T
Törölt tag
Guest
Az igazi Tu-95 rajongók számára a legyártott példányok felsorolása...
... jó böngészést.
... jó böngészést.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Gyakorold a szövegértelmezést. Akkor megtördelem a kedvedért.Molni, ezt Te sem mondod komolyan.... 50-es években MIG-31???????????????????
Semmiféle vadászkíséret nem volt.
A jenki légtér közelébe is alig ért volna el egy MiG-31 is. Akkor meg már Tu-160 és H-55 volt.
A Bison és Bear korszak alatt meg bombákat dobáltak volna vagy H-20.
Tévedés. A B-52-es az bombázógép és szárnyas cirkáló robotrepülőgép akármi hordozó.
Hangsúlyozom, hogy a Tu-95-ös és a Tu-160-as nem bombázógép, nekik nem kell soha, semmilyen okkal a cél közelébe repülni, a cél felett áthaladni. Ez azért elég lényeges különbség. A Tu-95-ösnek sose volt bombafegyverzete. Csak teszt szintjén merült fel, hogy a vietnami B-52D bevetések alapján egy példányt frontbombázónak átalakítottak, bombáztak is vele Aktyubinszban, de ennyi.
Milyen bomba van hozzájuk?
Nos, a képen egy kísérleti eszköz látható, amit egy Tu-16-osról oldottak és a rajzokon is nekem inkább a Tu-16-os metszete köszön vissza. De tévedhetek.Ez meg a "K" változat rajza:
Nos, a képen egy kísérleti eszköz látható, amit egy Tu-16-osról oldottak és a rajzokon is nekem inkább a Tu-16-os metszete köszön vissza. De tévedhetek.
Bombafegyverzet nem nagyon volt szolgálatban a Távolsági Légierőnél szolgálatba állított Tu-95-ösökön és Tu-160-asokon, ezt állítom csak. Ezért volt téves molnibalage megjegyzése, hogy az orosz "rakétahordozó" az csak nyelvészkedés, mivel szerinte van bomba a két típushoz, tehát a B-52-eshez hasonlóan ezek is bombázók.
Nem azok, sose voltak azok és így a bevetési profiljuk is eszerint alakult.
ööö...
Én meg azt állítom, hogy a Távolsági Légierő csúcsévében, 1965-ben 2 ezrednyi Tu-95 (Bear-A) típussal csak (hidrogén)bomba típussal volt felfegyverezve.
A képpel kapcsolatban vagy te tévedsz (elvileg a Tu-95K terv van rajta), vagy a Tupolev iroda kiadványa.
Mindezt értem. De elvi szinten képes bombát hordozni a gép? Igen, az oroszok használták erre pl. a Tu-22M-et is. Akkor az most bombázó vagy sem?Na itt a gond. A Távolsági Légierőnél A Tu-95-ösöknél csak nagyon rövid ideig volt rendszerben nukleáris légibomba. Ha egyátalán azt rendszeresítésnek lehetne nevezni.
Az RDSz-37 töltet (a képeden is ez szerepel, Tu-16-osról oldották) egy teszt eszköz volt, nem fegyver.
A legnagyobb gond, hogya Tu-95-ösnél a célkörzetbe eljutás (az állandóan a határnál őrjáratozó B-52-esekhez képest) túl hosszú időt vett igénybe.
Az úgynevezett Tu-95A Bear-A, (itt az orosz jelölésben is van A, a 95-ös szám után) valóban bombázó volt, fegyverzete RDSz-37-nek megfelelő méretű eszköz, illetve a vele kvázi ekvivalens IAB-3000 imitációs atombomba. Ennek megfelelően a gépek részben fehér festést és bombacélzó készülékeket is kaptak. Fizikailag, a Tu-95A/MA alakulatok csak az IAB-3000 gyakorló bombákat kapták meg.
A Tu-95A (illetve -MA, az M jelölés a Kuznyecov NK-12MV hajtóművekre utal) gépeket részben a Távolsági Légierő nehézbombázó ezredeihez, részben önálló, úgynevezett különleges bombázó ezredekhez telepítették, velük pedig elviekben telepítésre kerültek a bombák is. Viszont ezek elképesztően rövid élettartamú fegyverek voltak, az Arzamasz-16 pedig nem tudott eleget gyártani ezekből is.
Ezeknél az alakulatoknál pár gép mindig a nukleáris bomba függesztésre szolgáló árok felett parkolt.
Ezeket a bombákat csak egyszer, a kubai rakétaválság idején helyezték ki a bombázókhoz (tették be a bombakamrába). Csakhogy kérdéses, hogy mégis miféle bombákról beszélünk? És hány darabról? Valószínű csak pár példány kapott felfegyverzést kísérleti eszközökkel és nem az egész ezred.
És még csak 1962-nél járunk.
Ebben az időszakban pár Tu-95A/MA részt vett éles bombaoldáson is Szemipalatyinszknál, itt azonban kiderült, hogy a robbantások súlyosan károsítják a sárkányt. Újabb ok a kivonásra.
Ezzel egy időben az is kiderült, hogy a konkurens Majsziscsev M-4-es sárkánya és bombakamrája a tandem futó miatt kevésbé alkalmas nagyobb méretű bombák hordozására, de a tervezett 20Mt-ás légibombák mérete túl nagy a Tu-95-ös törzsének is. Közben telt az idő és az is látszott, hogy ekkora hatóerejű tölteteknél nincs értelme alacsony légköri robbantással számolni, ezen a töltetek detonációjának a világűr alsó határán a helyük, tehát beszüntették az ilyen kaliberű légibombák fejlesztését, ezek csak rakétákra kerültek. Viszont ez volt az egyik ok az M-4-es kivonására is, mert ezekhez a méretben nem nagy, de tömegben 9 tonnás FAB-9000M54-es volt rendszerben (meg a FAB-3000), viszont ezeket a gyorsabb Tu-22-es és a mégmodernebb Tu-22M2-es is tudta hordozni, igaz, nem interkontinentális távon. Viszont a FAB-9000-esnek meg nem nagyon akadt startégiai célpontja, pláne nem interkontinentális távolságra.
A Tu-95A/MA gépeket átkonvertálták részben Tu-95M gépekre (ezekből összesen 19 darab készült), illetve Tu-95U és MU kiképző gépekre. Részben pedig kivonták őket.
1962 után Tu-95A/MA gépeket még fogtak el nemzetközi légtérben USAF gépek, de ezek már csak fegyvertelen gyakorló örjáratok voltak, hiszen éles fegyverzettel a szovjetek nem nagyon repültek.
Jól látható, hogy a Tu-95-ös típuscsalád története során csak elképesztően rövid ideig rendelkezett szabadesésű fegyverzettel.
Az első szériában gyártott harcászati nukleáris bombájuk 54-től 65-ig volt rendszerben csupán és az is a Tu-16-oshoz.
Az RN-24-es és 28-as pedig későbbi eszközök, Szu-7, Szu-17, MiG-21, Szu-24, (MiG-25RB) gépekhez szánták.
Másik meg: Tu-95K az mióta bombázó? A K jelölés az a robotrepülőre utal , vagyis a "szárnyas rakétára". Kh-20-as fegyver hordozására rendszeresítették.
Magad is láthatod, hogy még a terv se bombát hordoz, hanem robotrepülőt... illetve konkrétan egy repülőgépet.
Tu-95K-ból ugyanis két típus volt.
Az első, az egyetlen darab gép volt, a MiG-19 SzM-20 oldásához (ez van a rajzodon).
És a másik Tu-95K, a Raduga-tervezte Kh-20-as szárnyas rakétához, másképpen, robotrepülőhöz. Ezt szériában rendszerbe is állították.
A Tu-95M és későbbi MSz gépek pedig kizárólag raketanoszec szerepkörben kerültek alkalmazásra és így vannak még most is.
Mindezt értem. De elvi szinten képes bombát hordozni a gép? Igen, az oroszok használták erre pl. a Tu-22M-et is. Akkor az most bombázó vagy sem?
Te az alapján nevezel valamit valaminek, hogy mire használják és nem azt, hogy mire képes. Mert ez alapján, akkor F-15A/C és F-22-nél is inogott a megnevezés. Az F-15A/C karrierje során képes volt végig buta bombázni legalább úgy, mint az F-16A, de mégis mindenki csak ASF-nek hívja. Ez alapján hívod te rakétrahordozónak az egyes platformokat. Szíved joga, de szerintem ez valahol értelmetlen. Ez alapján, akkor ahol az F-16-os a század csak AG feladatra használja, akkor már nem multirole vadászgép....? WTF?
Mindezt értem. De elvi szinten képes bombát hordozni a gép? Igen, az oroszok használták erre pl. a Tu-22M-et is. Akkor az most bombázó vagy sem?
Meg az An--12,aminek az indiai variánsa még törzsfelfüggesztőkkel is el lettek látva.Tu-95MSz és a Tu-160 kifejezetten CM hordozoknak vannak használva,de elvileg bármikor ki lehet alakitani hozzájuk bombázóképességet.Rendszerbeálláskor a B-1B is csak CM hordozóként müködtek.Olvasd el, amit korábban írtam. A Tu-22M3 az bombargyirovcsik és raketanoszec.
A Tu-22M3-ashoz rendszeresített fegyverzet a FAB-250, OFAB-250-270, OFZAB-500, FAB-500M62, illetve korábban volt még FAB-1500M54, FAB-3000M54, kísérleti jelleggel oldottak FAB-9000-et is, de az a Tu-16-oshoz és Tu-22-eshez rendszeresített bombatípus volt. Ezen felül van rendszerben még a KH-22-es és talán a Kh-32-es (ez nem tudom, most hogy áll). Szabadesésű légibombát a szovjetek a Tu-16-oshoz, a Tu-22-eshez, a Tu-22M2/3-hoz és a Mjasziscsev M-4-eshez rendszeresítettek.
A Tu-95MSz és Tu-160 az csak és kizárólag raketanoszec.
Nincs bomba hozzájuk, se bombacélzó rendszer, se bombafegyverzet. Az An-26-os és az Il-76-os is képes bombázni (nem csak elvi szinten), mégse bombázók. A Tu-95MSz és a Tu-160-as viszont nem képes bombázni elvi szinten se. A Tu-95MSz és Tu-160-as esetében (és itt külön kihangsúlyozom a Tu-95-ös variáns jelölését, hogy mindenféle félreértést megelőzzek) soha nem volt tervben se a bomafegyverzet.
Felejtsükmár el ezt a bombázóképességet meg a "bármikor elviekben" dolgot. Az USAF-ot, mint analógiát pláne felejtsük már el!Meg az An--12,aminek az indiai variánsa még törzsfelfüggesztőkkel is el lettek látva.Tu-95MSz és a Tu-160 kifejezetten CM hordozoknak vannak használva,de elvileg bármikor ki lehet alakitani hozzájuk bombázóképességet.Rendszerbeálláskor a B-1B is csak CM hordozóként müködtek.
Milyen bomba van hozzájuk?
Mik azok?6, Azt hogy egy Tu-95MSz jelenleg milyen fegyverzetet hordozhat, azt majd 25-50 év múlva a manuálja alapján tudjuk megítélni.
(még az MN MiG-23MF/Szu-22M3 is hordozhatott olyan fegyverzet típusokat amik messze nem köztudomásúak)
1, Te most komolyan azt bizonygatod, hogy a hidegháború alatt 1955 és 1958 között gyártott két ezrednyi Tu-95 és Tu-95M (mindkettő Bison-A) úgy állt hadrendben 1965-ig, hogy semmilyen fegyverzettel sem rendelkezett volna???
2, 1956 és 1960 között épült 3M (Bison-B) három ezrednyi mennyiségének se lett volna elég bombája???
Én leírtam, hogy milyen eszközök voltak ezekhez a gépekhez. Te nem írtad le, hogy szerinted mi volt. Mert gondolom, nem is tudod.
Többször, többféleképp kihangsúlyoztam, hogy a szovjeteknek elképesztően kevés nukleáris légibombájuk volt, a legyártott példányok zöme teszt eszköz, illetve a Tu-16-osokhoz készült harcászati (30kT-ás) légibomba, ami igen rövid ideig volt hadrendben.
1965 után csak harcászati kaliberű nukleáris légibomba típusaik voltak, ezeket a Front Légierő repülőgépei kapták meg.
Erről beszéltem. Nem volt a gépekhez érdemi nukleáris bombafegyverzet, ez ugyanis nem az USAF.
IAB-3000 volt hozzájuk és kb annyi opcionális bombapéldány a DA számára, amit Arzamasz-16 le tudott gyártani. De ezek se a bázisokon. És csak egy elképesztő rövid ideig, mert ki is vonták őket a hadrendből. Nem véletlen, hogy a Tu-95A/MA gépek története ilyen rövid volt. Ugyanis a szovjet nukleáris fegyvergyártó potenciál szinte teljes egészében az ICBM-ek és egyéb kategóriájú rakéták fejrészeire volt ráállítva.
FAB-3000M54, FAB-9000M54... hagyományos töltetű bombák. Nukleáris bomba nem volt olyan tervezés alatt, ami a bombatérbe befért volna. Beszédes, hogy 60-ban már befejezték a gyártásukat, 63-tól már elkezdték a legtöbbjüket légiutántöltővé átalakítani.
A Tu-95K és az utána jövő gépek kizárólag rakétahordozók, bomba nem volt hozzájuk.
A Tu-95MSz és a Tu-160-as kialakításából is felismerhető, hogy a fegyverzet kizárólag robotrepülőgép. Kh-15, Kh-55, Kh-101.
Bomba nincs.
Ennél jobban nem tudom megmagyarázni.
Végezetül a szovjetek atombombához fűződő viszonyáról egy példa. Idehaza a kunmadarasi I. gárda vadászbombázó ezred I. (atombombázó) századának parancsnokától tudom, hogy a helyi "Grányit" nukleáris fegyvertárolót kezelő úgynevezett "Néma Szektor" katonái se függesztettek a gépeikre éles rszközöket, mert azokat a tárolóból nem hozták ki a műholdmentes időszakban se. Az RN-24-es és RN-28-asok töltetnélküli variánsaival gyakorolták a gépekhez mozgatást, függesztést.
Az I. század állománya viszont sose látta közelről ezeket a műveleteket, ők sose szálltak fel ilyen eszközökkel, ellenben az IAB-500-asokat gyakran függesztették és oldották is sűrűn a nagyiváni bombatér felett. Az NDK-ban ugyanígy csinálták.
És így évtizedek teltek el.
Ezzel szemben az USAF-nál és a NATO-nál a B-61-esekkel nem voltak ennyire "szemérmesek". És az USAF-nál még van hadrendben hadászati feladatkörű nukleáris légibomba, amit nehézbombázók hordozhatnak, ez a B83-as, 1.2 Mt hatóerővel. A 9Mt-ás hatóerejű B53-asokat ugyanis 2011-ben kivonták.
Az oroszoknak a hatvanas évek óta nincs ilyen jellegű fegyverük. Vagyis, ahogy fenntebb írtam, igazából a blöffön kívül sose volt.
Vagy az szovjet/orosz repüléstörténetet kéne jobban ismerned, vagy értened kéne azt, amit leírtam. De inkább mindkettő.Ok, ha te tényleg azt feltételezed hogy a szovjetek úgy állítottak rendszerbe egy halom hordozót (és képezték ki rá a pilótákat) hogy a valóságban nem is tároltak a hadszintéren bevethető nukleáris fegyvert, akkor ehhez a vitához nincs több hozzáfűzni valóm.
Szerintem nem azért építettek Magyarországon 5 állandó, és 3 ideiglenes tárolót, hogy csak a NATO-t hülyítsék...
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..