Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 540
16 514
113
Elkészült az összeszereléssel az ArianeGroup az új Ariane 6 hordozórakéta első teljes felső fokozatával, és most úton van Brémából a németországi Lampoldshausenben található DLR német űrkutatási központ felé, ahol Vákum közeli körülmények között kezdik meg a fokozat tesztelését.
Ariane_6_complete_upper_stage_article.jpg


A Vinci motor 'fúvókáját' (nozzle) külön szállíthatják, ezért néz ki kicsit kopaszon a motor.

Ariane_6_complete_upper_stage_article.jpg



A nagyreményű kínai i-Space magán vállalat (Beijing Interstellar Glory Space Technology Ltd.) a Hyperbola-1 (Shian Quxian-1) rakéta hétfői második indításakor, szenvedett kritikus hibát ami a rakéta elvesztéséhez vezetett.

Az indítás UTC óra 8: 15-kor történt a Jiuquan műholdas indítóközpontból.
A rakéta 24 méter hosszú, 1,4 méter átmérőjű, indítótömege 42000 kg. Hasznos teher 300kg. Ez egy teljesen szilárd négyfokozatú hordozórakéta.



Mindeközben 'urunk és megváltónk' Elon Musk SpaceX bejelentése. .
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 540
16 514
113
Közben egyre több részlet is kiderült a SpaceX bejelentésről...

Jared Isaacman, a Shift4 Payments online fizetésfeldolgozó vállalat alapítója és vezérigazgatója vásárolta meg a SpaceX CrewDragon missziót, amelynek indulását legkorábban 2021 negyedik negyedévében tervezik. Isaacman egyike lesz az utasoknak. Előreláthatólag kettő-négy napot töltenek majd alacsony földi pályán, és nem dokkolnak a Nemzetközi Űrállomással.

A kiválasztásra kerülő három személy a mindennapi élet területéről származik majd, köztük egy olyan élvonalbeli egészségügyi dolgozó, aki elkötelezetten segít a gyerekeknek a rák elleni küzdelemben, valaki, aki ellátogat missziónk weboldalára és adományoz, valamint egy inspiráló vállalkozó, aki vállalkozást épít,
közölte Jared.

Elon Musk az egészségügyi követelményekről annyit mondott, hogy aki kibirja a hullámvasutat, az gyakorlatilag alkalmas az CrewDagon repülésre.

Jared Isacmaan lesz a küldetés vezető.
De így 4fővel 4nap egy ekkora kapszulában, azért nem csak sétarepülés.


 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Úgy néz ki, hogy megkapta a SpaceX az indítási engedélyt a légügyi hatóságtól.
Nem egészen tiszta, hogy mivel volt a baja az FAAnak. Állítólag az SN8-tól ered a probléma, és annak felrobbanásával kapcsolatban. Szóval módosítani kellett a beadandó engedélyt, és szívóztak velük egy darabig.
Elvileg most megint kiadták a figyelmeztetést a Boca Chica-i lakosságnak, bár még evakuációra nem adtak ki utasítást.
Nagyon kíváncsi leszek, hogy ma végre elindul-e!
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 540
16 514
113
Úgy néz ki, hogy megkapta a SpaceX az indítási engedélyt a légügyi hatóságtól.
Nem egészen tiszta, hogy mivel volt a baja az FAAnak. Állítólag az SN8-tól ered a probléma, és annak felrobbanásával kapcsolatban. Szóval módosítani kellett a beadandó engedélyt, és szívóztak velük egy darabig.
Elvileg most megint kiadták a figyelmeztetést a Boca Chica-i lakosságnak, bár még evakuációra nem adtak ki utasítást.
Nagyon kíváncsi leszek, hogy ma végre elindul-e!
Most tudni milyen repülést terveznek ezzel a protóval?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Most tudni milyen repülést terveznek ezzel a protóval?
Igazság szerint az SN8 program lesz újrázva, csak tervezetten már rendben lesz a leszállás.
Persze közben volt változtatás a licenceben, szóval passz.
Különben nekem van egy olyan gyanúm, hogy magát a repülés irányát tolták el az SN8 esetén. Mert ugye nem csak vertikális emelkedést csinált az SN8, hanem oldal irányút is. Ez kellett ahhoz, hogy a siklópályát szimulálni tudják.
Az SN10 tudtommal szintén ennek a programpontnak a backupja. Ha lemegy most az SN9 repülés gond nélkül, akkor szerintem az SN10 jóval magasabbra megy. Az SN10 is biztosan szuborbitálisra van tervezve.
Érdekesség - és valószínű, hogy az FAA keménykedésének hála - az SN9 repülése csak 10km-esre van tervezve, annak ellenére, hogy az SN8 12,5 kmre ment. Lehet hogy akkor is csak 10-re volt engedély? Ezt már nem lehet tudni.
De mondjuk egy magasabb röppálya okozhatta, hogy elfogyott a nafta a leszálláshoz...
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113

A Zoljanah hordozórakéta tesztindítása Iránban

A Semnan tartománybeli Imam Khomeini kozmodromtól az iráni új Zoljanah hordozórakéta sikeres tesztbemutatóját hajtották végre, az indítás hasznos teher nélkül szuborbitális volt. A 1,5 méter átmérőjű rakéta első és második fokozata az új (iráni) legerősebb szilárd hajtóanyagú rakétákkal van ellátva, amelyek 74 tonnás tolóerővel rendelkeznek. Nagy valószínűséggel, ebben a konfigurációban ez a rakéta 220 kg-os műholdakat képes 500 km-s magasságú pályára állítani , de egy erősebb változaton is dolgoznak. Figyelemreméltó tény, hogy az Irániak azt állítják, hogy a Zoljanah mobilindító állomásról is indítható.
Az Irániak számára most a legfontosabb az új erős szilárd hajtóanyagú rakéták repülési tesztje, amelyek teljesen új lehetőségeket nyitnak meg mind hordozórakéták, mind ballisztikus rakéták létrehozásának a szempontjából. Korábban már ismert volt az a tény, hogy Iránban az utóbbi években aktívan tesztelik az új erős szilárd hajtóanyagú rakétákat, és tesztjeik nyomán a ezen rakéták tolóerejét 62–93 tonnára becsülték.













Föllőttek egy minaretet :)
 
  • Tetszik
  • Vicces
Reactions: BJani and Wilson

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 540
16 514
113
Különben nekem van egy olyan gyanúm, hogy magát a repülés irányát tolták el az SN8 esetén.
De mondjuk egy magasabb röppálya okozhatta, hogy elfogyott a nafta a leszálláshoz...
A SN8-nál nem hivatkoztak ilyen problémákra. Egyedül a üzemanyag tartályok alacsony nyomása, ebből adódóan az alacsony tolóerő okozta annak vesztét. Ezt a teoriát oxigénben gazgad égés során keletkezett zöld láng is alátámasztotta, ami a hajtómű egyes réz komponenseit kezde el megenni.
Nem egészen tiszta, hogy mivel volt a baja az FAAnak. Állítólag az SN8-tól ered a probléma, és annak felrobbanásával kapcsolatban. Szóval módosítani kellett a beadandó engedélyt, és szívóztak velük egy darabig
Azt írják Twitteren, hogy a SN8 repülést megelőzőleg, a SpaceX mentességet kért a közszabályozás szerinti megengedett maximális rizikó alól. (bármit is jelentsen ez.)
Ezt az FAA megtagadta, de SpaceX ezt figyelmen kívül hagyta, amiért FAA vizsgálatot rendelt el, és annak lezárásáig nem adott másik repülésre engedélyt. Tehát a SpaceX hibázott.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
SpaceX mentességet kért a közszabályozás szerinti megengedett maximális rizikó alól. (bármit is jelentsen ez.)
Azért az FAA nál tényleg eléggé izgulhatnak minden egyes kilövésnél mert elvileg őrajtuk - mint engedélyező hatóságon - verik el a port ha teszem azt elvesztik az irányítást az űrhajó fölött és az valamelyik közeli városkára esik, vagy átrepül Mexikóba... A legközelebbi település meg a határ kevesebb mint 10 km-re van és egy több mint 100 tonnás robbanásveszélyes gázokkal tömött k.nagy acél hengerről van szó amit 10 km-nél nagyobb magasságba engednek föl.
Volt már számos olyan indítási baleset ahol a károk keletkeztek a földön, ez egy abszolút kiforratlan Spaceship prototipussal bármikor előfordulhat.

Komolyan nem lennék annak az FAA vezetőnek a helyében akinek alá kell írni az engedélyt.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Azt írják Twitteren, hogy a SN8 repülést megelőzőleg, a SpaceX mentességet kért a közszabályozás szerinti megengedett maximális rizikó alól. (bármit is jelentsen ez.)
Ezt az FAA megtagadta, de SpaceX ezt figyelmen kívül hagyta, amiért FAA vizsgálatot rendelt el, és annak lezárásáig nem adott másik repülésre engedélyt. Tehát a SpaceX hibázott.
Van az általad bejegyzett twitter bejegyzéshez egy komment fűzve:
Ebből nekem az jött le, hogy a SpaceX azt kérte még a teszt előtt, hogy ez alól a maximum public risk alowed by FSR -alól akartak felmentést kérni, mert sejtették - mivel olyan sokmindent próbáltak ki, és sokminden romolhatott el -, hogy valamilyen robbanás lesz a vége. (Musk is valószínűsítette a dolgot)
Az FAA meg utólag a nyakukba akasztott egy komoly vizsgálatot. És ez volt a legutolsó dolog, amit a SpaceX akart, mivel így a felpörgetett építési/indítási tempót nem lehet tartani, ha hamarabb készül el egy új protó, mint hogy elkészülne a vizsgálat az FAA részéről. Ha jól emlékszem, a roncsot is csak tök lassan takarították el.

A SN8-nál nem hivatkoztak ilyen problémákra. Egyedül a üzemanyag tartályok alacsony nyomása, ebből adódóan az alacsony tolóerő okozta annak vesztét. Ezt a teoriát oxigénben gazgad égés során keletkezett zöld láng is alátámasztotta, ami a hajtómű egyes réz komponenseit kezde el megenni.
Az üzemanyag tartályban úgy tudsz a legkönnyebben nyomáscsökkenést elérni, ha kiengeded a nyomás alatt lévő üzamanyagot. :D
Elvileg a CH4 header üzemanyag tartállyal voltak a gondok. És szerintem pont az van, hogy már ahhoz is hozzányúltak, amikor még felfelé ment.
EU5wwatXYAA4ali_Rafael_Adamy-scaled.jpg
 
  • Imádom
Reactions: gacsat

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Akkor Musk kamu újra...


Érdemes megnézni, hogy milyen szépek az edényfenekek (1:45) semmi deformáció a ráhegesztett emelőfületől, aztán 4:18-nál, hogy semmi horpadás a paláston.1mm-es anyagon a hegesztésből származó hőfeszültség kiflit csinál mindenből. Alaptézis, hogy 4mm-nél vékonyabb tartályt nem építünk, pont a deformációk miatt. Eddig a ránézésre megmondom, hogy nem 1mm vastag.

És most a bizonyítás - héjelméleti számolásból:

Tegyük fel, hogy a belső átmérő 9000mm, a nyomás, amire méretezünk legyen 7,6 bar, a hegesztés jósági tényezője 1 (amit mondjuk nem tudok értelmezni, mert 1mm-es anyagvastagságnál a kimutatható hibaméret ugyanúgy 0,5 mm, vagyis hiába vizsgálod 100%-os hosszban röntgennel a varratokat, egy 0,5mm alatti hiba egyrészt detektálatlan marad, másrészt a teherbíró keresztmetszet fele eltűnik...). Tegyük fel, hogy a nagyon alacsony hőmérsékletre engedélyezett - akár Amerikában, akár máshol - anyagok közül a legerősebbet teszi be, ekkor 304L-es ötvözetet használ.

Tegyük fel, hogy a vizsgálati hőmérséklet -195,5 fokon zajlik.

Tegyük fel, hogy az alapanyag folyáshatára ezen a hőmérsékleten 233MPa, a szakítószilárdsága pedig 1516MPa (ez a brutális eltérés az alacsony hőmérséklet miatt és az ausztenites acél szövetszerkezete miatt van, mélyebben nem akarok belemenni ebbe a témába, közönséges halandó számára érhetetlen még a legegyszerűbb magyarázat is..). Nyomástartó edényt a világ minden táján folyáshatárra méreteznek, de itt vigyázni kell, mert az alacsony hőmérséklet az anyagot elridegíti - ezért igyekeznek az anyagvastagságot lecsökkenteni - mert azonos körülmények között egy vastagabb anyagban következik be előbb a ridegtörés, a legegyszerűbb magyarázat erre az, hogy egy vastagabb anyagban statisztikailag jóval több olyan anyaghiba van, aminek a környezetében olyan feszültségi állapot jön létre a terhelés alatt, ami azonnali ridegtörést okoz.

Tehát engedjük meg, hogy szakítószilárdságra méreteznek, vagyis:

7,6bar belső nyomás, 9000mm belső átmérő, 1-es varrattényező és 1516MPa-s szakítószilárdság, ekkor a héjelméletből 22,61mm-es anyagvastagság következik - kivágások nélkül, ami ugye megint nem helytálló, mert valahol illik betölteni és kiengedni az üzemanyagot, meg nem árt, ha van pár hőmérsékletszenzor, illetve biztonsági szelep.

Ha ragaszkodunk az 1mm-es anyagvastagsághoz és ahhoz, hogy ez egy full tartály, akkor az anyagnak úgy 34200MPa körül kellene lennie - ilyen anyag nem létezik (a köbös bórnitrid vagy a kerámia whisker van ebben a tartományban, de azok mérete körömhegyni).

Az 1mm-es anyagvastagság úgy jöhetne ki, ha szekciónált tartályt építene, de sehol nem láttam ilyen fényképet. Ekkor kb 400mm átmérőjű egyedi tartályokat kellene beépítenie és azokat csővezetékekkel összenyitni és egy szabályzással ellátni, hogy mindegyikből egyszerre ürüljön az üzemanyag - de ez megint megint tömeg és hibaforrás. De ezt megint nem láttuk.

Plusz azt is megnézném, hogy milyen alaktartása van a gyártás közben meg a beszerelésnél.

Valahogy már megint nem stimmel a matek és ha jól emlékszem, a héjelméleti mechanika a héten mér érvényben volt...

Ahogy már más is rámutatott:

  1. A falvastagság eddig 4mm körüli volt az SN tesztjárműveknél, a feltételezések szerint felül vékonyabb lesz (3mm)
  2. A hegesztések átlapolt gyűrűket fognak össze (lásd kép) feltehetően, ahogy az Atlas-nál is, tehát nem 1mm-es hegesztési vastasággal kell(ene) szerintem számolni. Az Atlasnál egy folyamatos hegesztés volt, mellette meghatározott távolságokra ponthegesztések két oldalt (lásd kép)
  3. Bármennyire is nem jön ki a matek, a gyártásra használt tekercsek falvastagságát már többször lefotózták összeépítés előtt, és erről fotók vannak (lásd kép)
  4. A Starhopper anno 12,5mm-es falvastagsággal bírt, az SN1 esetében ~4mm-est használtak Musk szerint ( forrás )
  5. Az Booper1 teszttartály 7.1 bar-ig bírta Musk Tweetje szerint. Ekkor írta, hogy 6 bar kell az orbitális repüléshez, és 8.5 bar kell az emberes repüléshez (6 bar * 1.4 biztonsági tényező). A Booper 1 még elviekben 4mm-es falvastagsággal bírt.
  6. Az SN4-et 7.5 bar-al tesztelték sikeresen (szintén Musk tweet), az NSF-en van egy gyűjtés 2020 júliusáig.
  7. A Booper 2 teszttartály, amely állítólag 3mm-es acélötvözet fallal bírt, már elviselte a 8.5 bar-t is ( Musk tweet )
  8. A fentiekből következik, hogy az ULA-nál se a mart oldalfalú tartályt kellene nézni (az egyébként nem Delta 4 volt? Annál jellemző az a megoldás szerintem - azért is olyan rohadt drága), hanem a Centaur fokozatét...
Ez az Atlas ICBM tartály-vázlata, ez volt az elv, amihez a SpaceX nyúlt, miután a kompozit műanyag tartály verzió a jelek szerint becsődölt.

140_atlastankstructure.png


Az Atlas féle hegesztési eljárás:

140_atlas_5013_tank_corrosion_test_19790019063_page_01.png


For the Record, mind az Atlas, mind a hasonló elvet használó Centaur fokozat 2,5 bar-os túlnyomáson "dolgozik", de utóbbi folyékony hidrogént tárol (még hidegebb), a falvastagság a Centaur-nál 0.355mm (0.014 inch) a legvégkonyabb helyen és 0.66mm (0.026 inch) a legvastagabb helyen (az integrált dómfedél, ami elválasztotta a hidrogént és az oxigént). Annyiból van itt probléma, hogy a Centaur (az Atlashoz hasonlóan) annyira gyenge, hogy túlnyomás nélkül összeroskadna - a Starshipre ez nem igaz:

AC-13-14-15_LH2_Tank_Thickness.gif


Még korábban a Texasi telephelyen lefotózott acélötvözet-tekercs, 3.97mm-es falvastagság:

xkwmn4sfsxe41.jpg