Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Nem 440m/s a Soyuz?
üzemanyag: 892kg (maximumra töltve)
fogyasztás: 2kg per m/s

Max. 7250 kg indulótömeggel, 892 kg üzemanyagtömeggel, 305 s fajlagos impulzussal a KDTU-80 főhajtóműre, 392m/s delta v jön ki.
Tehát a Szojuz TM-től ennyi.
Ez persze egy elméleti érték, mivel a Szojuz-T óta ezen az üzemanyagmennyiségen osztozik a főhajtómű a manőverhajtóművekkel, amik szintén elhasználnak pár m/s-nek megfelelő hajtóanyagot alacsonyabb fajlagos impulzussal. egy repülés során.
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Csak hogy kontextusba helyezzük mostanság a kb. 400 km magasan keringő ISS-re egy Szojuz kb. 120m/s delta-v után dokkol be és kb. 140-150m/s delta-v amivel visszajön (ebből 130-135m/s a deorbit).
Plusz némi üzemanyagot arra is tartalékolni kell, ha bedöglik a főhajtómű és a DPO-B manőverhajtóművekkel kell visszajönni, amik alacsonyabb (291s) fajlagos impulzussal rendelkeznek, meg 20 fokkal eltérnek az űrhajó hossztengelyétől és a sokkal kisebb össztolóerejük miatt a jóval tovább tartó fékezés is kevésbé hatékony.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Csak hogy kontextusba helyezzük mostanság a kb. 400 km magasan keringő ISS-re egy Szojuz kb. 120m/s delta-v után dokkol be és kb. 140-150m/s delta-v amivel visszajön (ebből 130-135m/s a deorbit).
Plusz némi üzemanyagot arra is tartalékolni kell, ha bedöglik a főhajtómű és a DPO-B manőverhajtóművekkel kell visszajönni, amik alacsonyabb (291s) fajlagos impulzussal rendelkeznek, meg 20 fokkal eltérnek az űrhajó hossztengelyétől és a sokkal kisebb össztolóerejük miatt a jóval tovább tartó fékezés is kevésbé hatékony.

Kevesebb.
Szoyuz-TM esetén a pillanatnyi föld fölötti repülési pálya magasságtól függ a deorbit burn ΔV:
H=200-300km ΔV=89.6m/s
H=300-330km ΔV=102.4m/s
H>330km ΔV=115.2m/s
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Kevesebb.
Szoyuz-TM esetén a pillanatnyi föld fölötti repülési pálya magasságtól függ a deorbit burn ΔV:
H=200-300km ΔV=89.6m/s
H=300-330km ΔV=102.4m/s
H>330km ΔV=115.2m/s

A Szojuz MS-1 fékezése figyelembe véve hogy a fékezőmanőver közben több mint 9 km-el került lejjebb 128m/s volt.
Plusz mivel a manőver 277s-ig tartott abból is keletkezett pár százalék veszteség ezen felül.
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Pár régebbi adat az NSF-ről:

Soyuz TMA-09M - 128 m/s
Soyuz TMA-08M - 128 m/s
Soyuz TMA-07M - 128 m/s
Soyuz TMA-06M - 128 m/s
Soyuz TMA-05M - 128 m/s
Soyuz TMA-04M - 115 m/s
Soyuz TMA-03M - 115 m/s

Az ISS magasságától függően a 128m/s fékezéseknél a több perces fékezésekből eredő pár százalék veszteséggel az üzemanyagigény kicsivel már 130m/s delta-v-nek megfelelő érték fölé kúszik.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Pár régebbi adat az NSF-ről:

Soyuz TMA-09M - 128 m/s
Soyuz TMA-08M - 128 m/s
Soyuz TMA-07M - 128 m/s
Soyuz TMA-06M - 128 m/s
Soyuz TMA-05M - 128 m/s
Soyuz TMA-04M - 115 m/s
Soyuz TMA-03M - 115 m/s

Az ISS magasságától függően a 128m/s fékezéseknél a több perces fékezésekből eredő pár százalék veszteséggel az üzemanyagigény kicsivel már 130m/s delta-v-nek megfelelő érték fölé kúszik.

Én Szojuz TM-ről írtam, nem az MS-ről.
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Ezt írtam:
"Csak hogy kontextusba helyezzük mostanság a kb. 400 km magasan keringő ISS-re egy Szojuz kb. 120m/s delta-v után dokkol be és kb. 140-150m/s delta-v amivel visszajön (ebből 130-135m/s a deorbit)."

Csakhogy a Szojuz TM nem ment 400km magasra, mert vagy a Mirre vagy az építése legelején járó ISS-re ment, amik nagyjából 330 és 360km között keringtek legtöbbször.

Az ISS meg most már kb. 405km közepes magasságban kering.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Én Szojuz TM-ről írtam, nem az MS-ről.

Kamov sem az MSz-ről, hanem a TMA-ról. A TM és a TMA cirka ugyanakkora tömeggel bírt és pontosan ugyan olyan műszaki egységgel. Vagyis a Delta-V terén nincs közöttük különbség.

A TM anno ugye a Szaljut-6, -7 majd a Mir űrállomáshoz ment, amelyek alacsonyabb pályán keringtek. Az első pár Szojuz úton az ISS is még viszonylag alacsonyan keringett, de aztán általános lett a 400km feletti pálya, ezért stimmel a TMA-03M és -04M értéke az általad írt H>330km ΔV=115.2m/s sorral. Aztán az ISS magasabbra emelkedett, így a bevett fékező manőver már 128-130 m/s delta-V-t igényelt, ahogy aztán az MSz-nél is.

Szerk.: Na közben Kamov is leírta ugyanezt. :)
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113

1.: Hiszem, ha látom.
2.: LEO pályán keringő műholddal nem megoldható, leginkább GEO műholddal képzelhető el.
3.: Az élőlények életritmusát biztosan meg fogja zavarni.
4.: Meg többek között megzavarja a fénysugáron áthaladó műholdakat is (milyen jó lesz a napelemeket forgató fényérzékelő szenzoroknak és az űrtávcsöveknek :D)
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Az ijesztő az, hogy ilyen faszság műszaki képtelenségét nem látják és az ötlet és a cikk is idáig eljut.
Elképesztő szellemi nívótlanság.

Ráadásul egyszerű számítással igazolhatóan ökörség.

Egy 80km átmérőjű város nappali bevilágításához 80km átmérőjű tükörre lenne szükség az űrben.
Ha kisebb tükröt használunk, akkor gyengébb lesz a megvilágítás szintje.

Egy 80km átmérőjű tükör felülete:
At = 40'000² * π = 5026 millió m²

Ha egy 100m átmérőjű tükröt küldenek fel a kínaiak (akkorát mint az ISS), akkor annak felülete:
Ai = 50² * π = 7'853 m²

Ha ezzel a tükörrel világítjuk meg a 80km átmérőjű várost, és a napsütést Ls=120'000 lux -nak vesszük, akkor egyszerű aránypárral kiszámolhatjuk mekkora lesz a mesterséges megvilágítás szintje (Lm).

Lm = (Ai / At) * Ls = (7'853m² / 5026 millió m²) * 120'000lux = 0.19lux

0.1-0.3 lux között van a telihold fényereje, 3lux környékén kezd az ember színeket látni, és úgy 10lux az éjszakai közvilágítás szintje.

Persze a Kínai azt mondta hogy: kiegészítse a Hold éjszakai fényét
A hülye fejcímet meg gondolom az újságíró írta: az utcai lámpák fényét helyettesíthetik majd
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Jah, hogy akkor a kínaiak a Znamja kísérletet akarják megismételni. Az teljesen más leányzó így már....

140_soyuz-tm-16_m-15_2.jpg
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 600
25 900
113
Köszi a hírt! :)

Szerintem riogatás, vagy figyelem felhívása, hogy

1 harcteret meg fogunk tudni világítani!

Más kérdés, hogy mit is akarnak, mert a cikkből nem derül ki.
Egy adott területet GEO pályáról zseblámpázni, vagy alacsonyabb pályaszakaszról átmenetileg megvilágítani. Az elsőnél mindenképpen igen nagy, míg a másodiknál kisebb energia bevitel a lényeg, de technikailag hol tartanak, azt a jövő dönti el, mert Thing_thaó_Ping_pong már produkált érdekességeket.

A hírhez tartozik - riogatásképpen - hogy rövidesen van megfelelő energia forrás. Vagy legalábbis ezt próbálják elhinteni. :)

/Ha lehetne, ne oktassanak egyesek szánalmas bonyolult nyelvtani szavakkal. :D/
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 600
25 900
113

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 600
25 900
113
Szerintem ez fontos. :)

Az űreszköz pálya sebességének változtatása hinta manőverrel, amely lehet gyorsítás, vagy lassítás.

(egy égitest gravitációs mezejének és sebességkülönbségének felhasználása egy űreszköz pályájának és sebességének megváltoztatására)

Gyorsítás

F%C3%A1jl:Swingby_acc_anim.gif


Lassítás

F%C3%A1jl:Swingby_dec_anim.gif


https://hu.wikipedia.org/wiki/Hintamanőver

Ha nem jön be a gif, akkor a wiki szócikk jobb oldalán látható.

:)
Pont aktuális, mert elindult a Merkúrra a következő űrszonda.

BepiColombo_liftoff_node_full_image_2.jpg


A Földöl a Nap irányába indításoknak nagyobb energia igényük van, mint kifelé.

A pályája során több hinta manőver is lesz amit a cikkben animáció részletez.

http://www.esa.int/Our_Activities/S...blasts_off_to_investigate_Mercury_s_mysteries