Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
A bevételük jelentős része az EU-s co2 kvóta miatt van, csak a Fiat eurómilliárdokat tolt át nekik a profitjából, gyárat is azért épít mert úgy még többet tud lehúzni más gyártókról és a közösből...

Nem bevételt írtam.
Az a termék amiből úgy hogy sorra épülnek az új gyárak nem tudnak eleget gyártani és minden eladott darabon sokat keresnek az a termék sikeres.

Gyárat azért épít mert minden autón baromi sokat keres. Margin per car. Ha ma megszüntetnék a co2 kvótát és többé egy vasat se kapna attól még a margin per car semmit se csökkenne. És ugyanúgy épülne tovább a gyár.
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 824
39 294
113
Elon Musk SpaceX-je megsértette az indítási engedélyt a Starship tesztjében (ami felrobbant leszállás közben), kiváltva egy FAA-vizsgálatot
Kidurran a lufi?
A SpceX már elesett a Légierő megrendeléseitől is, ami igazán egy zsírosbödön.
A SpaceX veszteséget szenvedett a légierő szerződéséből fakadóan
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby and fip7

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 544
16 520
113
A Marsnál a 23,5 órás tengelyforgás miatt a napelem+akkumulátor kombináció működöképes.
Egy nap a Marson 24h37s.
És önmagában a napelem se lesz elég mert relatív gyakoriak a több hónapos teljes bolygóra kiterjedő porviharok amik teljesen eltakarják a napot.
Minimum speciális Marsi szél turbinákra is szükség lesz kiegészítésként. A Nasa már vizsgálta a dolgot, és a marsi szél ~35km sebessége elvileg lehetővé is teszi ezt a megoldást. Csak ez is extra fejlesztést-tesztelést igényel, és a megfelelő mennyiségben történő telepítése pedig nem kevés pussz súly!
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Kidurran a lufi?
A SpceX már elesett a Légierő megrendeléseitől is, ami igazán egy zsírosbödön.
A SpaceX veszteséget szenvedett a légierő szerződéséből fakadóan
:D :D :D
Szerintem maradj a Sputnyiknál, esetleg valami eredeti orosz nyelven íródott forrásnál.
Szó sincs arról, hogy elveszítették volna a megrendeléseket, csak arról, hogy a Légierő sokkal nagyobb szeletet adott (még 2018-ban) a SpaceX vetélytársainak a támogatásokból, ami értelem szerűen nem tetszett a SpaceX-nek. Valljuk be jogosan. A SpaceX már emberes küldetéseket csinál, miközben a Blue Origin még csak tesztrepüléseknél tart. Az ULA meg még ott sem.
Most annyi történt, hogy a bíróság jogszerűnek ítélte meg a Légierő igazságtalan pénzosztását. Szóval nem "veszteséget szenvedett" hanem vereséget, és a beadványával a bíróságon.

Én elhiszem, hogy te nagyon szurkolsz ellenük, de ez azért eléggé szánalmas.o_O
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Egy nap a Marson 24h37s.
És önmagában a napelem se lesz elég mert relatív gyakoriak a több hónapos teljes bolygóra kiterjedő porviharok amik teljesen eltakarják a napot.
Minimum speciális Marsi szél turbinákra is szükség lesz kiegészítésként. A Nasa már vizsgálta a dolgot, és a marsi szél ~35km sebessége elvileg lehetővé is teszi ezt a megoldást. Csak ez is extra fejlesztést-tesztelést igényel, és a megfelelő mennyiségben történő telepítése pedig nem kevés pussz súly!
Nem értem ezt a marsi szél dolgot. Majdnemhogy vákumban nem értem, hogy fejthet ki komoly energiát a szél. Hogyan visz köveket? Hogy repül egy helikopter?
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55
T

Törölt tag 1711

Guest
Elon Musk SpaceX-je megsértette az indítási engedélyt a Starship tesztjében (ami felrobbant leszállás közben), kiváltva egy FAA-vizsgálatot
Kidurran a lufi?
A SpceX már elesett a Légierő megrendeléseitől is, ami igazán egy zsírosbödön.
A SpaceX veszteséget szenvedett a légierő szerződéséből fakadóan
Musk masszívan benyalt Trump-nak, annak köszönhette az elmúlt 4 év diadalmenetét, tavaly még kaliforniában is összebalhézott a demokrata vezetéssel, ezért a republikánus texasba helyezi át a cégeit...
Most a demokraták a saját talpnyalóikat fogják tömni.
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson
M

molnibalage

Guest
Egy nap a Marson 24h37s.
És önmagában a napelem se lesz elég mert relatív gyakoriak a több hónapos teljes bolygóra kiterjedő porviharok amik teljesen eltakarják a napot.
Minimum speciális Marsi szél turbinákra is szükség lesz kiegészítésként. A Nasa már vizsgálta a dolgot, és a marsi szél ~35km sebessége elvileg lehetővé is teszi ezt a megoldást. Csak ez is extra fejlesztést-tesztelést igényel, és a megfelelő mennyiségben történő telepítése pedig nem kevés pussz súly!
Láthatnám ezt a vizsgálatot...?
A marsi légkör átlagos nyomása a földi kb. 1%-a. Ha még azonos sűrűségű is lenne ez azt jelenti, hogy azonos szélsebesség esetén 100-szor kisebb teljesítménysűrűsége van a szélnek. A végén még a napelem is többet ér, mint ez.

Mert hiába ritka a légkör a porviharok eróziós hatására kíváncsi lennék a lapátoktól kezdve bármire...
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 013
113
Láthatnám ezt a vizsgálatot...?
A marsi légkör átlagos nyomása a földi kb. 1%-a. Ha még azonos sűrűségű is lenne ez azt jelenti, hogy azonos szélsebesség esetén 100-szor kisebb teljesítménysűrűsége van a szélnek. A végén még a napelem is többet ér, mint ez.

Mert hiába ritka a légkör a porviharok eróziós hatására kíváncsi lennék a lapátoktól kezdve bármire...
Pont ezért röhögtem hangosan fel a moziban, amikor a Matt Damon-s űrhajót a marsi vihar feldőléssel fenyegette..
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 544
16 520
113
Elon Musk SpaceX-je megsértette az indítási engedélyt a Starship tesztjében (ami felrobbant leszállás közben), kiváltva egy FAA-vizsgálatot
Kidurran a lufi?
A SpceX már elesett a Légierő megrendeléseitől is, ami igazán egy zsírosbödön.
A SpaceX veszteséget szenvedett a légierő szerződéséből fakadóan

Kidurran a lufi?
A SpceX már elesett a Légierő megrendeléseitől is, ami igazán egy zsírosbödön.
A SpaceX veszteséget szenvedett a légierő szerződéséből fakadóan
El is olvastad a linkelt cikket?
Csak mert az a Légierő 2018as pályázatáról szólt, amit megtámadtak, és ez zárult le sikertelenül 2020ban.

De akkor nézzük az azóta megnyert kormányzati pályázatokat, hogy lássuk mennyire durrant ki az a lufi...

A 2022-27 közötti időszak SpaceForce küldetéseinek ami évi +1milliárd dollár feletti költségvetésből gazdálkodik, 40%-át vihetik, öt éven keresztül. Kb. 14 küldetés.

A SpaceX 149 millió dolláros szerződést nyert missle-tracking rendszer építésére a Pentagontól.

2019ben már kaptak 29milliót a starlink rendszer katonai tesztelésére.

Nasa tudományos IMAP projekt 109.4millió 2024ben indul

135millió a Starship Hold landoló verziójának fejlesztéséhez.

A SpaceX január 13-án szerződést kötött a NASA által támogatott kereskedelmi Hold-leszálló küldetés második elindítására. (Az elsőt is ők nyerték, 2022ben indul)

Ezek csak a kormányzati projektek az elmúlt egy évből. És lehet kihagytam még párat, mertkb ezt 5perc kereséssel találtam.

De kaptak (Starlink) 885 milliót a Rural broadband aukción is.

És akkor ugye a kereskedelmi megrendeléseket nem is számoltuk.

Aligha durrant ki a lufi...
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 544
16 520
113
Láthatnám ezt a vizsgálatot...?
A marsi légkör átlagos nyomása a földi kb. 1%-a. Ha még azonos sűrűségű is lenne ez azt jelenti, hogy azonos szélsebesség esetén 100-szor kisebb teljesítménysűrűsége van a szélnek. A végén még a napelem is többet ér, mint ez.

Mert hiába ritka a légkör a porviharok eróziós hatására kíváncsi lennék a lapátoktól kezdve bármire...
Mindenhol erre hivatkoznak>> https://www.nasa.gov/centers/ames/news/releases/2001/01_72AR.html

Itt pedig Marsi nyomáson tesztelik a koncepciót>>
 
  • Tetszik
Reactions: BJani

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 824
39 294
113
El is olvastad a linkelt cikket?
Csak mert az a Légierő 2018as pályázatáról szólt, amit megtámadtak, és ez zárult le sikertelenül 2020ban.

De akkor nézzük az azóta megnyert kormányzati pályázatokat, hogy lássuk mennyire durrant ki az a lufi...

A 2022-27 közötti időszak SpaceForce küldetéseinek ami évi +1milliárd dollár feletti költségvetésből gazdálkodik, 40%-át vihetik, öt éven keresztül. Kb. 14 küldetés.

A SpaceX 149 millió dolláros szerződést nyert missle-tracking rendszer építésére a Pentagontól.

2019ben már kaptak 29milliót a starlink rendszer katonai tesztelésére.

Nasa tudományos IMAP projekt 109.4millió 2024ben indul

135millió a Starship Hold landoló verziójának fejlesztéséhez.

A SpaceX január 13-án szerződést kötött a NASA által támogatott kereskedelmi őkHold-leszálló küldetés második elindítására. (Az elsőt is ők nyerték, 2022ben indul)

Ezek csak a kormányzati projektek az elmúlt egy évből. És lehet kihagytam még párat, mertkb ezt 5perc kereséssel találtam.

De kaptak (Starlink) 885 milliót a Rural broadband aukción is.

És akkor ugye a kereskedelmi megrendeléseket nem is számoltuk.

Aligha durrant ki a lufi...
Kaptak pénzt a Starship holdraszálló verziójának a kifejlesztésére, de ők kapták a legkevesebbet, szóval már a NASA sem igazán bízik ebben a programban, a legtöbb pénzt a Jeff Besos féle Blue Origin kapta, több mint 500 milliót. A politika is közrejátszik abban ki kapja a zsíros állami megrendeléseket és a Musk Trump hatalomra kerülêsének első évében tanácsadóként ott volt a Trump mellett. A jövőre nézve ez biztos egy nagy fekete pont a jelenlegi kormány szemében. Jeff Besos viszont mindíg is Trump ellenes volt az újságjával, a Washington Posttal egyetemben. Mellesleg idén lesz a tesztrepülése, ha minden igaz a New Glenn rakétájuknak ami egy nagyon potens járgány. Ami a lényeg jóval előrébb vannak a fejlesztéssel. A Starship első fokozata még sehol sincs, maximum tervek formájában létezik.
 
M

molnibalage

Guest
Mindenhol erre hivatkoznak>> https://www.nasa.gov/centers/ames/news/releases/2001/01_72AR.html

Itt pedig Marsi nyomáson tesztelik a koncepciót>>
Pont erről beszélek.

2 méteres (!) szélkerék, átlagos marsi szélsebesség mellett is 1 mW teljesítményt sem tudna megbízhatóan. Nem 1 Watt, ennek ezred részét sem.
Egy számítógép power kijelző pici LED nem tudnál működtetni egy szélkerékkel, ha jól látom...


Ez is a 5 m/s táján van.
Mi a fenéről akarunk így beszélni?

Mindez egy olyan bolygón, ahol stand-by fűtés kell egyes elektronikai rendszereknek.
Ehhez képest egy 2 méter átmérőjű PV cella sok nagyságrenddel többet termel.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Kaptak pénzt a Starship holdraszálló verziójának a kifejlesztésére, de ők kapták a legkevesebbet, szóval már a NASA sem igazán bízik ebben a programban, a legtöbb pénzt a Jeff Besos féle Blue Origin kapta, több mint 500 milliót. A politika is közrejátszik abban ki kapja a zsíros állami megrendeléseket és a Musk Trump hatalomra kerülêsének első évében tanácsadóként ott volt a Trump mellett. A jövőre nézve ez biztos egy nagy fekete pont a jelenlegi kormány szemében. Jeff Besos viszont mindíg is Trump ellenes volt az újságjával, a Washington Posttal egyetemben. Mellesleg idén lesz a tesztrepülése, ha minden igaz a New Glenn rakétájuknak ami egy nagyon potens járgány. Ami a lényeg jóval előrébb vannak a fejlesztéssel. A Starship első fokozata még sehol sincs, maximum tervek formájában létezik.
OMG
 

hayate

Well-Known Member
2012. december 3.
343
1 750
93
Es7NFSLU4AAnPQ6
 
W

Wilson

Guest

A Zoljanah hordozórakéta tesztindítása Iránban

A Semnan tartománybeli Imam Khomeini kozmodromtól az iráni új Zoljanah hordozórakéta sikeres tesztbemutatóját hajtották végre, az indítás hasznos teher nélkül szuborbitális volt. A 1,5 méter átmérőjű rakéta első és második fokozata az új (iráni) legerősebb szilárd hajtóanyagú rakétákkal van ellátva, amelyek 74 tonnás tolóerővel rendelkeznek. Nagy valószínűséggel, ebben a konfigurációban ez a rakéta 220 kg-os műholdakat képes 500 km-s magasságú pályára állítani , de egy erősebb változaton is dolgoznak. Figyelemreméltó tény, hogy az Irániak azt állítják, hogy a Zoljanah mobilindító állomásról is indítható.
Az Irániak számára most a legfontosabb az új erős szilárd hajtóanyagú rakéták repülési tesztje, amelyek teljesen új lehetőségeket nyitnak meg mind hordozórakéták, mind ballisztikus rakéták létrehozásának a szempontjából. Korábban már ismert volt az a tény, hogy Iránban az utóbbi években aktívan tesztelik az új erős szilárd hajtóanyagú rakétákat, és tesztjeik nyomán a ezen rakéták tolóerejét 62–93 tonnára becsülték.













 
W

Wilson

Guest
Folyt köv....


A Fabian Hinz által megadott teljesítményjellemzők:

Rakétahossz: 25,5 méter

Rakéta súlya: 52 tonna

Az 1. és 2. szakasz

Átmérője : 1,5 méter

A 3. szakasz

Átmérője: 1,25 méter

Szilárd tüzelőanyagú motorok tolóereje 74000 kgf



Régi új és ígéretes iráni hordozórakéták:

Szafir, Zoljanah, Simorgh, Sarir, Soroush-1, Soroush-2