Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
A korábbi tervekből arra következtetnek, hogy egy három core modulból álló rakétáról lehet szó (mint a a Delta V) ami akár már 2025re elkészülhet.
new-concept-launch-vehicle-human-spaceflight-Zhuhai-2018-CASC-copy-879x485.jpg
Delta IV Heavy ill. Falcon Heavy akar az ott lenni szerintem. :)

A CZ-9 esetrében én élek a gyanúval, hogy az első fokozat nem KeroLOX, hanem Hidrazin-alapú hajtóműveket használ. Ez magyarázat lenne a brutális tömegére (4140 tonna, kb. 2x annyi, mint a Saturn V. ill. az SLS).

Igazából ezért kell a másik szupernehéz rakéta, mert a CZ-9 inkább csak szükségmegoldás, amíg nem lesz valódi KeroLOX vagy Metán/LNG üzemanyagú rakétahajtóművük...
 

ladagrant

Well-Known Member
2019. január 30.
2 513
4 783
113
A Long March 9 nyilt titok volt már egy ideje, igazából most lett hiavatalos.
cz901-640x407.jpg
cz902-640x359.jpg

Ami a cikkből nem derül ki, pedig kinai forrásból is visszakövethető, hogy említésre került egy másik heavy lifting rakéta fejlesztése is, bár ennek paramétereit nem említik.



A korábbi tervekből arra következtetnek, hogy egy három core modulból álló rakétáról lehet szó (mint a a Delta V) ami akár már 2025re elkészülhet.
new-concept-launch-vehicle-human-spaceflight-Zhuhai-2018-CASC-copy-879x485.jpg


Örülök hogy távolabbra tekintenek a Kínaiak, végre ők elvihetik a kommunizmust oda ahova az oroszoknak nem sikerült.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Végül is leszállt! :D
Szerintem kicsit túl nagy volt a landolás sebessége, és berogytak az egyik oldal lábai.
+ az mondjuk röhejes volt, hogy összesen egy vízsugárral próbálták hűteni...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Kim Philby

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
2 136
8 718
113
A műtét sikerült, a páciens meghalt. Egyébként parádés volt, élmény nézni ahogy a motorok begyújtanak, leállnak, helyet adnak az utolsó működőnek, stb. A robbanás a végén a hab a tortán.
Hiába na, a rakéták egyszerűen repülni akarnak. :)
Talán egy ki nem nyílt láb miatt megütötte magát a szoknya és megnyílt alatta a tartály feneke, a szivárgó üzemanyagot meg begyújtotta a tűz. Bár az a tűz is elég gyanús.
 
  • Tetszik
Reactions: milagro and hayate

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Igazság szerint ez nagyon nem biztonsági landolás volt.
Annak ellenére, hogy változtattak a procedúrán, és mind3 engine újragyújtott az utolsó fázisban, ennek ellenére csak pillanatokig működött a 3 együtt és szinte azonnal lekapcsolt 2. Ez azért is furcsa, mert - tudtommal - a normál landoláshoz 2 kellett volna.
Na ez most vagy újabb hajtóműhiba lehetett, vagy ténylegesen így akarták. Mindenesetre nekem az a tippem, hogy nem 1 hajtóművel való földet érés volt tervezve. Ezt talán az is alátámasztja, hogy a rakéta nem a célponton landolt, hanem jóval mellette. És érdekes módon pont a tenger felé eltolva. Ez valószínűleg azért lehetett így, mert ha 2 hajtómű megy és puhábban landol, akkor 1-2 mp-ig még kilebegett volna, és pont besodródott volna középre.
Mindenesetre a landolásnál elpattant a talajtól, ami biztosan nem volt tervezett.
Valószínűleg olyat kapott a szerkezet, hogy még az is csoda, hogy nem azonnal robbant fel.
Szóval azért írtam az elején, hogy nagyon nem biztonsági landolás volt, mert az az érzésem, hogy valaki a SpaceX-nél nagyon erőlteti ezt a 0 kilebegtetést. Talán pont Musk.
Az látszik, hogy bőven maradt még üzemanyag a tartályban egy biztonságibb protokollhoz.
Kérdés, hogy miért nem próbáltak ez esetben 110%-ra biztosra menni.
Mindenesetre holnapra alaposan ki lesz elemezve az egész, nálunk sokkal hozzáértőbbek által....
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Kim Philby

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
2 136
8 718
113
Igazság szerint ez nagyon nem biztonsági landolás volt.
Annak ellenére, hogy változtattak a procedúrán, és mind3 engine újragyújtott az utolsó fázisban, ennek ellenére csak pillanatokig működött a 3 együtt és szinte azonnal lekapcsolt 2. Ez azért is furcsa, mert - tudtommal - a normál landoláshoz 2 kellett volna.
Na ez most vagy újabb hajtóműhiba lehetett, vagy ténylegesen így akarták. Mindenesetre nekem az a tippem, hogy nem 1 hajtóművel való földet érés volt tervezve. Ezt talán az is alátámasztja, hogy a rakéta nem a célponton landolt, hanem jóval mellette. És érdekes módon pont a tenger felé eltolva. Ez valószínűleg azért lehetett így, mert ha 2 hajtómű megy és puhábban landol, akkor 1-2 mp-ig még kilebegett volna, és pont besodródott volna középre.
Mindenesetre a landolásnál elpattant a talajtól, ami biztosan nem volt tervezett.
Valószínűleg olyat kapott a szerkezet, hogy még az is csoda, hogy nem azonnal robbant fel.
Szóval azért írtam az elején, hogy nagyon nem biztonsági landolás volt, mert az az érzésem, hogy valaki a SpaceX-nél nagyon erőlteti ezt a 0 kilebegtetést. Talán pont Musk.
Az látszik, hogy bőven maradt még üzemanyag a tartályban egy biztonságibb protokollhoz.
Kérdés, hogy miért nem próbáltak ez esetben 110%-ra biztosra menni.
Mindenesetre holnapra alaposan ki lesz elemezve az egész, nálunk sokkal hozzáértőbbek által....
Az a tűz folyamatosan égett a szoknya alatt/mellett a leszállás alatt, lehet, hogy már akkor szivárgott valami, ez már a vékonyított falú szerkezet volt?
Igen, azt a visszapattanást rossz volt nézni.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Hiába na, a rakéták egyszerűen repülni akarnak. :)
Talán egy ki nem nyílt láb miatt megütötte magát a szoknya és megnyílt alatta a tartály feneke, a szivárgó üzemanyagot meg begyújtotta a tűz. Bár az a tűz is elég gyanús.
Elvileg a következő tesztelés alkalmával már egy újfajta lábat fognak kipróbálni. Nagyon érdekes lesz, hogy ennek a landolásnak lesz-e erre hatása.
Az biztos, hogy szarrá volt kamerázva az engine bay, úgyhogy a SpaceX szerintem már most tisztában van azzal, hogy a kemény landolás milyen szerkezeti károkat okozott.
Az is érdekes, hogy miért ennyivel később robbant fel a szerkezet. Miközben már látszólag stabilizálódnia kellett volna a helyzetnek. A kezdetben keletkezett tűz kialudt.
Én még annak is adnék egy nagyon halvány esélyt, hogy esetleg szándékosan aktiváltak egy önmegsemmisítőt, mert ha valamilyen oknál fogva nem tudták leüríteni a tartályait, viszont közben egy instabil helyzetben marad a rakéta, akkor biztonsági okokból nem lehetne megközelíteni nagyon sokáig, és még mindig fennállhatott volna, hogy egy külső bevatkozás során felborul. Ha ez a helyzet, akkor viszont a közelében tartózkodók - mert valakinek csak oda kellett volna menni - veszélynek lettek volna kitéve.
Ha pedig nem férnek hozzá, akkor megint késlekednek a program folytatásával. Addig pedig 1000%, hogy nem adott volna semmilyen engedélyt az FAA, amíg nem válik biztonságossá a dolog.
Hangsúlyozom, hogy ez egy már-már @milagro -i spekuláció, de a korábbi tapasztalatok alapján Musk mindenre képes, hogy pörgesse a programot...
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
2 136
8 718
113
Az biztos, hogy szarrá volt kamerázva az engine bay, úgyhogy a SpaceX szerintem már most tisztában van azzal, hogy a kemény landolás milyen szerkezeti károkat okozott.
Nem véletlenül szűnhetett meg teljesen a hajtóművek mellőli közvetítés már az átfordulás előtt.
Mindenesetre leszállás után a szoknya a talajon ül, semmilyen láb nem látszik, és mivel ferdén is állt, kicsit berogyhatott az egyik oldala. Tényleg csoda, hogy nem robbant fel azonnal.
sn10nl.png
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 495
3 946
113
Mindenesetre nekem az a tippem, hogy nem 1 hajtóművel való földet érés volt tervezve.

Az élő közvetítésben mintha azt mondták volna, hogy 1-el van tervezve.
Végülis a felső holtponton is egy hajtóművel áll egyhelyben.
Kettővel nem is vagyok biztos benne, hogy képes kb. üresen lebegni, nem tudom hány %-ra lehet visszavenni a tolóerejüket, de nyilván van egy minimum.
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 495
3 946
113
Én még annak is adnék egy nagyon halvány esélyt, hogy esetleg szándékosan aktiváltak egy önmegsemmisítőt, mert ha valamilyen oknál fogva nem tudták leüríteni a tartályait, viszont közben egy instabil helyzetben marad a rakéta, akkor biztonsági okokból nem lehetne megközelíteni nagyon sokáig, és még mindig fennállhatott volna, hogy egy külső bevatkozás során felborul. Ha ez a helyzet, akkor viszont a közelében tartózkodók - mert valakinek csak oda kellett volna menni - veszélynek lettek volna kitéve.

Azért én ebben az esetben még vártam volna, egy óra nem számít már ide vagy oda... Szerintem nem volt szándékos.
Tippem szerint a szoknya alatt égett az tovább az oltás után is, és aztán utat talált a láng valahova befele, esetleg valamit túlmelegített...
 

hayate

Well-Known Member
2012. december 3.
343
1 750
93
Elvileg a következő tesztelés alkalmával már egy újfajta lábat fognak kipróbálni. Nagyon érdekes lesz, hogy ennek a landolásnak lesz-e erre hatása.
Az biztos, hogy szarrá volt kamerázva az engine bay, úgyhogy a SpaceX szerintem már most tisztában van azzal, hogy a kemény landolás milyen szerkezeti károkat okozott.
Az is érdekes, hogy miért ennyivel később robbant fel a szerkezet. Miközben már látszólag stabilizálódnia kellett volna a helyzetnek. A kezdetben keletkezett tűz kialudt.
Én még annak is adnék egy nagyon halvány esélyt, hogy esetleg szándékosan aktiváltak egy önmegsemmisítőt, mert ha valamilyen oknál fogva nem tudták leüríteni a tartályait, viszont közben egy instabil helyzetben marad a rakéta, akkor biztonsági okokból nem lehetne megközelíteni nagyon sokáig, és még mindig fennállhatott volna, hogy egy külső bevatkozás során felborul. Ha ez a helyzet, akkor viszont a közelében tartózkodók - mert valakinek csak oda kellett volna menni - veszélynek lettek volna kitéve.
Ha pedig nem férnek hozzá, akkor megint késlekednek a program folytatásával. Addig pedig 1000%, hogy nem adott volna semmilyen engedélyt az FAA, amíg nem válik biztonságossá a dolog.
Hangsúlyozom, hogy ez egy már-már @milagro -i spekuláció, de a korábbi tapasztalatok alapján Musk mindenre képes, hogy pörgesse a programot...
Az önmegsemmisítő töltetek feljebb vannak, középtájon. Az alábbi képen látszik a két kisebb fehér doboz egymás melett.

Azért én ebben az esetben még vártam volna, egy óra nem számít már ide vagy oda... Szerintem nem volt szándékos.
Tippem szerint a szoknya alatt égett az tovább az oltás után is, és aztán utat talált a láng valahova befele, esetleg valamit túlmelegített...

Azzal az egy órával kifutottak volna az engedélyezett időből amit kaptak mára.

Itt meg a robbanás pillanatában az orr rész is szépen meggyűrődött:

156172346_10158261716033981_8631078881142253097_o.jpg
 

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
2 136
8 718
113

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
A műtét sikerült, a páciens meghalt. Egyébként parádés volt, élmény nézni ahogy a motorok begyújtanak, leállnak, helyet adnak az utolsó működőnek, stb. A robbanás a végén a hab a tortán.

Eleve nem nagyon hallottunk olyan tervet, hogy valamelyik SN többször is repülne (még).
Tippre amúgy itt nem tervezésről van szó: a rendszer automatikusan reagál a változókra, feltehetően okkal indult be mindhárom hajtómű: úgy látta a rendszer szükségesnek.

A kemény landolásból amúgy én továbbra is azt tippelem, hogy a finom tolóerő-adagolás terén vannak gondok, egyszerűen nem olyan jól adagolható a Raptor, mint a Merlin (ami annyira nem meglepő, mert a Merlinnél pont ezért használtak pintle-injectort-t, a Raptornál más megoldást használnak, az un. coaxial swirl injector-okat).