Űrkutatás

Lehet, hog az indításhoz kellene még egy plusz egyszer használatos gyűrű (szoknya) a hajtóművek köré, ami leárnyákolná a földröl visszverődő lökéshullámokat, de amit kb a torony tetejét elérve leoldanának a szerkezetről. Ez az extra elem csak az indulás első pár másodpercében dobná meg a meginduló rendszer össztömegét, így a teljes pályára állás során nem számítana annyit.


Illetve - másik megoldás - ez a pajzs lehetene az indítóasztal része is. Akkor a rakétát nem terhelné meg, de védené a lökéshullámoktól, törmelékektől. Vagyis egy amolyan "fél-siló" koncepciót kéne elképzelni, ami a rakéta alsó egyharmadát ölelné körül. És ez utóbbi egy esetleges indítópadi robbanásnál is csökkenthetné a károkat.
 
Na ezek pont nem a "faék egyszerűségű" (nyílt ciklusú nem extra nagy tolóerejű kerozin/oxigén hajtóanyagú) bevált dolgokkal foglalkoznak.

Mondjuk egy remény van: ha a felvert törmelék volt a sikertelenségben a bűnös, akkor a rakéta reményteljes. A végén már legalább 8 hajtómű volt döglött.
Elvileg a spekuláció ott tart, hogy a kettes hpu a 30masodperc.kornyeken elpukkant, csoda hogy addig felment amíg.
Viszont már a következő boosteren le van cserélve a hidraulika elektromotorokra.
Viszont az elpukkanas minden valószínűség szerint a pad darabjai miatt történt.

Abban kb teljes a konszenzus az interneten, hogy a pad jelen formájában nem lesz . Minden más legalábbis megoldható vagy már tovább is van fejlesztve.

Azt ugye még nem tudjuk, hogy mi látszik meg az adatokból, de SpaceX elég transzparenst szokott lenni, szóval majd meg kiderül.
 
Elvileg a spekuláció ott tart, hogy a kettes hpu a 30masodperc.kornyeken elpukkant, csoda hogy addig felment amíg.
Viszont már a következő boosteren le van cserélve a hidraulika elektromotorokra.
Viszont az elpukkanas minden valószínűség szerint a pad darabjai miatt történt.

Abban kb teljes a konszenzus az interneten, hogy a pad jelen formájában nem lesz . Minden más legalábbis megoldható vagy már tovább is van fejlesztve.

Azt ugye még nem tudjuk, hogy mi látszik meg az adatokból, de SpaceX elég transzparenst szokott lenni, szóval majd meg kiderül.
A hpu az valami hidraulika-alkatrész?
 
Lehet, hog az indításhoz kellene még egy plusz egyszer használatos gyűrű (szoknya) a hajtóművek köré, ami leárnyákolná a földröl visszverődő lökéshullámokat, de amit kb a torony tetejét elérve leoldanának a szerkezetről. Ez az extra elem csak az indulás első pár másodpercében dobná meg a meginduló rendszer össztömegét, így a teljes pályára állás során nem számítana annyit.


Illetve - másik megoldás - ez a pajzs lehetene az indítóasztal része is. Akkor a rakétát nem terhelné meg, de védené a lökéshullámoktól, törmelékektől. Vagyis egy amolyan "fél-siló" koncepciót kéne elképzelni, ami a rakéta alsó egyharmadát ölelné körül. És ez utóbbi egy esetleges indítópadi robbanásnál is csökkenthetné a károkat.
Nem ilyesmire van kitalálva a vízfüggöny?
 
Nem ilyesmire van kitalálva a vízfüggöny?
A vízfüggöny a gázterelő üregben működik, a rakéta alatt. Ha ilyen nincs, akkor valamiféle deflektor megoldás kell, de legalábbis egy pajzs, ami a tereptárgyakról visszaverődő lökéshullámoktól védi a rakétatestet.
Ha a gázsugár szabadon szét tud terülni a rakéta körül a talajon, különösebb ellenállás nélkül, akkor nincs az a vízfüggöny ellennyomás, ami azt kordában tudná tartani.
 
A SpaceX mint egy lelkes startup több év botladozás után csinált egy újrahasznosíthatő 1. fokozatú olcsón üzemeltethető hordozórakétát meg űrhajót NASA pénzből. Jár a pacsi, bár nem találtak fel semmi újat, csak megcsinálták könnyűre, olcsóra és megbízhatóra.
Helyesen: Nem találtak fel semmi újat, "csak" megcsinálták könnyűre, olcsóra és megbízhatóra.

Mi lenne, ha visszatérnének az egyszerű, megbízható, bevált és ésszerű megoldásokhoz, nem hinnék magukról, hogy ők az orbitális világ urai? Ha az ULA vagy Ariane elkezdene olcsó, bevált, megbízható dolgokban gondolkodni, végük lenne.
Mi akadályozza meg az ULA-t vagy az (nemröhög) Ariane-t, hogy "olcsó, bevált, megbízható dolgokban" gondolkodjon?
Ja várj, odáig el is jutottak. Csak megcsinálni nem tudják.

Nem tudom, ti milyen filmet néztek, de én azt látom, hogy a SpaceX a semmiből jutott el idáig, 21 év alatt.
Őmiattuk gondolkodnak egyáltalán újrafelhasználható rakétákban, holott amikor előálltak az akkori ötleteikkel, ugyanúgy körberöhögték őket, ahogy most ti csináljátok.

Amúgy kik lennének az "orbitális világ urai", ha nem ők?

Muskról meg: ha megfigyelitek, ő az ilyen hagymázas dolgaival mindig azon mesterkedett, hogy egy adott technológia költségeit 1-2 nagyságrenddel lefaragja. Ezt már megtette a villanyautózással (hasonlóan körbe lett röhögve a Tesla annakidején, most meg évek óta piacvezetők), és megtette a rakétázással is.
 
Nem tudom, ti milyen filmet néztek, de én azt látom, hogy a SpaceX a semmiből jutott el idáig, 21 év alatt.
Nem. Minden ki volt már találva. Volt már "Grashopper" 20 éve is csak H2/O2 hajtóművel SSO kezdeményként csak mint ilyen istrentelenül drága lett volna, amire senki sem kockáztatott annyi pénz. Volt nyílt ciklusú kerozin/O2 hajtómű már vagy 60 éve. Csak össze kellett hozni őket megfizethető áron. Ezt megcsinálták, pénzt is szereztek hozzá, ez elvitathatatlan érdem. Csak utána érzek törést a történetben, mert új utakra tévedtek, ami nem gyors és olcsó csak Musk nyilatkozataiban az.
 
Nem. Minden ki volt már találva. Volt már "Grashopper" 20 éve is csak H2/O2 hajtóművel SSO kezdeményként csak mint ilyen istrentelenül drága lett volna, amire senki sem kockáztatott annyi pénz. Volt nyílt ciklusú kerozin/O2 hajtómű már vagy 60 éve. Csak össze kellett hozni őket megfizethető áron. Ezt megcsinálták, pénzt is szereztek hozzá, ez elvitathatatlan érdem. Csak utána érzek törést a történetben, mert új utakra tévedtek, ami nem gyors és olcsó csak Musk nyilatkozataiban az.
Igen, mindezek már léteztek, proof-of-concept szinten, ők pedig “csak” megcsinálták használhatóra, gyárthatóra, karbantarthatóra.
Kurvára nem evidensek ezek a ”csak”-ok.

Egyébként a Starship 2012 óta áll fejlesztés alatt és szerintem a megcélzott képességek és a cég méreteinek/kapacitásának tükrében az eddig eltelt alig 10 év meglehetősen karcsú. Ne feledjük, hogy fejlesztenek ÉS gyártanak is, a Starshippel párhuzamosan fut az F9, FH program és a Starlink is.
 
Nem. Minden ki volt már találva. Volt már "Grashopper" 20 éve is csak H2/O2 hajtóművel SSO kezdeményként csak mint ilyen istrentelenül drága lett volna, amire senki sem kockáztatott annyi pénz. Volt nyílt ciklusú kerozin/O2 hajtómű már vagy 60 éve. Csak össze kellett hozni őket megfizethető áron. Ezt megcsinálták, pénzt is szereztek hozzá, ez elvitathatatlan érdem. Csak utána érzek törést a történetben, mert új utakra tévedtek, ami nem gyors és olcsó csak Musk nyilatkozataiban az.
:D
És a többieknek vajon miért nem csinálják meg?
Nekik is ott volt a kész technológia!
 
  • Tetszik
Reactions: cirqle
Igen, mindezek már léteztek, proof-of-concept szinten, ők pedig “csak” megcsinálták használhatóra, gyárthatóra, karbantarthatóra.
Kurvára nem evidensek ezek a ”csak”-ok.

Egyébként a Starship 2012 óta áll fejlesztés alatt és szerintem a megcélzott képességek és a cég méreteinek/kapacitásának tükrében az eddig eltelt alig 10 év meglehetősen karcsú. Ne feledjük, hogy fejlesztenek ÉS gyártanak is, a Starshippel párhuzamosan fut az F9, FH program és a Starlink is.
Ezt biztosan karcsúnak akartad írni? :)
 
Volt már "Grashopper" 20 éve is csak H2/O2 hajtóművel SSO kezdeményként csak mint ilyen istrentelenül drága lett volna, amire senki sem kockáztatott annyi pénz.
Ere még reflektálnék: nyilván én sem gondolom, hogy koncepcionálisan a SpaceX úttörő lenne, úgymint - ahogy írod is - léteztek ilyenek, meg még ilyenebb elképzelések is. Volt, amiből konkrét "termék" lett (Space Shuttle rendszer), de a rakétázás elmúlt ~70 évében mindig mindenki visszatért a jól bevált receptekhez - pont az indusztrializálással meg nemigen törődtek.
A Shuttle probálkozott ilyesmivel, csak ugye ott is azért lett (maradt) mocskosul drága az egész, mert visszavágták a várható fellövések számát az eredeti elképzelés úgy 10%-ra. Így meg bukták a méretgazdaságosságot minden fronton.
Van egy remek könyvem a témában, abban tök jól látszik, hogy egyébként micsoda ötletelés ment már akkor, a '70es években az újrafelehasználatóság témájában. De ahogy írtam, nekik se sikerült, csak amolyan V0.1 szinten megvalósítani ezt.

A SpaceX ezzel szemben eleve az inkrementális felhasználási volumenre tervezett, és ennek megfelelően iterálta a rakétáit is. Tanítani fogják még, ha már nem tanítanák valahol.
 
A SpaceX-nek es Musknak vannak elévülhetetlen érdemei ami az egész szektorra kihatott, de azért némi mítosz is ráépült a dologra, ahogy a PayPal esetben is.
A SpaceX sikeres tudott lenni, mert jó koncepciót választott és épp nagyon jókor, pedig előtte már több magán kezdeményezés elhalt, de a NASA/kormányzat éppen elindította a kereskedelmi-teherhajó programot. Ami komoly anyagi forrást jelentett. Ja, es már ugye a Falcon1-be is beszállt a DARPA.

A Merlin hajtómű se a semmiből jött ám, hanem TRW Lunar Module Descent Engine-ből ered, amelyet még a Caltech és a JPL fejlesztettek ki a TRW szabadalmaként.

Ennek a TRW-nek vezető főtervezője volt Tom Mueller aki unhatta a napi munkáját, mert szabadidejében a garázsában rakétamodellek motorjain kezdett dolgozni. Elon és a SpaceX végül elcsabitotta, és megbízta, hogy építsen nekik "valami nagyobbat". Mueller a SpaceX egyik alapító alkalmazottja lett, és 2013-tól a hajtómű fejlesztèsért felelős alelnök.

A Falcon 9 fejlesztését is jelentős részben a NASA fizette. Ahogy a Cargo és később az emberes program milliárdjai anyagilag de sok NASA szakember technikailag is rengetegett segített. Kb. 2015 volt az első év, amikor a SpaceX bevételeinek a többsége már nem a NASA-tól jött....

Ja és a Raptor fejlesztését is tolta ám a DoD dollárokkal.
Szóval rendesen kitömték állami pénzel is a céget, de nyilván kellett az "szent őrült" Musk aki mert kockáztatni, és nagyot álmodni.

Ez nem von le semmit a SpaceX sikereiből, aminek a jó koncepcionális elgondolásra+egy valag állami pénz az alapja, de azèrt remélem érzékelhetően árnyalja a képet.
 
IMG-20230421-175747.jpg
Ez ebből a szögből még sokkolóbb mint elsőre tűnt...
 
Lehet rakétát tudnak csinálni, de indítóállást nem nagyon. A Falcon 9 indítók/tesztelők egy meglévő lángelvezetős kilövőhelyre épültek.
Tudtak volna, csak nem akartak. Jóvanazúgy!
Elon Tweet 2020-ból;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

+másik kamera állás az inditásról és a repkedő törmelékről...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.