Űrkutatás

Tom Müller a SpaceX fő hajtóműtervezője beszélt nemrég egy előadáson, pár kiemelendő dolog:

  • 2002-ben kezdett a SpaceX-nél a 9 első alkalmazott egyike, és az egyetlen akkor, aki hajtóműveket fejlesztett.
  • Az első időkben nagyon nehéz volt alkalmazottakat találnia. A TWR-nél 15 évet húzott le, de a volt munkatársai kinevették, hogy el fog bukni, és onnan senkit sem sikerült magával csábítani.
  • Az első dolog egy gázgenerátor elkészítése volt, amelyben a XCOR cég segített (az XCOR maga főleg beszállító kisebb projektekben, maga is versenyzett az Ansari X-Prize-ért), az első sikeres teszt után haza akartak menni, mondván napi egy teszt a bevett - Müller viszont azt mondta, hogy még csak délelőtt 11 óra van, gyerünk, további teszteket csinálni!
  • Az első teszteket a Mojave (űr)reptéren hajtották végre, de korlátozva volt, mennyit tesztelhettek, ezért végül megvették a csődbe ment Bael Aerospace hajtóműfejlesztő telepét Texasban (egy árverésen, amúgy - Cifu)
  • Az első sikeres Merlin égőtér tesztet konyakkal ünnepelték meg - ami miatt nehéz helyzetbe került, mikor a rendőrség megállította, de végül a yard megkönyörült rajta, és elengedte.
  • Az elején voltak gondok, a tesztállást volt, hogy teljesen elpusztította a Merlin (képet lásd lejjebb) - (megj.: az nem derül ki, hogy a hajtómű üzemszerű működése avagy robbanása volt az ok - Cifu)
  • Nagyon büszke a Merlin-re, könnyű gyártani, olcsó gyártani és nagyon megbízható, ráadásul gyorsan és nagy mértékben szabályozható a tolóerő, amely lehetővé teszi azt, hogy a hajtóművel leszálljon a rakéta.
  • Az elmúlt 4 évben a Raptoron dolgozott, így nem az ő érdeme a Falcon 9 Block 5 hajtóművével kapcsolatos fejlesztések.
  • A Raptor semmilyen szálon nem kötődik a Merlinhez, teljesen nulláról kezdték a fejlesztést.
  • Jelenleg építik a repülésre szánt hajtómű tesztállását, az első repülésre szánt hajtóművet már le is gyártották, minden jól áll ahhoz, hogy jövőre az első BFS tesztrepüléseket megkezdhessék (ez feltehetően a Grasshopper-hez hasonló függőleges tesztrepülés lesz).
  • Jelenleg a Merlin a legjobb tolóerő-per-tömeg arányú rakétahajtómű, de a Raptor el fogja venni tőle ezt a címet.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Tom Müller a SpaceX fő hajtóműtervezője beszélt nemrég egy előadáson, pár kiemelendő dolog:

  • 2002-ben kezdett a SpaceX-nél a 9 első alkalmazott egyike, és az egyetlen akkor, aki hajtóműveket fejlesztett.
  • Az első időkben nagyon nehéz volt alkalmazottakat találnia. A TWR-nél 15 évet húzott le, de a volt munkatársai kinevették, hogy el fog bukni, és onnan senkit sem sikerült magával csábítani.
  • Az első dolog egy gázgenerátor elkészítése volt, amelyben a XCOR cég segített (az XCOR maga főleg beszállító kisebb projektekben, maga is versenyzett az Ansari X-Prize-ért), az első sikeres teszt után haza akartak menni, mondván napi egy teszt a bevett - Müller viszont azt mondta, hogy még csak délelőtt 11 óra van, gyerünk, további teszteket csinálni!
  • Az első teszteket a Mojave (űr)reptéren hajtották végre, de korlátozva volt, mennyit tesztelhettek, ezért végül megvették a csődbe ment Bael Aerospace hajtóműfejlesztő telepét Texasban (egy árverésen, amúgy - Cifu)
  • Az első sikeres Merlin égőtér tesztet konyakkal ünnepelték meg - ami miatt nehéz helyzetbe került, mikor a rendőrség megállította, de végül a yard megkönyörült rajta, és elengedte.
  • Az elején voltak gondok, a tesztállást volt, hogy teljesen elpusztította a Merlin (képet lásd lejjebb) - (megj.: az nem derül ki, hogy a hajtómű üzemszerű működése avagy robbanása volt az ok - Cifu)
  • Nagyon büszke a Merlin-re, könnyű gyártani, olcsó gyártani és nagyon megbízható, ráadásul gyorsan és nagy mértékben szabályozható a tolóerő, amely lehetővé teszi azt, hogy a hajtóművel leszálljon a rakéta.
  • Az elmúlt 4 évben a Raptoron dolgozott, így nem az ő érdeme a Falcon 9 Block 5 hajtóművével kapcsolatos fejlesztések.
  • A Raptor semmilyen szálon nem kötődik a Merlinhez, teljesen nulláról kezdték a fejlesztést.
  • Jelenleg építik a repülésre szánt hajtómű tesztállását, az első repülésre szánt hajtóművet már le is gyártották, minden jól áll ahhoz, hogy jövőre az első BFS tesztrepüléseket megkezdhessék (ez feltehetően a Grasshopper-hez hasonló függőleges tesztrepülés lesz).
  • Jelenleg a Merlin a legjobb tolóerő-per-tömeg arányú rakétahajtómű, de a Raptor el fogja venni tőle ezt a címet.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Tök jó összefoglaló!
Az az elolvadt tesztállás lehetett minden karbantartó álma :eek:.
Valahol sajnálom, hogy előbb-utóbb nem terveznek a Merlinnel. Persze új hajtóanyag, meg más platform. Csak ez meg már maxra lett fejlesztve és LEO-ra tökéletes.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
Valahol sajnálom, hogy előbb-utóbb nem terveznek a Merlinnel. Persze új hajtóanyag, meg más platform. Csak ez meg már maxra lett fejlesztve és LEO-ra tökéletes.

A Merlin adott korlátokkal rendelkezik. Nagyobb rakétához már nem célszerű használni, mert egyszerűen túl kicsi a tolóereje. Már a Falcon Heavy is fejvakarós a 27 hajtóművel. A Falcon 1-hez ideális, a Falcon 5-höz dettó (de az ugye nem épült meg), a Falcon 9-hez még megfelel. Amíg ekkora méretben gondolkodsz, nincs gond vele.

Csak most nagyobb méretekben gondolkodnak. Így pedig a Merlin parkolópályára kerül...

Nem véletlen, hogy a Blue Origin is akkorára építi a Be-4-et. Az 2400kN @Sea Level, a Raptor meg 1700kN. A Merlin-1D+ ezekez képest mindössze 825kN...
 
A Merlin adott korlátokkal rendelkezik. Nagyobb rakétához már nem célszerű használni, mert egyszerűen túl kicsi a tolóereje. Már a Falcon Heavy is fejvakarós a 27 hajtóművel. A Falcon 1-hez ideális, a Falcon 5-höz dettó (de az ugye nem épült meg), a Falcon 9-hez még megfelel. Amíg ekkora méretben gondolkodsz, nincs gond vele.

Csak most nagyobb méretekben gondolkodnak. Így pedig a Merlin parkolópályára kerül...

Nem véletlen, hogy a Blue Origin is akkorára építi a Be-4-et. Az 2400kN @Sea Level, a Raptor meg 1700kN. A Merlin-1D+ ezekez képest mindössze 825kN...
A Szajúz kismilió hajtóművel ötven éve működik.
 
Coronal Rain on the Sun

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
:eek:
Nézőink a mágneses és gravitációs erők összjátékát láthatják a Nap nevű teaforralón.
(ezen a kapun tutira nem reülne át Capt. Janeway a Voyagerrel :D )
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Mach 1.9 és ~35km-es magasság. Mondjuk ez eddig a legnagyobb sebesség / magasság, amit elértek (a VSS Enterprise 22km és Mach 1.4-et ért el a harmadik hajtóműves útján, a negyediken meg ugye elpusztult). Ezzel együtt ha megnézitek a videót, gyorsítás közben végig billeg és eléggé instabil a gép (1:20-tól 1:31-ig).

Továbbra sem értem, mi a frászkarikáért vergődnek ezzel a gumi és LOX alapú hibrid hajtóművel, amelynek évtizedek óta problémája a stabil égés (nem véletlenül ment a SpaceShipOne rövid úton múzeumba...), ahelyett, hogy egy normális folyékony hajtóanyagú rakétával látnák el...
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
az embr gyorsan felébred a délutáni szunyókálásából:
"Arianespace and ISIS to launch small satellites on the Vega SSMS POC flight" :eek:
Ja, hogy Innovative Solutions In Space, 2006 óta vezetik a kockaműholdak és kisműholdak piacát, eddig 270 ilyet állítottak pályára. :oops:
 
Mach 1.9 és ~35km-es magasság. Mondjuk ez eddig a legnagyobb sebesség / magasság, amit elértek (a VSS Enterprise 22km és Mach 1.4-et ért el a harmadik hajtóműves útján, a negyediken meg ugye elpusztult). Ezzel együtt ha megnézitek a videót, gyorsítás közben végig billeg és eléggé instabil a gép (1:20-tól 1:31-ig).

Továbbra sem értem, mi a frászkarikáért vergődnek ezzel a gumi és LOX alapú hibrid hajtóművel, amelynek évtizedek óta problémája a stabil égés (nem véletlenül ment a SpaceShipOne rövid úton múzeumba...), ahelyett, hogy egy normális folyékony hajtóanyagú rakétával látnák el...
Nem, a RocketMotorTwo 2014 utáni 2. generációja már "polyamide plastic fuel (szilárd hydroxyl-terminated polybutadiene) és folyékony N2O keverékét égeti, illetve nem a Sierra Nevada, hanem a Virgin Galactic gyártmánya.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Nem ez a nagy áttörés. A nagy áttörés az lenne, ha létrehoznál egy részecskepárt, az egyiket betennéd egy gyufás skatulyába, és elvinnéd a Ganümédeszre. Itt piszkálnák az itt maradt részecskét, te meg vele egy időben kiolvasnád a másikon a történéseket.
 
Nem, a RocketMotorTwo 2014 utáni 2. generációja már "polyamide plastic fuel (szilárd hydroxyl-terminated polybutadiene) és folyékony N2O keverékét égeti, illetve nem a Sierra Nevada, hanem a Virgin Galactic gyártmánya.

A LOX -> N2O-ban tévedtem, de a gumiban nem. A Virgin Galactic a VSS Enterprise balesete után a polyamide üzemanyag elégtelen tolóereje miatt visszaállt a gumialapú HTPB-re.

The plastic fuel made its debut on the disastrous VSS Enterprise flight. While the propellant was not to blame for the accident, SpaceNews reported a year later that Virgin Galactic opted to switch back to the original fuel. This change came after additional test firings at Galactic’s Mojave test facility. Therefore, the upcoming powered test flights use HTPB. ( forrás )
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd