Űrkutatás

Indiai óceán. Maldívot azért majdnem megszórta.
E06ub8ZUcAAzmDW
 
Új orosz light rakéta koncepciók.
Electon vetélytársnak szánhatják, mert elektromos turbopumpával szerelnék...

Taimir a ЛИН vállalat legkönnyebb verziója , amely 147 kg-ot képes szállítani a LEO-hoz. 15 méter magas és 1,16 méter átmérőjű lesz.
taymir_05-1.jpg

taymir_04-1.jpg

taymir_07.jpg


A Sibir 907 kg-ot képes LEO-ra szállítani, 30 méter magas és 2,05 méter széles.
E0iq-B-HXMAI55-Ko-1.jpg

E0iq-Bfv-WUAQl5hr.jpg


Aztán lehet belőle 3részes első fokozatú válltozat is..
E0iq-CUCWUAoaqgk.jpg
Ezeknél a terveknél érdemes megfigyelni, hogy az első fokozat mennyivel nagyobb, mint a második. Ami igencsak furcsán jön ki.
Ugye a több fokozatú rakéták alapelve pont az, hogy ahogy fogy az üzemanyag, úgy egyre kisebb és kisebb tolóerő szükséges, legalábbis a légkör alsóbb részein (mondjuk úgy 40-50km-ig). Aztán pedig már nem a légellenállás, hanem a gyorsulás mértéke (ie.: a szükséges szerkezeti szilárdság) az, ami meghatározza azt, hogy akkor most mekkora tolóerő / tömeg arányig lehet elmenni.

A Falcon 9 esetén is az a "probléma", hogy a jelen, már a végletekig lepolírozott pályaívekhez igazából kisebb első és nagyobb második fokozat lenne hatékonyabb. Szóval a fenti Taimir és Szibir verzió is igazából úgy tűnik, hogy egy ilyen "biztosra megyünk" kategória, hogy bőven legyen az első fokozatban hajtóanyag, beáldozva a hatékonyságot.

BTW a Taimir régi történet már lassan 20 éve formálódik egy kis csapat fejében, hogy kis méretű hordozórakétával törnének be a piacra. A fő gondjuk egyfelől a bürokrácia oroszországban (nem barátja az ilyen kis cégeknek, amelyek irányított rakétákat szeretnének építeni), másfelől a pénz (bár hol innen, hol onnan jönnek a hírek, hogy ilyen-olyan orosz befektetők pár millió dollárnak megfelelő összeget toltak éppen alájuk), harmadrészt pedig az, hogy nehéz érvényesülni úgy, hogy eddig a leselejtezett orosz ICBM és SLBM rakétákra épülő megoldások (Dnyepr, Stil, Volna) nyújtottak olcsó alternatívát, most meg a nemzetközi konkurencia nyújt életképes alternatívákat.

A legújabb iteráció is feltehetően erre reakció, hiszen ez végül is egy Electron másolatt, ahogy Zapp tábornok is írja, és rájöttek, hogy váltani kell a koncepció terén. Korábban viszont inkább az OTRAG féle megoldásra épült volna a tervük, irgalmatlan nagy hossz / átmérő arányú, nyomás-táplált hajtóanyagrendszerű fokozatokban gondolkodtak, amelyből 5 vagy akár 7 egységet összefogva nagyobb terhet (olvasd pár tonnát) is felvihettek volna LEO-ra:

magazine5_54.jpg
 
A Falcon 9 esetén is az a "probléma", hogy a jelen, már a végletekig lepolírozott pályaívekhez igazából kisebb első és nagyobb második fokozat lenne hatékonyabb.
Erre nem lenne megoldás, ha a második fokozatot picit megnövelnék? Úgy az össz teherbírás is kicsit növekedne, és a fokozatok közötti arányok is javulnának.
 
Kína szerint a hosszú menetelés 5B rakéta elégett az Indiai-óceán felett, a Maldív-szigetek közelében
"Wang Wenbin, a külügyminisztérium szóvivője pénteken azt mondta újságíróknak, hogy a rakéta olyan anyagból készült, amely a légkörbe való belépéskor elég, és hogy a törmelék nagy része szétesik"
 
  • Tetszik
Reactions: enzo and jani22
Erre nem lenne megoldás, ha a második fokozatot picit megnövelnék? Úgy az össz teherbírás is kicsit növekedne, és a fokozatok közötti arányok is javulnának.

Ez egy nagyon kényes dolog, mert fontos a tolóerő (a tolóerő / tömeg (angol rövidítés: T/W) aránya miatt), szóval ha az első fokozatot nem bántod, de a másodikat megnagyobbítod, plusz még a hasznos terhet is növeled, akkor csökkeni fog az induláskori T/W arány, így kisebb lesz a gyorsulás, nagyobb lesz a gravitációs veszteség, több időt töltesz a sűrűbb légrétegekben, és még akár az is kijöhet, hogy a végén nem nyersz vele semmit, vagy akár elvesztheted azt a képességet, hogy az első fokozatot vissza tudd hozni...

140_f9dim1s.jpg


A SpaceX sem véletlenül nem nyúlkál nagyon a második fokozathoz. Az elsőt megnyújtották, így vissza tudták hozni hajtóműműködtetéssel. A mélyhűtött hajtóanyaggal nyertek még egy adagot, ami a nagyobb teljesítményű Merlinek lehetővé tették ezeket. Adott esetben ahol nagyot tudnának gurítani, ha Merlin-1 Vac helyett Raptort szerelnének a második fokozatba, és kerozin helyett metánt égetnének, jobb hatásfokkal.

Csakhogy Musk állításai szerint Ők már elengedték a Falcon-t alapvetően, legyártanak annyi első fokozatot, amellyel egy időre biztosítani tudják a működést, a második fokozatokat kis ütemben gyártják még, de át akarnak állni mihamarabb a Starship / Super Heavy gyártására. A fejlesztések terén már ezt látjuk. Az első időszakban 2, de legfeljebb 3 évente hoztak valami újítást az F9 terén. Az F9 Block V. óta maga az F9 fejlesztése effektíve megállt. Apróságok még zajlanak, mint az áramvonalazó kúp visszaszerzésére szóló törekvések, de kb. ennyi.
 
A Space X Starlink műholdjai. Az internet elérhetőséget segítik.
Írta az időkép. 1498 van fent eddig az űrben, de több tízezret kívánnak felbocsájtani. Szóval találkozunk még hasonló jelenséggel!
Áthoztam ide, inkább ide tartozik.
Ha valaki még nem látott volna ilyet, itt egy videó róla.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Azt gondoltam is, hogy erős lenne, hogy a Balaton fölött "csak úgy" átlőnek nyomjelzőssel, pl. Hajmáskérre, de a Starlink tényleg logikusabb. :D
 
Roskosmos "űrhajót fog létrehozni, hogy állatokat küldjön a Holdra
A tervek szerint olyan 2023-ban az oroszok már fenn lesznek a Holdon igaz, hogy egyenlőre csak egér formájában.

LkaNjmk.jpg
 
Ez egy nagyon kényes dolog, mert fontos a tolóerő (a tolóerő / tömeg (angol rövidítés: T/W) aránya miatt), szóval ha az első fokozatot nem bántod, de a másodikat megnagyobbítod, plusz még a hasznos terhet is növeled, akkor csökkeni fog az induláskori T/W arány, így kisebb lesz a gyorsulás, nagyobb lesz a gravitációs veszteség, több időt töltesz a sűrűbb légrétegekben, és még akár az is kijöhet, hogy a végén nem nyersz vele semmit, vagy akár elvesztheted azt a képességet, hogy az első fokozatot vissza tudd hozni...

140_f9dim1s.jpg


A SpaceX sem véletlenül nem nyúlkál nagyon a második fokozathoz. Az elsőt megnyújtották, így vissza tudták hozni hajtóműműködtetéssel. A mélyhűtött hajtóanyaggal nyertek még egy adagot, ami a nagyobb teljesítményű Merlinek lehetővé tették ezeket. Adott esetben ahol nagyot tudnának gurítani, ha Merlin-1 Vac helyett Raptort szerelnének a második fokozatba, és kerozin helyett metánt égetnének, jobb hatásfokkal.

Csakhogy Musk állításai szerint Ők már elengedték a Falcon-t alapvetően, legyártanak annyi első fokozatot, amellyel egy időre biztosítani tudják a működést, a második fokozatokat kis ütemben gyártják még, de át akarnak állni mihamarabb a Starship / Super Heavy gyártására. A fejlesztések terén már ezt látjuk. Az első időszakban 2, de legfeljebb 3 évente hoztak valami újítást az F9 terén. Az F9 Block V. óta maga az F9 fejlesztése effektíve megállt. Apróságok még zajlanak, mint az áramvonalazó kúp visszaszerzésére szóló törekvések, de kb. ennyi.

Falcon Heavy-vel mi lesz?
 
Állítólag semmi komoly károsodás nincs, sőt, lehet, hogy újra repülni fog!
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55
Állítólag semmi komoly károsodás nincs, sőt, lehet, hogy újra repülni fog!
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Én olyat is olvastam, hogy az egyik, vagy több láb is megroggyant, de ezek gyorsan cserélhetők. Nagyon kellene már a végleges láb megoldás!
 
SpaceX űrruha felvétele.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson
Az az idióta kapjuk el a levegőben 5let lehet sokat hátráltat a lábmegoldáson...
Nem hinném. A 2 dolog teljesen független egymástól. A lábakra a Marson és a Holdon is szükség lesz.
A "kapjuk el a levegőben" módszer, az másról szól. Ott a költő arra gondol, hogy ha pontosan pozícionált a leszállás, akkor gyorsabban lehet újból indítani a rendszert. A terv az, hogy feltöltés után azonnal mehet vissza a rakéta.
Az elkapás elsősorban a Boosterhez kötődik. Ott fontos is, mert a hatalmas mérete és alakja miatt instabilabb is lehet. Mindenesetre komolyan gondolják.
 
  • Tetszik
Reactions: Zaphod Beeblebrox
Hja meg a gyors újraindítást gondolták tovább a földi közlekedős tervek esetében. Mondjuk azon már én is röhögök. Annak gyakorlatilag nem igazán lehet potenciális fizetőképes keresletet találni. Mert nem gondolom, hogy a 60-as CEO-k sorban fognak jegyet venni egy 30 perces Tokio-New York járatra. Kényelmesen elhelyezkednek a bőrfotelokban, a fent butatott űrruhában. (Külön megnézném, amikor a fenti procedúrát megcsinálják, miközben az öltönyre húzzák fel a "dress"-t. :D )
Majd az indítás 3-4. másodpercében a reggeli zabkása az összes testnyíláson távozik, a terhelés miatt.... És mivel zárt a ruha... :rolleyes::D:D
 
Nem hinném. A 2 dolog teljesen független egymástól. A lábakra a Marson és a Holdon is szükség lesz.
A "kapjuk el a levegőben" módszer, az másról szól. Ott a költő arra gondol, hogy ha pontosan pozícionált a leszállás, akkor gyorsabban lehet újból indítani a rendszert. A terv az, hogy feltöltés után azonnal mehet vissza a rakéta.
Az elkapás elsősorban a Boosterhez kötődik. Ott fontos is, mert a hatalmas mérete és alakja miatt instabilabb is lehet. Mindenesetre komolyan gondolják.
Nekem akkor is kissé agyrémnek tűnik az az elkapósdi, ha egy nagy "platzon" 15 méterrel elvéti a célt a rakéta (pl. mint az SN15 is eléggé a széllére szállt le), nincs semmi baj. Enneben az ekapósdinál... Így is eléggé kozkázatos a dolog (mennyi F9B5 boostert is vesztettek? 14/4?), nem kéne még fokozni...