Űrkutatás

A Long March 9 nyilt titok volt már egy ideje, igazából most lett hiavatalos.
cz901-640x407.jpg
cz902-640x359.jpg

Ami a cikkből nem derül ki, pedig kinai forrásból is visszakövethető, hogy említésre került egy másik heavy lifting rakéta fejlesztése is, bár ennek paramétereit nem említik.



A korábbi tervekből arra következtetnek, hogy egy három core modulból álló rakétáról lehet szó (mint a a Delta V) ami akár már 2025re elkészülhet.
new-concept-launch-vehicle-human-spaceflight-Zhuhai-2018-CASC-copy-879x485.jpg


Örülök hogy távolabbra tekintenek a Kínaiak, végre ők elvihetik a kommunizmust oda ahova az oroszoknak nem sikerült.
 
Végül is leszállt! :D
Szerintem kicsit túl nagy volt a landolás sebessége, és berogytak az egyik oldal lábai.
+ az mondjuk röhejes volt, hogy összesen egy vízsugárral próbálták hűteni...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Kim Philby
A műtét sikerült, a páciens meghalt. Egyébként parádés volt, élmény nézni ahogy a motorok begyújtanak, leállnak, helyet adnak az utolsó működőnek, stb. A robbanás a végén a hab a tortán.
Hiába na, a rakéták egyszerűen repülni akarnak. :)
Talán egy ki nem nyílt láb miatt megütötte magát a szoknya és megnyílt alatta a tartály feneke, a szivárgó üzemanyagot meg begyújtotta a tűz. Bár az a tűz is elég gyanús.
 
  • Tetszik
Reactions: milagro and hayate
Igazság szerint ez nagyon nem biztonsági landolás volt.
Annak ellenére, hogy változtattak a procedúrán, és mind3 engine újragyújtott az utolsó fázisban, ennek ellenére csak pillanatokig működött a 3 együtt és szinte azonnal lekapcsolt 2. Ez azért is furcsa, mert - tudtommal - a normál landoláshoz 2 kellett volna.
Na ez most vagy újabb hajtóműhiba lehetett, vagy ténylegesen így akarták. Mindenesetre nekem az a tippem, hogy nem 1 hajtóművel való földet érés volt tervezve. Ezt talán az is alátámasztja, hogy a rakéta nem a célponton landolt, hanem jóval mellette. És érdekes módon pont a tenger felé eltolva. Ez valószínűleg azért lehetett így, mert ha 2 hajtómű megy és puhábban landol, akkor 1-2 mp-ig még kilebegett volna, és pont besodródott volna középre.
Mindenesetre a landolásnál elpattant a talajtól, ami biztosan nem volt tervezett.
Valószínűleg olyat kapott a szerkezet, hogy még az is csoda, hogy nem azonnal robbant fel.
Szóval azért írtam az elején, hogy nagyon nem biztonsági landolás volt, mert az az érzésem, hogy valaki a SpaceX-nél nagyon erőlteti ezt a 0 kilebegtetést. Talán pont Musk.
Az látszik, hogy bőven maradt még üzemanyag a tartályban egy biztonságibb protokollhoz.
Kérdés, hogy miért nem próbáltak ez esetben 110%-ra biztosra menni.
Mindenesetre holnapra alaposan ki lesz elemezve az egész, nálunk sokkal hozzáértőbbek által....
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Kim Philby
Igazság szerint ez nagyon nem biztonsági landolás volt.
Annak ellenére, hogy változtattak a procedúrán, és mind3 engine újragyújtott az utolsó fázisban, ennek ellenére csak pillanatokig működött a 3 együtt és szinte azonnal lekapcsolt 2. Ez azért is furcsa, mert - tudtommal - a normál landoláshoz 2 kellett volna.
Na ez most vagy újabb hajtóműhiba lehetett, vagy ténylegesen így akarták. Mindenesetre nekem az a tippem, hogy nem 1 hajtóművel való földet érés volt tervezve. Ezt talán az is alátámasztja, hogy a rakéta nem a célponton landolt, hanem jóval mellette. És érdekes módon pont a tenger felé eltolva. Ez valószínűleg azért lehetett így, mert ha 2 hajtómű megy és puhábban landol, akkor 1-2 mp-ig még kilebegett volna, és pont besodródott volna középre.
Mindenesetre a landolásnál elpattant a talajtól, ami biztosan nem volt tervezett.
Valószínűleg olyat kapott a szerkezet, hogy még az is csoda, hogy nem azonnal robbant fel.
Szóval azért írtam az elején, hogy nagyon nem biztonsági landolás volt, mert az az érzésem, hogy valaki a SpaceX-nél nagyon erőlteti ezt a 0 kilebegtetést. Talán pont Musk.
Az látszik, hogy bőven maradt még üzemanyag a tartályban egy biztonságibb protokollhoz.
Kérdés, hogy miért nem próbáltak ez esetben 110%-ra biztosra menni.
Mindenesetre holnapra alaposan ki lesz elemezve az egész, nálunk sokkal hozzáértőbbek által....
Az a tűz folyamatosan égett a szoknya alatt/mellett a leszállás alatt, lehet, hogy már akkor szivárgott valami, ez már a vékonyított falú szerkezet volt?
Igen, azt a visszapattanást rossz volt nézni.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Hiába na, a rakéták egyszerűen repülni akarnak. :)
Talán egy ki nem nyílt láb miatt megütötte magát a szoknya és megnyílt alatta a tartály feneke, a szivárgó üzemanyagot meg begyújtotta a tűz. Bár az a tűz is elég gyanús.
Elvileg a következő tesztelés alkalmával már egy újfajta lábat fognak kipróbálni. Nagyon érdekes lesz, hogy ennek a landolásnak lesz-e erre hatása.
Az biztos, hogy szarrá volt kamerázva az engine bay, úgyhogy a SpaceX szerintem már most tisztában van azzal, hogy a kemény landolás milyen szerkezeti károkat okozott.
Az is érdekes, hogy miért ennyivel később robbant fel a szerkezet. Miközben már látszólag stabilizálódnia kellett volna a helyzetnek. A kezdetben keletkezett tűz kialudt.
Én még annak is adnék egy nagyon halvány esélyt, hogy esetleg szándékosan aktiváltak egy önmegsemmisítőt, mert ha valamilyen oknál fogva nem tudták leüríteni a tartályait, viszont közben egy instabil helyzetben marad a rakéta, akkor biztonsági okokból nem lehetne megközelíteni nagyon sokáig, és még mindig fennállhatott volna, hogy egy külső bevatkozás során felborul. Ha ez a helyzet, akkor viszont a közelében tartózkodók - mert valakinek csak oda kellett volna menni - veszélynek lettek volna kitéve.
Ha pedig nem férnek hozzá, akkor megint késlekednek a program folytatásával. Addig pedig 1000%, hogy nem adott volna semmilyen engedélyt az FAA, amíg nem válik biztonságossá a dolog.
Hangsúlyozom, hogy ez egy már-már @milagro -i spekuláció, de a korábbi tapasztalatok alapján Musk mindenre képes, hogy pörgesse a programot...
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Az biztos, hogy szarrá volt kamerázva az engine bay, úgyhogy a SpaceX szerintem már most tisztában van azzal, hogy a kemény landolás milyen szerkezeti károkat okozott.
Nem véletlenül szűnhetett meg teljesen a hajtóművek mellőli közvetítés már az átfordulás előtt.
Mindenesetre leszállás után a szoknya a talajon ül, semmilyen láb nem látszik, és mivel ferdén is állt, kicsit berogyhatott az egyik oldala. Tényleg csoda, hogy nem robbant fel azonnal.
sn10nl.png
 
Mindenesetre nekem az a tippem, hogy nem 1 hajtóművel való földet érés volt tervezve.

Az élő közvetítésben mintha azt mondták volna, hogy 1-el van tervezve.
Végülis a felső holtponton is egy hajtóművel áll egyhelyben.
Kettővel nem is vagyok biztos benne, hogy képes kb. üresen lebegni, nem tudom hány %-ra lehet visszavenni a tolóerejüket, de nyilván van egy minimum.
 
Én még annak is adnék egy nagyon halvány esélyt, hogy esetleg szándékosan aktiváltak egy önmegsemmisítőt, mert ha valamilyen oknál fogva nem tudták leüríteni a tartályait, viszont közben egy instabil helyzetben marad a rakéta, akkor biztonsági okokból nem lehetne megközelíteni nagyon sokáig, és még mindig fennállhatott volna, hogy egy külső bevatkozás során felborul. Ha ez a helyzet, akkor viszont a közelében tartózkodók - mert valakinek csak oda kellett volna menni - veszélynek lettek volna kitéve.

Azért én ebben az esetben még vártam volna, egy óra nem számít már ide vagy oda... Szerintem nem volt szándékos.
Tippem szerint a szoknya alatt égett az tovább az oltás után is, és aztán utat talált a láng valahova befele, esetleg valamit túlmelegített...
 
Elvileg a következő tesztelés alkalmával már egy újfajta lábat fognak kipróbálni. Nagyon érdekes lesz, hogy ennek a landolásnak lesz-e erre hatása.
Az biztos, hogy szarrá volt kamerázva az engine bay, úgyhogy a SpaceX szerintem már most tisztában van azzal, hogy a kemény landolás milyen szerkezeti károkat okozott.
Az is érdekes, hogy miért ennyivel később robbant fel a szerkezet. Miközben már látszólag stabilizálódnia kellett volna a helyzetnek. A kezdetben keletkezett tűz kialudt.
Én még annak is adnék egy nagyon halvány esélyt, hogy esetleg szándékosan aktiváltak egy önmegsemmisítőt, mert ha valamilyen oknál fogva nem tudták leüríteni a tartályait, viszont közben egy instabil helyzetben marad a rakéta, akkor biztonsági okokból nem lehetne megközelíteni nagyon sokáig, és még mindig fennállhatott volna, hogy egy külső bevatkozás során felborul. Ha ez a helyzet, akkor viszont a közelében tartózkodók - mert valakinek csak oda kellett volna menni - veszélynek lettek volna kitéve.
Ha pedig nem férnek hozzá, akkor megint késlekednek a program folytatásával. Addig pedig 1000%, hogy nem adott volna semmilyen engedélyt az FAA, amíg nem válik biztonságossá a dolog.
Hangsúlyozom, hogy ez egy már-már @milagro -i spekuláció, de a korábbi tapasztalatok alapján Musk mindenre képes, hogy pörgesse a programot...
Az önmegsemmisítő töltetek feljebb vannak, középtájon. Az alábbi képen látszik a két kisebb fehér doboz egymás melett.

Azért én ebben az esetben még vártam volna, egy óra nem számít már ide vagy oda... Szerintem nem volt szándékos.
Tippem szerint a szoknya alatt égett az tovább az oltás után is, és aztán utat talált a láng valahova befele, esetleg valamit túlmelegített...

Azzal az egy órával kifutottak volna az engedélyezett időből amit kaptak mára.

Itt meg a robbanás pillanatában az orr rész is szépen meggyűrődött:

156172346_10158261716033981_8631078881142253097_o.jpg
 
Az élő közvetítésben mintha azt mondták volna, hogy 1-el van tervezve.
Végülis a felső holtponton is egy hajtóművel áll egyhelyben.
Kettővel nem is vagyok biztos benne, hogy képes kb. üresen lebegni, nem tudom hány %-ra lehet visszavenni a tolóerejüket, de nyilván van egy minimum.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A Wiki szerint 40% ami jelenleg biztonságosan elérhető.
 
A műtét sikerült, a páciens meghalt. Egyébként parádés volt, élmény nézni ahogy a motorok begyújtanak, leállnak, helyet adnak az utolsó működőnek, stb. A robbanás a végén a hab a tortán.

Eleve nem nagyon hallottunk olyan tervet, hogy valamelyik SN többször is repülne (még).
Tippre amúgy itt nem tervezésről van szó: a rendszer automatikusan reagál a változókra, feltehetően okkal indult be mindhárom hajtómű: úgy látta a rendszer szükségesnek.

A kemény landolásból amúgy én továbbra is azt tippelem, hogy a finom tolóerő-adagolás terén vannak gondok, egyszerűen nem olyan jól adagolható a Raptor, mint a Merlin (ami annyira nem meglepő, mert a Merlinnél pont ezért használtak pintle-injectort-t, a Raptornál más megoldást használnak, az un. coaxial swirl injector-okat).
 
Starship Landolás >>

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Booom >>

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.