Tanító-magyarázó jelleggel írjatok már egy rövid ismertetőt egy elképzelt F-15 vs F-16 gyakorló manőverező légiharcról, ahol a gépeken csak gépágyú van. Ahhoz úgyis meg van minden adatotok és görbétek.
Hát erről kb. kisregényt lehetne írni de megpróbálom összefoglalni a lényeges változókat illetve, hogy egyáltalán milyen stílusban lehetne sikeresen harcolni.
1) Legyen a kezdeti felállás mondjuk 15k láb, szemtől szembe. Alapvetően mindkét fél valahol corner speed körül szeretne belemenni a harcba, ez mindkét gépnél valahol 400 csomónál van. Alapvetően meghatározó, hogy mi a terve a pilótának: attól, hogy egymagasságban indultunk ki mondjuk 10 mérföldre egymástól, lehet, hogy én alá repülök a másiknak, és akkor inkább felfele irányba manőverezek, vagy felé repülök és fordítva, de az is lehet, hogy maradok szintben. Ezektől függően pl.
- ha alulról közelítem meg a másikat akkor általában gyorsabbnak kell lenni, ez a sebességtartalék a vertikális menőverek során erősen kopni fog
- ha szintben vagyok akkor kb. jó a corner
- ha fölötte vagyok lassabnak kell lenni mert lefele fogsz megindulni ami ha túl gyors vagy akkor az általában ahhoz vezet, hogy vagy nem tudod folytatni a fordulót, vagy egyszerűen elveszted a célt. Általában nem szeretnek így indítani mert a kezdeti gyors sebességgel együtt ez igan nagy G hatást eredményez ami a földháttéren keresett céllal kombinálva igen nehézzé teszi a célkövetést.
Másik szempont a kezdésnél, hogy ki melyik irányba megy el, ez határozza meg, hogy 1-körös vagy 2-körös lesz. Ha a pilóta szemszögéből nézve mindenki azonos irányba megy, tehát én is a bal kezem felé mentem, és ő is a bal keze felé ment, vagy mindketten a jobb kezünk felé mentünk, akkor 2-körös harc fog kialakulni, ha ellentétes kéz felé fordulnak akkor pedig 1-körös. Itt lényegi különbség, hogy a 2-körös harc esetében a kitartott forduló szögsebesség a nyerő (STR) mivel sokkal többet kell fordulni a másikhoz képest, illetve a sugarán belül fordulás nem igazán eredményez nyerő helyzetet. 1-körös harc esetén viszont a forduló sugár minimalizálása a cél, mert ilyenkor a másiknál hamarabb fogsz tudni célra tartani és mivel egymáshoz közel maradtatok akár még a gépágyúval is azonnal lőtávolban lehetsz. Ugyanez lefordítva 2-körösre azt eredményezné, hogy kis előny mellett nem tudnál lőni mert messze van a másik, utána meg egymást lőnétek pofán. A régi doktrina szerint az 1-körös harcot szerették alkalmazni komolyabb IR rakétával és sisakcélzóval rendelkező gépek ellen (mert így gyakorlatilag vagy nem tudna rádfordulni a rakéta vagy simán Rmin-en belül vagy). Ha viszont neked volt ilyened akkor meg mehet a 2-körös mert ott van hely a rakétákat indítani. Az, hogy ez HOBS fegyverekkel hogy működik, arról fingom nincs, de én arra tippelek, hogy az 1-körös a menő, mert itt mint már leirtam, jóval kevesebbet kell fordulni, tehát hamarabb tudsz célra tartani, és a HOBS rakétának valószínűleg nem okoz akkora gondot az, hogy a másik közel van.
2) Bár a 16-ost nem ismerem olyan nagyon jól, de megpróbálom felvázolni, hogy a 2 gép hogyan viszonyul egymáshoz képest. Amennyire én tudom alapvetően a 16-os jobban fordul, jobban orsózik, jobban gyorsul mint a 15-ös, és mindemellett még jóval kisebb is. A 15-ös fő előnye, hogy jobban tud emelkedni, illetve ha jól emlékszem talán nagyobb magasságokban lehet, hogy jobban teljesít mint a 16-os (?). Ezzel az a probléma, hogy még ha magasról indítod a harcot, még akkor is elég nehéz ott tartani vagy ebből tovább emelkedni, mert a másik simán lehet, hogy hamarabb célra tud tartani, ha egyébként nem szorosan követ hanem valami süllyedő manővert csinál.
F-16neten olvastam egy pilóta egyik kommentjét ahol azt írta, hogy ~ 350 csomóval 10k lábon vagy alatta gyakorlatilag gond nélkül tudták tartani a 9G-t. Ehhez képest a 15-ös inkább kicsit nagyobb sebességen szeret lenni, valahol 380-420 között kell tartani, hogy tartósan menjen kis-közepes magasságon a 8-9G ami igen jelentős különbség. Ez röviden azt is jelenti, hogy a 16-osnál nagyobb az az optimális tartomány amit tartani kellene ahhoz, hogy a maximumot kihozd a gépből, tehát a pilótának nagyobb a szabadsága a manőverek megválasztásakor, illetve vmivel több hibát is véthet.
3) Mindezeknek a fényében úgy gondolom, hogy a 16-os lenne előnyben egy ilyen szituban (ez egyébként az általános pilóta vélemény is). Megpróbálom úgy megközelíteni, hogy mit kellene csinálni egy 15-össel, hogy jó esélyed legyen nyerni.
- a leírtak alapján a 16-os kisebb sebességen nagyobb terhelést tud tartani, tehát szerintem az 1-körös harc nem lenne praktikus, mert itt a sebesség erősen kopik, és a sebesség kopásával a 16-os mindig nagyobb terhelést fog tudni tartani, ergó kisebb sugáron fog tudni fordulni.
- amennyire tudom kitartott szögsebesség (STR)-ben is jobb a 16-os, viszont arra lehet reális esély, hogy egy nagy magasságban tartott 2-körös harcnál a 15-ös nyerjen. A II. világháborús gépeknél megszokott "energia-harc" jellegű különböző stílusok, ahol addig húzod a másikat a mézes madzagon, amíg hogy-hogynem átesik, és utána lecsapsz rá nem igazán működnek mert a fegyverek (a gépágyút is ide értem most) hatótávja túl nagy illetve túl pontosak.
4) Ennyit arról, hogy kb. milyen tervei lehetnek a pilótának illetve mi lenne az ideális helyzet.
Gyakorlatban kb. az a helyzet, hogy attól függetlenül, hogy ki milyen körös harcot tervezett, elmegy egy irányba és ha az nem pont az lett, amit ő akart akkor így járt és kész. Elvileg megoldható, hogy irányt váltsd de ez kb 2-4 másodpercnyi veszteséget is okozhat ami általában jóval rosszabb mint bármi más a kiinduló paraméterekből fakadó dolog, mert ennyi idő alatt a másik gép akár 50-70 (vagy többet) fokot is simán fordulhat ami már eléggé ledolgozhatatlan. A soron következő találkozásnál attól függően, hogy ki fordult gyorsabban, aki előnyben van az ugye tud célra tartani, 1-körös harc esetén ideális esetben annyi a harc, hogy ennél a találkozásnál a kisebb fordulósugarú fél célra tart és lelövi a másikat (ez az 1-körös másik nagy előnye, hogy ha jól kivitelezik akkor baromi gyorsan véget ér). Amennyiben ez nem sikerül akkor itt kialakulhat mindenféle "flat scissor", "rolling scissor", illetve hasonló jellegű harcok. Erről majd teszek be videót, hogy kb. hogy néz ki.
2-körös esetén általában az jön ki, hogy mindketten pofán tudnátok lőni egymást, ezért inkább valaki el szokta rántani a gépet. Ezt okosan kell, mert ha túlságosan is elrántja akkor megint hátrányba kerül. Általában ettől függetlenül folytatódik a forgolódás, a soron következő immáron 3. találkozáskor már egyre nagyobb eséllyel csak az egyik fél lesz tüzelő pozícióban (ugye az idő múlásával egyre inkább nőnek a különbségek általában). Ha nem túl meggyőző az előny akkor ez baromi sokáig elhúzódhat, és akkor még forgolódnak így egy darabig. Amint nagyobb előny alakul ki általában a rosszabb pozícióban lévő fél ezt észlelni szokta és megpróbál valamiféle "scissor" jellegű harcot kezdeményezni, vagy teljesen védekező pozíciót vesz fel és a gépágyút próbálja lerázni. Alapvetően az a cél, hogy a hátul lévő gépet addig szivasd, amíg az túlmegy rajtad (overshoot), akkor lehet fordítani. Itt igazából az a kivétel, ha te csak időre mész mert jön a segítség, akkor még szar pozícióból is beállhatsz corner speedre és akkor bizony elleszek elég sokáig mert nembiztos, hogy túl hamar tüzelő helyzetbe tud kerülni.
Az is eléggé általános, hogyha nincs valamiféle korlátozó faktor, pl. hogy légvédelem van alattad, akkor a harc a kezdeti közepes-nagy magasságból változó gyorsasággal de határozottan lemegy kis magasságra mert az optimális forduló szögsebesség tartása vagy egyáltalán nem fog menni szintben, vagy a magasság csökkentése egyéb előnyökkel jár.
Nagyjából összefoglalva ennyi. Külön postban rakok be mindjárt videót kis magyarázattal, hogy mikor mit lehet látni.