Nyáron lesz a SpaceX első emberes repülése:
https://444.hu/2019/02/07/juliusra-tervezi-az-elso-emberes-urrepuleset-a-spacex
https://444.hu/2019/02/07/juliusra-tervezi-az-elso-emberes-urrepuleset-a-spacex
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Ez valami új generációs Szojuz, további ráncfelvarrása a koncepciónak?Rogozin rapporton volt Putyinnál. A szokásos nagyottmondások.
A Szojuz-5 kapcsán (ami az ukrajnai-orosz közös Zenyit-2 tisztán orosz leszármazottja) 2022 az első indítás dátum. Ami minimum optimista.
Ez mire készült?A Föderáció űrhajó is 2022-ben repülhet először.
Ez mihez kell? Miért optimista?Elindult (valójában két évtizede folytatódik) a szuper-nehéz rakéták következő hiátusa, most éppen a Szojuz-5 és az Angara elemeiből összelegózott (sokadik) Jeniszej rakéta-tervet promózza, 2028-as indítással. 70 tonnát tud majd állítólag LEO-ra felvinni Szvobodnijból. Ez már a vak optimizmus kategóriája...
Ez pont olyan embertelen összeg, mint a még fel sem szállt NASA féle STS elemekből összerakott cucca.A Jeniszej költségei alsó hangon 22 milliárd dollárnak megfelelő rubelre rúgnak. Figyelembe véve milyen pénzhiány van a Rosszkoszmosznál, finoman szólva is kérdéses, honnan lesz erre pénz.
Szerintem ez tök értelmetlen az ő pénzügyi lehetőségeik között. Sőt, bárki lehetőségei között szerintem.A fenti összeg pedig csak a rakéta, a sokat emlegetett orosz Hold körüli ill. Holdraszálló program többi elemének költségeit még csak fel sem vázolták...
Gyanítom, hogy az amerikai kilépés az INF szerződésből ennek az egésznek betesz. Hacsak az egész holdprogramot nem adják el miliárdosok játszóterének.Rogozin rapporton volt Putyinnál. A szokásos nagyottmondások.
- Idén lesz egy Angara A5 indítás - nagyjából ez az, amit még el is lehet hinni.
- A Szojuz-5 kapcsán (ami az ukrajnai-orosz közös Zenyit-2 tisztán orosz leszármazottja) 2022 az első indítás dátum. Ami minimum optimista.
- A Föderáció űrhajó is 2022-ben repülhet először.
- Elindult (valójában két évtizede folytatódik) a szuper-nehéz rakéták következő hiátusa, most éppen a Szojuz-5 és az Angara elemeiből összelegózott (sokadik) Jeniszej rakéta-tervet promózza, 2028-as indítással. 70 tonnát tud majd állítólag LEO-ra felvinni Szvobodnijból. Ez már a vak optimizmus kategóriája...
- A Jeniszej költségei alsó hangon 22 milliárd dollárnak megfelelő rubelre rúgnak. Figyelembe véve milyen pénzhiány van a Rosszkoszmosznál, finoman szólva is kérdéses, honnan lesz erre pénz.
- A fenti összeg pedig csak a rakéta, a sokat emlegetett orosz Hold körüli ill. Holdraszálló program többi elemének költségeit még csak fel sem vázolták...
- Áprilisban dől el, hogy mi lesz a Rosszkoszmosz költségvetésével. Hacsak nem vágnak hozzájuk pár vagonyi pénzt, akkor a fenti tervekből kb. az Angara A5 az egyedüli, ami belátható időn belül bármilyen szintre is eljuthat...
Elindult (valójában két évtizede folytatódik) a szuper-nehéz rakéták következő hiátusa, most éppen a Szojuz-5 és az Angara elemeiből összelegózott (sokadik) Jeniszej rakéta-tervet promózza, 2028-as indítással. 70 tonnát tud majd állítólag LEO-ra felvinni Szvobodnijból. Ez már a vak optimizmus kategóriája...
Amit erről én találtam, az alapján a 70 tonna LEO-ra furcsán kevés. Kicsit összezavarodtam a hajtómű verziók közt, de a hat darab RD-171MV és a velük együtt a startnál 30%-on dolgozó RD-180-as együttes tolóereje a Saturn V-öt idézi, az pedig emelt már 140 tonnát is. Vagy totál rosszul tudom.
Amúgy csak meg kéne építeniük az Enyergija Vulkan-t, igaz, a legutóbbi nyilatkozatok szerint az oroszok nem tartják gazdaságialg hatékonynak a párhuzamos hidrogénes/kerozinos rendszer újra elővételét.
Kéne hozzá 8 ukrán Zenit.Amit erről én találtam, az alapján a 70 tonna LEO-ra furcsán kevés. Kicsit összezavarodtam a hajtómű verziók közt, de a hat darab RD-171MV és a velük együtt a startnál 30%-on dolgozó RD-180-as együttes tolóereje a Saturn V-öt idézi, az pedig emelt már 140 tonnát is. Vagy totál rosszul tudom.
Amúgy csak meg kéne építeniük az Enyergija Vulkan-t, igaz, a legutóbbi nyilatkozatok szerint az oroszok nem tartják gazdaságialg hatékonynak a párhuzamos hidrogénes/kerozinos rendszer újra elővételét.
1993 február 4-én Oroszország felbocsátotta a világ első napvitorlását,az eszköz alapja egy Progressz teherűrhajó volt. A vitorla anyaga 0,5 mikron vastagságú elemi szálakból készült. A videóban láthatunk még egy japán napvitorlás elképzelést, plusz a végén kijelentik,hogy Oroszország is kész további napvitorlások megépítésére.
Tényleg volt egy elvetélt napvitorlás kisérlet akörül. A Brit Bolygóközi Társaság vett egy kiselejtezett orosz tengeralattjáró rakétát, és egy tengeralattjáróról fel is lőtték, de nem működött.1993 február 4-én Oroszország felbocsátotta a világ első napvitorlását,az eszköz alapja egy Progressz teherűrhajó volt. A vitorla anyaga 0,5 mikron vastagságú elemi szálakból készült. A videóban láthatunk még egy japán napvitorlás elképzelést, plusz a végén kijelentik,hogy Oroszország is kész további napvitorlások megépítésére.
http://www.planetary.org/press-room/releases/2001/0226_The_Planetary_Society_And_Cosmos.htmlTényleg volt egy elvetélt napvitorlás kisérlet akörül. A Brit Bolygóközi Társaság vett egy kiselejtezett orosz tengeralattjáró rakétát, és egy tengeralattjáróról fel is lőtték, de nem működött.
Ez valami új generációs Szojuz, további ráncfelvarrása a koncepciónak?
Ez mire készült?
Ez mihez kell? Miért optimista?
Ez pont olyan embertelen összeg, mint a még fel sem szállt NASA féle STS elemekből összerakott cucca.
Szerintem ez tök értelmetlen az ő pénzügyi lehetőségeik között. Sőt, bárki lehetőségei között szerintem.
Amit erről én találtam, az alapján a 70 tonna LEO-ra furcsán kevés. Kicsit összezavarodtam a hajtómű verziók közt, de a hat darab RD-171MV és a velük együtt a startnál 30%-on dolgozó RD-180-as együttes tolóereje a Saturn V-öt idézi, az pedig emelt már 140 tonnát is. Vagy totál rosszul tudom.
Amúgy csak meg kéne építeniük az Enyergija Vulkan-t, igaz, a legutóbbi nyilatkozatok szerint az oroszok nem tartják gazdaságialg hatékonynak a párhuzamos hidrogénes/kerozinos rendszer újra elővételét.
Jól értem, hogy az egyik magas tolóerőt állít elő, de rossz hatásfokkal? Ez azt jelenti, hogy X kg hajtóanyag fajlagos imp. rosszabb, mint a HidroLox vonal, de a tolóerő magasabb adott hajómű tömeg mellett?Kamov leírta a lényeget: a folyékony hidrogén fokozatok a lényegesek, mert ilyen téren a tolóerő mellett legalább ennyire fontos a hatékonyság. A téren pedig a HidroLox hajtóművek egy klasszissal a kerozint égető társaiknál. Anno ezért döntötte már el az 1960-as években a NASA, hogy ő márpedig a HidroLox hajtóművekkel hajlandó foglalkozni csak. Ezért lett az űrsiklónak, majd folyományként az SLS-nek is ilyen főhajtóműve. Csak persze a tolóerő miatt azért a nem olyan hatékony szilárd gyorsítórakétákra is szükség lett...
Anno a szovjetek is elindultak ebbe az irányba az Enyergiával, csak mire fájdalmasan lassan és körülményesen meglett az infrastruktúra, a Szovjetunió széthullott, és a hidrogén gyárak illetve a hidrogén szállító és tároló logisztika szépen szétrohadt. A Hrunyicsevi Gyáregység fejleszt egy HidroLox felső fokozatot, a KVTK-t, de az csak a kisebb méretű Angara A5-höz való. Plusz még nincs kész, és ki tudja mikor lesz. Egy nagyobb méretű HidroLox fokozat kellene, terv van is róla, ugyanaz a RD-0146D hajtómű hajtaná, mint a KVTK-t, de az sincs még kész, és abból kellene 4db. Plusz mögé a hidrogén-infrastruktúra...
Jól értem, hogy az egyik magas tolóerőt állít elő, de rossz hatásfokkal? Ez azt jelenti, hogy X kg hajtóanyag fajlagos imp. rosszabb, mint a HidroLox vonal, de a tolóerő magasabb adott hajómű tömeg mellett?