Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 693
17 346
113
Starship Landolás >>

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Booom >>

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 693
17 346
113
Eleve nem nagyon hallottunk olyan tervet, hogy valamelyik SN többször is repülne (még).
Tippre amúgy itt nem tervezésről van szó: a rendszer automatikusan reagál a változókra, feltehetően okkal indult be mindhárom hajtómű: úgy látta a rendszer szükségesnek.
Az SN9 raptor fail után Musk maga mondta, hogy hiba volt nem 3motorral indítani a landing burnt, majd az egyiket leállítani azonnal amint sikeres a gyujtás, szoval szerintem ez uj protokol.
A kemény landolásból amúgy én továbbra is azt tippelem, hogy a finom tolóerő-adagolás terén vannak gondok, egyszerűen nem olyan jól adagolható a Raptor, mint a Merlin (ami annyira nem meglepő, mert a Merlinnél pont ezért használtak pintle-injectort-t, a Raptornál más megoldást használnak, az un. coaxial swirl injector-okat).
Az injectorok szerepe nem elsősorban a minél tökéletesebb keverék előállítása az ideális égéshez? A különbség meg inkább a használt üzemanyagra vezethető vissza, mert a Merlin esetében a folyékony kerozint kell 'porlasztani', addig a Raptornál az égéstérbe már gáz érkezik. Az adagolásnál a szűk keresztmetszet inkább a turbópumpák megfelelő tartományban való működtetése lehet, és pont itt a legkomplexebb a Raptor a full flow staged combustion cycle megoldás miatt.

De alighanem Musk idővel elárulja majd a valódi okot.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 889
47 344
113
Az SN9 raptor fail után Musk maga mondta, hogy hiba volt nem 3motorral indítani a landing burnt, majd az egyiket leállítani azonnal amint sikeres a gyujtás, szoval szerintem ez uj protokol.
Igen, és pont emiatt volt furcsa, hogy végül csak 1 hajtómű ment.
Most mégegyszer visszanézve a dolgot, talán tényleg tervezett volt mindkét hatóműleállítás, de ebben az esetben viszont tovább kell finomítani a protokollt.
Mindenesetre az látszik, hogy nem reménytelen az ügy. De biztos, hogy sokkal bonyolultabb, mint elsőre látszott a Falcon 9 mintáján.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 693
17 346
113
Igen, és pont emiatt volt furcsa, hogy végül csak 1 hajtómű ment.
Most mégegyszer visszanézve a dolgot, talán tényleg tervezett volt mindkét hatóműleállítás, de ebben az esetben viszont tovább kell finomítani a protokollt.
Mindenesetre az látszik, hogy nem reménytelen az ügy. De biztos, hogy sokkal bonyolultabb, mint elsőre látszott a Falcon 9 mintáján.
Jelenlegi, még bőven prototipus állapotában egy Raptor is elég tolóerővel bír a már kellően lelassított test lebegtetéséhez, és a leszálláshoz. A leszállási profillal nem volt baj szerintem, az utolsó métereken jött a gikszer, hogy ez a Raptor toloerő-adagolásából, repülés vezérlő technikai vagy más meghibásodásból adódott, valószínűleg csak késöbb tudjuk csak meg.
Viszont látva az utolsó méterek nem kis kihívást jelentő problémáit, lehet kisebb ugrásokkal kellett volna a teszteket kezdeni, tudom volt pár alacsony hopp, de azok sem voltak tökéletesek, csak nem volt látványos Booom.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 693
17 346
113
Igen, és pont emiatt volt furcsa, hogy végül csak 1 hajtómű ment.
Most mégegyszer visszanézve a dolgot, talán tényleg tervezett volt mindkét hatóműleállítás, de ebben az esetben viszont tovább kell finomítani a protokollt.
Mindenesetre az látszik, hogy nem reménytelen az ügy. De biztos, hogy sokkal bonyolultabb, mint elsőre látszott a Falcon 9 mintáján.
Az is érdekes, hogy miért nincs egy légtelenítő szelep, amivel gyorsan a maradék üzemanyagtól megszabadulnának, ahogy azt a Falcon9 esetében látni szoktuk, Oké, hogy egy Marsi landolásra tervezett hajónál luxus megszabadulni az üzemanyagtól, de a prototipus fázisban még beleférhetne. A Robbanás is meglepően nagy volt, nem gondoltam volna, hogy még ennyi tartalék volt a fedélzeten.
A NASASpaceflight fórumán van aki már a startnál felfedezett anomáliát, és állítolag a lábak se nyiltak ki megfelelően.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

fulcrum11

Well-Known Member
2015. április 17.
246
293
63
Hát megcsinálták basszus :D:eek:
Az Index is már úgy hozta le, hogy már megint felrobbant... Az, hogy előtte történelmet írtak, csak mellékesen van megemlítve.
https://index.hu/techtud/2021/03/04/egyesult-allamok-spacex-starship-urkutatas-elon-musk-mars/

Csak nekem tűnt úgy, hogy most biztosra mentek és magasabban csinálták meg a visszabillentő manővert és a fékezést leszálláskor?
A mind3 hajtómű begyújtása az SN9 tapasztalataiból lett bevezetve, utána leállítják a legkevésbé stabilat/felesleget. Ilyen könnyű szerkezetnél elegendő egyet üzemeltetni a leszálláshoz ( a felső holtponton is csak egy üzemel), nyilván a sokkal nehezebb, végleges változatnál már más kérdés lesz. A puha földet érésen meg még bőven tudnak finomítani. Ezek kvázi eldobható tesztpéldányok, kicsit állítanak a paramétereken, a következőt csak ki kell tolni és mehet kb. :)
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 693
17 346
113
Hát megcsinálták basszus :D:eek:
Az Index is már úgy hozta le, hogy már megint felrobbant... Az, hogy előtte történelmet írtak, csak mellékesen van megemlítve.
https://index.hu/techtud/2021/03/04/egyesult-allamok-spacex-starship-urkutatas-elon-musk-mars/
Ez hozza a klikkelést.
Ezek kvázi eldobható tesztpéldányok, kicsit állítanak a paramétereken, a következőt csak ki kell tolni és mehet kb. :)
Persze ezek még bőven prototipusok, és ugyan Raptorokat is fejlesztik, tuningolják még, de azok gyakorlatilag már a végszerelt Space Hardver. Az ára Elon Musk szerint 1millió $ alatt van darabja. Csak a három megsemmisült proto motorjai 9 millióba fájtak a SpaceXnek, és azok gyártása se egyszerű gyors feladat, és a többi hardvert akkor még nem is említettük. Van pénze a cégnek, de azért nem annyi, hogy vígan dobálják ki a milliókat.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 889
47 344
113
Az is érdekes, hogy miért nincs egy légtelenítő szelep, amivel gyorsan a maradék üzemanyagtól megszabadulnának, ahogy azt a Falcon9 esetében látni szoktuk, Oké, hogy egy Marsi landolásra tervezett hajónál luxus megszabadulni az üzemanyagtól, de a prototipus fázisban még beleférhetne. A Robbanás is meglepően nagy volt, nem gondoltam volna, hogy még ennyi tartalék volt a fedélzeten.
A NASASpaceflight fórumán van aki már a startnál felfedezett anomáliát, és állítolag a lábak se nyiltak ki megfelelően.
Igazság szerint jelenleg is vannak leeresztő szelepei, és asszem az oxigént tolták is ki, ugyanakkor ez egy kétélű dolog, mivel a ezek a szelepek az alsó tartály magasságában vannak.
Utólag, más szögből megnézve, tényleg nem sikerült teljesen kioltani a leérkezéskor keletkezett tüzet (a távoli, más irányból készült felvételeken úgy látszott).
Ráadásul ebből a másik felvételből latszik, hogy a landing pad tűzoltő rendszere egy kalap fos.
Maga az egy darab távirányított fecskendő pont nem tudott "ellőni" a nem pontosan érkezett rakétáig.
Abban biztos vagyok, hogy az FAA ezt látva biztosan változtatásokat fog kérni, a további engedélyekhez.
Ami pedig az eddig használt tuskólábakat illeti: szerintem - nyilvánvalóan - ezek alkalmatlanok a landolásra.
Valami olyan megoldást kell találni, amelyik kinyílva túlnyúlik a szoknyán, hogy nagyobb kerületen támszkodjon a szerkezet. Ráadásul bele kell építeni valamilyen ütközéselnyelő funkciókat, mert ha megnézünk pár Falcon 9 landolást, látszik, hogy töbször a széles labak mentették meg a helyzetet. Volt, hogy csak ferdén studta rögzíteni a robot a drónhajón az első fokozatot.
Szerencsével kitartott a kikötőig, de ugyan így bele is borulhatott volna a tengerbe....
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 693
17 346
113
Mi az oka annak (egy cikkben találtam a számot), hogy 60-90 napig még nem repül a heli a Marson?
Jó kérdés, konkrét választ nem is találtam rá, csak következtetni tudok.
A landolást követően először a kommunikációs kapcsolatot tesztelik majd egy sor softveres frissítés a hajtanak végre, és a csak eztán kezdődik lépésenkén a Rover fő hardvereinek tesztelése, kalibrálása, a karok, kamerák kormányszervek, stb. ami megint sok idő mert minden egyes elvégzett tesztet a Földi központban kiértékelnek. Ha ez mind megvan, jön a másodlagos hardverek, Moxi, Ingenuity indítás előtti tesztjei, az akkuk folyamatos feltöltése. Közben a landolási helyet is kiértékelik, hogy alkalmas-e a heli kirakására, ha kell korrekciókat hajtanak majd végre a roverrel. Majd ha minden klappol, jöhet a Ingenuity. A kirakást követően egy 30napos teszt ablakról írnak.
Szóval Türelem.. :)
 

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 706
4 260
113
Mint retriverem játéka: "Valahogy felrobant"
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

hayate

Well-Known Member
2012. december 3.
343
1 750
93
156889392_3788891481166800_372811503144908898_n.jpg
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Az injectorok szerepe nem elsősorban a minél tökéletesebb keverék előállítása az ideális égéshez? A különbség meg inkább a használt üzemanyagra vezethető vissza, mert a Merlin esetében a folyékony kerozint kell 'porlasztani', addig a Raptornál az égéstérbe már gáz érkezik. Az adagolásnál a szűk keresztmetszet inkább a turbópumpák megfelelő tartományban való működtetése lehet, és pont itt a legkomplexebb a Raptor a full flow staged combustion cycle megoldás miatt.

Az egész arról szól, hogy milyen az égés. :)
A pintle injector előnye, hogy tág határok között, jól szabályozható, cserébe nem a legideálisabb égés terén (ezért volt alkalmazásban a Holdkompnál is).
A Raptornál a minél nagyobb égőtéri nyomás és hatékonyabb működés volt a cél. Nyilván másképpen ég a kerozin és a metán, de nem ettől függ a szabályozhatóság.

Oké, hogy egy Marsi landolásra tervezett hajónál luxus megszabadulni az üzemanyagtól, de a prototipus fázisban még beleférhetne.

A Starship (mondjon bármit is Musk) első sorban a Föld körüli pályára kell álljon.
Hogy máshol is használható lesz majd egyszer, az egy hozadék.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 889
47 344
113
Hát megcsinálták basszus :D:eek:
Az Index is már úgy hozta le, hogy már megint felrobbant... Az, hogy előtte történelmet írtak, csak mellékesen van megemlítve.
https://index.hu/techtud/2021/03/04/egyesult-allamok-spacex-starship-urkutatas-elon-musk-mars/

Csak nekem tűnt úgy, hogy most biztosra mentek és magasabban csinálták meg a visszabillentő manővert és a fékezést leszálláskor?
A mind3 hajtómű begyújtása az SN9 tapasztalataiból lett bevezetve, utána leállítják a legkevésbé stabilat/felesleget. Ilyen könnyű szerkezetnél elegendő egyet üzemeltetni a leszálláshoz ( a felső holtponton is csak egy üzemel), nyilván a sokkal nehezebb, végleges változatnál már más kérdés lesz. A puha földet érésen meg még bőven tudnak finomítani. Ezek kvázi eldobható tesztpéldányok, kicsit állítanak a paramétereken, a következőt csak ki kell tolni és mehet kb. :)
Gondolkoztam még ezen.
Szerintem lehet, hogy a SpaceX-nek el kellene gondolkozniaazon, hogy megépítsék a fullos Starshipet. Teljes tömeggel, a +3 vákum hajtóművel.
Jelenleg nekem úgy tűnik, hogy ezzel a 3 raptorral való low mass konfigban olyan mintha baltával akarnának körmöt vágni.
Egyszerűen a hajtását nem ekkora rakétára tervezték. Ez, ha csak felfelé kell menni nem gond, mert kis méretű manővereket kell csak csinálni. Azonban lefelé ezekhez a manőverekhez ezzel a tömeggel már túl erősek ezek a légköri Raptorok.
Szóval szerintem hagyni kellene ebben a fázosban a leszállás. Ha így tennének, sorra vihetnének irtózatos mennyiségű hasznos terhet földkörüli palyára. Ha már a pályara állás megtörtént, akkor lehet kísérletezni a leszállással. A pályara állított hasznos teher meg kitermeli a rakéta fejlesztését.
Tulajdonképpen a Falcon 9-esek is elsőre nem újrahasznosíthatóak voltak.
De szerintem a nagyobb tömeg mellett már különben is 3 működő Raptorra lenne szükség a leszálláshoz. Akkor meg nem lenne gond, hogy mikor melyik hajtóművet gyújtogatják be, mert úgy is mindig mind a 3-ra szükség lesz.
Gyakorlatilag a Starlink műholdak felvitele ezen küldetésekre tök ideális lenne. Sokkal olcsóbb, mintha 1-1 kudarc után másokat kellene kárzalanítani.
 
  • Tetszik
Reactions: BJani