Shuttle SSME más néven RS-25A hajtómű témához egy jó kis ábra.

Shuttle SSME más néven RS-25
a ham és hogy hűtik és mivel és milyen anyagokat használnak ehhez?
Huuu, ezt így ránézésre vágod? Nem semmi.

 
	Mik ezek a vízfolyások a peremen?
hydrogen's critical temperature as 33 K; critical pressure, 13.3Önmagában nehezen értelmezhető.
Ezek teljesen zárt működésű, nagy égőtér-nyomású metán-üzemanyagú rakétahajtóművek.
Bővebben: a magas égőtér-nyomás adott égőtér méret (és leegyszerűsítve: tömeg) mellett nagyobb tolóerőt jelent. A zárt ciklus lényege az, hogy hajtóanyagot továbbító turbo-pumpa (egy vagy két gázturbina által hajtott pumpák) égésterméke az égőtérbe van bejuttatva, így viszont extrém magas nyomáson kell működnie, hiszen a "kipufogóban" a nyomásnak magasabbnak kell lennie, mint a rakéta égőterében. Itt ilyen 150-200 atm. nyomásról beszélünk (a Be-4 esetében alacsonyabb, a Raptor esetében magasabb). El lehet képzelni mit takar ez kihívások terén. A legtöbb esetben (például a SpaceX Merlinjeinél is) az égésterméket egyszerűen egy fúvócső a harang (fúvócső) mellett kifújja, minimális tolóerővel, példa:

Bal oldalon a turbopumpa, a fúvócsövéből fekete füst távozik...
Az, hogy így "beszúrják" az égésterméket az égéstérbe éppen ezért általában kerülendő volt - relatíve kevés hajtómű élt ezzel a megoldással, az űrrepülőgép RS-25 (SSME) hajtóműve, az NK-33 vagy az RD-17x, RD-18x és RD-19x széria ilyen például. Anno a szovjetunió felbomlása után nem is véletlenül "vetették rá" magukat az amerikai cégek ezekre a hajtóművekre.
A másik a hajtóanyag. A metán tárolás és kezelés szempontjából épp egy fokkal rosszabb csak a kerozinnál, de hatékonyabb üzemanyag, így hatásosabb (adott tömegből több teljesítményt lehet kihozni) hajtóműveket lehet kihozni belőle. A következő lépés (és a leghatékonyabb alternatíva) a folyékony hidrogén lenne, ám azzal elég sok macera van, lévén a legkisebb sűrűségű anyag ugye...
Akkor ez már relevánsabb

Ez a Raptor 2010-es változata, akkoriban még a Falcon 9 második fokozatába képzelték el és folyékony hidrogént égetett volna üzemanyag-gazdag turbo-pumpa meghajtással, "mindössze" 68 tonnás tolóerővel. A számok fentről lefelé: átfolyás mértéke (font per másodperc), nyomás (font per négyzethüvelyk) illetve hőmérséklet (Rankine).
 ), illetve megelőzendő befagyását, amikor nem üzemel, akkor a kiömlő nyílását letakarják. (vízszintes rúd a hajtómű rajza alatt)
), illetve megelőzendő befagyását, amikor nem üzemel, akkor a kiömlő nyílását letakarják. (vízszintes rúd a hajtómű rajza alatt) 
	
Szó szerint off the shelf.Ha majd egyszer beindul a HTKA-űrprogram, a visszatérő egység hőpajzsát mi is kenyérből karbonizáljuk!
őőőő, azért a vibrációt, légnyomásváltozást bírni kellene, az sem lenne hátrány, ha a víz nem tudna belemenni, képes lenne felvenni valami erőhatást (DBR-elven), meg valahogy fel is kellene fogatniHa majd egyszer beindul a HTKA-űrprogram, a visszatérő egység hőpajzsát mi is kenyérből karbonizáljuk!

Ha felfogjuk a szenesedes kozben felszabadulo gazokat es visszavezetjuk az egeshez, akkor kesz a perpetuum mobile. Vagy ha csak siman elkulonitjuk, akkor kesobb fel tudjuk hasznalni az urhajoban, amikor megkeruli a lapos foldet. Sima ugy.Ha majd egyszer beindul a HTKA-űrprogram, a visszatérő egység hőpajzsát mi is kenyérből karbonizáljuk!

Csacskaság. Szerinted a Space Shuttle kerámiacsempéi mit bírtak? Semmit. Hidd el, ahová mi megyünk, oda jó lesz a kenyér is.őőőő, azért a vibrációt, légnyomásváltozást bírni kellene, az sem lenne hátrány, ha a víz nem tudna belemenni, képes lenne felvenni valami erőhatást (DBR-elven), meg valahogy fel is kellene fogatni

Ha jól figyeltem, ez az izé pár percet tud repülni a világűr határán.Hyperszonikus Űr Drón! Oroszország teszteli az új megdöbbentően olcsó és újrafelhasználható prototípust
Ha a pénztároslōrincz sütōdéjébōl jön a kenyér, akkor jöhet.Csacskaság. Szerinted a Space Shuttle kerámiacsempéi mit bírtak? Semmit. Hidd el, ahová mi megyünk, oda jó lesz a kenyér is.
Amúgy a terv kb annyi, hogy sütünk egy kisebb családiház méretű cipót, jól kiesszük a belét, de hagyunk kb fél-egy méter falvastagságot, kikarbonizáljuk és kész a is a spaceship. Ahol meg cső-struktúrára van szükség, ott dupla koncentrikus, falú üvegben kénsavval reagáltatott cukorból készült szénhabot használunk. 100% grafithajó, a radarok is nehezen észlelik, az elektronmágneses sugárzással szemben is ellenálló, neutron tükröző szerkezet. Ezzel akár a Napkoronába is belerepülhetünk.
(Ja, és csak mellékesen jegyzem meg, a NASA Napkorona kutató szondájának is szénhabból van a hőpajzsa).

A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..
