Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

Wilson

Well-Known Member
2017. szeptember 19.
8 040
15 386
113



A Juzsnoje tervezőiroda, a Makarov Makarov gyár és az AVIO S.p.A. olasz vállalat megállapodást kötött a Vega hordozórakéta számára 10 darab ukrán RD-843 hajtómű további szállításáról közel 6 millió euró értékben.

Erről az ukrán külügyminisztérium sajtószolgálata számolt be.

Megjegyzendő, hogy az olasz fél április 28-án megerősítette az együttműködés bővítésére való készségét. Dmytro Kuleba külügyminiszter üdvözölte a megállapodást, amely az ukrán rakéta- és űripar, valamint az ukrán külügyminisztérium képviselőinek közös erőfeszítései révén jött létre.

"Az európai Vega-programban való részvétel bővítése az ukrán rakéta- és űrkutatási ipar mérnöki fejlesztéseinek megbízhatóságát és versenyképességét bizonyítja... Az ilyen szerződések támogatása a Külügyminisztérium kiemelt prioritásai közé tartozik, és az olaszországi ukrán diplomaták erőfeszítései fontos szerepet játszottak a megállapodás elérésében" - mondta Kuleba.

Dmytro Nikon, az SE PA Yuzhny gépgyár vezető közgazdásza arról tájékoztatta a közvéleményt, hogy a jelenlegi szerződés további 10 darab gyártására vonatkozó opciót tartalmaz.

Alekszandr Prokopcsuk, a Yuzhnoye SDO folyékony hajtóanyagú rakétahajtóművek főtervezője a maga részéről hangsúlyozta, hogy az AVIO S.p.A.-val való együttműködés jó példa az ukrán rakéta-űrhajózási ipar európai űrprogramokba való integrálására.

A Külügyminisztérium szerint a 11 rakétahajtómű-blokk szállítására vonatkozó jelenlegi szerződés 2023-ig érvényes. Hét blokkot már leszállítottak, egyet a közeljövőben szállítanak a megrendelőnek, további három pedig gyártás alatt áll.

A Vega könnyű hordozórakéta az Európai Űrügynökség és az Olasz Űrügynökség közös projektje. A Yuzhnoye SDO és a GP PO Yuzhny gépgyártó üzem 2004 óta együttműködik az olasz AVIO S.p.A. vállalattal a Vega programban. Az együttműködés évei alatt összesen több mint 20 főhajtóművet gyártottak és szállítottak le az AVIO S.p.A. számára, amelyek közül az utolsót 2021 elején fogják leszállítani.

A PMD különlegessége a többszöri indítás lehetősége a repülés során (akár 5 aktiválás), ami lehetővé teszi a műholdak különböző pályára állítását.

Olaszország az Európai Űrügynökség egyik alapító országa, és Németországgal és Franciaországgal együtt a három fő támogató egyike.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
9 713
11 439
113

Starship SN15 Test Flight​

A mai teszt lehetőség törölve.
Érdekes módon amikor valami nagyobb fajsúlyú esemény történik a SpaceX életében, akkor valahogy a Starship tesztek halasztódnak.
Ma például a Crew 1 indul vissza a földre.
Szerintem marketing szempontból nem lenne szerencsés, ha egy esetleges rossz Starship teszt beárnyékolná a Dragon érkezését.
Vagy egyszerűen babonásak. :)

Nem biztos, hogy bármi egyéb van a háttérben, csak a szokásos.
Eddig is a korábbi indításokat rendszeresen halasztgatták, kb. egyik sem az elsőnek publikált időpontban indult.
Thunderstorm volt a térségben.
 
  • Tetszik
Reactions: Beni and BJani

Zapp Brannigan

Well-Known Member
2020. április 1.
1 014
2 401
113
  • Tetszik
Reactions: fishbed

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
3 177
2 010
113



Amúgy mi történt vele, hogy elszabadult?
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
8 615
11 029
113

Amúgy mi történt vele, hogy elszabadult?
Gyakorlatilag semmi, a hasznos terhet rendben pályára állította, de a kínaiak nem foglalkoztak azzal a problémával /b@#&tak rá/, hogy hova zuhan le a hordozórakéta. Ekkora tömegnél irányított légkörbeérkezést kellett volna véghezvinni. 10 tonna felett a normálisak megcsinálják.
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
8 615
11 029
113

A sebessége és magassága követhető:

 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
9 713
11 439
113
Ahogy néztem, kb 8-9 másodperc alatt 1 km-t veszít a magasságból.
Annyit biztosan nem. Egy nap alatt kb. 20km ereszkedik. Most tart 300km-en. A végén persze meredekebbé válik a zuhanása, mivel a légkör parabola pályára pakolja.
Szerk.:
Én is rosszul néztem.
De nagyon furcsa. A pillanatnyi értékeke szerint éppen emelkedik... :eek:
 
  • Vicces
Reactions: Zapp Brannigan

Zapp Brannigan

Well-Known Member
2020. április 1.
1 014
2 401
113
Ahogy néztem, kb 8-9 másodperc alatt 1 km-t veszít a magasságból.
Khmm.. Ha ez igaz lenne már rég lent lenne.. Amit látsz az a elipszis pályája relativ magassága, (apogee perigee) Kis fejszámolással kijöhetett volna, hogy valami nem stimmel.
Legutobb máj. 9-re tippelték, hogy lejön.
És semmi köze a tömegnek, hogy 10tonna felett mások megoldják ezt irányítottan, mert az USA-ban EU-ban erre már szabályozás van, és a párszáz kilosak is kontrolláltan térnek vissza, hacsak nincs meghibásodás.