Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 639
113
Ezek egyike sem sík tükör, az M2 domború aszférikus tükör, az M3 homorú aszférikus. Elég komplex optika, mehanika van ezek mögött. Talán úgy a legegyszerűbb megérteni, hogy minél nagyobb egy tükör, annál nagyobb a széléről és a közepéből érkező fénysugár eltérése a fokuszponttól. Ez a szférikus aberráció ismert optikai jelensége. Ezt kiküszöbölendő alakítják aszférikussá a tükröket. Mondjuk a renderelt kép alighanem valamelyest túloz a tükrözödő kép tekintetében.
Tudok a dologról, de ez a kép akkor is girbegurba.
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 821
9 682
113
Az első Mars-képek miért kisméretű, alacsony felbontású, fekete-fehér, körlap alakúak? Ez valami primitív navigációs kamera? Ilyet használnának?
 
  • Vicces
Reactions: Kim Philby

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 491
16 198
113
Az első Mars-képek miért kisméretű, alacsony felbontású, fekete-fehér, körlap alakúak? Ez valami primitív navigációs kamera? Ilyet használnának?
A Perseverance’s főbb kamerái még nem lettek beüzemelve, így a "Hazard" kamerájával készült a kép amit még porvédő is takart, innen a kör alakú kép, és ez csak a majd később érkező nagyobb felbontású kép “thumbnails” verziója.
A szín hiányról nem tesznek említést.
 
  • Tetszik
Reactions: beta

hayate

Well-Known Member
2012. december 3.
343
1 750
93
Mivel volt itt szó korábban a siketekről az űrhajózásban kérdésről:

1964_john_zakutney_one_of_11_deaf_nasa_volunteers_whose_deafness_made_them_immune_to_motion_sickness_being_lowered_into_a_centrifuge_tank_to_study_the_effects_of_space_flight.jpg


"1964. John Zakutney, egyike a 11 NASA-önkéntesnek, aki süketségek miatt immunis a légibetegségre (olyasmi, mint a hajókon a tengeribetegség), így e mellékhatás nélkül hosszú ideig tudták megfigyelni a centrifugában, szimulálva az űrrepülés körülményeit."

Forrás: Ritkán látható történelem

https://www.nasa.gov/feature/how-11-deaf-men-helped-shape-nasas-human-spaceflight-program
 
M

molnibalage

Guest
Az első Mars-képek miért kisméretű, alacsony felbontású, fekete-fehér, körlap alakúak? Ez valami primitív navigációs kamera? Ilyet használnának?
Az alacsony felbontás oka is az, hogy az átvitel a Marsról az nem Vodafone 150 Mbit...
A kép egyetlen célra az volt, hogy a cucc vízszintesen ért-e le egyben. Semmi más. Ez átjött néhány perc alatt. Adott célra adott kép.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 555
12 423
113
  • Tetszik
Reactions: Horizon

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 612
6 080
113
.
.
Ezt a Skycrane-t, ami leteszi a rovert, nem lehetne nagyobb üzemanyagtartállyal és jobb kamerával felszerelni, és pár perc marsi felderitőrepülésre használni, mielőtt lezuhan? Van itt ez a kis helikopteres kisérlet, de közben ott a Skycrane egy nagy, profi repülőeszköz, irányitható, van adatkapcsolat róla, látszólag mindene máris adott lenne, hogy a környéket körberepülje és segitsen megtervezni a rover első útjait.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 491
16 198
113
.
.
Ezt a Skycrane-t, ami leteszi a rovert, nem lehetne nagyobb üzemanyagtartállyal és jobb kamerával felszerelni, és pár perc marsi felderitőrepülésre használni, mielőtt lezuhan? Van itt ez a kis helikopteres kisérlet, de közben ott a Skycrane egy nagy, profi repülőeszköz, irányitható, van adatkapcsolat róla, látszólag mindene máris adott lenne, hogy a környéket körberepülje és segitsen megtervezni a rover első útjait.
A több üzemanyag nagyobb súly, nagyobb üzemanyag tartályt, a nagyobb tömeg komplikáltabb landolás. Azért az extra pár perc repkedésért, fotóért alighanem nem érné meg. Főleg, hogy így is az Atlasz V541 konfigurációjával indították. Ha meg nagyobb rakéta kell az meg drágább ugye.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 612
6 080
113
A több üzemanyag nagyobb súly, nagyobb üzemanyag tartályt, a nagyobb tömeg komplikáltabb landolás. Azért az extra pár perc repkedésért, fotóért alighanem nem érné meg. Főleg, hogy így is az Atlasz V541 konfigurációjával indították. Ha meg nagyobb rakéta kell az meg drágább ugye.
.
.
A képen is látszik, hogy a Skycrane igy is jelentős távolságot repül még, csinál egy manővert, hogy ne essen rá a roverre, és eltávolodik a kutatási területtől.
.
A Curiosity és a Perseverance között most is van +120 kiló a különbség, tehát azért van itt valamennyi tól-ig mozgástér. De szerintem sokminden nem kéne a Skycrane-re, oké, akkor plusz üzemanyagot ne, de egy jobb kamera, meg lehetőség a video átjátszására a roverig, és ha csak annyi lenne, hogy a közvetiti a most is megtett repülését a lezuhanásig, már az is egy érdekes újdonság lenne.
.
mennyi lehet az a távolság a Skycrane lezuhanási pontig? Pár km? Nagy teljesitményű rádiókapcsolat se kéne.
 

csakb

Well-Known Member
2014. március 2.
394
651
93
.
.
Ezt a Skycrane-t, ami leteszi a rovert, nem lehetne nagyobb üzemanyagtartállyal és jobb kamerával felszerelni, és pár perc marsi felderitőrepülésre használni, mielőtt lezuhan? Van itt ez a kis helikopteres kisérlet, de közben ott a Skycrane egy nagy, profi repülőeszköz, irányitható, van adatkapcsolat róla, látszólag mindene máris adott lenne, hogy a környéket körberepülje és segitsen megtervezni a rover első útjait.
Az MRO HiRISE kamerája 30 cm-es felbontású képet ad, azok alapján már biztos nagyon jól megtervezték az útvonalakat. Csak ezért szerintem felesleges lett volna tovább bonyolítani a küldetést, és jelentősen növelni a leszállósúlyt plusz üzemanyaggal.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 612
6 080
113
Az MRO HiRISE kamerája 30 cm-es felbontású képet ad, azok alapján már biztos nagyon jól megtervezték az útvonalakat. Csak ezért szerintem felesleges lett volna tovább bonyolítani a küldetést, és jelentősen növelni a leszállósúlyt plusz üzemanyaggal.
.
.
Igen, ez igaz, de az "Ingenuity" minihelikopterrel is repülni akarnak egy első próbát, tehát az MRO ellenére is fontosnak tartják ezt a képességet.
 

csakb

Well-Known Member
2014. március 2.
394
651
93
.
.
Igen, ez igaz, de az "Ingenuity" minihelikopterrel is repülni akarnak egy első próbát, tehát az MRO ellenére is fontosnak tartják ezt a képességet.
Persze, de a helikopter igazából csak egy techdemó. A küldetés meglenne nélküle is, de hogy a koncepció maga működőképes-e, ahhoz fontosak az ilyen, demonstrációs kísérletek.

Ugyanilyen techdemó a MOXIE is a roveren. Nyilván nincs szüksége oxigénre a rovernek, de a berendezés éles tesztelése, valós körülmények között fontos.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat and Luthero

hayate

Well-Known Member
2012. december 3.
343
1 750
93
.
.
A képen is látszik, hogy a Skycrane igy is jelentős távolságot repül még, csinál egy manővert, hogy ne essen rá a roverre, és eltávolodik a kutatási területtől.
.
A Curiosity és a Perseverance között most is van +120 kiló a különbség, tehát azért van itt valamennyi tól-ig mozgástér. De szerintem sokminden nem kéne a Skycrane-re, oké, akkor plusz üzemanyagot ne, de egy jobb kamera, meg lehetőség a video átjátszására a roverig, és ha csak annyi lenne, hogy a közvetiti a most is megtett repülését a lezuhanásig, már az is egy érdekes újdonság lenne.
.
mennyi lehet az a távolság a Skycrane lezuhanási pontig? Pár km? Nagy teljesitményű rádiókapcsolat se kéne.
Szinte biztos hogy több mindent terveztek, de amikor számolgatták a grammokat, komplexitást meg egyebeket, többek között ezeket is lehúzták végül a listáról

A helikopterrel és rendszereivel is minden rendben:

https://spacejunkie.hu/hir/jeleket-...OCzaUdkJjt6huSY3kO3RbQLP2dJkyOo4EWEhQLG34hhW4
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gacsat