Tu-95 Bear (Tupoljev, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 384
113
Elég sok az ellentmondás. Egyetlen lengyel oldalon találtam arra utalást, hogy 1962-ben a 18-19 darab Tu-95M-ből kialakított pár darab Tu-95A a készültség elrendelésekor felfegyverzésre került. Itt említik meg, hogy a bombákat amúgy se a bázison tárolták, azokat "egy központi tárolóból" szállították le.

Ezzel szemben az orosz oldalakon csak az M4-essel illetve 3M-el hozzák összefüggésbe az ominózus felfegyverzést, az M4-esek egy részének tankerré felkészítését, Tu-16-osok segítségének igénybevételét.
Érdekes, hogy orosz oldalak a 62-es készültséggel kapcsolatban a Tu-95-ösöket nem említik.

Viszont az M4/3M-hez konkrétan megemlített nukleáris bombatípusokat a Tu-16A, Il-28 és Tu-95A gépek oldották Novaja Zelmja és Szemipalatyinszk felett.
Tudtommal a szovjet atomkísérletekben a Mjasziscsevek nem voltak egyszer se bevonva hordozógépnek.

Nekem az a sanda gyanúm, hogy 1962-ben a távolsági légierő élesben a kettő közül a potensebbnek tartott Mjasziscsevekhez (és a Tu-16-osokhoz) rakta fel az összes meglévő, tucatnál talán ha több bombáját, a Tu-95-ösöket is magasabb fokba emelték de a "Némák" oda nem mentek ki, csak "úton voltak".
Vagyis elementáris fejetlenség volt, amit csak az árnyalt, egyrészt rakéták is rendelkezésre álltak, másrészt, hogy az információ lefelé nem áramlott, az egymástól izolált alakulatok közül gondolom a készültség alatt a Tu-95-öst repülőknek fogalmuk nem volt, hogy Mjasziscseven dolgozó társaikat a baltikumba telepítették és náluk be is rakták a bombákat. Mindenki tette a dolgát.

Fent Hruscsov szintjén meg tudták, hogy mennyi a valós összes nukleáris töltet mennyiség, különféle platformokra.

Szóval a szovjetek nagyobb arcvesztés nélkül túlélték a blöffjüket, de Hruscsovnak alig két év után befellegzett. Részben a 62-ben elmaradt " tökösség" miatt
64-től jött Brezsnyev, 65-től pedig a Távolsági légierő kezd erősen elmozdulni a rakétahordozók felé.
A Tu-95A gépek 1961 október 31-ig a Cár bombáig (58Mt) különféle 2.5 és 3Mt körüli tesztek oldásában vettek részt főleg. Ezeknél az oldásoknál a Tu-95A-val repülő hajózóknak az egységük parancsnoka kötelezővé tette a megtekintést, hogy "érezzék a megatonnák erejét" (orosz visszaemlékezés.

Érdekesség, hogy a nagy megatonnás hatóerejű tesztek közül a nagy többség csak a két amerikai földi teszt berendezés, az Operation Ivy Mike (10.5Mt), Operation Castle Bravo (15Mt) és a szovjet légibomba AN602/RDSz-202 (58Mt) tesztekre gondol.

Namost az amerikai rangsor harmadik helyezettje már 10Mt alatti hatóerejű volt.

Ehhez képest nézzük a szovjet háziverseny előkelő helyezettjeit.
A Tu-95A (és V) gépek a következő bombatestek oldásában vettek többek közt részt. Érdemes figyelni a dátumokat is és nem csak a Cár-bombához képest. Ezek mindegyike NZ felett történt:

1961 október 4, 10Mt
1961 október 23, 12.5Mt
1961 október 31, 58Mt
1962 augusztus 25, 10Mt
1962 szeptember 19, 10Mt
1962 szeptember 25, 19Mt
1962 szeptember 27, kb 9.5Mt
1962 december 24, 24.2Mt (a Cár bomba utáni második legnagyobb nukleáris robbantás az emberiség történelmében)
1962 december 25-én egy 3.1Mt és egy 8.5kt hatóerejű, repülőgépről (valószínű, nem Tu-95A) oldott légköri robbantás volt a két utolsó szovjet légköri teszt.

Ezek után repülőgépek már nem vettek részt atomtesztekben, Novaja Zemlja pedig már csak pár további föld alatti tesztnek volt helyszíne.

Ilyen mennyiségű oldási teszt mellett nem igen lehetett elég kapacitás a kétséges eredményességgel bevethető szovjet stratégiai termonukleáris bombafegyverzetet is legyártani. Ugyanis a fenti kaliberek jócskán elvitték a rendelkezésreálló nukleáris töltetek jelentékeny hányadát.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 841
29 057
113
Hogy kaphatta a Szovjetunióban a legerősebb bomba Cár nevet?
Mert az volt a legkirályabb! Tényleg ilyen egyszerű a válasz, nem főnév, hanem melléknév a "cár". De azt nem tudom, hogy az oroszok mikortól nevezik így, az biztos, hogy ilyet hivatalos iratban nem fogsz találni!
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 419
84 314
113
A kommonizmusban a cár szitokszó volt,a gaz imperializmus jelképe aki ellen fellázadtak a hős munkások.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
...Amikor a szovjetek bemutatták az első hadászati bombázóikat - amik ugye ( talán olvasmányos emlékeim szerint?) köröztek Moszkva felett és benyelték a nyugati attasék, hogy nemcsak az a mondjuk három van a Tupoljevekből, amit először láttak, - az a következő blöff volt. S ha A.O-nak van igaza - miért ne lehetne, akkor pár darab nagyvárosok felett elsüthető tölteten kívül semmijük nem volt (mondjuk az is valami) legalább '57-ig.
Kérdés, hogy ezek közül is eljuthatott volna e a célig legalább egy? Hááát...
Blöff. (Quoting Matolcsy:D)
Ha eszembe jutnak azok az amerikai propaganda és oktató kisfilmek, amiken bemutatják, hogy pl. a gyerekek hogy bújjanak a pad alá, amikor animálva azt ábrázolják, hogy a szovjet hadászati bombázók befeketítik az eget, mint a varjak...
Mondom én, hogy bejött a blöff.
Aztán jöttek az első műhold felvételek, amiből kiderült, hogy vagy az Ural-hegységbe vannak elbújtatva (he-he), vagy az előző oldalakon felsoroltakon kívül biza' nincs belőlük annyi se, hogy egy sugárútra árnyékot vessenek. Persze ez nem vigasztalta volna azt a derék amcsi polgárt, aki csak egyet is megpillanthatott volna - életében először és utoljára...

2019-03-03-16-20-40-Window.jpg


Amcsik pontosan tisztában voltak a szovjet bombázók számával, diszlokációjával, és a gyártás ütemével, ugyanis 1956-tól 1960-ig folyamatosan repültek U2 bevetéseket a szovjetunió fölött (végigfotózták az összes repteret és gyárat, többször is), az utolsó 1960 május 1-i lett volna a 24.-ik bevetés a szu fölött.
HTÖ mellékletben a bevetések ismertetése.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 384
113
Ez a "Cár-bomba" kívülről jött, az eredeti és az oroszok által is használt Cár-ágyú és Cár-harang mintájára. A szovjetek így sose nevezték a bombát.
Adtak neki saját nevet, Iván név alatt futott a fejlesztés, AN602, illetve RDSz-202 a bomba típusjele, illetve gyártmányjelzése.

Manapság már az oroszok is Cár-bombaként hivatkoznak rá.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
«изделие 37д» РДС-37 («Иван») 1,6 Мт Ту-95, 3М, М-4. Двухстадийная бомба на принципе радиационной имплозии. Испытана (сбросом) 22.11.55 на СИП №2 МО СССР. Масса – 3 т
2,9 Мт Усовершенствованная. Испытана 6.10.57
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 384
113
Ezzel csak az a baj, hogy a 37-es gyártmány, vagyis az RDSz-37 és az RDSz-27 a Tu-16-osok fegyverzete volt, az első 37-est is egy Tu-16-os oldotta, az általad linkelt napon.


Én már ott tartok, hogy ha volt sorozatgyártott termonukleáris bombatípus (márpedig valaminek kellett lennie, csak a darabszám a kérdés), akkor az az RDSz-6Sz alapján készült.
Na nem mintha a 37-es gyártmányt ne tudták volna hordozni.
Ez utóbbira csak közvetve utal az, hogy a Tu-95 és M-4/3M gyakorló bombatípusa a Tu-16-oshoz (és mellesleg az Il-28-ashoz hasonlóan) az IAB-3000 volt.
Ez pedig a 3 tonnás 37-es gyártmányt imitálhatta.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
T

Törölt tag 1945

Guest
A Tu-95MSz és Tu-160 az csak és kizárólag raketanoszec.
Nincs bomba hozzájuk, se bombacélzó rendszer, se bombafegyverzet. A Tu-95MSz és a Tu-160-as viszont nem képes bombázni elvi szinten se. A Tu-95MSz és Tu-160-as esetében (és itt külön kihangsúlyozom a Tu-95-ös variáns jelölését, hogy mindenféle félreértést megelőzzek) soha nem volt tervben se a bomafegyverzet.

Hát ezek szerint mégiscsak tud...
2019-03-07-12-31-08-Window.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 384
113
Alapvetően a Tu-95-ös család (1955-től napjainkig) 20t tonnányi bombafegyverzettel bír, nagy általánosságban, de a jelenleg szolgálatban levő Tu-95MSz-hez nincs bombafegyverzet. Én így értem.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 384
113
Már javában tesztelik az új hajtóműveket és légcsavarokat a Tu-95MSz gépekhez.
A jelenlegi NK-12MP továbbfejlesztésével létrejött NK-12MPM tengelyteljesítménye már a 18500(!) lóerőnél jár.
Az alábbi cikkben az adatok tévesek, nem 13600hp-ra, hanem 13600kW-ra tornázták fel a teljesítményt.

https://www.janes.com/article/88389/russia-re-engines-tu-95ms
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 384
113
Erősen szuggerálva a képeket, úgy vélem, megvan az új légcsavar, illetve hajtómű teszt platformja is, amely már jóideje rójja köreit Zsukovszkijban. Ez a 317-es gép.
A nevezett új, AV-60T légcsavarok esetében sajnos nem beszélhetünk semmiféle látványos átalakulásról, izgalmas aerodinamikai formáról.
A 317-es gép légcsavarjai kissé nagyobb húrhosszal, de szerintem kicsivel visszavágott átmérővel és ehhez enyhén lekerekített lapátvégekkel bírnak.
Íme egy Tu-95MSz/NK-12MP/AV-60K:

234528.jpg


És az új Tu-95MSzM/NK-12MPM/AV-60T:

210668.jpg


Aztán az is lehet, hogy ezt az ötvenes éveket idéző légcsavarfejlesztést félreértem és ez itt egy full-kompozit újragondolás, változatlan átmérő mellett.
Ami miatt kicsit szkeptikus vagyok ezen a téren, az a teljesítmény emelkedése. Ha nagyon nem volt pénz belenyúlni a turbina aerodinamikájába, akkor a fent említett teljesítmény emelést (csak a különbség 2500 lóerő!) egy ilyen ódon, egy forgórészes ősgázturbinán jóformán a fordulatszám feljebb hangolásával érik el. Ez esetben a reduktort kell hozzáigazítani a korábbi légcsavar fordulatszám megtartásához.
Viszont, ha repülési sebességet is növelni akarjuk, akkor - mivel a légcsavarok menetemelkedésén tovább növelni már nem tudunk - így azok felületét (húrhosszát) és üzemi fordulatszámát kell emelni (ekkor a légcsavaráttétel maradhat a korábbi, hiszen a turbina fordulatszám is emelkedett), a légcsavarok átmérőjét viszont így redukálni muszáj.
Ma ezt már a lapátok komplex nyilazásával, mindenféle kompozit, szabja formák évekig tartó dizájnolásával, 6-8 lapátos légcsavaragyak megalkotásával érik el.
A JSC Kuznyecov nem arról híres, hogy ott a közelmúltig bármiféle érdemi kultúrmunka folyt volna, ahogy gondolom, a légcsavarbeszállító Aeroszil-nél sem.
Szóval egyszerűen fogták és a légcsavarokat némi "profilkövérítés" után visszanyesegették, hadd forogjanak csak gyorsabban.
És azt is gyanítom, hogy az egész tudományos munka a régi szovjet, hetvenes-nyolcvanas évekbeli NK-16-os és NK-62-es elvetélt prototípusok elővételei. Ez az, amit gyorsan tudnak némi állami invesztíció után prezentálni.

De ez utóbbi esetben is félő, hogy a Medve brummogásáért legfőképp felelős légcsavarpárok beígért 50%-al redukált vibrációs szintje a lényegből vesz el :)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 384
113
Az a 2500 lóerő az 2500kW, 3400 lóerő. Bocs.
Szóval, ha van egy több, mint 15000 lóerős légcsavaros gázturbinám, amiből lesz egy 18500 lóerőre húzott verzió, ott a vezérlés annyit tesz, hogy ha a pilóta eddig 100%-os fordulatszámon szállt fel, majd most elég lesz a 80-85 is, de a nagyobb légellenállású külső függesztmények miatt most közel 23%-al több áll rendelkezésre. Ekkor viszont "kiforgatjuk" a légcsavarvégeket a hangsebesség alatti rezsimből. Ezt elkerülendő, csökkentjük az átmérőt, de az össz-felületet megtartva, növeljük a húrhosszt. Ezzel rontjuk a lapátok oldalviszonyát, de a csökkentett lapátkarcsúság egyértelműen a nagyobb légcsavar (állás)szögeknek és fordulatszámnak kedvez. Az is megfigyelhető, hogy az új légcsavaroknál a húrhosszcsökkenés csak egészen a lapátvégekhez közel kezdődik el.
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 209
57 517
113
Az a 2500 lóerő az 2500kW, 3400 lóerő. Bocs.
Szóval, ha van egy több, mint 15000 lóerős légcsavaros gázturbinám, amiből lesz egy 18500 lóerőre húzott verzió, ott a vezérlés annyit tesz, hogy ha a pilóta eddig 100%-os fordulatszámon szállt fel, majd most elég lesz a 80-85 is, de a nagyobb légellenállású külső függesztmények miatt most közel 23%-al több áll rendelkezésre. Ekkor viszont "kiforgatjuk" a légcsavarvégeket a hangsebesség alatti rezsimből. Ezt elkerülendő, csökkentjük az átmérőt, de az össz-felületet megtartva, növeljük a húrhosszt. Ezzel rontjuk a lapátok oldalviszonyát, de a csökkentett lapátkarcsúság egyértelműen a nagyobb légcsavar (állás)szögeknek és fordulatszámnak kedvez. Az is megfigyelhető, hogy az új légcsavaroknál a húrhosszcsökkenés csak egészen a lapátvégekhez közel kezdődik el.


A légcsavar állás szöge mit jelent?
A tollakat lehet a saját tengelyük mentén forgatni,hogy nagyobbat "harapjon" a levegőből?
 
  • Tetszik
Reactions: borisz