Azt érdemes látni, hogy az oroszok más szerepet szánnak a stratégia bombázóiknak, mint az USA. Ezen kívül más körülmények közt és más módon is használják azokat.
Az amcsik bazi nagy békevágyukban állandóan első csapásmérő bombázót akartak építeni. Az volt a cél, hogy berepüljenek a szovjet/orosz légtérbe. Áttörjék a légvédelmet és még azelőtt kilőjék az orosz silókat, hogy azok indítani tudnának. Vagy még azelőtt kilőjék a parancsnoki pontokat, köztük Moszkvát, mielőtt kiadnák az indítási parancsot. Iletve még azelőtt letarolják a stratégiai légerő reptereit, hogy a bombázókat levegőbe emelnék.
A problémájuk viszont az volt, hogy a Szovjetunió óriási. Nem voltak olyan fegyvereik, amikkel a Szovjetunió határain kívülről érhették volna el a célpontjukat. Kénytelenek voltak berepülni. Ennek a problémának a megoldására több módszerrel próbálkoztak.
A 60-as években, amikor még az orosz interkontinentális rakéták (R-7, R-9, R16, UR-100) indítása lassú és körülményes volt (ki kellett emelni a silóból, feltölteni a folyékony üzemanyaggal) és a légvédelmi rakétáik csúcsa is a Volhov volt, amivel SR-71-est nem sikerült lelőni, az amcsik megépítették az XB-70 ValKyrie bombázójukat. Ez nagy magasságban és sebességgel törte volna át a légvédelmet. De a légvédelmi rakéták fejlesztése (S-200) és a Mig-25 miatt ez kútba esett.
Utána az alacsony magasságú áttörés lett az egyik a cél. A B-1A képes lett volna alacsonyan átcsúszni a földi radarok és légvédelem résein, majd a radarral kevésé lefedett részeken nagyobb magasságban gazdaságosan utazni, végül, ha felfedezik, akkor a Mig-25-ön kívül a többi vadászt lerázni. Az akkorra szintén frissen kifejlesztett AGM-86 ALCM-el a távolabb lévő célokat tudta volna támadni egy indítási pontról. A szintén frissen fejlesztet SRAM pedig 200 km-en belüli célokat tudott volna elérni azok reakcióidején belül. Ezt a programot is törölték, mert az orosz légvédelem a 70-es évek második felére sokkal sűrűbbé vált. Mig-25-ből is egyre több helyre jutott. Fejlesztés alatt állt a Mig-31 a maga nagyobb hatósugarával. Fejlesztés alatt állt az S-200-al szemben már mobil S-300. De mivel a B-1A-ba már beleöltek egy csomó pénzt, energiát és lobbi működött, hát találtak neki egy olyan feladatot, amit amúgy a B-52 olcsóbban is el tudott látni. Áttervezték és lett belőle B-1B. Ezt Molni helyesen látja. A B-1B egy drága, kényszeredett megoldás.
De az atomháború megindítását és megnyerését azonban nem adták fel az USA-ban, mert megjelent a lopakodó technológia. Nosza megtervezték a B-2-t, amiből eredetileg 132 db-ot építettek volna. Annyit, amennyivel valóban csendben le lehetett volna rohanni a szovjeteket. Csak közben a Szovjetunió összeomlott. Egyre kevésbé volt értelme megvívni az atomháborút. E nélkül is egypólusúvá vált a világ. Így csak 20 db-ot építettek meg. Ennyit sikerült kilobbizni. Szintén nem a gazdaságosság csúcsa és még mindig elég kényszeredet a szerepköre.
Ezzel szemben a szovjetek/oroszok nem első csapásmérésre, hanem kiegészítő elrettentő fegyvernek építették a stratégiai bombázóikat.
Az amerikai atomarzenál a 80-as évekre már tetemes hányadban első csapással nehezen fogható tengeralattjárókra került át. A 80-as évek elejére az USA szárazföldi indítású rakétáinak reakcióideje is jóval rövidebb volt, sem hogy meg lehetett volna lepni az arzenált. A szovjetek pedig lopakodó bombázót akkor nem tudtak építeni. Ezért a '81-re kifejlesztett Tu-160-nak nem is volt célja az első csapásmérés. Kvázi védekező fegyver volt, abban az értelemben, hogy ha sikerülne a jenkiknek meglepnie a szovjet atomarzenált, akkor is maradjon valami, amivel elég nagyot lehet ahhoz visszaütni, hogy elrettentsen az első csapástól. Ehhez nem is kellet eszméletlenül nagy számban építeni a gépeket. Elég volt annyi, amennyinek a járőröztetésével már kellően fájdalmas a szovjet válasz bármilyen meggondolatlan amerikai lépésre.
A szovjeteknek megvolt az a nagy előnye, hogy az USA kisebb kiterjedésű. Több oldalról megközelítve, kellően nagy hatótávolságú robotrepülőkkel elérhetőek a fontosabb célpontok berepülés nélkül is. Nem volt szükség a légvédelem áttörésére. Sem nagy sebességgel, sem nagy magassággal, sem alacsony magasságban, sem lopakodással.
Szemben az amerikai bombázókkal, amelyeket azért kellett törölni, áttervezni, a darabszámokat csökkenteni, mert vagy időközben alkalmatlanná váltak az egyre erősödő szovjet légvédelem és légierő áttörésére, illetve az egyre csökkenő reakcióidejű atomarzenál meglepésére. Vagy egyszerűen csak maga az atomháború vált értelmetlenné az egypólusúvá vált világrend miatt. Szóval szemben az USA bombázóival, a Tu-160 ma is arra való, amire eredetileg kitalálták. Egy elrettentő fegyver, korlátozott, de eléggé fájdalmas válaszcsapás mérésére, ami megakadályozza, hogy ha egy amerikai elnöknek elgurul a gyógyszere, abból atomháború legyen.
Erre a feladatra pedig ma is alkalmas.
Hogy miért gyártjákújra?
Egyrészt mert a meglévő darabszám nagyon a minimum szinten van. És akkor ez egy enyhe megfogalmazás volt. Hadrafoghatósági arányt is figyelembe véve túl kevés az egyidejűleg járöröztethető gépek száma. Az igénybevételük, elhasználódásuk pedig túl gyors.
Másrészt a Tu-95 flotta záros határidőn belül öregkori végelgyengülésben múlik ki. Valamit gyártani kell a cseréhez és azért mégis csak nevetséges lenne a Tu-95-ösöket újra gyártásba venni.
Miért nem törik össze magukat, hogy új (lopakodó) bombázót fejlesszenek?
Azért mert a Tu-160 ma is alkalmas a feladatának ellátásra. Korszerűsítve és az új H-101/102-es robotrepülőkkel felturbózva meg pláne alkalmas. Robotrepülőt fejleszteni és éíteni nagyságrenddel olcsóbb és egyszerűbb, mint stratégiai bombázót.
Elő lehet ezt adni úgy is, hogy az oroszok csórók és csak erre van pénzük. Aki nagyon lenézi őket az még úgy is magyarázhatja hogy képtelenek korszerűbbet összehozni. Meg úgy is lehet nézni, hogy ez a legésszerűbb, ár/érték arányban a legjobb döntés.