt, az Mk.48 Mod.5 ADCAP csak a Pr661-es 1984-ben történt kivonása után 6 évvel került rendszeresítésre.
Építésének költségei miatt viszont csak egyetlen egy darab épült az aranyhalból.