T
Törölt tag 1945
Guest
Hidrogén
HDW a hidrogén tárolása (fémhidridben)[1]
Fémhidrid tároló[2]
A fémhidridek képesek szerkezetükben lekötni és eltárolni, majd melegítés hatására kiereszteni a hidrogént. Az üzemanyag cellához szükséges hidrogént a Howaldtswerke-Deutsche Werft által kifejlesztett Titán és Mangán ötvözet[3] porózus fémhidridjében tárolják, ahol hidrogénatom az átmenetifém ötvözet rácsában, hézagaiban oldódik.
Fém-hidrid tartályok[4]
U212 osztály fémhidrid tárolók[5]
A 212A típusú tengeralattjárók gépterem körül (oldalt és alul), a nyomásálló testen kívül építették be a fél méter átmérőjű[6] HDW fémhidrid tartályokat, amiket három telepbe rendeztek.
Számítsuk ki a HDW által gyártott tartályok mekkora össztömeget jelentenek. Mivel a hidrogén atomtömege 1g/mol, az oxigéné 16g/mol, és a reakció végterméke víz (H₂O), így a szükséges hidrogén (2∙1g/16g) tömege ⅛-a az oxigénnek. Mivel a két Linde tartályban becslésem szerint összesen 40t oxigént szállítanak, 5t hidrogén tárolására van szükség. Mivel a fémhidrid tömegarányosan 2%[7] hidrogént képes tárolni, az 5t hidrogén tárolására 250t fémhidrid szükséges.
AIP rendszer
A 212-es tengeralattjáró üzemanyagcellás rendszerének sematikus ábrázolása[8]
U-212 metszet[9]
A teljes üzemanyag cella meghajtó rendszer becslésem szerint a következő főbb elemekből áll:
A komponensek össztömege 325t, a tengeralattjáró teljes 1450t tömegének 22%-a.
[1] Einsatz von Brennstoffzellen und deren Energiespeicherung für den Unterwassereinsatz - Meeresforschungstechnik 2000 plus, 1. Nordeutsches Symposium – 7. oldal
[2] ThyssenKrupp techforum 1/2006 – 69. oldal
[3] ThyssenKrupp techforum 1/2006 – 69. oldal
[4] DFATR-PEMFC The Probable AIP Structure of Submarine SMX® Ocean (concept) - Bakst System Engineering & Consulting – 6. oldal
[5] HYBRID NUCLEAR/FUEL-CELL SUBMARINE - LIEUTENANT R. H. GOODENOUGH ROYAL NAVY MINISTRY OF DEFENCE UK – 8. oldal
[6] Einsatz von Brennstoffzellen und deren Energiespeicherung für den Unterwassereinsatz - Meeresforschungstechnik 2000 plus, 1. Nordeutsches Symposium – 7. oldal
[7] ThyssenKrupp techforum 1/2006 – 69. oldal
[8] Einsatz von Brennstoffzellen und deren Energiespeicherung für den Unterwassereinsatz - Meeresforschungstechnik 2000 plus, 1. Nordeutsches Symposium – 2. oldal
[9] https://i.pinimg.com/originals/b8/92/10/b892106ee7dd9f99db93f16f047019dc.jpg
HDW a hidrogén tárolása (fémhidridben)[1]
Fémhidrid tároló[2]
A fémhidridek képesek szerkezetükben lekötni és eltárolni, majd melegítés hatására kiereszteni a hidrogént. Az üzemanyag cellához szükséges hidrogént a Howaldtswerke-Deutsche Werft által kifejlesztett Titán és Mangán ötvözet[3] porózus fémhidridjében tárolják, ahol hidrogénatom az átmenetifém ötvözet rácsában, hézagaiban oldódik.
Fém-hidrid tartályok[4]
U212 osztály fémhidrid tárolók[5]
A 212A típusú tengeralattjárók gépterem körül (oldalt és alul), a nyomásálló testen kívül építették be a fél méter átmérőjű[6] HDW fémhidrid tartályokat, amiket három telepbe rendeztek.
Számítsuk ki a HDW által gyártott tartályok mekkora össztömeget jelentenek. Mivel a hidrogén atomtömege 1g/mol, az oxigéné 16g/mol, és a reakció végterméke víz (H₂O), így a szükséges hidrogén (2∙1g/16g) tömege ⅛-a az oxigénnek. Mivel a két Linde tartályban becslésem szerint összesen 40t oxigént szállítanak, 5t hidrogén tárolására van szükség. Mivel a fémhidrid tömegarányosan 2%[7] hidrogént képes tárolni, az 5t hidrogén tárolására 250t fémhidrid szükséges.
AIP rendszer
A 212-es tengeralattjáró üzemanyagcellás rendszerének sematikus ábrázolása[8]
U-212 metszet[9]
A teljes üzemanyag cella meghajtó rendszer becslésem szerint a következő főbb elemekből áll:
A komponensek össztömege 325t, a tengeralattjáró teljes 1450t tömegének 22%-a.
[1] Einsatz von Brennstoffzellen und deren Energiespeicherung für den Unterwassereinsatz - Meeresforschungstechnik 2000 plus, 1. Nordeutsches Symposium – 7. oldal
[2] ThyssenKrupp techforum 1/2006 – 69. oldal
[3] ThyssenKrupp techforum 1/2006 – 69. oldal
[4] DFATR-PEMFC The Probable AIP Structure of Submarine SMX® Ocean (concept) - Bakst System Engineering & Consulting – 6. oldal
[5] HYBRID NUCLEAR/FUEL-CELL SUBMARINE - LIEUTENANT R. H. GOODENOUGH ROYAL NAVY MINISTRY OF DEFENCE UK – 8. oldal
[6] Einsatz von Brennstoffzellen und deren Energiespeicherung für den Unterwassereinsatz - Meeresforschungstechnik 2000 plus, 1. Nordeutsches Symposium – 7. oldal
[7] ThyssenKrupp techforum 1/2006 – 69. oldal
[8] Einsatz von Brennstoffzellen und deren Energiespeicherung für den Unterwassereinsatz - Meeresforschungstechnik 2000 plus, 1. Nordeutsches Symposium – 2. oldal
[9] https://i.pinimg.com/originals/b8/92/10/b892106ee7dd9f99db93f16f047019dc.jpg