Űrkutatás

És egy érdekesség egy, rajz film Wernher von Braun bevezetéssével.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
A hajtómű témához egy jó kis ábra.
Ssme_schematic.svg
Shuttle SSME más néven RS-25
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero
a ham és hogy hűtik és mivel és milyen anyagokat használnak ehhez?

A rajtuk átmenő üzemanyag hűti ezeket, valamint a szivattyútengelyek csapágyazását és kenését is részben ez biztosítja (folyadékcsapágyazás).
Az anyagokat már írták előttem ilyen körülmények között általában speciális nikkelötvözetek.
 
Akkor ez már relevánsabb ;)

3807070_orig.jpg


Ez a Raptor 2010-es változata, akkoriban még a Falcon 9 második fokozatába képzelték el és folyékony hidrogént égetett volna üzemanyag-gazdag turbo-pumpa meghajtással, "mindössze" 68 tonnás tolóerővel. A számok fentről lefelé: átfolyás mértéke (font per másodperc), nyomás (font per négyzethüvelyk) illetve hőmérséklet (Rankine).
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55
Önmagában nehezen értelmezhető.

Ezek teljesen zárt működésű, nagy égőtér-nyomású metán-üzemanyagú rakétahajtóművek.
Bővebben: a magas égőtér-nyomás adott égőtér méret (és leegyszerűsítve: tömeg) mellett nagyobb tolóerőt jelent. A zárt ciklus lényege az, hogy hajtóanyagot továbbító turbo-pumpa (egy vagy két gázturbina által hajtott pumpák) égésterméke az égőtérbe van bejuttatva, így viszont extrém magas nyomáson kell működnie, hiszen a "kipufogóban" a nyomásnak magasabbnak kell lennie, mint a rakéta égőterében. Itt ilyen 150-200 atm. nyomásról beszélünk (a Be-4 esetében alacsonyabb, a Raptor esetében magasabb). El lehet képzelni mit takar ez kihívások terén. A legtöbb esetben (például a SpaceX Merlinjeinél is) az égésterméket egyszerűen egy fúvócső a harang (fúvócső) mellett kifújja, minimális tolóerővel, példa:

spacex-merlin-rocket.jpg


Bal oldalon a turbopumpa, a fúvócsövéből fekete füst távozik...

Az, hogy így "beszúrják" az égésterméket az égéstérbe éppen ezért általában kerülendő volt - relatíve kevés hajtómű élt ezzel a megoldással, az űrrepülőgép RS-25 (SSME) hajtóműve, az NK-33 vagy az RD-17x, RD-18x és RD-19x széria ilyen például. Anno a szovjetunió felbomlása után nem is véletlenül "vetették rá" magukat az amerikai cégek ezekre a hajtóművekre.

A másik a hajtóanyag. A metán tárolás és kezelés szempontjából épp egy fokkal rosszabb csak a kerozinnál, de hatékonyabb üzemanyag, így hatásosabb (adott tömegből több teljesítményt lehet kihozni) hajtóműveket lehet kihozni belőle. A következő lépés (és a leghatékonyabb alternatíva) a folyékony hidrogén lenne, ám azzal elég sok macera van, lévén a legkisebb sűrűségű anyag ugye...
hydrogen's critical temperature as 33 K; critical pressure, 13.3
Nem lehet, hogy kiszámolták, hogy első fokozatnak annyival nehezebb tartály kellene, hogy elenné a hidrogén hajtás előnyeit?
Mellesleg a Spirált kezdettől HO, sőt H-Fluor hajtóanyaggal képzelték.
 
Akkor ez már relevánsabb ;)

3807070_orig.jpg


Ez a Raptor 2010-es változata, akkoriban még a Falcon 9 második fokozatába képzelték el és folyékony hidrogént égetett volna üzemanyag-gazdag turbo-pumpa meghajtással, "mindössze" 68 tonnás tolóerővel. A számok fentről lefelé: átfolyás mértéke (font per másodperc), nyomás (font per négyzethüvelyk) illetve hőmérséklet (Rankine).

Szojuz-MSz űrhajó KDU kombinált manőverező (DPO) és orientációs (SzKD) hajtómű rendszere.
Héliummal (zöld tartályok) préselik ki az üzemanyagot (kék tartály - G), és az oxidálószert (barna tartály - O) a két féle hajtóműhöz (DPO, SzKD).
A manőverező (SzKD) hajtómű (az ábrán középen) mechanikusan irányítható (TVC nem csak a Szuhoj vadászgépben van :cool:), illetve megelőzendő befagyását, amikor nem üzemel, akkor a kiömlő nyílását letakarják. (vízszintes rúd a hajtómű rajza alatt)
ms.jpg
 
Ha majd egyszer beindul a HTKA-űrprogram, a visszatérő egység hőpajzsát mi is kenyérből karbonizáljuk! :)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Hyperszonikus Űr Drón! Oroszország teszteli az új megdöbbentően olcsó és újrafelhasználható prototípust
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Ha majd egyszer beindul a HTKA-űrprogram, a visszatérő egység hőpajzsát mi is kenyérből karbonizáljuk! :)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
őőőő, azért a vibrációt, légnyomásváltozást bírni kellene, az sem lenne hátrány, ha a víz nem tudna belemenni, képes lenne felvenni valami erőhatást (DBR-elven), meg valahogy fel is kellene fogatni :)
 
Ha majd egyszer beindul a HTKA-űrprogram, a visszatérő egység hőpajzsát mi is kenyérből karbonizáljuk! :)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ha felfogjuk a szenesedes kozben felszabadulo gazokat es visszavezetjuk az egeshez, akkor kesz a perpetuum mobile. Vagy ha csak siman elkulonitjuk, akkor kesobb fel tudjuk hasznalni az urhajoban, amikor megkeruli a lapos foldet. Sima ugy. :)
 
őőőő, azért a vibrációt, légnyomásváltozást bírni kellene, az sem lenne hátrány, ha a víz nem tudna belemenni, képes lenne felvenni valami erőhatást (DBR-elven), meg valahogy fel is kellene fogatni :)
Csacskaság. Szerinted a Space Shuttle kerámiacsempéi mit bírtak? Semmit. Hidd el, ahová mi megyünk, oda jó lesz a kenyér is.

Amúgy a terv kb annyi, hogy sütünk egy kisebb családiház méretű cipót, jól kiesszük a belét, de hagyunk kb fél-egy méter falvastagságot, kikarbonizáljuk és kész a is a spaceship. Ahol meg cső-struktúrára van szükség, ott dupla koncentrikus, falú üvegben kénsavval reagáltatott cukorból készült szénhabot használunk. 100% grafithajó, a radarok is nehezen észlelik, az elektronmágneses sugárzással szemben is ellenálló, neutron tükröző szerkezet. Ezzel akár a Napkoronába is belerepülhetünk. :)

(Ja, és csak mellékesen jegyzem meg, a NASA Napkorona kutató szondájának is szénhabból van a hőpajzsa).
 
Hyperszonikus Űr Drón! Oroszország teszteli az új megdöbbentően olcsó és újrafelhasználható prototípust
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ha jól figyeltem, ez az izé pár percet tud repülni a világűr határán.
 
Csacskaság. Szerinted a Space Shuttle kerámiacsempéi mit bírtak? Semmit. Hidd el, ahová mi megyünk, oda jó lesz a kenyér is.

Amúgy a terv kb annyi, hogy sütünk egy kisebb családiház méretű cipót, jól kiesszük a belét, de hagyunk kb fél-egy méter falvastagságot, kikarbonizáljuk és kész a is a spaceship. Ahol meg cső-struktúrára van szükség, ott dupla koncentrikus, falú üvegben kénsavval reagáltatott cukorból készült szénhabot használunk. 100% grafithajó, a radarok is nehezen észlelik, az elektronmágneses sugárzással szemben is ellenálló, neutron tükröző szerkezet. Ezzel akár a Napkoronába is belerepülhetünk. :)

(Ja, és csak mellékesen jegyzem meg, a NASA Napkorona kutató szondájának is szénhabból van a hőpajzsa).
Ha a pénztároslōrincz sütōdéjébōl jön a kenyér, akkor jöhet. :)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed