Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 995
14 045
113
A Rocket Lab bejelentette, hogy tőzsdére lép. A társaság tárgyalásokat folytat a Vector Acquisition Corp.-al egy olyan üzletről, amely mintegy 4,1 milliárd dollárra értékelné a céget adóssággal együtt. A Vector-al kötött megállapodás várhatóan további 470 millió dolláros befektetői forrás bevonást is tartalmaz.


Továbbá a Rocket Lab ismertette az új közepes osztályú Neutron néven futó újrafelhasználható hordozó rakéta terveit.

Electron-Neutron-e1614601323411.jpg


A Neutron 40 méter magas kétfokozatú hordozórakéta lesz, 4,5 méter átmérőjű fairingel és 8000 kg kapacitással alacsony földi pályára. A Neutron újrafelhasználható első fokozatot használ majd, amelyet óceánplatformon történő leszálláshoz terveztek. Az eredetileg műholdas hasznos teherekre tervezett Neutron képes lesz a Nemzetközi Űrállomás (ISS) utánpótlására és emberi űrrepülési küldetésekre is.
Az első indítása várhatóan 2024 tervezik.

 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 995
14 045
113
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gergo55

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 995
14 045
113
Sikeres ürsétát hajtottak végre az elmúlt két napban a Nasa asztronautái. A két űrséta alkalmával a Március 5-én végszerelésre tervezett új Napelemtáblákhoz végeztek előkészítő szereléseket az ISS-en.
29603598996_cb9174b3e0_k-1024x682.jpg

A több órás műveletnek itt egy animált összefoglaló videója >>



Mindeközben az Kozmonauták a Zvezda modulon végeznek egy 5napon át tartó javítássorozatot, aminek első állomásaként egy szivárgást már sikerült is megszűntetni, aminek eredményeként a 730ról 465 higany mm-re csökkent a napi nyomás veszteség.
640px-View_of_the_bottom_of_Zvezda.jpg



A Nasa bejelentette a következő április 20 utánra tervezett SpaceX Crew-2 küldetés aztronautáit.
jsc2021e007778.jpg

Pilot Megan McArthur - NASA
Mission Specialist Thomas Pesquet - ESA
Mission Specialist Akihiko Hoshide - JAXA
Commander Shane Kimbrough - NASA


url

Ezzel majdnem egyidejűleg a Boeing a Starliner ürhajó ujabb ezúttal Március 25re tervezett tesztrepülésének Április 2-ra halasztását volt kénytelen bejelenteni a Texasi áramkimaradások miatt.


Végül pedig a JAXA készitett egy videót az űrügynökségről, az “OHSUMI” Japán első műholdjának 50. évfordulója alkalmából.
 
M

molnibalage

Guest
Mindeközben az Kozmonauták a Zvezda modulon végeznek egy 5napon át tartó javítássorozatot, aminek első állomásaként egy szivárgást már sikerült is megszűntetni, aminek eredményeként a 730ról 465 higany mm-re csökkent a napi nyomás veszteség.
Itt valami hiba van, de az eredeti forrás is furcsán fogalmaz.
Ennyin állt meg a nyomásveszteség. Ez nem lehet a napi, mert az régen baj lenne, mert 760 Hgmm az kb. 1 bar.
Viszont, akkor mos az ISS eltérő részeiben eltérő nyomás van és zsilielgetve mennek át?
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 995
14 045
113
Itt valami hiba van, de az eredeti forrás is furcsán fogalmaz.
Ennyin állt meg a nyomásveszteség. Ez nem lehet a napi, mert az régen baj lenne, mert 760 Hgmm az kb. 1 bar.
Viszont, akkor mos az ISS eltérő részeiben eltérő nyomás van és zsilielgetve mennek át?
Jogos, korábban 0.3-0.4 Hgmm/nap veszteséget irtak. Kritikusnak pedig a 0.5-1 Hgmm/min nevezték meg.
Ha nyomás probáznak arra az időre gondolom lezárják a Zvezdát.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55
M

molnibalage

Guest
Mi az oka annak (egy cikkben találtam a számot), hogy 60-90 napig még nem repül a heli a Marson?
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 995
14 045
113
A várhato új tervek szerint az új Jenisey újrafelhasználható lesz, vagyis nagy valószínűség szerint metánüzemű hajtóműveket kap majd és kell tervezni valamiféle vezérlő felületeket hozzá amivel majd le tud szállni. Mindezek kifejlesztése, tesztelése és a gyártás megszervezése kicsivel több időt (évek) vesz igénybe.
Orosz forrás szerint megállapodtak a Yenisei végső dizájn koncepcióban.

Hat oldalsó booster kerül a központi core modul köré - mindegyik Metánt használó RD-182 motorral szerelve. Az első fokozat elemei újrafelhasználhatóak lesznek. A második fokozathoz az RD-0169 adja az alapot"

Az RD-0169 motort kap a szintén újrafelhasználható közepes osztályú Amur rakéta az RD-182 helyett.
EjqIBa_XkAAANsK-640x784.jpg


Ha hinni lehet ennek,és a koncepció valóban a SpaceX megoldásait másolja majd, amire jó esely mutatkozik, akkor a Yensei a 7 részből álló első fokozatával akar majd egyszerre leszállni? Még a SpaceX is egyszerre max két boosterrel landolt. Egyáltalán vissza tudják venni tolóerőt kellően ezeken a motorokon, vagy alapból suicide burn landolással terveznek?
A 6+1 első fokozaton ezek szerint 28landing leg, és 28 Grid Fins lesz?
Micsoda egy szörnyetegnek igérkezik...

Persze lehet ez egész csak spekuláció.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and gergo55

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
8 885
35 640
113
Orosz forrás szerint megállapodtak a Yenisei végső dizájn koncepcióban.

Hat oldalsó booster kerül a központi core modul köré - mindegyik Metánt használó RD-182 motorral szerelve. Az első fokozat elemei újrafelhasználhatóak lesznek. A második fokozathoz az RD-0169 adja az alapot"

Az RD-0169 motort kap a szintén újrafelhasználható közepes osztályú Amur rakéta az RD-182 helyett.
EjqIBa_XkAAANsK-640x784.jpg


Ha hinni lehet ennek,és a koncepció valóban a SpaceX megoldásait másolja majd, amire jó esely mutatkozik, akkor a Yensei a 7 részből álló első fokozatával akar majd egyszerre leszállni? Még a SpaceX is egyszerre max két boosterrel landolt. Egyáltalán vissza tudják venni tolóerőt kellően ezeken a motorokon, vagy alapból suicide burn landolással terveznek?
A 6+1 első fokozaton ezek szerint 28landing leg, és 28 Grid Fins lesz?
Micsoda egy szörnyetegnek igérkezik...

Persze lehet ez egész csak spekuláció.
Még nem lehet tudni milyen vezérlő felületet választottak a visszatéréshez. A szárnyas változat jobb abból a szempontból, hogy a teljes üzemanyagmennyiséget fel tudják használni indításkor, mert levitorlázik a fokozat, míg a rácsos vezérsík meg a kihajtható talpak esetén az üzemanyag jó részét meg kell őrizni a leszálláshoz. Az oroszok dolgoznak már egy kisebb szárnyas tesztváltozaton:
https://fpi.gov.ru/projects/fiziko-tekhnicheskie-issledovaniya/krylo-sv/
A tervek szerint ez 2023-ban fog repülni, gondolom ha sikeres lesz a tesztrepülés meg a gyártást meg tudják szervezni olcsóbban vagy legalább ugyanolyan áron mint a kihajtható talpast, akkor a szárnyas megoldást fogják választani.
Egyébként repülőteret is építenek Vostochnijnál vagy 3 km-es kifutópályával.
 
  • Tetszik
Reactions: Zaphod Beeblebrox

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 995
14 045
113
Még nem lehet tudni milyen vezérlő felületet választottak a visszatéréshez. A szárnyas változat jobb abból a szempontból, hogy a teljes üzemanyagmennyiséget fel tudják használni indításkor, mert levitorlázik a fokozat, míg a rácsos vezérsík meg a kihajtható talpak esetén az üzemanyag jó részét meg kell őrizni a leszálláshoz. Az oroszok dolgoznak már egy kisebb szárnyas tesztváltozaton:
https://fpi.gov.ru/projects/fiziko-tekhnicheskie-issledovaniya/krylo-sv/
A tervek szerint ez 2023-ban fog repülni, gondolom ha sikeres lesz a tesztrepülés meg a gyártást meg tudják szervezni olcsóbban vagy legalább ugyanolyan áron mint a kihajtható talpast, akkor a szárnyas megoldást fogják választani.
Egyébként repülőteret is építenek Vostochnijnál vagy 3 km-es kifutópályával.
Na, ha a szárnyas megoldást választják, a már bizonyítottan működő helyett, az már innováció lenne a javából!
De attól tartok ami súlyt megspórolhatnak az extra üzemanyagon, lehet a szigetelésre kell majd fordítaniuk, különben, hogy lassítanak majd le akkora sebességről úgy, hogy ne olvadjon el a rakéta test, + aero felületek kormányszervek mind extra hardver, és valami futómű féle sem árt majd, és ezek mind rontják majd a légellenállst behajtva felfele is.
Az egyensúlyt megtalálni se lesz egyszerű, mert üresen elég farnehéz szerintem egy rakéta.
Mindenesetre akik belevágtak eddig az újrahasznosítható közepes osztályú rakétába, ESA, Kína, RocketLab, mind a SpaceX koncepcióját követik. De én drukkolok az Oroszoknak.
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Itt valami hiba van, de az eredeti forrás is furcsán fogalmaz.
Ennyin állt meg a nyomásveszteség. Ez nem lehet a napi, mert az régen baj lenne, mert 760 Hgmm az kb. 1 bar.
Viszont, akkor mos az ISS eltérő részeiben eltérő nyomás van és zsilielgetve mennek át?

Ha jól értelmezem, a Zvezda hátsó átszállókabinjában a lezáráskor a nyomás 730 Hgmm volt és kb. 2 nap alatt ment le 465 hgmm-re.
Ez egy kis kabin az állomás végén, amit most lezártak az állomás többi részétől.

Ennek a kabinnak 3.9 m3 a térfogata, így a szivárgás üteme kb. 0.8kg/napra jön ki. Ez kb. a háromszorosa annak amit az állomás normál üzemben veszít naponta (főleg a létfenntartó rendszerek kivezető szelepeinek váltásakor).

Maga a történet 2019 szeptemberében kezdődött. 2020 közepén a szivárgás a mostani ütem harmada volt, de szép lassan növekedett. Azóta barkácsoltak rajta és most itt tartanak.
 

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
1 841
7 380
113
A SpaceX-nél viccesnek érzik magukat, és üzengetnek a spottereken keresztül a közösségnek. :)
Image
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 995
14 045
113
Amíg minden szem a SpaceX Starship teszteket figyeli, a szektor kisebb szereplői is fejlesztik a saját hardverüket.
Ezuttal a Masten Space tett közzé egy vertikális Hopp manővert bemutató videót ami a 2022ben induló Hold küldetés le-felszálló egységének technológiai demonstrátora.

A Nasa még 2017ben indította a LUNAR CATALYST programot aminek keretében indultak meg a fejlesztések.



A CATALYST program másik szereplője az Astrobotic már leszállított egy könnyű kis (4kg) hold rovert amit a Nasa több különböző hold küldetésénél is használhat majd.
Miközben ők is fejlesztenek további leszállóegységeket.
peregrine-lander-3b5ce4cad3180e71494ed218a23cbc99.png
griffin-lander-f138369c84cd8305abe7fed1c10d26d8.png


Továbbá elkezték értékesíteni a DHL futárcéggel közösen a "csomagszállítást a holdra".
Lehetőség van kisebb tárgyak, ékszerek, fényképek holdra küldésére.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 995
14 045
113
Az Avio által kifejlesztett európai hordozórakéta következő generációja a Vega C készen áll az első repülésére.
Az új rakéta erősebb, mint elődje, az alacsony földi pályán akár 2300 kilogrammot is képes eljuttatni, ami körülbelül 60% -kal több, mint az előző verzióé. A Vega C azonos konfigurációjú, mint a Vega, három szilárd üzemanyagú fokozatból és egy folyékony meghajtású záró fokozatból áll.
Vega-VegaC.jpg

Az Avio a Vega C kicsinyített verzióját is fejleszti, Vega C Light néven. Ez a rakéta az olyan hordozórakéták piaci szegmensében fog versenyezni, amelyeket néhány száz kilogramm vagy ennél is kisebb hasznos teherekre szánnak dedikált föld körüli pályára.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

hayate

Well-Known Member
2012. december 3.
342
1 748
93
https://www.urvilag.hu/kinai_raketa...FmvqDrcSwGCQCHY6GtBfV_FJHYvTNDYBL5vC4fJ8u6vrQ (a keretes, elegánsabb linket hogy csináljátok?)

„2030-ban szolgálatba áll a Hosszú Menetelés-9 (CZ-9), mellyel embereket juttatunk a Holdra, majd valamikor a Marsra is”. - Vu Jenhüa, CNSA igazgatóhelyettes.

A kb. 93m, magas és kb. 10m átmérőjű szupernehéz hordozórakéta legnagyobb teherbírású verziója a CZ-9 (4 booster) 140t (50t a holdra), a CZ-9A (2 booster) 100t, a CZ-9B (0 booster) 50 tonna terhet tud majd a tervek szerint alacsony föld körüli pályára állítani (LEO)


show.php




show.php
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 995
14 045
113
https://www.urvilag.hu/kinai_raketa...FmvqDrcSwGCQCHY6GtBfV_FJHYvTNDYBL5vC4fJ8u6vrQ (a keretes, elegánsabb linket hogy csináljátok?)

„2030-ban szolgálatba áll a Hosszú Menetelés-9 (CZ-9), mellyel embereket juttatunk a Holdra, majd valamikor a Marsra is”. - Vu Jenhüa, CNSA igazgatóhelyettes.

A kb. 93m, magas és kb. 10m átmérőjű szupernehéz hordozórakéta legnagyobb teherbírású verziója a CZ-9 (4 booster) 140t (50t a holdra), a CZ-9A (2 booster) 100t, a CZ-9B (0 booster) 50 tonna terhet tud majd a tervek szerint alacsony föld körüli pályára állítani (LEO)


show.php




show.php
A Long March 9 nyilt titok volt már egy ideje, igazából most lett hiavatalos.
cz901-640x407.jpg
cz902-640x359.jpg

Ami a cikkből nem derül ki, pedig kinai forrásból is visszakövethető, hogy említésre került egy másik heavy lifting rakéta fejlesztése is, bár ennek paramétereit nem említik.



A korábbi tervekből arra következtetnek, hogy egy három core modulból álló rakétáról lehet szó (mint a a Delta V) ami akár már 2025re elkészülhet.
new-concept-launch-vehicle-human-spaceflight-Zhuhai-2018-CASC-copy-879x485.jpg