Űrkutatás

Komoly, hogy az indítóállástól ennyire távol is még milyen komoly betondarabok repkedtek... volt pusztítás bőven. Vajon az üzemanyag tankok, az égész indítópad infrastruktúra mennyit kapott?
Abba meg még durvább belegondolni, mi lett volna, ha az egész kóceráj még a padon eldurran... o_O
o_O :oops::confused:
A tenger sem úszta meg.

FuLHZCwXwBQx_KH
 
Ha a telexen olvasod el a hírt (nem röhög!:hadonaszos:), akkor laikusként gyakorlatilag egy sikertörténetet olvasol el.

Kíváncsi lettem volna történelmietlen gondolat fogalmazódott meg bennem, hogy ez a khm. hírszolgáltató hogyan számolt volna be az N1 szovjet rakétáról...

Apropó N1!
A kísértetiesen hasonló hajtómű elrendezésű rakétának
1-N1-001.jpg

az oroszok picit komolyabb startasztalt építettek.
Igaz, ők nem egy profithajhász, szerintem szélhámos milliárdosok voltak.
EaoY6HwWAAEPOZ2.jpg

images


Mindenesetre a teszt érdekes adatokat is tudott szolgáltatni arról, hogy a szerkezet több(?), mint 1.5 Mach sebességnél is darabra törés nélkül tudott forogni a kereszttengelye körül!

Nem tudom, hogy tóvám, de ha nem, akkor nagyon informatív videó; látszik, hogy más adatok mellett mely hajtóművek mikor állnak le:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Tuti, hogy valamit be kellett már mutatni, hát kicsit darabosra sikeredett. A kilövőállás tényleg csapnivaló és okozhatott már rögtön sérülést.
A hajtómű probléma már az indulás után rögtön jelentkezett, elment oldalra is. A saját videójukban jól látható.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A közvetítésnél, mikor mutatták a hajtóműveket, az egyikből már füstölgött anyag.
Azt nézd meg, hogy a tengerben milyen messze és mekkora vizoszlopok vannak a tormelektol... Ugye, 120m a ship, 500+mre van saccperkb 50m magas vizoszlop...ez kb olyan, mint amikor egy csatahajó lövedéke vízbe megy.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55 and jani22
Magánvélemény: Musk egy pojáca. Korábban még normálisabb volt, de mára elszállt teljesen. A SpaceX mint egy lelkes startup több év botladozás után csinált egy újrahasznosíthatő 1. fokozatú olcsón üzemeltethető hordozórakétát meg űrhajót NASA pénzből. Jár a pacsi, bár nem találtak fel semmi újat, csak megcsinálták könnyűre, olcsóra és megbízhatóra. Itt kezdődtek a gondok. Mueler elment meg még egy csomóan, és amit azóta leműveltek, az valami elképesztően ostoba ötletekkel tarkított. Kezdjük az újra feltalálta Atlas ICBMel, a "rongyszőnyeg" starhopperrel és folyományaival, hogy egy használható COPVot tudjanak csinálni egy silógyártó cégtől kellett technológiát vásárolni. A rakéta elkapásáról a levegőben meg erről a katasztrófa indítóállványról nem is beszéljük a függőleges, magas tartályokból álló tartályfarm közvetlen közelében. És akkor még a "belly flop" stage separation a csúcs a 120 méteres rakétával.
Mi lenne, ha visszatérnének az egyszerű, megbízható, bevált és ésszerű megoldásokhoz, nem hinnék magukról, hogy ők az orbitális világ urai? Ha az ULA vagy Ariane elkezdene olcsó, bevált, megbízható dolgokban gondolkodni, végük lenne.
 
Ezek szerint a Booster programja lement, csak mivel nem ment a szeparáció, így teljesen más lett a végeredmény.
Különben én még azt is el tudom képzelni, hogy a mostani kísérlet alatt meg volt adva, hogy mennyi hajtómű leállását tudják kimozogni.
Az is furcsa, hogy a gimbalok közül az egyik eredetileg sem ment. Nem lehet, hogy ez esetleg tervezett volt?
Bocsánat, csak a realitásérékem recseg. Az a "b@szott nagy" Superhaevy üzemszerűen 30 km magasságra és 2M sebességre lenne képes mindössze üzemszerűen? A Falcon9 booster azt hiszem 100 km és 6M fülé viszi a második fokozatot. A 30 kilométeres szeparációs kísérlet esetleg elmegy vészmegoldásnak, mert leállt pl. a hajtőművek fele már.
 
Tuti, hogy valamit be kellett már mutatni, hát kicsit darabosra sikeredett. A kilövőállás tényleg csapnivaló és okozhatott már rögtön sérülést.
A hajtómű probléma már az indulás után rögtön jelentkezett, elment oldalra is. A saját videójukban jól látható.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A közvetítésnél, mikor mutatták a hajtóműveket, az egyikből már füstölgött anyag.

339739596_185177617276509_5648815809502248593_n.png
 
Ha az lessz a vége, hogy előbb utóbb úgyis meg kell majd építeni, nem.lett volna szerencsésebb elobb??
Mondom, már évekkel ezelőtt felmerült a probléma. Mondjuk az elmút 2-3év elég lehetett volna a megépítésre.
Szerintem (!) nem.
Az a gond, hogy ekkora BFR (Big Fucking Rocket)-t még senki nem épített. A 2 fokozat szerintem sokkal problémásabb statikailag , mintha 3 lenne nagy méretbeli különbségekkel.
Az a durva, hogy még az alap koncepcióról sem tudták/tudhatták, hogy biztosan helyes. Persze számítások készülnek, de tényleg, ha menet közben szétszakad az egész, akkor ott statikailag újratervezést igényel. Ráadásul az alapoktól. Onnantól biztosan nő a szerkezet tömeg. Onnantól lehet, hogy bukik az egész gyártástechnológiájuk. Mert OK, hogy a statikus teszteken kibírta a héjazat az alacsony hőmérsékletet, meg a hatalmas nyomást, de azért itt repülés, és főleg a manőverek közben lehetnek érdekességek.

Jelenleg ott tartunk, hogy technológiai problémák megoldásán kell dolgozni, nem teljes újratervezésen.
1. Az indítót állványt még csak ki sem kell fejleszteni (vagy csak minimális mértékben a projektre szabni), mert van rá működő technológia.
2. A szeparáció egy sima mechanikai/elektronikai hiba volt. Ezt egy egyszerűbb elemzés is ki fogja deriteni.
3. a hajtóművi megbízhatóság is adatelemzéssel javítható.
4. bármilyen furcsa is (kössz a képet!) a hővédő pajzs hibái sokkal aggasztóbbak szerintem, mint az előző 3 orvosolni való probléma.
Ugyebár a pajzs elemei már többször át lettek tervezve. Na annak a megoldása szerintem sokkal nehezebb ügy lesz, mint a többié.
 
Szerintem (!) nem.
Az a gond, hogy ekkora BFR (Big Fucking Rocket)-t még senki nem épített.
Ez nem igaz! Oroszok N1 USA Satun V és SLS
A 2 fokozat szerintem sokkal problémásabb statikailag , mintha 3 lenne nagy méretbeli különbségekkel.
Az a durva, hogy még az alap koncepcióról sem tudták/tudhatták, hogy biztosan helyes. Persze számítások készülnek, de tényleg, ha menet közben szétszakad az egész, akkor ott statikailag újratervezést igényel.
Én nem látom mitől lenne statikailag sokkal problémásabb a 2.fokozat. A visszatérés na az igen, az kihívás lessz.
Ráadásul az alapoktól. Onnantól biztosan nő a szerkezet tömeg. Onnantól lehet, hogy bukik az egész gyártástechnológiájuk. Mert OK, hogy a statikus teszteken kibírta a héjazat az alacsony hőmérsékletet, meg a hatalmas nyomást, de azért itt repülés, és főleg a manőverek közben lehetnek érdekességek.
Ez túlságosan spekuláció már.
Jelenleg ott tartunk, hogy technológiai problémák megoldásán kell dolgozni, nem teljes újratervezésen.
1. Az indítót állványt még csak ki sem kell fejleszteni (vagy csak minimális mértékben a projektre szabni), mert van rá működő technológia.
Ennek ellenére baszták megcsinalni rendesen.
2. A szeparáció egy sima mechanikai/elektronikai hiba volt. Ezt egy egyszerűbb elemzés is ki fogja deriteni.
3. a hajtóművi megbízhatóság is adatelemzéssel javítható.
Én a Raptorokkal kapcsolatban nagyon szkeptikus vagyok. Pontosabban remek cucc félre értés ne essék, de attól tartok, márcsak a rettentő komplexitás okán, hogy soha nem lessznek annyira megbízhatóak mint a Merlinek.
4. bármilyen furcsa is (kössz a képet!) a hővédő pajzs hibái sokkal aggasztóbbak szerintem, mint az előző 3 orvosolni való probléma.
Ugyebár a pajzs elemei már többször át lettek tervezve. Na annak a megoldása szerintem sokkal nehezebb ügy lesz, mint a többié.

Ez mind szép és jó, de nem magyarázat arra, miért ne lehetett volna megépiteni kényelmesen az elmúlt években az indító állást normálisan. Lassan két éve nem volt repülési teszt, szóval bőven lett volna idő rá.
 
Ha már Raptor. Valamikor arról volt szó, hogy a BFRhez (vagy ITS?, akkor még talán 12 méter "vastag") azért terveznek sok kicsi hajtóművet, hogy a Marson való leszálláshoz ne legyen túl nagy a tolóerejük és ne kelljen 2 féle hajtóművet kifejleszteni mer az drága lenne. Nálam valahol itt kezdődtek a SpaceX eszement "újkori" ötletei.
 
Ez nem igaz! Oroszok N1 USA Satun V és SLS
Fékreértetted. A 2 mondat összetartozik. Ekkorát, ÉS így (!) félbevágott szerkezetet.
Mind az N1-re, mind a Saturnra igaz, hogy a korábbi fokozat jóval nagyobb átmérőre van tervezve, mint a feljebb lévő fokozatok.
Így a felső fokozat(ok) súlypontja, és tömegvektora sokkal könnyebben bent tartható az alul lévő fokozat keresztmetszetének vonalaiban.
Ez különösen akkor lesz érdekes, amikor elkezdik a sebesség oldalirányú növelését is..

A piramisokat nem véletlenül építették olyanra...
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson
Magánvélemény: Musk egy pojáca. Korábban még normálisabb volt, de mára elszállt teljesen. A SpaceX mint egy lelkes startup több év botladozás után csinált egy újrahasznosíthatő 1. fokozatú olcsón üzemeltethető hordozórakétát meg űrhajót NASA pénzből. Jár a pacsi, bár nem találtak fel semmi újat, csak megcsinálták könnyűre, olcsóra és megbízhatóra. Itt kezdődtek a gondok. Mueler elment meg még egy csomóan, és amit azóta leműveltek, az valami elképesztően ostoba ötletekkel tarkított. Kezdjük az újra feltalálta Atlas ICBMel, a "rongyszőnyeg" starhopperrel és folyományaival, hogy egy használható COPVot tudjanak csinálni egy silógyártó cégtől kellett technológiát vásárolni. A rakéta elkapásáról a levegőben meg erről a katasztrófa indítóállványról nem is beszéljük a függőleges, magas tartályokból álló tartályfarm közvetlen közelében. És akkor még a "belly flop" stage separation a csúcs a 120 méteres rakétával.
Mi lenne, ha visszatérnének az egyszerű, megbízható, bevált és ésszerű megoldásokhoz, nem hinnék magukról, hogy ők az orbitális világ urai? Ha az ULA vagy Ariane elkezdene olcsó, bevált, megbízható dolgokban gondolkodni, végük lenne.
Kontra!
Musk mindig is dilis volt, csak most már van platformja hozzá...
Az első nagy nyilvánosságot kapott teljes agymenese talán a buvarpedozas volt, de előtte is voltak hajmeresztő dolgai, egész ebayig. Már meg nem mondom mik, csak az maradt meg bennem, hogy ekkora egy antiszoc trollt....

Falcon 9 és NASA: nasaek arra adtak pénzt és emlékeim szerint még most is adnak, hogy legyen a teljesen elpofatlanodott ula mellet alternatíva és ellenük utokartya.
Tökmindegy ki, csak legyen képes feloni ertelemes terhet, utána életben tartották volna, lásd fent, meg ha drága is. Nem emlékszem Mary hány cég volt, egyedül SpaceXnek sikerült idaig a sikeres felloves, de.ezt a vonalat, az alternatíva keresést relatív gombokert viszik tovább, hogy ne legyen monopolhelyzet.
Na most Musk valóban nem talált ki forradalmi újat, mert a teljes koncepció megvolt talán már a 70es évektől, de senki meg nem csinálta.
És mindenki ketyosnak gondolta, amikor küszködött a first stage visszahozatalaval, most meg nézhet, mint Rozi a moziban, mert letarolta a piacot.
Ami valamilyen szinten kétségbeejtő az talán leginkább az, hogy nem nagyon hallok arról, hogy bárki a "nagyok" közül akár csak elkezdett volna fejleszteni,.ott.van blie origin jelentős.lemaradassal és slussz.
Neki még olcsó falcon 9, crew.cercltificacioval, falcon heavy és jelenleg azon sírunk itt egymásra borulva, hogy mekkora csúszás lesz az elbaszott pad miatt a gigabaszottnagy teljesen ujrafelhasznalhato starship miatt.

És igen, SpaceX.kapcsan is volt.rengeteg hamvába holt,.döglött ötlete - kedvencem az volt, amikor az udvaron láttam kibaszva a rohadt drága.szen/üveg/kompozit anyamtyukja body gyártó gépet.

Van ilyen, jó ötletnek tűnt,.nem jött.be,.továbblép.

Haegbizhato, kipróbált, mondhatni rizikokeruloen gondolkozott volna, akkor valószínűleg lenne évi 3 fellovese valami nagyon nem.kritikus műholddal, csak hogy ne.dogoljon éhen a.cege, nem pedig ott tartana,.ahol.

Ula meg arienek még jobb lenne, ha kurva gyorsan elkezdenek felemelni a dagadt segguket és elkezdenek olcsó, megbízható dolgokban gondolkozni és fejleszteni, mint a gép, mert kurva nagy lemaradasban vannak és.az sem egészséges, hogy SpaceX letarolja a piacot.
 
Azzal, hogy ez elment a MaxQ-ig, az elképesztően nagy előrelépés. De inkább mérföldkőnek kellene mondani. Erre már lehet építkezni. Szó szerint.
És ne felejtsük el, megvolt a MAXQ is. Azaz bizonyított, hogy működő konstrukcióról beszélhetünk.

Én ezzel a kijelentéseddel vitatkoznék. Mint láthattuk, 5-6 hajtómű nem ment, tán a többi sem volt teljesen sérülésmentes, mert nekem a láng színe, a látható puffanások egyébként sem tetszettek (vártam melyik pillanatban robban fel az egész miskulancia), szóval a tolóerő biztosan nem volt a tervezett, úgy meg a gyorsulás is rosszabb lesz az eredetileg számítottnál, azaz a lenti sűrűbb légrétegben a sebessége is mindig kisebb lesz a tervezettnél, tehát az így előállt MaxQ az összességében biztosan kisebbre jött ki, mint lett volna nominális hajtómű működés esetén.
Ezzel együtt én szerkezetileg amúgy jónak láttam, mikor elkezdett kacsázni, komoly oldalerők érhették azért a nem erre tervezett rakétát, simán azt vártam, mikor roppan meg, durran el. Tetszett, hogy láthatóan kivártak az önmegsemmisítéssel, próbálkoztak minél tovább eljutni, sok adatot összegereblyézni. (pedig már a start utáni másodpercekben is látható volt, hogy ebből földkerülés nem lesz)

Én a Raptorokkal kapcsolatban nagyon szkeptikus vagyok. Pontosabban remek cucc félre értés ne essék, de attól tartok, márcsak a rettentő komplexitás okán, hogy soha nem lessznek annyira megbízhatóak mint a Merlinek.

Szerintem ez csak idő, tapasztalat kérdése. A 40-es, 50-es években is mennyit szívtak, mire a gázturbinák megbízhatóak lettek, aztán manapság meg nagyságrendileg bonyolultabb leszármazottaik is sok 10 ezer órákat mennek komolyabb meghibásodás nélkül. Ha az alapötlet működőképes (és én azt látom, hogy az), akkor előbb-utóbb minden hibalehetőség kitapasztalódik és megoldják őket.

(az indítóállás persze szerintem is gáz így...)
 
Nem tudom, mi lesz a SpaceX-el. Az egész céget a Starlink-re, azt meg a Spaceship-re alapozták, az meg erősen késni fog (szerintem a legnagyobb bukás a rakéta levegőben való elkapása lesz). Lehet az lesz a legnagyobb nyertes, aki megveszi a maradványait.
 
  • Imádom
Reactions: Kim Philby
Pontosan ott tartana, mint az ULA, meg a Blue Origin.
Na ezek pont nem a "faék egyszerűségű" (nyílt ciklusú nem extra nagy tolóerejű kerozin/oxigén hajtóanyagú) bevált dolgokkal foglalkoznak.

Mondjuk egy remény van: ha a felvert törmelék volt a sikertelenségben a bűnös, akkor a rakéta reményteljes. A végén már legalább 8 hajtómű volt döglött.