Űrkutatás

Nagyon leegyszerűsítve.

A folyékony hidrogén macerás egy sor okból (mélyhűtést igényel, kis sűrűsége miatt hatalmas tartályokat igényel, stb.), de az elérhető hajtóanygok közül a leghatékonyabb. Viszont nagy teljesítményű hajtóművet nehéz belőle csinálni, mivel az üzemanyag nagyon kis sűrűségű, így gigászi térfogatmennyiséget kell mozgatni. Az RS-25 alias SSME egy kisebbfajta csoda a rakétahajtóművek között még ma is, többek között emiatt.

A hidrogénhez képest a kerozin üzemanyaggal egy álom dolgozni. Nem véletlenül (volt) olyan népszerű. Az új ideális üzemanyag pedig a metán, mert egy picit még jobb a hatásfoka, mint a kerozinnak, de sokkal könnyebben kezelhető, mint a hidrogén.

Most csak hasraütésre, de a hatásfok úgy néznek ki, hogy a szilárd hajtóanyag a legrosszabb (cirka 270-280 isp), aztán a hidrazin (cirka 300 isp), majd a kerozin (valahol 330 körül) aztán a metán (hozzávetőlegesen 360 isp) és végül a hidrogén (410-420 isp). A számok nem pontosak, (sorry, telón most nem akarok keresgélni), de a nagyságrend kb. stimmel.

De a hatásfok nem minden. Nem véletlenül használ annyi rakéta szilárd hajtóanyagú gyorsítórakétát - egyszerű, relatíve olcsó és nem ördöngösség nagy tolóerőt kihozni belőle.


és nem lehet a kettőt kombinálni...vagy voltak már efajta próbálkozások?
 
Rogozin rapporton volt Putyinnál. A szokásos nagyottmondások.

Putin-and-Rogozin-Feb-2019-879-879x485.jpg


  • Idén lesz egy Angara A5 indítás - nagyjából ez az, amit még el is lehet hinni.
  • A Szojuz-5 kapcsán (ami az ukrajnai-orosz közös Zenyit-2 tisztán orosz leszármazottja) 2022 az első indítás dátum. Ami minimum optimista.
  • A Föderáció űrhajó is 2022-ben repülhet először.
  • Elindult (valójában két évtizede folytatódik) a szuper-nehéz rakéták következő hiátusa, most éppen a Szojuz-5 és az Angara elemeiből összelegózott (sokadik) Jeniszej rakéta-tervet promózza, 2028-as indítással. 70 tonnát tud majd állítólag LEO-ra felvinni Szvobodnijból. Ez már a vak optimizmus kategóriája...
  • A Jeniszej költségei alsó hangon 22 milliárd dollárnak megfelelő rubelre rúgnak. Figyelembe véve milyen pénzhiány van a Rosszkoszmosznál, finoman szólva is kérdéses, honnan lesz erre pénz.
  • A fenti összeg pedig csak a rakéta, a sokat emlegetett orosz Hold körüli ill. Holdraszálló program többi elemének költségeit még csak fel sem vázolták...
  • Áprilisban dől el, hogy mi lesz a Rosszkoszmosz költségvetésével. Hacsak nem vágnak hozzájuk pár vagonyi pénzt, akkor a fenti tervekből kb. az Angara A5 az egyedüli, ami belátható időn belül bármilyen szintre is eljuthat...

A legutóbbi kormányülésen Dmitrij Medvegyev miniszterelnök lecseszte Rogozint. Mint mondta többet kéne dolgozni és kevesebbet beszélni.
 
Közben a Nauka labor. modulon már az utolsó simításokat végzik.2020 elején esedékes (végre) az indítása.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Nemrég olvastam egy olyat, hogy az Orosz űripar/biznoszben többen dolgoznak mint a US+EU+Japán+Kínai űripar/bizniszben.

Ez mennyire valós? Mert ha igen az rémítő hatékonyságot mutat...

240 000 ember dolgozik a Roskosmos-hoz(alá) tartozó cégekben.Magában a Roskosmosban 500 ember.
 
Nemrég olvastam egy olyat, hogy az Orosz űripar/biznoszben többen dolgoznak mint a US+EU+Japán+Kínai űripar/bizniszben.

Ez mennyire valós? Mert ha igen az rémítő hatékonyságot mutat...
A Hurnyicsev igazgatója sírt, hogy 2x annyi alkalmazottjuk van, mint kellene.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55
és nem lehet a kettőt kombinálni...vagy voltak már efajta próbálkozások?

Melyik kettőt? :)

Az STS Űrrepülőgép, az SLS és az Ariane 5 ill. 6 esetében HidroLox + Szilárd hajtóanyag.
A Delta IV. teljesen HidroLox.
Az Atlas V. szilárd gyorsítórakéták, KeroLox első és Hidrolox második fokozat.

A most fejlesztés alatt állók közül a Vulcan szilárd + MetánLox + HidroLox, a New Glenn MetánLox és HidroLox, a Starship ill. Super Heavy (a SpaceX féle BFR) pedig teljesen MetánLox.

Lehet látni, hogy szinte mindegyik opcióra voltak megoldások, de a fejlesztés alatt állókból azt is lehet látni, hogy továbbra sincs egyértelmű "győztese" ennek. A HidroLox felső fokozat nagyon jótékony hatással van a pályára állításra, de bonyolult és drága megoldás - az oroszoknál szinte az összes ilyen fokozat például hidrazin üzemanyagú, mert az a legegyszerűbb (öngyulladó a dinitrogén-hidroxiddal, nem kell mélyhűteni) és legolcsóbb. Az ULA a Centaur fokozattal nagyon meg van elégedve, fejleszti is tovább azt ACES néven - ám a Centaur rohadt drága, az 1990-es években csak ez a fokozat cirka 23-25 millió dollárba került, egy Titan IV-Centaur árának nagyjából a harmadát-negyedét tette ki.
 
Nemrég olvastam egy olyat, hogy az Orosz űripar/biznoszben többen dolgoznak mint a US+EU+Japán+Kínai űripar/bizniszben.

Ez mennyire valós? Mert ha igen az rémítő hatékonyságot mutat...
Gondolom marha keményen kell dolgozzanak azon, hogy évek óta még a sajátjaikon kívül is csak ők tudták és tudják az emberes űrrepülésekben kiszolgálni az Us+Eu+Japán űripart is. Kína már legalább kiszolgálja saját magát.

Tetszett a válasz remélem, igyekszem jó(troll) kérdésre jól válaszolni mindig ;).
 
Gondolom marha keményen kell dolgozzanak azon, hogy évek óta még a sajátjaikon kívül is csak ők tudták és tudják az emberes űrrepülésekben kiszolgálni az Us+Eu+Japán űripart is. Kína már legalább kiszolgálja saját magát.

Tetszett a válasz remélem, igyekszem jó(troll) kérdésre jól válaszolni mindig ;).

Viszonyítás képp NASA 17.000, SpaceX 7000, ULA 4000, Orbital ATK 10.000...

Kínáról semmi infon nincs de többen dolgoznak Oroszban ebben az iparágban, mint a világon máhol összesen. Az eredményeik is mutatják. :)
 
Viszonyítás képp NASA 17.000, SpaceX 7000, ULA 4000, Orbital ATK 10.000...

Kínáról semmi infon nincs de többen dolgoznak Oroszban ebben az iparágban, mint a világon máhol összesen. Az eredményeik is mutatják. :)
De nekik kell a kínaiakon kívül az összes nemzet űrhajósait felvinni és visszahozni az űrbe, szegények tuti sokat kell dolgozzanak, meg nagy a teher is, ha nem lennének, mennyi is, lassan 8 éve nem lenne amerikai, EU, Japán űrhajós a világűrben :D?
 
Viszonyítás képp NASA 17.000, SpaceX 7000, ULA 4000, Orbital ATK 10.000...

Kínáról semmi infon nincs de többen dolgoznak Oroszban ebben az iparágban, mint a világon máhol összesen. Az eredményeik is mutatják. :)

2002-ben a kínai légi-kozmikus iparban 650 000 ember dolgozott. Friss adattal nem rendelkezem, de valószínü ez a szám már meghaladja az 1,5 milliót. Kínának rengeteg pénze van. Az orosz kozmikus program(ipar) alulfinanszírozott a SZU felbomlása óta.
 
Viszonyítás képp NASA 17.000, SpaceX 7000, ULA 4000, Orbital ATK 10.000...

Kínáról semmi infon nincs de többen dolgoznak Oroszban ebben az iparágban, mint a világon máhol összesen. Az eredményeik is mutatják. :)

Ne feledd el hozzászámolni a NASA-hoz a beszállítókat sem, azzal együtt már bőven többen vannak, mint az oroszok.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55
A NASA önmagában csak egy iroda. Aki kicsit is tanult közgazdaságtant / vállalatgazdaságtant, az tudja, hogy nem önálló vállalatok termelnek, hanem vállalatokból álló hálózatok. Aki a NASA-nál csak a 17,000 főt számolja, az tulajdonképpen csak a HQ-t, a központi irodát számolja, mert egyébként minden ki van szervezve. A Space Shuttle-k működtetéséhez anno 1,5 millió fő munkájára volt szükség!
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55
NASA (ami egy kormányhivatal), létszáma 17,000 fő, a Roscosmos, ami szintén egy kormányhivatal, létszáma 500 fő.
Nem illik az összehasonlításnál az egyik esetben csak a kormányhivatal(ok) létszámát, a másik esetben pedig a teljes űripar létszámát összehasonlítani. Persze tudom, sokaknak még ez sem tűnik fel, mert hát az amerikaiak olyan nagyon hatékonyak! Mellesleg, nézzétek már meg az amerikai multik dolgozói létszámát! Ha valóban 17,000 fő működtetné az egész amerikai űripart, akkor a többi multicég dolgozói létszámával összehasonlítva ebből az derülne ki, hogy az űripar a világ legegyszerűbb tevékenysége, mert például egy befektetési bank működtetéséhez közel 60,000 dolgozó kell (ebből 20,000 informatikus), de az amerikai űripart 17,000 fő működteti... o_O Műszakilag okos emberek, hogy lehettek ilyen buták?!
 
  • Tetszik
Reactions: lui7889
Ne feledd el hozzászámolni a NASA-hoz a beszállítókat sem, azzal együtt már bőven többen vannak, mint az oroszok.

A beszállító ill. alvállalkozó olyan, megbízod egy munkával, azt elvégzi, és kész, de nem lesz ettől annak az alkalmazottja. Pl. az űrrepülőgép-ISS programhoz az olasz űrügynökség megyezett a NASA-val, hogy a három MPLM-et ők gyártatják le az Alenia Space-el (később Thales Alenia). A te logikád szerint akkor az Alenia dolgozóit is az amerikai űprogramba valóknak kellene tekinteni...

A NASA önmagában csak egy iroda. Aki kicsit is tanult közgazdaságtant / vállalatgazdaságtant, az tudja, hogy nem önálló vállalatok termelnek, hanem vállalatokból álló hálózatok. Aki a NASA-nál csak a 17,000 főt számolja, az tulajdonképpen csak a HQ-t, a központi irodát számolja, mert egyébként minden ki van szervezve. A Space Shuttle-k működtetéséhez anno 1,5 millió fő munkájára volt szükség!
.

Nem csak egy iroda, hiszen ők végzik a fejlesztés és részben a kivitelezést is, mint fővállalkozó, valamint üzemeltetéssel is foglalkoznak. A kísérleti / fejlesztő, gyártó és indító infrastruktúra egy jó része is a NASA tulajdonában van. Például a Kennedy űrközpont kiváló példa, hiszen a SpaceX által használt LC-39A indítóállás a NASA tulajdonában van, a SpaceX csak egy 20 éves bérleti szerződést kötött rá.

NASA (ami egy kormányhivatal), létszáma 17,000 fő, a Roscosmos, ami szintén egy kormányhivatal, létszáma 500 fő.

Tévedés, 2015-ben a Roszkoszmosz állami vállalattá (Госкорпорация) alakították, egybegyúrva felügyeli az egész orosz űripari cégeket. Igazából ilyen megoldás máshol nincs, mert gyakorlatilag a Roszkoszmosz irányítja az összes leányvállalatát. Az ArianeSpace és az ESA helyzete sem egyszerű szituáció, de az sem ilyen jellegű.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55
240 000 ember dolgozik a Roskosmos-hoz(alá) tartozó cégekben.Magában a Roskosmosban 500 ember.
Ez iszonyatosan magas érték. Az Apollo program csúcsán volt ez 400k ember, ahol igazán nagy dolgot vittek végbe és gyorsan. És nem is volt hosszútávon fenntartható.

NASA (ami egy kormányhivatal), létszáma 17,000 fő, a Roscosmos, ami szintén egy kormányhivatal, létszáma 500 fő.
Nem illik az összehasonlításnál az egyik esetben csak a kormányhivatal(ok) létszámát, a másik esetben pedig a teljes űripar létszámát összehasonlítani. Persze tudom, sokaknak még ez sem tűnik fel, mert hát az amerikaiak olyan nagyon hatékonyak! Mellesleg, nézzétek már meg az amerikai multik dolgozói létszámát! Ha valóban 17,000 fő működtetné az egész amerikai űripart, akkor a többi multicég dolgozói létszámával összehasonlítva ebből az derülne ki, hogy az űripar a világ legegyszerűbb tevékenysége, mert például egy befektetési bank működtetéséhez közel 60,000 dolgozó kell (ebből 20,000 informatikus), de az amerikai űripart 17,000 fő működteti... o_O Műszakilag okos emberek, hogy lehettek ilyen buták?!
Ez nettó téveszme. A NASA 17 ezer fős létszámában minden kutató, mérnök és üzemeltető is benne van. Tudod a NASA infrastruktúrát használja a Space X is. Ej...

A NASA nem csak tanulmányokat készít a barom sztereotípiákkal ellentétben.

A NASA önmagában csak egy iroda. Aki kicsit is tanult közgazdaságtant / vállalatgazdaságtant, az tudja, hogy nem önálló vállalatok termelnek, hanem vállalatokból álló hálózatok. Aki a NASA-nál csak a 17,000 főt számolja, az tulajdonképpen csak a HQ-t, a központi irodát számolja, mert egyébként minden ki van szervezve. A Space Shuttle-k működtetéséhez anno 1,5 millió fő munkájára volt szükség!
Attól mert ökörséget hajtogatsz még nem lesz igaz. A 1,5 millió fő résznél már nem tudtam, hogy sírjak vagy röhögjek rajtad. Ilyen ökörségeket honnan szedsz? Magadtól vagy segít valaki?