Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
A hajtómű témához egy jó kis ábra.
Ssme_schematic.svg
Shuttle SSME más néven RS-25
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
a ham és hogy hűtik és mivel és milyen anyagokat használnak ehhez?

A rajtuk átmenő üzemanyag hűti ezeket, valamint a szivattyútengelyek csapágyazását és kenését is részben ez biztosítja (folyadékcsapágyazás).
Az anyagokat már írták előttem ilyen körülmények között általában speciális nikkelötvözetek.
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Huuu, ezt így ránézésre vágod? Nem semmi.

Az SSME elég egyedi, ez az ábra kb. bele van égve az agyamba.
Akinek meg nem, azt a kép URL-je vezetheti nyomra...

Amit érdemes megfigyelni az az összesen 4db szivattyú meghajtási módja, ami az SSME legegyedibb vonása.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Akkor ez már relevánsabb ;)

3807070_orig.jpg


Ez a Raptor 2010-es változata, akkoriban még a Falcon 9 második fokozatába képzelték el és folyékony hidrogént égetett volna üzemanyag-gazdag turbo-pumpa meghajtással, "mindössze" 68 tonnás tolóerővel. A számok fentről lefelé: átfolyás mértéke (font per másodperc), nyomás (font per négyzethüvelyk) illetve hőmérséklet (Rankine).
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 632
113
Önmagában nehezen értelmezhető.

Ezek teljesen zárt működésű, nagy égőtér-nyomású metán-üzemanyagú rakétahajtóművek.
Bővebben: a magas égőtér-nyomás adott égőtér méret (és leegyszerűsítve: tömeg) mellett nagyobb tolóerőt jelent. A zárt ciklus lényege az, hogy hajtóanyagot továbbító turbo-pumpa (egy vagy két gázturbina által hajtott pumpák) égésterméke az égőtérbe van bejuttatva, így viszont extrém magas nyomáson kell működnie, hiszen a "kipufogóban" a nyomásnak magasabbnak kell lennie, mint a rakéta égőterében. Itt ilyen 150-200 atm. nyomásról beszélünk (a Be-4 esetében alacsonyabb, a Raptor esetében magasabb). El lehet képzelni mit takar ez kihívások terén. A legtöbb esetben (például a SpaceX Merlinjeinél is) az égésterméket egyszerűen egy fúvócső a harang (fúvócső) mellett kifújja, minimális tolóerővel, példa:

spacex-merlin-rocket.jpg


Bal oldalon a turbopumpa, a fúvócsövéből fekete füst távozik...

Az, hogy így "beszúrják" az égésterméket az égéstérbe éppen ezért általában kerülendő volt - relatíve kevés hajtómű élt ezzel a megoldással, az űrrepülőgép RS-25 (SSME) hajtóműve, az NK-33 vagy az RD-17x, RD-18x és RD-19x széria ilyen például. Anno a szovjetunió felbomlása után nem is véletlenül "vetették rá" magukat az amerikai cégek ezekre a hajtóművekre.

A másik a hajtóanyag. A metán tárolás és kezelés szempontjából épp egy fokkal rosszabb csak a kerozinnál, de hatékonyabb üzemanyag, így hatásosabb (adott tömegből több teljesítményt lehet kihozni) hajtóműveket lehet kihozni belőle. A következő lépés (és a leghatékonyabb alternatíva) a folyékony hidrogén lenne, ám azzal elég sok macera van, lévén a legkisebb sűrűségű anyag ugye...
hydrogen's critical temperature as 33 K; critical pressure, 13.3
Nem lehet, hogy kiszámolták, hogy első fokozatnak annyival nehezebb tartály kellene, hogy elenné a hidrogén hajtás előnyeit?
Mellesleg a Spirált kezdettől HO, sőt H-Fluor hajtóanyaggal képzelték.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Akkor ez már relevánsabb ;)

3807070_orig.jpg


Ez a Raptor 2010-es változata, akkoriban még a Falcon 9 második fokozatába képzelték el és folyékony hidrogént égetett volna üzemanyag-gazdag turbo-pumpa meghajtással, "mindössze" 68 tonnás tolóerővel. A számok fentről lefelé: átfolyás mértéke (font per másodperc), nyomás (font per négyzethüvelyk) illetve hőmérséklet (Rankine).

Szojuz-MSz űrhajó KDU kombinált manőverező (DPO) és orientációs (SzKD) hajtómű rendszere.
Héliummal (zöld tartályok) préselik ki az üzemanyagot (kék tartály - G), és az oxidálószert (barna tartály - O) a két féle hajtóműhöz (DPO, SzKD).
A manőverező (SzKD) hajtómű (az ábrán középen) mechanikusan irányítható (TVC nem csak a Szuhoj vadászgépben van :cool:), illetve megelőzendő befagyását, amikor nem üzemel, akkor a kiömlő nyílását letakarják. (vízszintes rúd a hajtómű rajza alatt)
ms.jpg
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 765
39 056
113
Hyperszonikus Űr Drón! Oroszország teszteli az új megdöbbentően olcsó és újrafelhasználható prototípust
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 772
17 973
113
Ha majd egyszer beindul a HTKA-űrprogram, a visszatérő egység hőpajzsát mi is kenyérből karbonizáljuk! :)

őőőő, azért a vibrációt, légnyomásváltozást bírni kellene, az sem lenne hátrány, ha a víz nem tudna belemenni, képes lenne felvenni valami erőhatást (DBR-elven), meg valahogy fel is kellene fogatni :)
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 958
22 843
113
Ha majd egyszer beindul a HTKA-űrprogram, a visszatérő egység hőpajzsát mi is kenyérből karbonizáljuk! :)

Ha felfogjuk a szenesedes kozben felszabadulo gazokat es visszavezetjuk az egeshez, akkor kesz a perpetuum mobile. Vagy ha csak siman elkulonitjuk, akkor kesobb fel tudjuk hasznalni az urhajoban, amikor megkeruli a lapos foldet. Sima ugy. :)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 695
65 968
113
őőőő, azért a vibrációt, légnyomásváltozást bírni kellene, az sem lenne hátrány, ha a víz nem tudna belemenni, képes lenne felvenni valami erőhatást (DBR-elven), meg valahogy fel is kellene fogatni :)
Csacskaság. Szerinted a Space Shuttle kerámiacsempéi mit bírtak? Semmit. Hidd el, ahová mi megyünk, oda jó lesz a kenyér is.

Amúgy a terv kb annyi, hogy sütünk egy kisebb családiház méretű cipót, jól kiesszük a belét, de hagyunk kb fél-egy méter falvastagságot, kikarbonizáljuk és kész a is a spaceship. Ahol meg cső-struktúrára van szükség, ott dupla koncentrikus, falú üvegben kénsavval reagáltatott cukorból készült szénhabot használunk. 100% grafithajó, a radarok is nehezen észlelik, az elektronmágneses sugárzással szemben is ellenálló, neutron tükröző szerkezet. Ezzel akár a Napkoronába is belerepülhetünk. :)

(Ja, és csak mellékesen jegyzem meg, a NASA Napkorona kutató szondájának is szénhabból van a hőpajzsa).
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 772
17 973
113
Csacskaság. Szerinted a Space Shuttle kerámiacsempéi mit bírtak? Semmit. Hidd el, ahová mi megyünk, oda jó lesz a kenyér is.

Amúgy a terv kb annyi, hogy sütünk egy kisebb családiház méretű cipót, jól kiesszük a belét, de hagyunk kb fél-egy méter falvastagságot, kikarbonizáljuk és kész a is a spaceship. Ahol meg cső-struktúrára van szükség, ott dupla koncentrikus, falú üvegben kénsavval reagáltatott cukorból készült szénhabot használunk. 100% grafithajó, a radarok is nehezen észlelik, az elektronmágneses sugárzással szemben is ellenálló, neutron tükröző szerkezet. Ezzel akár a Napkoronába is belerepülhetünk. :)

(Ja, és csak mellékesen jegyzem meg, a NASA Napkorona kutató szondájának is szénhabból van a hőpajzsa).
Ha a pénztároslōrincz sütōdéjébōl jön a kenyér, akkor jöhet. :)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed