Az UH60 alapbol egy rohamdesszant harctéri szállitónak lett tervezve.Hogy magán a harctéren tegye le a desszantot.Azért vannak a lövészállások,Alapbol vannak hozzá a felszerelhető szárnycsonkok. Alapbol jol birja a harci sérüléseket.
Azért ezt a "
jól bírja a harci sérüléseket" talán megéri kicsit kibontani.
Gondolom azzal nem mondok semmi újat hogy helikopter nagyon érzékeny jószág. Rengeteg nagy terhelésnek kitett, nagy fordulatszámon dolgozó alkatrésze van amik még normál békeidős üzemeltetés mellett is nagyon gondos karbantartást igényelnek. Ennek ellenére a helikopterek baleseti rátája messze meghaladja a fix szárnyú repülőgépek hasonló statisztikáit.
Egy ilyen szerkezetnek nagyon nem tesz jót ha bárhol sérülés éri.
A páncélozást nem kell túl komolyan venni. Nagyon kis felületen van egyáltalán bárminemű páncélzat (az is csak dedikált harci heliken, elsősorban a pilótafülke és környékén) és ott is max 7.62-es kaliberig bezárólag véd (talán a Mi-28 a kabin környékén megfog egy 12.7-est de ez a kivétel).
A helik túlélő képessége sokkal inkább a létfontosságú rendszerek többszörözésétől, mozgékonyságtól (kivonja magát a tűz alól) függ. Napjainkban alapkövetelmény hogy pl. a reduktor min. 20 percig szárazon is képes legyen futni mielőtt beékelődik, a kompozit rotorlapátok pedig bírjanak ki több találatot mielőtt szétesnek.
Mindezek viszont csupán azt jelentik hogy a heli - ha szerencséje van - akkor sérülten is képes hazaérni, de mindenképp műhelybe kerül.
Hogy mennyi időt tölt műhelyben az nagyban függ az adott hadsereg felkészültségétől. Az a reduktor pl. ami hosszú percekig olaj nélkül futott, mehet a kukába. U.ez a helyzet a sérült rotor lapátokkal, öntömítő üza. tankokkal, stb.
Piszok sok tartalék főegységnek és alkatrésznek kell sorakoznia egy ipari szintű nagyjavításokra komolyan felkészült bázison ahhoz hogy harci sérült heliket gyorsan újra bevethetővé varázsolj.
Nem igazán ugrik most be hol is van nekünk egy ilyen komoly javító üzemünk???
Ergó a mi harci sérült helikoptereinket valahová külföldre kellene szállítani komolyabb beavatkozásokhoz. Mennyi ideig tartana így ki egy egy-két tucat gépből álló flotta?
Egy hétig? Kettő? És utána...?
Pedig a szállító heliknek nagyon komoly feladatai lennének.
Szerintem a Honvédségnek ha országvédelmi feladatokról beszélünk akkor a leg nagyobb valószínűséggel egy 100-150 km-es határszakasz védelmére kell felkészülnie egy magyarhoz nagyságrendileg mérhető haderő ellen. A védelem azt jelenti hogy az erődet szét kell szórni 100-150 km-es vonalon. A támadó előnyben van, mert oda fogja koncentrálni a támadását ahol neked a leg kevesebb embered van. Ezt csak úgy lehet kivédeni hogy a védelem első vonala mögött gyorsan mozgó erőid vannak akiket nagyon gyorsan azokra a helyekre tudsz átcsoportosítani ahol az ellenség támad.
Szerintem a készenlétben lévő tartalék erőknek ez a gyors átcsoportosítása a leg hatékonyabban szállító helikopterekkel valósítható meg.
Minél több szállítóhelikoptert fogsz be tűztámogatásra annál inkább csökkented ezt a gyors reagáló képességedet. Ennyi...