Urbanisztika, építészet (múlt, jelen, jövő)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Minden egyes pláza egy újabb tőrdöfés a még megmaradt kisboltoknak, üzleteknek. Baromira jó, hogy nincs lelakva, csak közben tönkretesz mindent is. Szóval mint mondtam, a húgyszagú csarnoknál jobb. Csak semmi szükség rá.
Mondd, te vak vagy?
Nem gigapláza, hanem pont a kisméretű üzlethelységek kiadása a cél. A csarnokban amúgy is hogyan férne el egy pláza?
Komolyan mondom a falat kaparom egyes emberek hülyeségétől...
Jártál már amúgy Budapesten kívül, vagy csak streetview/youtube videókon láttad ezeket a modelleket?
Igen jártam.
Amúgy egy BUDPESTI pályaudvar átlakításnál b*meg szerinted mi a releváns? 30+ éve ismerem azt a helyet. Nem fotóról.
Neked mindenki NER lovag, aki mást mond mind te? Elég egyszerű a világképed. Nem az volt, hogy végre deaktiválsz?
Nem, csak megjegyeztem ki kicsoda itt. Ennyi.

Még nem volt alkalmam megnézni az összes részt, de tervben van.
Ami a csomópontot illeti igazad van, de pont ennek az összeköttetés kapcsán lehetne a SZ.K. tehermentesíteni, hiszen akineki a 4-es 6-os kell az átszállhatna a Nyugatinál direktben, ha nem akar egy állomást metrozni vagy villamosozni. Gondolom a Délit is újratervezik majd, és akkor ugyanolyan könnyen megoldható lenne az átszállás a villamosokra némi optimalizálással.
Mondjuk engem az sem zavar ha lesz egy extra megálló a Sz.K. téren.
A SZK-ról minden irányba indul miden. A délitől meg nem.
A forgalmi modellezés szerint terveznek, nem hasraütve. Az, amin gondolkoznak, hogy a jelenlegi dél álomástól pár száz méterre délebbre esetleg lehet megálló, de tuti, hogy nem állna meg ott minden vonat, mert nincs ekkora igény arra.
 

Flexus

Well-Known Member
2018. március 16.
1 442
5 184
113
Most van időm kicsit körül járni ezt az "erődváros" koncepciót. Igazándiból nem teljesen értem, hogy mit is szeretnének az ezt szorgalmazók?

Itt van például ez a poszt:
"Az ukrán háborúnak urbanisztikai következményei is vannak. Az irreguláris (aszimetrikus) hadviselés szép sikerét hozzák az ukrán területvédelmisek az oroszg reguláris erőkkel szemben."

"Az interjú lényegi pontja ez:
  1. Mivel a harcok a lakott területek védelmi előnyeit kihasználva főleg a városokban zajlanak, ezért a jövőbeli városfejlesztési terveknek figyelembe kell venniük az irreguláris védelmi igényeket, követelményeket.
Hogy nézne ki védhető város urbanisztikai koncepciója. Az nyilvánvaló már a területvédelemmel kapcsolatos vitákban is, hogy a védelem fő támpontja az urbánus terület a síkságon. Ezt fényesen bizonyítják az ukránok, akik sikerrel védekeznek az oroszokkal szemben a településeiken. De hogy fog ez kinézni a gyakorlatban. Nézzünk egy példát, a hetedik kereszteshadjárat manszúrai csatáját. Az egyiptomi védők megnyitották az ostromló keresztesek előtt Manszúra kapuját és hagyták, hogy a keleti város szűk utcáira berontson a keresztes nehézlovasság. Meg is lett az eredménye a védők lemészárolták őket."

"A kaotikus alaprajz a középkorban éppúgy a védőknek kedvezett, mint most. Egy-egy viszonylag széles és egyenes főútvonal csábító lehet a támadók számára, de aztán közrefogják őket a védők és mészárlásba torkollik. Mint az első orosz roham Bucsánál február végén:

Itt most még számtalan példát lehetne hozni a védőknek kedvező, a támadónak hátrányos urbanisztikai elemekre. Pont az lenne a lényeg, hogy a Zrínyi program keretében az országos szabályozást milyen formában kellene átalakítani ahhoz, hogy az urbanizmus fejlődése növelje a településeink védhetőségét!"

"Ha már itt van ez a topik egy katonai fórumon, akkor használjuk ki és tekintsük át miképp kellene tervezni a jövőre nézve és átalakítani a meglévő struktúrákat a védhetőség növelése céljából. Milyen polgári védelmi infrastruktúrát kell kiépíteni, hogy evakuálás lehetetlensége esetén a civil lakosságnak azért legyen esélye (Szlovákiában például kötelező óvóhely minden társasháznál a pincében ha jól tudom). Stb."
Értem én, hogy például a zegzugos keskeny utcák azok nem kedveznek a nehézfegyverzettel érkező ellennek, de a közel-keleti városok nem a valamiféle védelmi koncepció miatt épültek zegzugos keskeny utcákkal, hanem mert semmiféle urbanisztikai tervezés nem állt mögötte, a városok szerves alakulása hozta azt magával. Ez már a rómaiaknál is így ment, megépült az erőd, mellette megjelent az azt közvetlenül ellátó, az út mellett megjelenő vici, majd arra alapozva fejlődött ki a kisváros. Mivel a vici teljesen összevissza, zegzugos alaprajzzal rendelkezett, mivel a kutya nem tervezte, csak ott építkeztek ahol épp gondolták, ezért a későbbi település is örökölte ezt (azzal a kiegészítéssel, hogy a komolyabb településeknél a vici-n kívüli rész már tervezetten szabályos alaprajzú lett). A közel-keleti városok esetében is, ha volt is valamilyen nagy léptékű "terv" és valamennyire fel is osztották a várost nagyobb utakkal, az azokon belüli házépítések mintázata teljesen esetleges volt, pláne a nyomornegyedekben, vagy a szegényebb részeken.

Másodszor, a nehézlovasság teljesen alkalmatlan volt bármiféle városi harcra. Nem is arra találták ki, nem is szerepelhetett volna sehol sem jól. Ez szépen meg is maradt a mai napig, tankkal nem megyünk be a városba. Ha a nehézlovasságot beengeded bármilyen városba akkor azt a könnyű fegyverzetű városvédők is fel fogják morzsolni. Ehhez nem kellett semmilyen várostervezési elképzelés.

Harmadszor, hogyan képzelik el ezt a városharcra tervezett várost? Legyenek méteres vasbeton falak? Hát erődnek erőd, csak a hőszigetelése és az építési költségei egy horror. Pontosan milyen városépítészeti megoldás lenne jó? Szűk utcák? Hát, nem éppen az az amiről álmodnak az emberek, hogy milyen jó is lenne a másik szájában lakni. Zegzugos utcák, sok zsákutca, nehezen kiismerhető utcaelrendezés? Sok sikert a vársolakóknak, és gutaütés a közelekedőknek, de majd lehet, hogy valamikor szar lesz a támadóknak?

Persze lehet óvóhelyeket is építeni, meg még sok mindent, csak van itt egy nagy kérdés. Mi most tervezünk egy várost, mondjuk a mai kor fegyverzetével számolva, vagy is inkább a nyolcvanas-kilencvenes évekével. És akkor majd a következő évszázadban ledózeroljuk az egészet, és kezdjük elölről, mert megváltozott a fegyverzet ami ellen készülünk?

Nem, a városokat nem védelmi jelleggel építjük, a városokat az embereknek építjük akik lakják, kényelmesek legyenek, élhetők legyenek, szépek legyenek. A katonai védelmi koncepcióknak semmilyen tere nincs az urbanisztikában. Legyen erős hadseregünk, és ha ne adj isten arra kényszerülünk akkor harcoljunk a városokban is, de ne áldozzuk fel a városokat valamiféle 1%-os valószínűséggel bekövetkező esemény oltárán. Az érthető, ha mondjuk Los Angelest úgy tervezik, hogy a földrengésekre minél ellenállóbb legyen, az meg nem, ha Budapestet - vagy bármelyik városunkat - egy erőd koncepció mentén fejlesztjük.
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell and BJani

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 584
28 230
113
érthető, ha mondjuk Los Angelest úgy tervezik, hogy a földrengésekre minél ellenállóbb legyen, az meg nem, ha Budapestet - vagy bármelyik városunkat - egy erőd koncepció mentén fejlesztjük.
Ahol a háború olyan realitás, mint a nagy intenzitású földrengés, ott a városokat a háborúra is fel kell készíteni. Ennek sok fázisa van:
  • készletgazdálkodás szervezése (legyen készletgazdálkodás, ne csak lakosságtól távoli raktárakban, stb.)
  • pv infrastruktúra fejlesztése (óvóhelyek kötelező kapacitása például)
  • ipari kapacitások átstrukturálása (háborús okból bekövetkező ipari katasztrófa ne járjon katasztrofális következményekkel lakott övezetben)
  • védelmi célra felhasználható urbanisztikai elemek tervezése (csatornák, töltések, utcahálózat)
  • stb.
 
M

molnibalage

Guest
Most van időm kicsit körül járni ezt az "erődváros" koncepciót. Igazándiból nem teljesen értem, hogy mit is szeretnének az ezt szorgalmazók?

Itt van például ez a poszt:

Értem én, hogy például a zegzugos keskeny utcák azok nem kedveznek a nehézfegyverzettel érkező ellennek, de a közel-keleti városok nem a valamiféle védelmi koncepció miatt épültek zegzugos keskeny utcákkal, hanem mert semmiféle urbanisztikai tervezés nem állt mögötte, a városok szerves alakulása hozta azt magával. Ez már a rómaiaknál is így ment, megépült az erőd, mellette megjelent az azt közvetlenül ellátó, az út mellett megjelenő vici, majd arra alapozva fejlődött ki a kisváros. Mivel a vici teljesen összevissza, zegzugos alaprajzzal rendelkezett, mivel a kutya nem tervezte, csak ott építkeztek ahol épp gondolták, ezért a későbbi település is örökölte ezt (azzal a kiegészítéssel, hogy a komolyabb településeknél a vici-n kívüli rész már tervezetten szabályos alaprajzú lett). A közel-keleti városok esetében is, ha volt is valamilyen nagy léptékű "terv" és valamennyire fel is osztották a várost nagyobb utakkal, az azokon belüli házépítések mintázata teljesen esetleges volt, pláne a nyomornegyedekben, vagy a szegényebb részeken.

Másodszor, a nehézlovasság teljesen alkalmatlan volt bármiféle városi harcra. Nem is arra találták ki, nem is szerepelhetett volna sehol sem jól. Ez szépen meg is maradt a mai napig, tankkal nem megyünk be a városba. Ha a nehézlovasságot beengeded bármilyen városba akkor azt a könnyű fegyverzetű városvédők is fel fogják morzsolni. Ehhez nem kellett semmilyen várostervezési elképzelés.

Harmadszor, hogyan képzelik el ezt a városharcra tervezett várost? Legyenek méteres vasbeton falak? Hát erődnek erőd, csak a hőszigetelése és az építési költségei egy horror. Pontosan milyen városépítészeti megoldás lenne jó? Szűk utcák? Hát, nem éppen az az amiről álmodnak az emberek, hogy milyen jó is lenne a másik szájában lakni. Zegzugos utcák, sok zsákutca, nehezen kiismerhető utcaelrendezés? Sok sikert a vársolakóknak, és gutaütés a közelekedőknek, de majd lehet, hogy valamikor szar lesz a támadóknak?

Persze lehet óvóhelyeket is építeni, meg még sok mindent, csak van itt egy nagy kérdés. Mi most tervezünk egy várost, mondjuk a mai kor fegyverzetével számolva, vagy is inkább a nyolcvanas-kilencvenes évekével. És akkor majd a következő évszázadban ledózeroljuk az egészet, és kezdjük elölről, mert megváltozott a fegyverzet ami ellen készülünk?

Nem, a városokat nem védelmi jelleggel építjük, a városokat az embereknek építjük akik lakják, kényelmesek legyenek, élhetők legyenek, szépek legyenek. A katonai védelmi koncepcióknak semmilyen tere nincs az urbanisztikában. Legyen erős hadseregünk, és ha ne adj isten arra kényszerülünk akkor harcoljunk a városokban is, de ne áldozzuk fel a városokat valamiféle 1%-os valószínűséggel bekövetkező esemény oltárán. Az érthető, ha mondjuk Los Angelest úgy tervezik, hogy a földrengésekre minél ellenállóbb legyen, az meg nem, ha Budapestet - vagy bármelyik városunkat - egy erőd koncepció mentén fejlesztjük.
Meg azért épültek egymás mellé, mert az épületek árnyékot adtak egymásnak. Tetszik tudni ott meleg van...
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 068
16 283
113
Nézem a Galvani híd koncepciótervét, vajon ki lehetett az a szerencsétlen belterjes kretén, aki lámpás zebrát tervezett be egy nagyforgalmú HÍD elé, ahelyett hogy szintben eltolva akadálytalanul átvezette volna a keresztező forgalmat? :D
 
M

molnibalage

Guest
Nézem a Galvani híd koncepciótervét, vajon ki lehetett az a szerencsétlen belterjes kretén, aki lámpás zebrát tervezett be egy nagyforgalmú HÍD elé, ahelyett hogy szintben eltolva akadálytalanul átvezette volna a keresztező forgalmat? :D
Ez koncepcióterv. De lehet véleményezni, hogy ez hülyeség.
Amúgy sanszosan az "óccó" jó lesz így megközelítés vezethette.
 
  • Szomorú
Reactions: gafzhu
M

molnibalage

Guest
Nem biztos, most ez a trend. Budapesti hidak elé, sőt a híd közepére zebra stb.
Nem érted a difit...

A JELENLEGI infrával a gyalogos közlekedés ALAPJÁT jelentő SZINTBELI közlekedés máshogy nem megy.
Alavető, hogy a gyalogos szintben legyen.

Ezért lett átlakítva a Margit híd is.

Hányan emlékeznek még arra, hogy valaha volt gyalogos aluljárója a Margit hídnak?
Az persze más kérdés, hogy a 4-6 forgalom akkora és sávot nem akartak elvenni, hogy iszonyatos nyomor van a zebrás áthaladásnál ma.

Mindenhol másol is azért kerül zebra, mert úgyis megáll a forgalom a lámpánál. Ezért volt totális AGYRÉM, hogy pl. a Blahánál csak aluljárózni lehetett régen, amikor, ha lett volna zebra, akkor átmennél volna az álló kocsisor előtt. Ez a meglevő infra.

Viszont, akkor itt arról van szó, hogy a gyalogos mehetne szintben most is, ha kb. 4 méter magasságban süllyesztve lenne a kereszteződés mindenhez képest. Csak az mondjuk olyan környezet lenne, mintha egy hangszóró felett kellenne sétálni.
 
  • Tetszik
Reactions: enzo
M

molnibalage

Guest
A fővám tári aluljáró is ez az ocsmány kategória volt.

A régi idők szocialista Bpj-jét ilyen ocsmányságok jellemeztél.
A Ferenciek terén levő aluljáró is ilyen szörnyűség volt.

Sötétben és esőben csont nélkül forgathatták volna a Blade Runner piac jelenetét ezeknél...

Amúgy fura, hogy sokszor szerepelt álmaiban az, hogy ezek keveréke szerepelt álmomban, de a Boráros téren.
Olyan élő volt az álom, hogy tényleg nyomoztam egy ideig, hogy nem én vagyok hülye és milyen volt régen a Boráros tér...
 
M

molnibalage

Guest
Nem érted a difit...

A JELENLEGI infrával a gyalogos közlekedés ALAPJÁT jelentő SZINTBELI közlekedés máshogy nem megy.
Alavető, hogy a gyalogos szintben legyen.

Ezért lett átlakítva a Margit híd is.

Hányan emlékeznek még arra, hogy valaha volt gyalogos aluljárója a Margit hídnak?
Az persze más kérdés, hogy a 4-6 forgalom akkora és sávot nem akartak elvenni, hogy iszonyatos nyomor van a zebrás áthaladásnál ma.

Mindenhol másol is azért kerül zebra, mert úgyis megáll a forgalom a lámpánál. Ezért volt totális AGYRÉM, hogy pl. a Blahánál csak aluljárózni lehetett régen, amikor, ha lett volna zebra, akkor átmennél volna az álló kocsisor előtt. Ez a meglevő infra.

Viszont, akkor itt arról van szó, hogy a gyalogos mehetne szintben most is, ha kb. 4 méter magasságban süllyesztve lenne a kereszteződés mindenhez képest. Csak az mondjuk olyan környezet lenne, mintha egy hangszóró felett kellenne sétálni.
A fentrol.hu fotói alapján a Margit hídon szintbeli gyalogos közlekedés volt, a 70-es években már nem. Tehát azt az aluljáró förmedvényt is a cuculizmiusban találták ki... Ahogy kb. az összeset...

A Boráros tér is a 80-as évek elején lett átszabva a Keleti kicsit korábban, ha jól emlékszem.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
13 430
33 724
113
A fővám tári aluljáró is ez az ocsmány kategória volt.

A régi idők szocialista Bpj-jét ilyen ocsmányságok jellemeztél.
A Ferenciek terén levő aluljáró is ilyen szörnyűség volt.

Sötétben és esőben csont nélkül forgathatták volna a Blade Runner piac jelenetét ezeknél...

Amúgy fura, hogy sokszor szerepelt álmaiban az, hogy ezek keveréke szerepelt álmomban, de a Boráros téren.
Olyan élő volt az álom, hogy tényleg nyomoztam egy ideig, hogy nem én vagyok hülye és milyen volt régen a Boráros tér...

Emlékszem jól mindkettőre, a margitszigeti villamosmegálló aluljárójára is...
Fővám téren láttam rendszeresen embereket átvágni a síneken a lépcsőzés helyett, bár persze tilos volt, meg egy darabig a képeken látható korlát is akadályozta.
 
M

molnibalage

Guest

ui. A Bakáts tér felújítása és forgalomcsillapítása óta ellepték az emberek.
Valós igény van az forgalom kiszorítására.
 
  • Tetszik
Reactions: fulcrum11

hendrick

Well-Known Member
2018. június 30.
2 802
4 966
113

Namostakkor... átadták a felújított metróállomásokat. Mivel lakatosmunka volt az autón így én is újra metróztam egy sort és elég rendesen visszahőköltem attól amit láttam. A Kossuth téri megállón olyan vastagon áll a kosz a mozgólépcső környékén, mintha soha nem mosták volna le. Nem tudom, hogy ez direkt a Parlamentnek szól, vagy miért, de elég undorító. A másik megálló a korábbról megszokott állapotban volt.
Ami az új megállókat illeti: a mozgáskorlátozott felvonókat nem új aknába hanem az egyik mozgólépcső helyére építették be. Namármost eddig a többletmozgólépcsők eddig több célt is szolgáltak, a legnyilvánvalóbb az volt, hogy ha elromlik az egyik mozgólépcső van mit beindítani helyette. A másik meg az, hogy ha valamilyen tömegrendezvény volt a környéken ideigelenesen több mozgólépcsőt is be lehet indítani, hogy ne alakuljon ki tumultus. Szép dolog az akadálymentesítés, de biztos, hogy nem lehetett volna jobban megoldani?
 
  • Vicces
Reactions: Kurfürst
M

molnibalage

Guest

Namostakkor... átadták a felújított metróállomásokat. Mivel lakatosmunka volt az autón így én is újra metróztam egy sort és elég rendesen visszahőköltem attól amit láttam. A Kossuth téri megállón olyan vastagon áll a kosz a mozgólépcső környékén, mintha soha nem mosták volna le. Nem tudom, hogy ez direkt a Parlamentnek szól, vagy miért, de elég undorító. A másik megálló a korábbról megszokott állapotban volt.
Ami az új megállókat illeti: a mozgáskorlátozott felvonókat nem új aknába hanem az egyik mozgólépcső helyére építették be. Namármost eddig a többletmozgólépcsők eddig több célt is szolgáltak, a legnyilvánvalóbb az volt, hogy ha elromlik az egyik mozgólépcső van mit beindítani helyette. A másik meg az, hogy ha valamilyen tömegrendezvény volt a környéken ideigelenesen több mozgólépcsőt is be lehet indítani, hogy ne alakuljon ki tumultus. Szép dolog az akadálymentesítés, de biztos, hogy nem lehetett volna jobban megoldani?
Gyakorlatilag lehetetlen olyan helyet találni, ami ne ütközött volna valaki vagy valami érdeksérelmébe a lifthez. Az, hogy meg ássanak és gyakorlatilag bővítsék az állomás területet liftért milliárdokban került volna.
 
  • Tetszik
Reactions: BJani and fulcrum11