Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Ez meg lemaradt...Csájna;
Már kínai koncepció is van az újrafelhasználható első fokozat kábeles ekapására.
Nekem mondjuk ez sem tűnik megbízhatóbbnak mint a SpaceX tornyos verziója.
Ja és a cargot és személyszállító rakétát leváltó új rakétát 5 éven belülre ígérik.
Koncepcióm nekem is van.Ez meg lemaradt...
Ismerős koncepció..![]()
Továbbra is ott tartunk, hogy a SpaceX-et másolja, követi mindenki...Ez meg lemaradt...
Ismerős koncepció..![]()
A kémiai meghajtás csúcsa technikailag a hidrogén+oxigén SSTO, vagyis egy fokozatú indító jármű.Ha a Starship hatékony hajtóművet használ olcsó üzemanyaggal, mérete miatt méretgazdaságos és újrahasznosítható, akkor lényegében eléri a kémiai alapú meghajtás/űrbejutás csúcsát, vagy annak legalábbis a közeli pontját? Tehát miután elkészül, utána már látványos fejlődést nem lehet majd produkálni ezzel a technológiával a jövőben?
Ha a Starship hatékony hajtóművet használ olcsó üzemanyaggal, mérete miatt méretgazdaságos és újrahasznosítható, akkor lényegében eléri a kémiai alapú meghajtás/űrbejutás csúcsát, vagy annak legalábbis a közeli pontját? Tehát miután elkészül, utána már látványos fejlődést nem lehet majd produkálni ezzel a technológiával a jövőben?
Vagy Sea Dragon Petró-oxigén első fokozattal.A használt üzemanyag tekintetében a szilárd hajtóanyagú rakéták egységnyi tolóerejével egy folyékony üzemű sem veszi fel a versenyt, továbbá az újrafelhasználás is megoldott, és megoldhatató lenne egy hibrid rendszer is ami képes lenne aktív leszállást produkálni. Ugyanakkor ha az ár és az "egyszerűbb" használhatóság is szempont, a folyékony üzemanyag jön ki nyertesnek.
A Starship ha a kémiai rakéták "csúcsát" nem is, de egy ideális állapotát valószínűleg elég jól kimaxolja.
A használt üzemanyag tekintetében a szilárd hajtóanyagú rakéták egységnyi tolóerejével egy folyékony üzemű sem veszi fel a versenyt, továbbá az újrafelhasználás is megoldott, és megoldhatató lenne egy hibrid rendszer is ami képes lenne aktív leszállást produkálni. Ugyanakkor ha az ár és az "egyszerűbb" használhatóság is szempont, a folyékony üzemanyag jön ki nyertesnek.
Kicsit utána nézve, az ESA már 2006ban megvizsgálta az emberes Szojúz indítás lehetőségét Kourou-ból.Rogozin javasolta a Soyuz űrhajó indítását az Európai Kourou kozmodromból
Ezek a csúnya oroszok felajánlották az EU-űrhajósainak, hogy repüljék a Sojuzt Francia Guayanaból.![]()
Рогозин предложил запускать корабли "Союз" с европейского космодрома Куру
Стартовый комплекс российских ракет "Союз" на космодроме Куру можно дооборудовать до пилотируемого уровня, считает гендиректор "Роскосмоса" Дмитрий Рогозин. РИА Новости, 17.02.2022ria.ru
Mivelhogy ennyi idő után szégyenszemre még mindíg nincs európának saját űrhajója.
Az "egyszerűség" mint olyan megérdemelt volna egy idézőjelet, mert csak egy azonos képességű folyékony üzemű rakéta bonyolúltságához viszonyítva értelmezhető, és inkább a kisebb boostereknél. Egy komolyabb SRB mint amilyet az űrsikló és az SLS is használ már meglepően komplex szerkezet.Csak adaléknak:
A szilárd hajtóanyag leginkább egyszerűsége miatt népszerű, nagy tolóerő leadásában tényleg nincs párja, ha az R&D és a gyártási költségeket is figyelembe vesszük.
Persze, ezért ideális első (gyorsító-booster) fokozatnak. Egy Liquid rakéta sokkal szofisztikáltabb, a hajtómű maga egy mérnöki remekmű, de ha "need to shit done" az SRB-k nagyon jól ellátJák a feladatot!A probléma az, hogy a tömegarányos hatásfoka a béka feneke alatt van, most tengerszinten olyan 280 körül van a csúcs, miközben a folyékony kerozin üzemanyagnál 310, a metán üzemanyagnál 330, hidrogénnél 350 körüli az érték. Ahogy emelkedsz, és egyre kisebb a légköri nyomás, az ISP emelkedni kezd, viszont nem egyenlő mértékben, a szilárdnál valahol 300 körül van a vége, kerozinnál 360 körül, metánnál 380, hidrogénnél viszont 460 körül...
Az "egyszerűség" mint olyan megérdemelt volna egy idézőjelet, mert csak egy azonos képességű folyékony üzemű rakéta bonyolúltságához viszonyítva értelmezhető, és inkább a kisebb boostereknél. Egy komolyabb SRB mint amilyet az űrsikló és az SLS is használ már meglepően komplex szerkezet.
A csúcsmegoldás a Sabre lenne. Évek óta nem hallottunk róla.A kémiai meghajtás csúcsa technikailag a hidrogén+oxigén SSTO, vagyis egy fokozatú indító jármű.
A metán könnyebben tárolható, kezelhető és sűrűbb, vagyis kisebb tartály elég azonos hajtóanyag tömeghez. Cserébe SSTO meghajtásra nem optimális, mert annyival rosszabb a hatásfoka.
Ezért az optimális esetében a két fokozat, de ezzel összetettebb jármű jön, hiszen kvázi két függetlenül is működő járműről beszélünk.
A SpaceX ismét egy "sweet point" harcot folytat és úgy tűnik talált egy ideális megoldást a fejlesztési költségek, gyártási költségek, üzemeltetési költségek szent háromságán belül...
Lehetne hidrolox SSTO űrrepülőgép felé elmenni, de esélyesen alul maradna a Starship koncepcióval szemben költségek tekintetében...
.A Qubiten volt minap ez az ábra:
![]()
![]()
Elon Musk űrhajójának, a Starshipnek a Marsig sem kell mennie, hogy hatalmas előnyhöz juttassa az USA-t
A SpaceX által fejlesztett, teljesen újrahasznosítható Starship rengeteg terhet lesz majd képes Föld körüli pályára állítani, a mai rakétákhoz képest hihetetlenül olcsón. És bár az űrhajó Marsra szállására még várni kell, a Hold elérhető közelségben van.qubit.hu
" Egyszer majd kérünk valamit öntől Musk elvtárs.".
.
Bar latom a jobb also sarokban a forrast, de a csak a SpaceX raketai felett leve nagy ceges reklamlogo miatt kerdes az objektiv fuggetlenseg.
Illetve nem is feltetlenul igaz, amit allitanak, mert par hete az NROL-87 amerikai kormanyzati muholdat 317 millio (!!) dollarert inditottak, na az biztosan nem 2600 dollar/kg volt. A muhold pontos sulya kerdes, de kb 8 tonna lehetett, akkor a SpaceX Falcon9 utja 40 ezer dollar per kilo arba kerult az amerikai adofizetöknek.
.
A Starship pedig egyelöre csak egy remeny. Anno kezdetben a Shuttle varhato költsegeit es ujrahasznosithatosagat is durvan alulbecsultek.
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..