Torpedók / Tengeralattjáró elleni rakéták

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
A Papa osztályra lennék kíváncsi. Kísérleti, 1 db épült...
Prototipus volt,az Oscar osztály lett a fojtatása-annak meg a Szszel kezdődik,de most nem jut eszembe.Nembaj,már vagy 20éves késésben van.Atlanti csata igáslovainak szánt robotrepülő-hordozók.Amik vizalatti zseb-csatahajóknak becézték őket-és tartottak tőlük.Mindenki elfelejti,de a II.vh legfontossabb csatája nem Stalingrad,Kursk,vagy Normandia,hanem az Atlanti csata volt.Legalábbis az eurpai hadszintéren.De a japok is igazábol az ami tengóktol kapták a legnagyobb csapást.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A hidegháború vége előtt a US NAVY két jelentős eszközt is rendszeresített.
Az első a modernizált 688-as tengeralattjáró, ami 23 példányban készült el.

688i Improved Los Angeles Class

1988-ban állt rendszerbe, elérte a 35 csomó kitűzött sebességet, és ezáltal kétségessé tette a rendszerben álló УСЭТ-80 eredményességét, ráadásul annak végletekig kifacsart elektromos meghajtásától már nem volt várható további képesség növekedés, így ez az előny hosszú távúnak ígérkezett.

Az amcsik ismételten átvettek egy zajcsökkentő Britt technikát, (az első a gépészet leszigetelése volt) ami öt évvel korábban lett a Royal NAVY-nél bevezetve. Ez pedig a hajó testének külső leszigetelése volt.

Trelleborg.jpg


Ennek igazi előnye az aktív szonároknál mutatkozik meg, ott akár 20dB-el is csökkentheti a visszavert jel erősségét, de a 688i zaja a szigetelés alkalmazásával mintegy 5dB-el, 120dB-re csökkent.

Santa_Fe_SSN_763.jpg


1990-ben, a hidegháború végére pedig elkészült az Alfa megsemmisítését lehetővé tévő torpedó is.
A sors gonosz fintora, hogy még abban az évben egy kivételével az összes Alfát kivonták a szovjet szolgálatból...

Mk.48 Mod.5 ADCAP (ADvanced CAPabilities - fejlett képességek)

A fejlett képesség a 63 csomó sebességét takarja, amivel egy 42 csomóval haladó célt is nagy valószínűséggel le lehet küzdeni. (csak már nem létezik ilyen cél)
Az összes többi paramétere megegyezik az Mk.48 Mod.4-el.
A fenti sebesség növekedést jelentős modernizálással érték el.
A korábban alkalmazott giroszkópokat és inerciális rendszer helyett digitális gyorsulásmérőket alkalmaztak, illetve a vezérlő rendszert mikroprocesszorokkal miniatürizálták, és az így felszabadult helyre még-több üzemanyag került. A kétütemű hathengeres motor nem változott, mindössze az OTTO-II üzemanyag átfolyási sebességét növelték meg jelentősen.

5772787b88e4a7fd018b4676_960_897.jpg

A hidegháború végén, 1990-ben George W. Bush elnök jelentősen lerövidítette a COCOM listát, kikerültek az export tiltása alól többek között a 3 mikrométer pontosságú anyagmegmunkálást lehetővé tévő gépek is.
http://www.presidency.ucsb.edu/ws/index.php?pid=18443

Erre hihetetlen gyorsasággal reagáltak az akkor még szovjetek, a már sólyán lévő Akulák-ba (Pr917U impr.Akula-I) már az új ultra pontosságú gépeken gyártották le az alkatrészeket, illetve az újonnan gyártottakat (Pr917M Akula-II) már eleve ezekkel szerelték fel.

Először a történelem folyamán, az akkor már Orosz tengeralattjárók zajszintje (ugyancsak pár évig), de megegyezett az éppen szolgálatban álló amerikai csúcs tengeralattjáróval. Az új Akulák és a 688i is 120dB alapzajjal üzemelt.

Ahogy egy amcsi admirális megfogalmazta, "the Cold War ASW was saved by the bell" utalva a bokszmérkőzés végét jelző csengőre, és arra hogy az akusztikus előny pont a hideg háború végéig tartott ki.

Fontos azonban megemlíteni, hogy miközben a zajszintben az oroszok utólérték a nyugatot, a torpedók szempontjából gyökeres fordulat állt be.

Korábban ugye a TСЭТ-71 "Дельфин" bármely korabeli amcsi hajót elsüllyeszthetett, miközben az Mk48 megjelenéséig az amcsik csak a szerencsés taktikában bízhattak az Mk.37 fegyverzetükkel, addig innentől megfordult a világ.

Az УСЭТ-80 "Тамга" nem garantálta a találatot a 688i és az utána érkező 35 csomós amcsi célokkal szemben, miközben az Mk.48 Mod.5 ADCAP számára már nem is létezett méltó (42 csomóval haladni képes) cél. (innen is ered a hírneve)

Akula_II.jpg
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A hidegháború végén, 1990-ben George W. Bush elnök jelentősen lerövidítette a COCOM listát, kikerültek az export tiltása alól többek között a 3 mikrométer pontosságú anyagmegmunkálást lehetővé tévő gépek is.
http://www.presidency.ucsb.edu/ws/index.php?pid=18443

Erre hihetetlen gyorsasággal reagáltak az akkor még szovjetek, a már sólyán lévő Akulák-ba (Pr917U impr.Akula-I) már az új ultra pontosságú gépeken gyártották le az alkatrészeket, illetve az újonnan gyártottakat (Pr917M Akula-II) már eleve ezekkel szerelték fel.

Először a történelem folyamán, az akkor már Orosz tengeralattjárók zajszintje (ugyancsak pár évig), de megegyezett az éppen szolgálatban álló amerikai csúcs tengeralattjáróval. Az új Akulák és a 688i is 120dB alapzajjal üzemelt.

Ahogy egy amcsi admirális megfogalmazta, "the Cold War ASW was saved by the bell" utalva a bokszmérkőzés végét jelző csengőre, és arra hogy az akusztikus előny pont a hideg háború végéig tartott ki.

Fontos azonban megemlíteni, hogy miközben a zajszintben az oroszok utólérték a nyugatot, a torpedók szempontjából gyökeres fordulat állt be.

Korábban ugye a TСЭТ-71 "Дельфин" bármely korabeli amcsi hajót elsüllyeszthetett, miközben az Mk48 megjelenéséig az amcsik csak a szerencsés taktikában bízhattak az Mk.37 fegyverzetükkel, addig innentől megfordult a világ.

Az УСЭТ-80 "Тамга" nem garantálta a találatot a 688i és az utána érkező 35 csomós amcsi célokkal szemben, miközben az Mk.48 Mod.5 ADCAP számára már nem is létezett méltó (42 csomóval haladni képes) cél. (innen is ered a hírneve)

Akula_II.jpg

A korábban tárgyalt modern Akulák megjelenése, ami kiegyenlítette a korábbi amcsi akusztikus előnyt, egyértelművé tette, hogy az US NAVY számára még csendesebb hajókra van szükség, hiába ért véget a hidegháború. Ezek a hajók az északi sark jege alatti harcra voltak tervezve, ahová az orosz Delta-IV/Typhoon rakétahordozók visszahúzódtak Walker árulása után, a 80-as években.

SSN-21 Seawolf

Az 1997-től vízrebocsájtott sorozat további zajcsökkentését több fejlesztés tette lehetővé.

Ismételten egy Britt megoldáshoz folyamodtak, a propulzorhoz...
2018_07_19_19_50_31_Cold_War_Submarines_pdf_Adobe_Acrobat_Reader_DC.jpg


... illetve természetes cirkulációjú reaktor került a hajóba, ami a korábbinál nagyobb taktikai sebességet tett lehetővé az alap 110dB zajszinten.

Jimmy_Carter_SSN_23_outdoors_for_the_first_time_on_4_June_2004_c.jpg


Az új típus új torpedó változatot is kapott 1997-ben.

Mk.48 Mod.6 ADCAP-MODS

A módosítás célja a torpedó által kibocsájtott zaj csökkentése volt.

Az összes mozgó alkatrészt elszigetelték a torpedó testétől, áttervezték a kipufogó gázok kivezetését csendesebbre, modernizálták a rávezető fej processzorát, illetve több memóriát építettek bele.

http://www.navsea.navy.mil/Portals/103/Documents/NUWC_Newport/QRpage/MK48.pdf

Mk6.jpg


Tíz évvel később, 2006-ban érkezett egy még újabb modernizáció, ami a fej szonárját cserélte, az szélesebb zajfrekvencia átvitelére lett alkalmas.

Mk.48 Mod.7 ADCAP-CBASS (Common Broadband Advanced Sonar System - széles zajfrekvencia vételére alkalmas szonár)

Mk7.png
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A korábban tárgyalt modern Akulák megjelenése, ami kiegyenlítette a korábbi amcsi akusztikus előnyt, egyértelművé tette, hogy az US NAVY számára még csendesebb hajókra van szükség, hiába ért véget a hidegháború. Ezek a hajók az északi sark jege alatti harcra voltak tervezve, ahová az orosz Delta-IV/Typhoon rakétahordozók visszahúzódtak Walker árulása után, a 80-as években.

SSN-21 Seawolf

Az 1997-től vízrebocsájtott sorozat további zajcsökkentését több fejlesztés tette lehetővé.

Ismételten egy Britt megoldáshoz folyamodtak, a propulzorhoz...
2018_07_19_19_50_31_Cold_War_Submarines_pdf_Adobe_Acrobat_Reader_DC.jpg


... illetve természetes cirkulációjú reaktor került a hajóba, ami a korábbinál nagyobb taktikai sebességet tett lehetővé az alap 110dB zajszinten.

Jimmy_Carter_SSN_23_outdoors_for_the_first_time_on_4_June_2004_c.jpg


Az új típus új torpedó változatot is kapott 1997-ben.

Mk.48 Mod.6 ADCAP-MODS

A módosítás célja a torpedó által kibocsájtott zaj csökkentése volt.

Az összes mozgó alkatrészt elszigetelték a torpedó testétől, áttervezték a kipufogó gázok kivezetését csendesebbre, modernizálták a rávezető fej processzorát, illetve több memóriát építettek bele.

http://www.navsea.navy.mil/Portals/103/Documents/NUWC_Newport/QRpage/MK48.pdf

Mk6.jpg


Tíz évvel később, 2006-ban érkezett egy még újabb modernizáció, ami a fej szonárját cserélte, az szélesebb zajfrekvencia átvitelére lett alkalmas.

Mk.48 Mod.7 ADCAP-CBASS (Common Broadband Advanced Sonar System - széles zajfrekvencia vételére alkalmas szonár)

Mk7.png

A kétezer-tizes években az oroszok is előrukkoltak csendesebb tengeralattjáró típusokkal, illetve modernebb torpedóval.


Pr885 "Северодвинск" Yansen

Az új reaktor az alpzajt 115dB-re csökkentette, azonban a propulzor meghajtás továbbra is hiányzik.

Yansen_3.jpg


A torpedók körében nincs egységes döntés, illetve pénz (export) a szükséges fejlesztésekre/rendszeresítésre, így 2008-ban újabb УСЭТ-80-as sorozatot rendelt a flotta, pedig a prototípusok elkészültek.

УГСТ (Универсальная Глубоководная Самонаводящаяся Торпеда - univerzális mélytengeri önrávezető torpedó)
"Физик" (fizikus)
изделие 2534 (2534-es gyártmány)

Ez gyakorlatilag egy Mk.48 Mod.3 kópia (amit sikerült valahonnan megszerezniük), egyben az első mono-üzemanyagot használó orosz torpedó típus.

50 csomós sebessége (40km hatótávolságon) elvileg elég lenne egy 688-as ellen, viszont a 688i illetve utána érkezett 35 csomó sebességre képes amcsi tengókkkal szemben már elégtelen. Szonárja 2500m távolságból képes célját észlelni.

Innen tovább lépni és megalkotni egy 65 csomó végsebességű torpedót (УГСТ-M) pénz és idő kérdése, meg persze az egész flottának el kellene fogadnia a váltást az eddig megszokott elektromos torpedókról a folyékony üzemanyagra.

UGST_2.jpg
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 349
113
A kétezer-tizes években az oroszok is előrukkoltak csendesebb tengeralattjáró típusokkal, illetve modernebb torpedóval.


Pr885 "Северодвинск" Yansen

Az új reaktor az alpzajt 115dB-re csökkentette, azonban a propulzor meghajtás továbbra is hiányzik.

Yansen_3.jpg


A torpedók körében nincs egységes döntés, illetve pénz (export) a szükséges fejlesztésekre/rendszeresítésre, így 2008-ban újabb УСЭТ-80-as sorozatot rendelt a flotta, pedig a prototípusok elkészültek.

УГСТ (Универсальная Глубоководная Самонаводящаяся Торпеда - univerzális mélytengeri önrávezető torpedó)
"Физик" (fizikus)
изделие 2534 (2534-es gyártmány)

Ez gyakorlatilag egy Mk.48 Mod.3 kópia (amit sikerült valahonnan megszerezniük), egyben az első mono-üzemanyagot használó orosz torpedó típus.

50 csomós sebessége (40km hatótávolságon) elvileg elég lenne egy 688-as ellen, viszont a 688i illetve utána érkezett 35 csomó sebességre képes amcsi tengókkkal szemben már elégtelen. Szonárja 2500m távolságból képes célját észlelni.

Innen tovább lépni és megalkotni egy 65 csomó végsebességű torpedót (УГСТ-M) pénz és idő kérdése, meg persze az egész flottának el kellene fogadnia a váltást az eddig megszokott elektromos torpedókról a folyékony üzemanyagra.

UGST_2.jpg

Tehát mondhatjuk azt,hogy a 90-es évek óta nincs érdemi különbség az új amerikai és orosz tengeralattjárók zajszintje között?Vagy 10dB az érdemi különbség?
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Tehát mondhatjuk azt,hogy a 90-es évek óta nincs érdemi különbség az új amerikai és orosz tengeralattjárók zajszintje között?Vagy 10dB az érdemi különbség?

Indul nemsokára egy sorozat a Szonárokról, ahol sok matekot tervezek majd, így mindenki saját maga meg tudja ítélni hogy sok-e 5~10dB. (a tengó zaja csak az egyik adat, a szonárjának érzékenysége legalább ennyire fontos)

Másrészt érdekességként említeném meg, hogy az elmúlt 50 évben ugyanoda jutott a tengeralattjárók zajcsökkentése, mint a vadászgépek radarkeresztmetszet csökkentése.

A tengók 160dB-ről 110dB-re halkultak, a vadászok radar-keresztmetszete meg +10dBsm-ről -40dBsm-re csökkent.
Érdekes hogy műszakilag 50dB csökkentés volt mindkét területen elérhető, pénzt és időt nem kímélve.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Indul nemsokára egy sorozat a Szonárokról, ahol sok matekot tervezek majd, így mindenki saját maga meg tudja ítélni hogy sok-e 5~10dB. (a tengó zaja csak az egyik adat, a szonárjának érzékenysége legalább ennyire fontos)

Másrészt érdekességként említeném meg, hogy az elmúlt 50 évben ugyanoda jutott a tengeralattjárók zajcsökkentése, mint a vadászgépek radarkeresztmetszet csökkentése.

A tengók 160dB-ről 110dB-re halkultak, a vadászok radar-keresztmetszete meg +10dBsm-ről -40dBsm-re csökkent.
Érdekes hogy műszakilag 50dB csökkentés volt mindkét területen elérhető, pénzt és időt nem kímélve.

Azok számára akiket mélyebben érdekelnek a torpedók, ezekből a forrásokból dolgoztam:

A Brief History of U.S. Navy Torpedo Development
E. W Jolie, Weapon Systems Department
NUSC Technical Document 5436, 15 September 1978

COLD WAR SUBMARINES, 2004 by Norman Polmar
Potomac Books, Inc.

The Third Battle, Innovation in the U.S. Navy's Silent Cold War Struggle with Soviet Submarines
Owen R. Cote, Jr., Associate Director, MIT Security Studies Program
NAVAL WAR COLLEGE, Newport, Rhode Island

ОРУЖИЕ ОТЕЧЕСТВЕННОГО ФЛОТА 1945-2000
А. Б. Широкорад Пол общей редакцией А. Е. Тараса
2001

Military Parade 1997 №03(21)
64-67. oldal, RUSSIAN TORPEDO ARMAMENT
Stanislav Proshkin, Director, Gidropribor Central Research Institute
Valery Marinin, Department Head, Krylov Central Research Institute
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A kétezer-tizes években az oroszok is előrukkoltak csendesebb tengeralattjáró típusokkal, illetve modernebb torpedóval.


Pr885 "Северодвинск" Yansen

Az új reaktor az alpzajt 115dB-re csökkentette, azonban a propulzor meghajtás továbbra is hiányzik.

Yansen_3.jpg


A torpedók körében nincs egységes döntés, illetve pénz (export) a szükséges fejlesztésekre/rendszeresítésre, így 2008-ban újabb УСЭТ-80-as sorozatot rendelt a flotta, pedig a prototípusok elkészültek.

УГСТ (Универсальная Глубоководная Самонаводящаяся Торпеда - univerzális mélytengeri önrávezető torpedó)
"Физик" (fizikus)
изделие 2534 (2534-es gyártmány)

Ez gyakorlatilag egy Mk.48 Mod.3 kópia (amit sikerült valahonnan megszerezniük), egyben az első mono-üzemanyagot használó orosz torpedó típus.

50 csomós sebessége (40km hatótávolságon) elvileg elég lenne egy 688-as ellen, viszont a 688i illetve utána érkezett 35 csomó sebességre képes amcsi tengókkkal szemben már elégtelen. Szonárja 2500m távolságból képes célját észlelni.

Innen tovább lépni és megalkotni egy 65 csomó végsebességű torpedót (УГСТ-M) pénz és idő kérdése, meg persze az egész flottának el kellene fogadnia a váltást az eddig megszokott elektromos torpedókról a folyékony üzemanyagra.

UGST_2.jpg

УГСТ (Универсальная Глубоководная Самонаводящаяся Торпеда - univerzális mélytengeri önrávezető torpedó)
"Физик" (fizikus)
изделие 2534 (2534-es gyártmány)

Marketing anyag, ugyan korábban már volt...

UGST_MVMS-2005_24.JPG
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
УГСТ (Универсальная Глубоководная Самонаводящаяся Торпеда - univerzális mélytengeri önrávezető torpedó)
"Физик" (fizikus)
изделие 2534 (2534-es gyártmány)

Marketing anyag, ugyan korábban már volt...

UGST_MVMS-2005_24.JPG
Yansen az Oscar utóda,és mint elődje,fel van szerelve 650mm vetőcsövekkel is.A hires sodorvonalkövető torpedó is ilyen kaliberű.Illetve ehez a kaliberhez fejlesztették a rakétával célkörzetbe juttatott torpedó-rendszereiket.Most igy fejböl nem vennék rá mérget,azhisem SSN14/15 NATO kdjelzéssel futottak
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 561
84 992
113
Yansen az Oscar utóda,és mint elődje,fel van szerelve 650mm vetőcsövekkel is.A hires sodorvonalkövető torpedó is ilyen kaliberű.Illetve ehez a kaliberhez fejlesztették a rakétával célkörzetbe juttatott torpedó-rendszereiket.Most igy fejböl nem vennék rá mérget,azhisem SSN14/15 NATO kdjelzéssel futottak

A Jaszeny projekt 855 a projekt 949A "Antej" és projekt 971 "Scsuka-B" váltótípusa.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
No és a fenti sorozat után idézném a korábbi hírt (ugyanebben a topicban - 2018 március 1), amit már nem kommentálok.
(remélem hogy a korábbiakat elolvasva és megértve mindenki maga is megítélheti)

2019-től, öt év alatt 73db UET-1 torpedót kap a flotta, 7.2milliárd Rubel értékben.
USzET-80 váltótípusnak szánják őket. (ezek szerint az UGSzT nem terjed el)
Sebesség: 50 csomó
Hatótávolság: 25km
Max merülés: 400m
Rávezető fej érzékenysége: 3500m

1058982578.jpg
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 561
84 992
113
No és a fenti sorozat után idézném a korábbi hírt (ugyanebben a topicban - 2018 március 1), amit már nem kommentálok. (remélem mindenki maga is megítélheti)

2019-től, öt év alatt 73db UET-1 torpedót kap a flotta, 7.2milliárd Rubel értékben.
USzET-80 váltótípusnak szánják őket. (ezek szerint az UGSzT nem terjed el)
Sebesség: 50 csomó
Hatótávolság: 25km
Max merülés: 400m
Rávezető fej érzékenysége: 3500m

1058982578.jpg

Nem terjedt el mivel nem tudták a szériás gyártását sem elindítani. A SZU szétesése után az orosz torpedó fejlesztések illetve gyártásuk stagnáltak kb 20 évet. A torpedók tesztelési központjai is határon túl maradtak (Kirgizisztán, Krím). Elég rossz anyagi helyzetben voltak az orosz torpedó fejlesztési központok és üzemek, mint a "Gidropribor" és a "Dagdiesel" De a helyzet azóta javult mióta a Taktikai Rakétafegyverzetek átvette kb 2,5 éve a torpedókért felelős üzemeket. A Dagdiesel(ahol a torpedókat gyártják) Dagesztánban Kaszpijszkban van és sikerült konszolidálni a TRF-nek.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 561
84 992
113
Az első UET-1 torpedókat már át is adták (tesztelés céljából)
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Nem terjedt el mivel nem tudták a szériás gyártását sem elindítani. A SZU szétesése után az orosz torpedó fejlesztések illetve gyártásuk stagnáltak kb 20 évet. A torpedók tesztelési központjai is határon túl maradtak (Kirgizisztán, Krím). Elég rossz anyagi helyzetben voltak az orosz torpedó fejlesztési központok és üzemek, mint a "Gidropribor" és a "Dagdiesel" De a helyzet azóta javult mióta a Taktikai Rakétafegyverzetek átvette kb 2,5 éve a torpedókért felelős üzemeket. A Dagdiesel(ahol a torpedókat gyártják) Dagesztánban Kaszpijszkban van és sikerült konszolidálni a TRF-nek.

Igaz, viszont 2019-től az OTTO-II üzemanyag helyett (amit már sikeresen megszereztek) ismét elektromos torpedót rendszeresíteni nagyjából egyet jelent azzal hogy lemondtak az 688i/Seawolf/Virginia célok megsemmisítéséről, és nem sikerült a flottát meggyőzni hogy lehet Szu-57 nekünk...
... nekik elég a Szu-27 modernizált változata.
:(