Egyetértek.
Az Oroszok nem gyengén elszemtelenedtek az árképzésükkel.
Most mi a baj ezzel az árral? Mennyibe is kerül egy szék a Starlineren? Crew Dragonon sem sokkal kevesebb.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Egyetértek.
Az Oroszok nem gyengén elszemtelenedtek az árképzésükkel.
Bocs, nem tudtam, hogy ennyire nem megy a matek. Dragon 55 millió, Soyuz 90 millióMost mi a baj ezzel az árral? Mennyibe is kerül egy szék a Starlineren? Crew Dragonon sem sokkal kevesebb.
nade szankciózni
Bocs, nem tudtam, hogy ennyire nem megy a matek. Dragon 55 millió, Soyuz 90 millió
90-55=35
35 millió dollárral kerül többe egy szék a soyuzon.
Starliner 90 Szolyuz 80 -10
CrewDragon 55? +25
Bár a beléjük feccolt milliárdokat eltart egy darabig, míg "behozzák" a Szolyuz árainál előnyösebb (már nem a Starliner) áraikkal.
Az kb. egy 4 löveges tűzszakasz, lőszerestül!Bocs, nem tudtam, hogy ennyire nem megy a matek. Dragon 55 millió, Soyuz 90 millió
90-55=35
35 millió dollárral kerül többe egy szék a soyuzon.
A Szojuz MSz-17 ülésért 90,3 millió dollárt fizetet a NASA...
( random google találat: https://spaceflightnow.com/2020/10/13/nasa-uses-final-purchased-soyuz-seat-for-wednesday-flight-to-station/ )
Akkor lemeradtam a 80 millás árral. De ha a Szolyuzt drágálljuk, mit szólunk a Starlinerre? És még az indítórakéta hajtóműve is orosz...
Jó is, hogy szóbakerűlt a Magyar űrhajós kérdése. Nyilván jó lenne, de ahogy a kormány elképzeli az csak nettó országimázs, űrturistkodás.Az kb. egy 4 löveges tűzszakasz, lőszerestül!
Vagy ha máshogy akarok fogalmazni, ez kb. 2/3-ada a Mi-24-esek felújításának.
Na ennyivel kell majd többet fizetni, ha tényleg az oroszokkal küldetjük fel az űrhajósunkat.
Különben nincs ezzel óriási bajom, de valljuk be, ez most így innen nézve már valahol védelmi pénz. Szerintem sokkal inkább mint a Mi-24 felújítás.
Ugyanakkor, ha mind3 (EU) oldalnak tejelünk, akkor talán nem fognak beszólni a saját kommunikációs, ill. felderítő műholdunk miatt.
Még azt is el tudom képzelni, hogy
Főleg úgy pofátlanság így felsrófolni az árat, hogy gyakorlatilag ugyanazt a technikát használját évtizedek óta, amit házon belűl hoz össze.Akkor lemeradtam a 80 millás árral. De ha a Szolyuzt drágálljuk, mit szólunk a Starlinerre? És még az indítórakéta hajtóműve is orosz...
Ezen jót röhögtem!Jó is, hogy szóbakerűlt a Magyar űrhajós kérdése. Nyilván jó lenne, de ahogy a kormány elképzeli az csak nettó országimázs, űrturistkodás.
Az anyagi vonzata a dolognak meg Orosz-Soyuz vs USA-Dragon viszonylatban ekkora árkülönbözetnél nehezen lenne magyarázható.
De ha már mindenáron embert akarunk küldeni, és nem csak turistáskodni, akkor ott az ESA aminek 5.éve teljesértékű tagjai vagyunk. Állítsunk ki megfelelő minőségű emberanyagot, támogassuk a kiképzésüket, és ESA keretében ISS crew lehet 4-6hónapos tartózkodással, akár több misszió keretében is.
Ez meg idő, és elkötelezettség kérdése. Egyszerűbb befizetni egy embert, ha a pénz nem számít.
Ezt a verziót csak akkor támogatom, ha a Németh Szilárd, vagy a Semjén, esetleg Viktort lőnénk ki izé... fel!
Megnézném azokat a testeket súlytalanságban.
Lemaradtam valamiről?Ezen jót röhögtem!
De hogy maradjunk a témánál: ha megnézed, amint elkezdték tolni a Magyar Űrprogramot, teljesen jól körvonalazódik, hogy a külügy és a ITM elkezdett gőzerővel rádolgozni az ügyre.
Az ESA tagdíjunkat jelentősen felemeltük.
Ugyan ezen a linken részletezve van, hogy 2024-re (egyes helyeken '25) 2. ürhajósunkat is felküldjük . Ez a projekt a Roscosmos-nak van kiutalva. Már messze nem a legolcsóbb megoldás, és ha nem lett volna ennyire sürgős, akkor a NASA/SpaceX már - ahogy fentebb is említve lett - olcsóbban vinné fel az emberünket. Ha mi mégis ragaszkodunk az oroszokhoz, akkor annak valószínűleg nem elsősorban szakmai okai vannak, hanem űrpolitikai.
Közben ugye Szíjjártó megjárta az Airbus űripari központját Toulouse-ban. Ahol szintén együttműködést írt alá.
Különben voltak már izraeli, és szingapúri tárgyalások is.
Biztos vagyok benne, hogy a nagy amerikai fegyvergyártók is sorra fognak kerülni, mivel szinte mindegyiknek van űripari részlege is.
Azt gondolom, hogy esetünkben nem is elsősorban a bedolgozásnak lesz itt szerepe. Szerintem nyilvánvaló, hogy nem véletlenül a honvédelmi fejlesztésekkel egyidőben kapott szárnyra a Magyar Űrprogram. Akár azt is megtehettük volna, hogy nem smúzolunk, és egy jelentősebb összegért egy vásárolt raktérben, vásárolt indítással, vásárolt eszközöket (felderítő, kommunikációs műholdak), kész rendszereket használunk.
Ugyanakkor per pillanat az emberes küldetésnek nem sok értelmét látom. Persze lehet fent alapkutatásokat végezni, de kérdés, hogy ez mennyire hatja meg a kormányzatot, ismerve a MTA Kutatói hálózatának szétbarmolását.
Ezért érzek ezzel a Roscosmos-os emberes küldetéssel kapcsolatban ambivalens dolgokat. Nem tudom, hogy ez mennyiben fog hozzájárulni a Magyar Űripar fejlődéséhez.
Máshogy viszont nem valószínű, hogy kifizethetjük a "védelmi pénzt" az oroszoknak. A micro műholdjaink nem véletlenül Új-Zealandi céggel mentek fel.
Hogy magukat a már a program célját jelentő műholdakat ki fogja legyártani (nem valószínű, hogy az oroszok, mert azon keresztül NATO kommunikáció nem folyhat, az is biztos), és hogy ezekben mennyire fogunk tudni beszállni, már más kérdés. De erre tök jó lehet az Airbus, a Lockheed, vagy más amerikai cég.
Szóval akkor mi is indokolta a kezdeti árak ilyen mértékű elszabadulását?
Kapzsiság?
Harmadszor, attól, hogy az Atlas V. első fokozatában RD-180 van, még mi változik? Semmi.
De amennyiben ez szúrja a szemed, 2021-re még marad az Atlav V., de feltehetően 2022-től jön a Vulcan Centaur helyette, Be-4 hajtóművekkel...
Negyedszer, a fő különbség az áraknál az, hogy a Szojuznál egy szék került 80-90 millió dollárba. Ha a SpaceX-et nézzük, ott 4 szék van, és így a 4x 35 millió már nagyon húzós különbség...
Végül pedig: a CCP program eleve azért indult, hogy legyen amerikai megoldás az ISS-re való feljutásra.
Én egy szót sem írtam a fenntartózkodás hosszáról. Nem írtam, hogy űrturistaként vagy tartós ott tartózkodóként lesz fenn az űrhajós.Lemaradtam valamiről?
Az űrtúristák pár napig szoktak fent fenni, amíg az őket hozó jármű vissza nem indul. A Roscosmosos együttműködésnél több hónapos tartózkodásról van szó, tehát pontosan a Crew része lenne a magyar űrhajós, az Oroszoknak "járó" egyik helyen.
Tudna/akarna az ESA ilyen lehetőséget biztosítani? Ez magyarázná azt is, miért a Szojuzzal menne, mivel nem az utazás nem önálló szolgáltatás, hanem az együttműködési csomag része lenne.
Amit olvastam, ott még az elvégzendő feladatok kiválasztása nem történt meg, csak azt mondták, a lehető legtöbb értelmes hazai kísérletet végeznék el, a maradék időt pedig külsős projektekkel töltenék fel.
"Míg az első magyar űrhajósunk, Farkas Bertalan 7 napot 20 órát 45 percet töltött az űrben, addig a második akár több hónapot is tölthet az ISS-en, miközben különböző hazai és más kutatási programokat valósítana meg."
"A magyar emberes űrprogram legjelentősebb része a különböző kutatási programok kiválasztása, amelyeket az űrhajósnak majd meg kell valósítania a Nemzetközi Űrállomáson. Három tudományterületről választanak kutatási programokat: űrélettan és gyógyszerészeti kutatások, anyagtudomány és -technológia, illetve a Föld környezetének vizsgálata és az ahhoz szükséges műszerezés. Oroszországgal ezen területeken történő kutatásokról folyik az egyeztetés. Ha ebben döntés születik, akkor majd az adott kutatásokhoz fog elkezdődni az űrhajósnak a kiválasztása. Ezzel az űrutazással Magyarország hatalmas lehetőséget kapott, hogy saját kísérleteket vigyen fel és teszteljen az űrben."http://www.urvilag.hu/hazai_kutatohelyek_es_uripar/20200826_a_magyar_urkutatas_nagy_terveirol
A Roszkozmoszt szankciózzák, nem Oroszországot.Űrkutatás topic. Űrkutatás téma.
Az, hogy az USA és Oroszország mit csinál amúgy politikailag egymással, alapvetően független a témától.
A NASA és a Roszkoszmosz közös megegyezéssel építette az ISS-t. Történelmileg: anno domini a Clinton kormányzat elődlegesen azért alakította nemzetközi űrállomás-programmá az amúgy NASA(-ESA-JASDA/JAXA) féle Freedom űrállomás programot, hogy ezzel támogassa az ex-szovjet űripar szereplőit, hogy a szürke állományt ne szívják el a harmadik országbéli nemzetek katonai programjai (Kína, Pakisztán, India, Észak-Korea, akkor még Irak, stb.). Emiatt járult hozzá szép kis összeggel a NASA-n keresztül az orosz űrprogram életben tartása miatt.
Ez a kapcsolat a mai napig tart, és ha a politika szét nem veri (úgy amerikai, mint orosz oldalról), akkor talán még a jövőben is tartani fog.
Ahogy az amerikaiak egyre jobban mogyorózták Oroszországot, Putyin úgy emelte az árat. Nem az oroszok kezdték.De tényleg mekkora ötlet addig fejni a tehenet amíg végül már nem ad tejet...
Az oroszok még maguknak se tudnak használható műholdat gyártani.Ezen jót röhögtem!
De hogy maradjunk a témánál: ha megnézed, amint elkezdték tolni a Magyar Űrprogramot, teljesen jól körvonalazódik, hogy a külügy és a ITM elkezdett gőzerővel rádolgozni az ügyre.
Az ESA tagdíjunkat jelentősen felemeltük.
Ugyan ezen a linken részletezve van, hogy 2024-re (egyes helyeken '25) 2. ürhajósunkat is felküldjük . Ez a projekt a Roscosmos-nak van kiutalva. Már messze nem a legolcsóbb megoldás, és ha nem lett volna ennyire sürgős, akkor a NASA/SpaceX már - ahogy fentebb is említve lett - olcsóbban vinné fel az emberünket. Ha mi mégis ragaszkodunk az oroszokhoz, akkor annak valószínűleg nem elsősorban szakmai okai vannak, hanem űrpolitikai.
Közben ugye Szíjjártó megjárta az Airbus űripari központját Toulouse-ban. Ahol szintén együttműködést írt alá.
Különben voltak már izraeli, és szingapúri tárgyalások is.
Biztos vagyok benne, hogy a nagy amerikai fegyvergyártók is sorra fognak kerülni, mivel szinte mindegyiknek van űripari részlege is.
Azt gondolom, hogy esetünkben nem is elsősorban a bedolgozásnak lesz itt szerepe. Szerintem nyilvánvaló, hogy nem véletlenül a honvédelmi fejlesztésekkel egyidőben kapott szárnyra a Magyar Űrprogram. Akár azt is megtehettük volna, hogy nem smúzolunk, és egy jelentősebb összegért egy vásárolt raktérben, vásárolt indítással, vásárolt eszközöket (felderítő, kommunikációs műholdak), kész rendszereket használunk.
Ugyanakkor per pillanat az emberes küldetésnek nem sok értelmét látom. Persze lehet fent alapkutatásokat végezni, de kérdés, hogy ez mennyire hatja meg a kormányzatot, ismerve a MTA Kutatói hálózatának szétbarmolását.
Ezért érzek ezzel a Roscosmos-os emberes küldetéssel kapcsolatban ambivalens dolgokat. Nem tudom, hogy ez mennyiben fog hozzájárulni a Magyar Űripar fejlődéséhez.
Máshogy viszont nem valószínű, hogy kifizethetjük a "védelmi pénzt" az oroszoknak. A micro műholdjaink nem véletlenül Új-Zealandi céggel mentek fel.
Hogy magukat a már a program célját jelentő műholdakat ki fogja legyártani (nem valószínű, hogy az oroszok, mert azon keresztül NATO kommunikáció nem folyhat, az is biztos), és hogy ezekben mennyire fogunk tudni beszállni, már más kérdés. De erre tök jó lehet az Airbus, a Lockheed, vagy más amerikai cég.
Politikai oka is volt. Ha valaki minden nap belém rúg, és mégis az én taximmal akar utazni, akkor vastagon fog fogni a ceruzám.Vagy közgazdasági számítás.
Ha tudták előre, hogy a Crew Dragon után már nem fog kelleni a Szojuz az amerikaiaknak, addig viszont ez nélkülözhetetlen, akkor a monopóliumukat kihasználva gyakorlatilag bármennyit elkérhettek érte, a NASA ígyis-úgyis kifizeti, míg nincs saját eszköze. Akkor miért kérjenek érte kis pénzt?
A NASA a Crew Dragon után akkor sem fizetne a Szojuz-ért, ha az olcsó lenne, hiszen onnantól nyilván az amerikai ipart támogatja. Ezt az oroszok is tudták előre, nem hülyék. Tehát addig kellett a NASA-ból a legtöbb pénzt kiszedni, míg nem volt annak saját eszköze.