Ezen jót röhögtem!



De hogy maradjunk a témánál: ha megnézed, amint elkezdték tolni a Magyar Űrprogramot, teljesen jól körvonalazódik, hogy a külügy és a ITM elkezdett gőzerővel rádolgozni az ügyre.
Az ESA tagdíjunkat jelentősen felemeltük.
Ugyan ezen a linken részletezve van, hogy 2024-re (egyes helyeken '25) 2. ürhajósunkat is felküldjük . Ez a projekt a Roscosmos-nak van kiutalva. Már messze nem a legolcsóbb megoldás, és ha nem lett volna ennyire sürgős, akkor a NASA/SpaceX már - ahogy fentebb is említve lett - olcsóbban vinné fel az emberünket. Ha mi mégis ragaszkodunk az oroszokhoz, akkor annak valószínűleg nem elsősorban szakmai okai vannak, hanem űrpolitikai.
Közben ugye
Szíjjártó megjárta az Airbus űripari központját Toulouse-ban. Ahol szintén
együttműködést írt alá.
Különben voltak már izraeli, és szingapúri tárgyalások is.
Biztos vagyok benne, hogy a nagy amerikai fegyvergyártók is sorra fognak kerülni, mivel szinte mindegyiknek van űripari részlege is.
Azt gondolom, hogy esetünkben nem is elsősorban a bedolgozásnak lesz itt szerepe. Szerintem nyilvánvaló, hogy nem véletlenül a honvédelmi fejlesztésekkel egyidőben kapott szárnyra a Magyar Űrprogram. Akár azt is megtehettük volna, hogy nem smúzolunk, és egy jelentősebb összegért egy vásárolt raktérben, vásárolt indítással, vásárolt eszközöket (felderítő, kommunikációs műholdak), kész rendszereket használunk.
Ugyanakkor per pillanat az emberes küldetésnek nem sok értelmét látom. Persze lehet fent alapkutatásokat végezni, de kérdés, hogy ez mennyire hatja meg a kormányzatot, ismerve a MTA Kutatói hálózatának szétbarmolását.
Ezért érzek ezzel a Roscosmos-os emberes küldetéssel kapcsolatban ambivalens dolgokat. Nem tudom, hogy ez mennyiben fog hozzájárulni a Magyar Űripar fejlődéséhez.
Máshogy viszont nem valószínű, hogy kifizethetjük a "védelmi pénzt" az oroszoknak. A micro műholdjaink nem véletlenül Új-Zealandi céggel mentek fel.
Hogy magukat a már a program célját jelentő műholdakat ki fogja legyártani (nem valószínű, hogy az oroszok, mert azon keresztül NATO kommunikáció nem folyhat, az is biztos), és hogy ezekben mennyire fogunk tudni beszállni, már más kérdés. De erre tök jó lehet az Airbus, a Lockheed, vagy más amerikai cég.