Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 428
3 745
113
Azzal, hogy ez elment a MaxQ-ig, az elképesztően nagy előrelépés. De inkább mérföldkőnek kellene mondani. Erre már lehet építkezni. Szó szerint.
És ne felejtsük el, megvolt a MAXQ is. Azaz bizonyított, hogy működő konstrukcióról beszélhetünk.

Én ezzel a kijelentéseddel vitatkoznék. Mint láthattuk, 5-6 hajtómű nem ment, tán a többi sem volt teljesen sérülésmentes, mert nekem a láng színe, a látható puffanások egyébként sem tetszettek (vártam melyik pillanatban robban fel az egész miskulancia), szóval a tolóerő biztosan nem volt a tervezett, úgy meg a gyorsulás is rosszabb lesz az eredetileg számítottnál, azaz a lenti sűrűbb légrétegben a sebessége is mindig kisebb lesz a tervezettnél, tehát az így előállt MaxQ az összességében biztosan kisebbre jött ki, mint lett volna nominális hajtómű működés esetén.
Ezzel együtt én szerkezetileg amúgy jónak láttam, mikor elkezdett kacsázni, komoly oldalerők érhették azért a nem erre tervezett rakétát, simán azt vártam, mikor roppan meg, durran el. Tetszett, hogy láthatóan kivártak az önmegsemmisítéssel, próbálkoztak minél tovább eljutni, sok adatot összegereblyézni. (pedig már a start utáni másodpercekben is látható volt, hogy ebből földkerülés nem lesz)

Én a Raptorokkal kapcsolatban nagyon szkeptikus vagyok. Pontosabban remek cucc félre értés ne essék, de attól tartok, márcsak a rettentő komplexitás okán, hogy soha nem lessznek annyira megbízhatóak mint a Merlinek.

Szerintem ez csak idő, tapasztalat kérdése. A 40-es, 50-es években is mennyit szívtak, mire a gázturbinák megbízhatóak lettek, aztán manapság meg nagyságrendileg bonyolultabb leszármazottaik is sok 10 ezer órákat mennek komolyabb meghibásodás nélkül. Ha az alapötlet működőképes (és én azt látom, hogy az), akkor előbb-utóbb minden hibalehetőség kitapasztalódik és megoldják őket.

(az indítóállás persze szerintem is gáz így...)
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 535
10 178
113
Nem tudom, mi lesz a SpaceX-el. Az egész céget a Starlink-re, azt meg a Spaceship-re alapozták, az meg erősen késni fog (szerintem a legnagyobb bukás a rakéta levegőben való elkapása lesz). Lehet az lesz a legnagyobb nyertes, aki megveszi a maradványait.
 
  • Imádom
Reactions: Kim Philby

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 535
10 178
113
"Before - after"

fmg0h56ay4va1.jpg
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 535
10 178
113
Pontosan ott tartana, mint az ULA, meg a Blue Origin.
Na ezek pont nem a "faék egyszerűségű" (nyílt ciklusú nem extra nagy tolóerejű kerozin/oxigén hajtóanyagú) bevált dolgokkal foglalkoznak.

Mondjuk egy remény van: ha a felvert törmelék volt a sikertelenségben a bűnös, akkor a rakéta reményteljes. A végén már legalább 8 hajtómű volt döglött.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 449
63 845
113
Lehet, hog az indításhoz kellene még egy plusz egyszer használatos gyűrű (szoknya) a hajtóművek köré, ami leárnyákolná a földröl visszverődő lökéshullámokat, de amit kb a torony tetejét elérve leoldanának a szerkezetről. Ez az extra elem csak az indulás első pár másodpercében dobná meg a meginduló rendszer össztömegét, így a teljes pályára állás során nem számítana annyit.


Illetve - másik megoldás - ez a pajzs lehetene az indítóasztal része is. Akkor a rakétát nem terhelné meg, de védené a lökéshullámoktól, törmelékektől. Vagyis egy amolyan "fél-siló" koncepciót kéne elképzelni, ami a rakéta alsó egyharmadát ölelné körül. És ez utóbbi egy esetleges indítópadi robbanásnál is csökkenthetné a károkat.
 

32karakter

Well-Known Member
2011. február 21.
1 319
2 740
113
Na ezek pont nem a "faék egyszerűségű" (nyílt ciklusú nem extra nagy tolóerejű kerozin/oxigén hajtóanyagú) bevált dolgokkal foglalkoznak.

Mondjuk egy remény van: ha a felvert törmelék volt a sikertelenségben a bűnös, akkor a rakéta reményteljes. A végén már legalább 8 hajtómű volt döglött.
Elvileg a spekuláció ott tart, hogy a kettes hpu a 30masodperc.kornyeken elpukkant, csoda hogy addig felment amíg.
Viszont már a következő boosteren le van cserélve a hidraulika elektromotorokra.
Viszont az elpukkanas minden valószínűség szerint a pad darabjai miatt történt.

Abban kb teljes a konszenzus az interneten, hogy a pad jelen formájában nem lesz . Minden más legalábbis megoldható vagy már tovább is van fejlesztve.

Azt ugye még nem tudjuk, hogy mi látszik meg az adatokból, de SpaceX elég transzparenst szokott lenni, szóval majd meg kiderül.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 535
10 178
113
Elvileg a spekuláció ott tart, hogy a kettes hpu a 30masodperc.kornyeken elpukkant, csoda hogy addig felment amíg.
Viszont már a következő boosteren le van cserélve a hidraulika elektromotorokra.
Viszont az elpukkanas minden valószínűség szerint a pad darabjai miatt történt.

Abban kb teljes a konszenzus az interneten, hogy a pad jelen formájában nem lesz . Minden más legalábbis megoldható vagy már tovább is van fejlesztve.

Azt ugye még nem tudjuk, hogy mi látszik meg az adatokból, de SpaceX elég transzparenst szokott lenni, szóval majd meg kiderül.
A hpu az valami hidraulika-alkatrész?
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 535
10 178
113
Lehet, hog az indításhoz kellene még egy plusz egyszer használatos gyűrű (szoknya) a hajtóművek köré, ami leárnyákolná a földröl visszverődő lökéshullámokat, de amit kb a torony tetejét elérve leoldanának a szerkezetről. Ez az extra elem csak az indulás első pár másodpercében dobná meg a meginduló rendszer össztömegét, így a teljes pályára állás során nem számítana annyit.


Illetve - másik megoldás - ez a pajzs lehetene az indítóasztal része is. Akkor a rakétát nem terhelné meg, de védené a lökéshullámoktól, törmelékektől. Vagyis egy amolyan "fél-siló" koncepciót kéne elképzelni, ami a rakéta alsó egyharmadát ölelné körül. És ez utóbbi egy esetleges indítópadi robbanásnál is csökkenthetné a károkat.
Nem ilyesmire van kitalálva a vízfüggöny?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 449
63 845
113
Nem ilyesmire van kitalálva a vízfüggöny?
A vízfüggöny a gázterelő üregben működik, a rakéta alatt. Ha ilyen nincs, akkor valamiféle deflektor megoldás kell, de legalábbis egy pajzs, ami a tereptárgyakról visszaverődő lökéshullámoktól védi a rakétatestet.
Ha a gázsugár szabadon szét tud terülni a rakéta körül a talajon, különösebb ellenállás nélkül, akkor nincs az a vízfüggöny ellennyomás, ami azt kordában tudná tartani.
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 832
48 534
113
A SpaceX mint egy lelkes startup több év botladozás után csinált egy újrahasznosíthatő 1. fokozatú olcsón üzemeltethető hordozórakétát meg űrhajót NASA pénzből. Jár a pacsi, bár nem találtak fel semmi újat, csak megcsinálták könnyűre, olcsóra és megbízhatóra.
Helyesen: Nem találtak fel semmi újat, "csak" megcsinálták könnyűre, olcsóra és megbízhatóra.

Mi lenne, ha visszatérnének az egyszerű, megbízható, bevált és ésszerű megoldásokhoz, nem hinnék magukról, hogy ők az orbitális világ urai? Ha az ULA vagy Ariane elkezdene olcsó, bevált, megbízható dolgokban gondolkodni, végük lenne.
Mi akadályozza meg az ULA-t vagy az (nemröhög) Ariane-t, hogy "olcsó, bevált, megbízható dolgokban" gondolkodjon?
Ja várj, odáig el is jutottak. Csak megcsinálni nem tudják.

Nem tudom, ti milyen filmet néztek, de én azt látom, hogy a SpaceX a semmiből jutott el idáig, 21 év alatt.
Őmiattuk gondolkodnak egyáltalán újrafelhasználható rakétákban, holott amikor előálltak az akkori ötleteikkel, ugyanúgy körberöhögték őket, ahogy most ti csináljátok.

Amúgy kik lennének az "orbitális világ urai", ha nem ők?

Muskról meg: ha megfigyelitek, ő az ilyen hagymázas dolgaival mindig azon mesterkedett, hogy egy adott technológia költségeit 1-2 nagyságrenddel lefaragja. Ezt már megtette a villanyautózással (hasonlóan körbe lett röhögve a Tesla annakidején, most meg évek óta piacvezetők), és megtette a rakétázással is.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 535
10 178
113
Nem tudom, ti milyen filmet néztek, de én azt látom, hogy a SpaceX a semmiből jutott el idáig, 21 év alatt.
Nem. Minden ki volt már találva. Volt már "Grashopper" 20 éve is csak H2/O2 hajtóművel SSO kezdeményként csak mint ilyen istrentelenül drága lett volna, amire senki sem kockáztatott annyi pénz. Volt nyílt ciklusú kerozin/O2 hajtómű már vagy 60 éve. Csak össze kellett hozni őket megfizethető áron. Ezt megcsinálták, pénzt is szereztek hozzá, ez elvitathatatlan érdem. Csak utána érzek törést a történetben, mert új utakra tévedtek, ami nem gyors és olcsó csak Musk nyilatkozataiban az.
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 832
48 534
113
Nem. Minden ki volt már találva. Volt már "Grashopper" 20 éve is csak H2/O2 hajtóművel SSO kezdeményként csak mint ilyen istrentelenül drága lett volna, amire senki sem kockáztatott annyi pénz. Volt nyílt ciklusú kerozin/O2 hajtómű már vagy 60 éve. Csak össze kellett hozni őket megfizethető áron. Ezt megcsinálták, pénzt is szereztek hozzá, ez elvitathatatlan érdem. Csak utána érzek törést a történetben, mert új utakra tévedtek, ami nem gyors és olcsó csak Musk nyilatkozataiban az.
Igen, mindezek már léteztek, proof-of-concept szinten, ők pedig “csak” megcsinálták használhatóra, gyárthatóra, karbantarthatóra.
Kurvára nem evidensek ezek a ”csak”-ok.

Egyébként a Starship 2012 óta áll fejlesztés alatt és szerintem a megcélzott képességek és a cég méreteinek/kapacitásának tükrében az eddig eltelt alig 10 év meglehetősen karcsú. Ne feledjük, hogy fejlesztenek ÉS gyártanak is, a Starshippel párhuzamosan fut az F9, FH program és a Starlink is.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Nem. Minden ki volt már találva. Volt már "Grashopper" 20 éve is csak H2/O2 hajtóművel SSO kezdeményként csak mint ilyen istrentelenül drága lett volna, amire senki sem kockáztatott annyi pénz. Volt nyílt ciklusú kerozin/O2 hajtómű már vagy 60 éve. Csak össze kellett hozni őket megfizethető áron. Ezt megcsinálták, pénzt is szereztek hozzá, ez elvitathatatlan érdem. Csak utána érzek törést a történetben, mert új utakra tévedtek, ami nem gyors és olcsó csak Musk nyilatkozataiban az.
:D
És a többieknek vajon miért nem csinálják meg?
Nekik is ott volt a kész technológia!
 
  • Tetszik
Reactions: cirqle

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Igen, mindezek már léteztek, proof-of-concept szinten, ők pedig “csak” megcsinálták használhatóra, gyárthatóra, karbantarthatóra.
Kurvára nem evidensek ezek a ”csak”-ok.

Egyébként a Starship 2012 óta áll fejlesztés alatt és szerintem a megcélzott képességek és a cég méreteinek/kapacitásának tükrében az eddig eltelt alig 10 év meglehetősen karcsú. Ne feledjük, hogy fejlesztenek ÉS gyártanak is, a Starshippel párhuzamosan fut az F9, FH program és a Starlink is.
Ezt biztosan karcsúnak akartad írni? :)
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 832
48 534
113
Volt már "Grashopper" 20 éve is csak H2/O2 hajtóművel SSO kezdeményként csak mint ilyen istrentelenül drága lett volna, amire senki sem kockáztatott annyi pénz.
Ere még reflektálnék: nyilván én sem gondolom, hogy koncepcionálisan a SpaceX úttörő lenne, úgymint - ahogy írod is - léteztek ilyenek, meg még ilyenebb elképzelések is. Volt, amiből konkrét "termék" lett (Space Shuttle rendszer), de a rakétázás elmúlt ~70 évében mindig mindenki visszatért a jól bevált receptekhez - pont az indusztrializálással meg nemigen törődtek.
A Shuttle probálkozott ilyesmivel, csak ugye ott is azért lett (maradt) mocskosul drága az egész, mert visszavágták a várható fellövések számát az eredeti elképzelés úgy 10%-ra. Így meg bukták a méretgazdaságosságot minden fronton.
Van egy remek könyvem a témában, abban tök jól látszik, hogy egyébként micsoda ötletelés ment már akkor, a '70es években az újrafelehasználatóság témájában. De ahogy írtam, nekik se sikerült, csak amolyan V0.1 szinten megvalósítani ezt.

A SpaceX ezzel szemben eleve az inkrementális felhasználási volumenre tervezett, és ennek megfelelően iterálta a rakétáit is. Tanítani fogják még, ha már nem tanítanák valahol.