Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Az ISS-től való visszajöveteleknél jópár ijedtség volt már.
Volt egy majdnem elégett kabin a késve levált műszaki egység miatt. Volt több ballisztikus visszatérés. Meg volt hogy a kabinnyomás fele elment a leszállás alatt.
Meg volt nemrég egy lyukas orbitális kabin is.
Viszont a NASA emberes repülésért felelős részlegénél felismerték azt, hogy ha nem repülnek, akkor felelősségvállalás nélkül is lehet fizetést kapni.
A nyomás teszt közben eldurrant a Starship
Valami azt súgja hogy ez már nem megy az űrbe...
Más hogyan gyártja ezeket?Ez "csak" az Mk.1 volt. Musk rögtön reagált, hogy majd az Mk.3...
Azt nem tudni, hogy a Floridában épülő Mk.2-vel mi lesz.
Viszont annyira nem meglepő. Az Mk.1 és Mk.2 esetében a téglalap alakú lemezekből hegesztettek gyűrűket, aztán ezekből a gyűrűkből építették meg a rakétatestet, ami egyben tartályként is funkcionál. A videó szerint a dómfedél (ami szintén ezen gyártástechnológia szülötte) hegesztése engedhetett el.
Persze, valahol jó ez, mert tapasztalat, de azért segíteni nem fog az ütemterveken...
Más hogyan gyártja ezeket?
Az egész hosszú rakéta testet egyben? Uh. Szép kis gép kellhet hozzá.Hengerléssel is lehet, például.
Az egész hosszú rakéta testet egyben? Uh. Szép kis gép kellhet hozzá.
Nem, a gyűrűket, amiből a rakétatest készül, és csak egy hegesztés volt benne, ahol a két végét összehegesztették. Anno az Atlas-nál is így csinálták:
A Starship Mk.1 / Mk.2 esetén kisebb vagyis rövidebb téglalapokból épült fel a rakétatest, potenciálisan sokkal több hegesztést jelentve. A gyártásminőség az adott körülmények között nagyon nehezen ellenőrizhető a SpaceX féle Mk.1-Mk.4 szinten...
Miért így csinálják?
Balra a Floridai Mk.2, jobbra a Texasi Mk.1:
Néhány gabonasilót itt a környékünkön igényesebben építettek meg mint ezeket...
Mármint a SpaceX?
Mert minél kevesebb pénzből, minél olcsóbban akarják a prototípusokat legyártani. Tavaly őszig az volt, hogy kompozit műanyagból gyártják a Starshipet. Fel is húztak egy sátrat, ahol a hatalmas hengeres gyártási munkadarab volt, amire feltekerik a szénszálas paplanokat. Beszélni nem beszélnek róla (nem szoktak), de a lényeg, hogy aztán ezt a munkadarabot már csak felszecskázva lehetett utána látni a sátor előtt. Musk szövegéből azt sejtem, hogy túl sok volt a selejt, és túl drága és körülményes a gyártás.
Ekkor jött a rozsdamentes acél, mint opció, lásd Atlas, az 1950-es évekből. Olcsó az alapanyag (az alu ötvözeteknél is jóval olcsóbb), könnyű dolgozni vele, és ahogy a kép mutatja, akár a szabad ég alatt is lehet gyártani, illetve a félkész darabokat tárolni.
A SpaceX is hengerelt, egy helyen hegesztett gyűrűkből akarja a végleges Starship-eket gyártani, de a prototípusoknál a Floridai és Texasi csapat versenyzett, hogy melyik tud gyorsabban elkészülni. Valamilyen okból ők kisebb lemezekből építkeztek, így több lemez és több hegesztés kell egy-egy gyűrűhöz, nem pedig méretre vágott, és egy helyen hegesztett megoldással készültek. A két csapat közül a Texasi készült el hamarabb, de az ő Mk.1-es Starshipük igénytelenebbül is volt legyártva.
Balra a Floridai Mk.2, jobbra a Texasi Mk.1:
Erre a SpaceX fan klubban azt mondják, hogy ez csak prototípus, az Mk.1 nem is jutott volna a világűrbe, csak légköri tesztekre használták volna. Nem az lett volna a cél, hogy esztétikus legyen, csak a hajtóműveket, hajtóanyag-tároló és -továbbító rendszereket és a vezérlést le tudják tesztelni.
Tehát Musknál sem szarjákba pénzt és ennek meg is lett az eredménye.Szólhatna neki valaki,hogy amikor nem számított a pénz(Atlas)akkor nem mindent azért csináltak úgy mert van rá pénz hanem azért mert az úgy jó.