Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113

"Mókás", tudni kell, hogy 2008-ban (a Virgin Galactic előre haladott(nak tűnő) fejlesztéseire (Richard Branson szerint 18 hónapon belül indulhat az első űrturista) válaszul jelentette be Jeff Bezos, hogy 2010-ben ők is felviszik az első űrturísták szuborbitális repülésre. Bransonék 2009-ben kezdtek el elővételes jegyeket árulni, először 200 000, aztán 250 000 dolláros áron (a teljes árat le kellett előre perkálni).

Fast Forward: Bezos bejelenti, hogy a Blue Origin 2019-ben kezdi el a civil űrugráshoz a jegyeket árulni. A New Shepard már többször is átlépte ugye a 100km-es határt, igaz mindig ember nélkül. A Virgin Galactic pedig még mindig nem jutott fel a harmadáig se...

Tényleg a ruszkikkal mi lett?

Semmi. Egyfelől a Rosszkozmosz nem volt ráfanyalodva az utóbbi években az űrturisták pénzére, mert a NASA megvette így is a szabad üléseket.
Másfelől az ISS személyzetek tartósak lettek, immár nem volt "űrhajócsere", így pedig a korábbi tipikus űrturista-utakhoz használt repülések megszüntek. Jellemzően egy évben 4 Szojuz indult / indul 3-3 havonta, és általában 5-6 fős tartós személyzet volt. Így effektíve csak úgy lehetne űrturísta az ISS-en, ha becsatlakozik valamelyik tartós személyzetbe, amit a NASA élből megvétózna.
 

Robur

Well-Known Member
2018. április 9.
3 259
5 304
113
"Mókás", tudni kell, hogy 2008-ban (a Virgin Galactic előre haladott(nak tűnő) fejlesztéseire (Richard Branson szerint 18 hónapon belül indulhat az első űrturista) válaszul jelentette be Jeff Bezos, hogy 2010-ben ők is felviszik az első űrturísták szuborbitális repülésre. Bransonék 2009-ben kezdtek el elővételes jegyeket árulni, először 200 000, aztán 250 000 dolláros áron (a teljes árat le kellett előre perkálni).

Fast Forward: Bezos bejelenti, hogy a Blue Origin 2019-ben kezdi el a civil űrugráshoz a jegyeket árulni. A New Shepard már többször is átlépte ugye a 100km-es határt, igaz mindig ember nélkül. A Virgin Galactic pedig még mindig nem jutott fel a harmadáig se...



Semmi. Egyfelől a Rosszkozmosz nem volt ráfanyalodva az utóbbi években az űrturisták pénzére, mert a NASA megvette így is a szabad üléseket.
Másfelől az ISS személyzetek tartósak lettek, immár nem volt "űrhajócsere", így pedig a korábbi tipikus űrturista-utakhoz használt repülések megszüntek. Jellemzően egy évben 4 Szojuz indult / indul 3-3 havonta, és általában 5-6 fős tartós személyzet volt. Így effektíve csak úgy lehetne űrturísta az ISS-en, ha becsatlakozik valamelyik tartós személyzetbe, amit a NASA élből megvétózna.
Bransonék visszafizették a pénzt?
 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 085
10 253
113
Drukkolok a Curiosity-nak, hogy túlélje a porvihart, hátha többet megtudunk a marsi porviharok természetéről.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest

Egészen leesett az állam annál, ami 14:10-nál van. Hogyan mérnek ennyire pontosan távolságot és sebességet?
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113

Egészen leesett az állam annál, ami 14:10-nál van. Hogyan mérnek ennyire pontosan távolságot és sebességet?

Egyszerű transzponder elv. Leadnak egy rádiójelet, amit az űrszonda egyből visszaküld. Innen már csak egy atomóra kell, és mérni az időt, hogy a leadott jelre mennyi idő múlva érkezik a válasz. Ez a távolság.

A relatív sebességmérés a doppler-elv, illetve két távolságméréssel is megoldható.
 
M

molnibalage

Guest
Egyszerű transzponder elv. Leadnak egy rádiójelet, amit az űrszonda egyből visszaküld. Innen már csak egy atomóra kell, és mérni az időt, hogy a leadott jelre mennyi idő múlva érkezik a válasz. Ez a távolság.

A relatív sebességmérés a doppler-elv, illetve két távolságméréssel is megoldható.
Na, de 3 méter? Ezek szerint akkor az elve mérési hibája távolságfüggetlen? 1 km távolgából és 1 mrd km távolságból is pont azonos pontossága van?
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 379
24 796
113
Vesta-full-Dawn-NASA-S.jpg


Erről lekéstünk, bár akkor sem lett volna 1*ű a 6 magnitudos fényességével.

http://player.hu/tech-3/vesta-aszteroida-lathato/

Vesta-wide-track-506x360.jpg


June18_Vesta_Findr_600px.jpg


teljes cikk:

https://www.skyandtelescope.com/observing/vesta-2018-opposition/
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 379
24 796
113
A Martian készítője tudta, hogy ez nem igaz, de máshogy nehezen találhatott ki olyan helyzetet, ami azzal jár, hogy az űrhajós életveszélybe kerüljön és hátra is kelljen hagyni úgy, hogy halottnak kezeljék annak ellenére, hogy él. A realitást beáldozta a dramaturgiáért.

A lassú por leülepedést bevallom áramlástechnikusként nehezen tudom megmagyarázni vagy inkább sehogy. A Földön a gravitáció nagyobb, csak a légkör alja igen sűrű a Marsihoz képest meg úgy átlagan bárhol. A Földön az Marsi max. légnyomás bőven 30 km táján van.

Ezért van az, hogy kis oldalirányú sebesség mellett is elég felhajtóerő ébred a kis porszemeken, hogy lebegjenek. A Marson a gravitáció 1/3, de a légkör sűrűsége miatt a felhajtóerő is pont úgy töredéke, ahogy a torlónyomás is és a termikek sem játszanak tudtommal.

Akkor mitől van lassú ülepedés bevallom nem értem... [fejvakarás]
A folyamatos napsugárzás, a hőingadozás rendkívül ki méretű port hozott létre. Nincs víz amely elnyelje, nincs növényzet amely megkösse. Az Apolló holdsétáknál is gondot okozott a por.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
CRS-15:
Mind a Falcon 9 rakéta, mind a Dragon visszatérő egysége újrahasznosított:
- a Falcon 9 (Core 1045.2) 2018 áprilisában a TESS-küldetést (exobolygó kereső távcső) szolgálta ki, de ezúttal nem nyerték vissza (ez lenne az utolsó Block-4-es rakéta, viszont ezt rekord gyorsasággal, 72 nap alatt forgatták vissza). Ez volt az 57. fellövése a típusnak.
- a Dragon visszatérő modulja a CRS-9 missziónál került bevetésre 2016 júliusában, az első CRS szerződéseket ezekkel is fogják kiszolgálni (már nem gyártanak Dragon-1-et)
Még mindig az első CRS szerződés alapján szállít a Space-X, miután 2015-ben további három+öt fellövéssel lett kiegészítve az eredeti 12 darabos megbízás (1,6 milliárd dollárért alkalmanként 20 tonna pályára állításával: 133.3 millió USD/fellövés), immáron 150 millió usd/fellövés számlázásával. Magát a CRS megrendelést úgy kommunikálta a NASA, hogy cégenként egy 3,1 milliárd dolláros kereten belül maradva képesek folyamatosan újabb és újabb szállításokat kérni, de nem biztos, hogy a teljes keretösszeg elköltésre kerül - viszont így nem kell minden küldetést megtendereztetniük. Az Orbital-ATK esetében az eredeti 8 darabos megrendelés 10-re nőtt. (The chad Falcon-9 and the virgin Antares :p)
A 2019-2024-es időszakot fedi majd le a CRS-2 szerződés, ahol a Space-X - Orbital-ATK/Northrop Grumman Innovation Systems duó kiegészül a Sierra Nevadával: legalább 6 küldetés cégenként, összesen 14 millárd dolláros keretből finanszírozva (az, hogy mikor ki szállít, függ majd az ISS input-igényétől). Itt már csak Dragon-2 teher és emberszállító változat fog (szeretnék) repülni.

Rakomány: 2,7 tonna
- 205 kg a személyzetnek
- 178 kg hardver az amerikai modulnak
- 12 kg hardver az orosz modulnak
- 21 kg számítógép
- 63 kg űrsétához szükséges alkatrész (többek között a Canadarm2 robotkar végére akasztható okos cuppanó - Latching End Effector, ez most csak tartalék alkatrész, mert már ki lett cserélve korábban)
Kísérletek:
- Chemical Gardens: nem szerves szilícium-alapú izék és fém sók illetve szilikátok kapcsolatát vizsgálják, egyfajta növesztéses kísérletként.
- BCAT-CS: "cohesive and adhesive forces in sediments" azaz üledékekre ható összetartó és széthúzó erők vizsgálatát nézik meg kvarcon és agyagon. Ezek a cuccok a földön is szeretnek összecsomódosni, node mit csinálnak mikrogravitációban? Némileg emlékeztet a fenti @molnibalage és a marsi por párbeszédére.
- Rodent Research 7: emésztőszervrendszerben lakó bacik vizsgálata (gondolom: mi az amit kiöl a sugárzás, meg mi az amit nem. Ez aztán az immúnrendszer gyengülésétől kezdve egy standard antibiotikumos fosáson át a lehetőségek széles tárházát nyitja meg a kimenetek terén. Meg gondolom valami jófajta probiotikum is kisülhet belőle.)
- Angiex Cancer Therapy: egy rákellenes gyógyszert tesztelnek mikrogravitációs sejtkultúrákban, hogy megnézzék, hogyan hat a mikrogravitáció ezekre a kísérletekre.
- Crew Interactive Mobile Companion (ESA): egy 3D nyomtatással készített tokba zárt AI, önálló mozgást lehetővé tevő hajtóművekkel, egy kijelzőn elhelyezett arccal, beépített ultrahangos és kamerás navigációval. Továbbá mikrofonokon keresztül interakcióba léphet a személyzettel. Az AI alapja a IBM Watson, képes autonóm módon, illetve a NASA földi felhőjével összeköttetésben is futni (ha épp rálátása van a NASA antennáira - Tracking and Data Relay Satellite System TDRSS). Az AI célja, hogy segítse az asztronauták munkáját: felolvassa a protokollokat (nem kell lapozgatni) és mozgó kamera-platformként szolgál - a kristálynövesztős, gyógyszeres kísérleteknél és egy Robik-kocka kirakásnál. Emellett a pszichés állapot felmérésére is szolgál (nem lennék meglepve, ha egy jó pillanatban nem repülne ki véletlenül valamelyik légzsilipen :oops:)
- NASA’s Ecosystem Spaceborne Thermal Radiometer Experiment: az ISS Kibo-moduljának külsején vizsgálja majd a földi növények életét: a hőmérsékletet, vízkörforgást, szénkörforgást azzal a céllal, hogy könnyebben megérthető legyen a szárazságok kialakulása. A kísérlethez a Prototype HyspIRI Thermal Infrared Radiometer eszközt használják, 38 méteres felbontású infravörös tartományban készítve a képeket, 516 wattot fogyasztva.
- 6 db cube sat, ezen belül is a Biarri-Squad: 3 db műhold előre megszabott alakzatban történő haladását vizsgálják lézeres és GPS navigáció segítésével.