Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 848
91 306
113
Most erre mit mindjak??
Az index szerint ide csapódik.

A CosmoSapiens YouTube-csatornája élőben közvetíti, hogy várhatóan merre fog földet érni a kínai rakéta. Ezek alapján jelenleg Mongólia és Kína hátárán várják az űrtörmeléket.

A portfolio ide várja.

JELENLEG MINDHÁROM TÉRKÉP VALAHOL FRANCIAORSZÁGTÓL NYUGATRA, ILLETVE FRANCIAORSZÁG ÉS SPANYOLORSZÁG TÉRSÉGÉBEN JELZI, HOGY MEGTÖRTÉNHET A BELÉPÉS.


Van egy kis szórás, fingja sincs senkinek. :D

eu-sst-roppapyal-210508-2051-451346.jpg

aerosoace-amerikai-210508-2054-451348.jpg

aerospace-friss-pala210508-2056-451350.jpg


 
  • Tetszik
Reactions: gergo55

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Új orosz light rakéta koncepciók.
Electon vetélytársnak szánhatják, mert elektromos turbopumpával szerelnék...

Taimir a ЛИН vállalat legkönnyebb verziója , amely 147 kg-ot képes szállítani a LEO-hoz. 15 méter magas és 1,16 méter átmérőjű lesz.
taymir_05-1.jpg

taymir_04-1.jpg

taymir_07.jpg


A Sibir 907 kg-ot képes LEO-ra szállítani, 30 méter magas és 2,05 méter széles.
E0iq-B-HXMAI55-Ko-1.jpg

E0iq-Bfv-WUAQl5hr.jpg


Aztán lehet belőle 3részes első fokozatú válltozat is..
E0iq-CUCWUAoaqgk.jpg
Ezeknél a terveknél érdemes megfigyelni, hogy az első fokozat mennyivel nagyobb, mint a második. Ami igencsak furcsán jön ki.
Ugye a több fokozatú rakéták alapelve pont az, hogy ahogy fogy az üzemanyag, úgy egyre kisebb és kisebb tolóerő szükséges, legalábbis a légkör alsóbb részein (mondjuk úgy 40-50km-ig). Aztán pedig már nem a légellenállás, hanem a gyorsulás mértéke (ie.: a szükséges szerkezeti szilárdság) az, ami meghatározza azt, hogy akkor most mekkora tolóerő / tömeg arányig lehet elmenni.

A Falcon 9 esetén is az a "probléma", hogy a jelen, már a végletekig lepolírozott pályaívekhez igazából kisebb első és nagyobb második fokozat lenne hatékonyabb. Szóval a fenti Taimir és Szibir verzió is igazából úgy tűnik, hogy egy ilyen "biztosra megyünk" kategória, hogy bőven legyen az első fokozatban hajtóanyag, beáldozva a hatékonyságot.

BTW a Taimir régi történet már lassan 20 éve formálódik egy kis csapat fejében, hogy kis méretű hordozórakétával törnének be a piacra. A fő gondjuk egyfelől a bürokrácia oroszországban (nem barátja az ilyen kis cégeknek, amelyek irányított rakétákat szeretnének építeni), másfelől a pénz (bár hol innen, hol onnan jönnek a hírek, hogy ilyen-olyan orosz befektetők pár millió dollárnak megfelelő összeget toltak éppen alájuk), harmadrészt pedig az, hogy nehéz érvényesülni úgy, hogy eddig a leselejtezett orosz ICBM és SLBM rakétákra épülő megoldások (Dnyepr, Stil, Volna) nyújtottak olcsó alternatívát, most meg a nemzetközi konkurencia nyújt életképes alternatívákat.

A legújabb iteráció is feltehetően erre reakció, hiszen ez végül is egy Electron másolatt, ahogy Zapp tábornok is írja, és rájöttek, hogy váltani kell a koncepció terén. Korábban viszont inkább az OTRAG féle megoldásra épült volna a tervük, irgalmatlan nagy hossz / átmérő arányú, nyomás-táplált hajtóanyagrendszerű fokozatokban gondolkodtak, amelyből 5 vagy akár 7 egységet összefogva nagyobb terhet (olvasd pár tonnát) is felvihettek volna LEO-ra:

magazine5_54.jpg
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 409
3 671
113
A Falcon 9 esetén is az a "probléma", hogy a jelen, már a végletekig lepolírozott pályaívekhez igazából kisebb első és nagyobb második fokozat lenne hatékonyabb.
Erre nem lenne megoldás, ha a második fokozatot picit megnövelnék? Úgy az össz teherbírás is kicsit növekedne, és a fokozatok közötti arányok is javulnának.
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
8 805
35 240
113
Kína szerint a hosszú menetelés 5B rakéta elégett az Indiai-óceán felett, a Maldív-szigetek közelében
"Wang Wenbin, a külügyminisztérium szóvivője pénteken azt mondta újságíróknak, hogy a rakéta olyan anyagból készült, amely a légkörbe való belépéskor elég, és hogy a törmelék nagy része szétesik"
 
  • Tetszik
Reactions: enzo and jani22

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Erre nem lenne megoldás, ha a második fokozatot picit megnövelnék? Úgy az össz teherbírás is kicsit növekedne, és a fokozatok közötti arányok is javulnának.

Ez egy nagyon kényes dolog, mert fontos a tolóerő (a tolóerő / tömeg (angol rövidítés: T/W) aránya miatt), szóval ha az első fokozatot nem bántod, de a másodikat megnagyobbítod, plusz még a hasznos terhet is növeled, akkor csökkeni fog az induláskori T/W arány, így kisebb lesz a gyorsulás, nagyobb lesz a gravitációs veszteség, több időt töltesz a sűrűbb légrétegekben, és még akár az is kijöhet, hogy a végén nem nyersz vele semmit, vagy akár elvesztheted azt a képességet, hogy az első fokozatot vissza tudd hozni...

140_f9dim1s.jpg


A SpaceX sem véletlenül nem nyúlkál nagyon a második fokozathoz. Az elsőt megnyújtották, így vissza tudták hozni hajtóműműködtetéssel. A mélyhűtött hajtóanyaggal nyertek még egy adagot, ami a nagyobb teljesítményű Merlinek lehetővé tették ezeket. Adott esetben ahol nagyot tudnának gurítani, ha Merlin-1 Vac helyett Raptort szerelnének a második fokozatba, és kerozin helyett metánt égetnének, jobb hatásfokkal.

Csakhogy Musk állításai szerint Ők már elengedték a Falcon-t alapvetően, legyártanak annyi első fokozatot, amellyel egy időre biztosítani tudják a működést, a második fokozatokat kis ütemben gyártják még, de át akarnak állni mihamarabb a Starship / Super Heavy gyártására. A fejlesztések terén már ezt látjuk. Az első időszakban 2, de legfeljebb 3 évente hoztak valami újítást az F9 terén. Az F9 Block V. óta maga az F9 fejlesztése effektíve megállt. Apróságok még zajlanak, mint az áramvonalazó kúp visszaszerzésére szóló törekvések, de kb. ennyi.
 

nagyoncivil

Well-Known Member
2018. október 26.
321
796
93
A Space X Starlink műholdjai. Az internet elérhetőséget segítik.
Írta az időkép. 1498 van fent eddig az űrben, de több tízezret kívánnak felbocsájtani. Szóval találkozunk még hasonló jelenséggel!
Áthoztam ide, inkább ide tartozik.
Ha valaki még nem látott volna ilyet, itt egy videó róla.
Azt gondoltam is, hogy erős lenne, hogy a Balaton fölött "csak úgy" átlőnek nyomjelzőssel, pl. Hajmáskérre, de a Starlink tényleg logikusabb. :D
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 962
32 243
113
Roskosmos "űrhajót fog létrehozni, hogy állatokat küldjön a Holdra
A tervek szerint olyan 2023-ban az oroszok már fenn lesznek a Holdon igaz, hogy egyenlőre csak egér formájában.

LkaNjmk.jpg
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 376
8 563
113
Ez egy nagyon kényes dolog, mert fontos a tolóerő (a tolóerő / tömeg (angol rövidítés: T/W) aránya miatt), szóval ha az első fokozatot nem bántod, de a másodikat megnagyobbítod, plusz még a hasznos terhet is növeled, akkor csökkeni fog az induláskori T/W arány, így kisebb lesz a gyorsulás, nagyobb lesz a gravitációs veszteség, több időt töltesz a sűrűbb légrétegekben, és még akár az is kijöhet, hogy a végén nem nyersz vele semmit, vagy akár elvesztheted azt a képességet, hogy az első fokozatot vissza tudd hozni...

140_f9dim1s.jpg


A SpaceX sem véletlenül nem nyúlkál nagyon a második fokozathoz. Az elsőt megnyújtották, így vissza tudták hozni hajtóműműködtetéssel. A mélyhűtött hajtóanyaggal nyertek még egy adagot, ami a nagyobb teljesítményű Merlinek lehetővé tették ezeket. Adott esetben ahol nagyot tudnának gurítani, ha Merlin-1 Vac helyett Raptort szerelnének a második fokozatba, és kerozin helyett metánt égetnének, jobb hatásfokkal.

Csakhogy Musk állításai szerint Ők már elengedték a Falcon-t alapvetően, legyártanak annyi első fokozatot, amellyel egy időre biztosítani tudják a működést, a második fokozatokat kis ütemben gyártják még, de át akarnak állni mihamarabb a Starship / Super Heavy gyártására. A fejlesztések terén már ezt látjuk. Az első időszakban 2, de legfeljebb 3 évente hoztak valami újítást az F9 terén. Az F9 Block V. óta maga az F9 fejlesztése effektíve megállt. Apróságok még zajlanak, mint az áramvonalazó kúp visszaszerzésére szóló törekvések, de kb. ennyi.

Falcon Heavy-vel mi lesz?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 346
46 143
113
Az az idióta kapjuk el a levegőben 5let lehet sokat hátráltat a lábmegoldáson...
Nem hinném. A 2 dolog teljesen független egymástól. A lábakra a Marson és a Holdon is szükség lesz.
A "kapjuk el a levegőben" módszer, az másról szól. Ott a költő arra gondol, hogy ha pontosan pozícionált a leszállás, akkor gyorsabban lehet újból indítani a rendszert. A terv az, hogy feltöltés után azonnal mehet vissza a rakéta.
Az elkapás elsősorban a Boosterhez kötődik. Ott fontos is, mert a hatalmas mérete és alakja miatt instabilabb is lehet. Mindenesetre komolyan gondolják.
 
  • Tetszik
Reactions: Zaphod Beeblebrox

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 346
46 143
113
Hja meg a gyors újraindítást gondolták tovább a földi közlekedős tervek esetében. Mondjuk azon már én is röhögök. Annak gyakorlatilag nem igazán lehet potenciális fizetőképes keresletet találni. Mert nem gondolom, hogy a 60-as CEO-k sorban fognak jegyet venni egy 30 perces Tokio-New York járatra. Kényelmesen elhelyezkednek a bőrfotelokban, a fent butatott űrruhában. (Külön megnézném, amikor a fenti procedúrát megcsinálják, miközben az öltönyre húzzák fel a "dress"-t. :D )
Majd az indítás 3-4. másodpercében a reggeli zabkása az összes testnyíláson távozik, a terhelés miatt.... És mivel zárt a ruha... :rolleyes::D:D