Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

32karakter

Well-Known Member
2011. február 21.
1 534
3 240
113
Ezek szerint a Booster programja lement, csak mivel nem ment a szeparáció, így teljesen más lett a végeredmény.
Különben én még azt is el tudom képzelni, hogy a mostani kísérlet alatt meg volt adva, hogy mennyi hajtómű leállását tudják kimozogni.
Az is furcsa, hogy a gimbalok közül az egyik eredetileg sem ment. Nem lehet, hogy ez esetleg tervezett volt?
Nagyon nem hinném. Majd biztos lesznek tesztek arra is akár külön, főleg azért hogy meghatározzák, milyen konfigurációban kell abort, de most azért szerették volna, ha minél több dolog megy jól.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 572
26 472
113
Tuti, hogy valamit be kellett már mutatni, hát kicsit darabosra sikeredett. A kilövőállás tényleg csapnivaló és okozhatott már rögtön sérülést.
A hajtómű probléma már az indulás után rögtön jelentkezett, elment oldalra is. A saját videójukban jól látható.


A közvetítésnél, mikor mutatták a hajtóműveket, az egyikből már füstölgött anyag.
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 572
26 472
113
Az 1960-as évek végefelé a sok hajtóműves hordozórakéta nem jött be a szovjeteknek, de az akkor volt.

20110207raketa1.jpg


 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 525
16 444
113
Nem mondanám teljesen értelmetlennek. Igen, a pad az látszik hogy kritikus, és ha a Musk felé alapvetest vesszük alapul, hogy O már azt sikernek veszi, ha az indítás nem bassza szét a padot... Hát ez bizony szetbaszta.

De. Még ha valaki az asztalra is csap indítás előtt, hogy gyerekek, a pad fos, új kell, ugyanott tartanának, mint most... Hogy kell egy új pad és csúszik minden.

Azt nem tudjuk, mennyi adat jött le a produkció alatt, de szerintem most egy darabig kávén, cukorkan és cigarettán fog élni a mernorksag SpaceX táján.

Na most lehet hogy rosszul emlékszem, de volt statikus teszt, igen rövid az teny és emlékeim szerint pont amiatt, hogy ne legyen belőle launch, és már az szetbaszta a padot - amit utána ugye megerősítették. Nem volt elég.
Nagyon remélem, hogy már akkor lett egy Bterv és már megvan a design egy "normális" padra. És holnap már bontanak.

Mindegy, kiderül, a gép el tud rugaszkodni a földtől, ez a lényeg.
Persze, tanultak a tesztből, nem vitatom, de Starship-hajóra vonatkozóan szerintem értelmetlen volt.
Csak annyi derült ki, hogy elvesztett pár hővédő kockát.
IMG-20230420-194812.jpg


Szerinted mennyibe (időben és pénzben!) került volna egy Bajkonur vagy Cape Canaveral méretű indító állvány megépítése, vízzel, mindennel?
Ha az lessz a vége, hogy előbb utóbb úgyis meg kell majd építeni, nem.lett volna szerencsésebb elobb??
Mondom, már évekkel ezelőtt felmerült a probléma. Mondjuk az elmút 2-3év elég lehetett volna a megépítésre.
Ami ráadásul ugyan úgy elpukkant volna, ha még az indítón eldurran az egész cucc. Sokkal olcsóbb egy szériában gyártott rakétát elpukkantani, mint egy ilyen konstrukciót.
Hát remek. Tök jó, hogy olcsó. De most egy előre látott probléma nem megoldasa miatt csuszik az egesz program.
Muskot sosem zavarta, ha azt mondták róla, hogy egy hülye. Viszont mindig is szeretett egyszerre nagyobb lépésekben fejleszteni, még ha be is fuccsol, mert a komolyabb ugrásokkal szerzett adatokkal gyorsabban lehet haladni.
Ez rendben is van.
De ahogy a mostani példa is mutatja vannak lépcsőfokok amiket bármennyire is sietsz nem érdemes átugrani, mert ha botlasz több időt vesztesz.
De pont ez az! A szóló repüléssel semmi infód nem lesz a teljes szerkezet Starship+Booster életképességéről. Azzal, hogy ez elment a MaxQ-ig, az elképesztően nagy előrelépés. De inkább mérföldkőnek kellene mondani. Erre már lehet építkezni. Szó szerint.
Most légyszíves ne beszéljünk már el egymás melett. A statikus tesztel meg a szolo repüléssel mondjuk megoldották volna a megbízható gyújtást, hajtómű vezérlést, stb. És mire teljes tesztre kerül a sor már ennyivel is beljebb vannak.
Semmi ilyesmiről nem volt itt szó. Szerintem a stabilizálatlan pörgés/dülöngélés során kizárólag az volt a cél, hogy hátha bekerül a leválasztási ablakba a szerkezet, mert akkor biztosan megpróbálták volna.
Most az a narratíva, hogy megpróbálták, a szeparáció sem működött, meg a hajtóművek leállítása sem.
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 572
26 472
113
Komoly, hogy az indítóállástól ennyire távol is még milyen komoly betondarabok repkedtek... volt pusztítás bőven. Vajon az üzemanyag tankok, az égész indítópad infrastruktúra mennyit kapott?
Abba meg még durvább belegondolni, mi lett volna, ha az egész kóceráj még a padon eldurran... o_O
o_O :oops::confused:
A tenger sem úszta meg.

FuLHZCwXwBQx_KH
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 598
12 668
113
Ha a telexen olvasod el a hírt (nem röhög!:hadonaszos:), akkor laikusként gyakorlatilag egy sikertörténetet olvasol el.

Kíváncsi lettem volna történelmietlen gondolat fogalmazódott meg bennem, hogy ez a khm. hírszolgáltató hogyan számolt volna be az N1 szovjet rakétáról...

Apropó N1!
A kísértetiesen hasonló hajtómű elrendezésű rakétának
1-N1-001.jpg

az oroszok picit komolyabb startasztalt építettek.
Igaz, ők nem egy profithajhász, szerintem szélhámos milliárdosok voltak.
EaoY6HwWAAEPOZ2.jpg

images


Mindenesetre a teszt érdekes adatokat is tudott szolgáltatni arról, hogy a szerkezet több(?), mint 1.5 Mach sebességnél is darabra törés nélkül tudott forogni a kereszttengelye körül!

Nem tudom, hogy tóvám, de ha nem, akkor nagyon informatív videó; látszik, hogy más adatok mellett mely hajtóművek mikor állnak le:
 

32karakter

Well-Known Member
2011. február 21.
1 534
3 240
113
Tuti, hogy valamit be kellett már mutatni, hát kicsit darabosra sikeredett. A kilövőállás tényleg csapnivaló és okozhatott már rögtön sérülést.
A hajtómű probléma már az indulás után rögtön jelentkezett, elment oldalra is. A saját videójukban jól látható.


A közvetítésnél, mikor mutatták a hajtóműveket, az egyikből már füstölgött anyag.
Azt nézd meg, hogy a tengerben milyen messze és mekkora vizoszlopok vannak a tormelektol... Ugye, 120m a ship, 500+mre van saccperkb 50m magas vizoszlop...ez kb olyan, mint amikor egy csatahajó lövedéke vízbe megy.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55 and jani22

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 648
113
Magánvélemény: Musk egy pojáca. Korábban még normálisabb volt, de mára elszállt teljesen. A SpaceX mint egy lelkes startup több év botladozás után csinált egy újrahasznosíthatő 1. fokozatú olcsón üzemeltethető hordozórakétát meg űrhajót NASA pénzből. Jár a pacsi, bár nem találtak fel semmi újat, csak megcsinálták könnyűre, olcsóra és megbízhatóra. Itt kezdődtek a gondok. Mueler elment meg még egy csomóan, és amit azóta leműveltek, az valami elképesztően ostoba ötletekkel tarkított. Kezdjük az újra feltalálta Atlas ICBMel, a "rongyszőnyeg" starhopperrel és folyományaival, hogy egy használható COPVot tudjanak csinálni egy silógyártó cégtől kellett technológiát vásárolni. A rakéta elkapásáról a levegőben meg erről a katasztrófa indítóállványról nem is beszéljük a függőleges, magas tartályokból álló tartályfarm közvetlen közelében. És akkor még a "belly flop" stage separation a csúcs a 120 méteres rakétával.
Mi lenne, ha visszatérnének az egyszerű, megbízható, bevált és ésszerű megoldásokhoz, nem hinnék magukról, hogy ők az orbitális világ urai? Ha az ULA vagy Ariane elkezdene olcsó, bevált, megbízható dolgokban gondolkodni, végük lenne.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 648
113
Ezek szerint a Booster programja lement, csak mivel nem ment a szeparáció, így teljesen más lett a végeredmény.
Különben én még azt is el tudom képzelni, hogy a mostani kísérlet alatt meg volt adva, hogy mennyi hajtómű leállását tudják kimozogni.
Az is furcsa, hogy a gimbalok közül az egyik eredetileg sem ment. Nem lehet, hogy ez esetleg tervezett volt?
Bocsánat, csak a realitásérékem recseg. Az a "b@szott nagy" Superhaevy üzemszerűen 30 km magasságra és 2M sebességre lenne képes mindössze üzemszerűen? A Falcon9 booster azt hiszem 100 km és 6M fülé viszi a második fokozatot. A 30 kilométeres szeparációs kísérlet esetleg elmegy vészmegoldásnak, mert leállt pl. a hajtőművek fele már.
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 572
26 472
113
Tuti, hogy valamit be kellett már mutatni, hát kicsit darabosra sikeredett. A kilövőállás tényleg csapnivaló és okozhatott már rögtön sérülést.
A hajtómű probléma már az indulás után rögtön jelentkezett, elment oldalra is. A saját videójukban jól látható.


A közvetítésnél, mikor mutatták a hajtóműveket, az egyikből már füstölgött anyag.

339739596_185177617276509_5648815809502248593_n.png
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ha az lessz a vége, hogy előbb utóbb úgyis meg kell majd építeni, nem.lett volna szerencsésebb elobb??
Mondom, már évekkel ezelőtt felmerült a probléma. Mondjuk az elmút 2-3év elég lehetett volna a megépítésre.
Szerintem (!) nem.
Az a gond, hogy ekkora BFR (Big Fucking Rocket)-t még senki nem épített. A 2 fokozat szerintem sokkal problémásabb statikailag , mintha 3 lenne nagy méretbeli különbségekkel.
Az a durva, hogy még az alap koncepcióról sem tudták/tudhatták, hogy biztosan helyes. Persze számítások készülnek, de tényleg, ha menet közben szétszakad az egész, akkor ott statikailag újratervezést igényel. Ráadásul az alapoktól. Onnantól biztosan nő a szerkezet tömeg. Onnantól lehet, hogy bukik az egész gyártástechnológiájuk. Mert OK, hogy a statikus teszteken kibírta a héjazat az alacsony hőmérsékletet, meg a hatalmas nyomást, de azért itt repülés, és főleg a manőverek közben lehetnek érdekességek.

Jelenleg ott tartunk, hogy technológiai problémák megoldásán kell dolgozni, nem teljes újratervezésen.
1. Az indítót állványt még csak ki sem kell fejleszteni (vagy csak minimális mértékben a projektre szabni), mert van rá működő technológia.
2. A szeparáció egy sima mechanikai/elektronikai hiba volt. Ezt egy egyszerűbb elemzés is ki fogja deriteni.
3. a hajtóművi megbízhatóság is adatelemzéssel javítható.
4. bármilyen furcsa is (kössz a képet!) a hővédő pajzs hibái sokkal aggasztóbbak szerintem, mint az előző 3 orvosolni való probléma.
Ugyebár a pajzs elemei már többször át lettek tervezve. Na annak a megoldása szerintem sokkal nehezebb ügy lesz, mint a többié.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 525
16 444
113
Szerintem (!) nem.
Az a gond, hogy ekkora BFR (Big Fucking Rocket)-t még senki nem épített.
Ez nem igaz! Oroszok N1 USA Satun V és SLS
A 2 fokozat szerintem sokkal problémásabb statikailag , mintha 3 lenne nagy méretbeli különbségekkel.
Az a durva, hogy még az alap koncepcióról sem tudták/tudhatták, hogy biztosan helyes. Persze számítások készülnek, de tényleg, ha menet közben szétszakad az egész, akkor ott statikailag újratervezést igényel.
Én nem látom mitől lenne statikailag sokkal problémásabb a 2.fokozat. A visszatérés na az igen, az kihívás lessz.
Ráadásul az alapoktól. Onnantól biztosan nő a szerkezet tömeg. Onnantól lehet, hogy bukik az egész gyártástechnológiájuk. Mert OK, hogy a statikus teszteken kibírta a héjazat az alacsony hőmérsékletet, meg a hatalmas nyomást, de azért itt repülés, és főleg a manőverek közben lehetnek érdekességek.
Ez túlságosan spekuláció már.
Jelenleg ott tartunk, hogy technológiai problémák megoldásán kell dolgozni, nem teljes újratervezésen.
1. Az indítót állványt még csak ki sem kell fejleszteni (vagy csak minimális mértékben a projektre szabni), mert van rá működő technológia.
Ennek ellenére baszták megcsinalni rendesen.
2. A szeparáció egy sima mechanikai/elektronikai hiba volt. Ezt egy egyszerűbb elemzés is ki fogja deriteni.
3. a hajtóművi megbízhatóság is adatelemzéssel javítható.
Én a Raptorokkal kapcsolatban nagyon szkeptikus vagyok. Pontosabban remek cucc félre értés ne essék, de attól tartok, márcsak a rettentő komplexitás okán, hogy soha nem lessznek annyira megbízhatóak mint a Merlinek.
4. bármilyen furcsa is (kössz a képet!) a hővédő pajzs hibái sokkal aggasztóbbak szerintem, mint az előző 3 orvosolni való probléma.
Ugyebár a pajzs elemei már többször át lettek tervezve. Na annak a megoldása szerintem sokkal nehezebb ügy lesz, mint a többié.

Ez mind szép és jó, de nem magyarázat arra, miért ne lehetett volna megépiteni kényelmesen az elmúlt években az indító állást normálisan. Lassan két éve nem volt repülési teszt, szóval bőven lett volna idő rá.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 648
113
Ha már Raptor. Valamikor arról volt szó, hogy a BFRhez (vagy ITS?, akkor még talán 12 méter "vastag") azért terveznek sok kicsi hajtóművet, hogy a Marson való leszálláshoz ne legyen túl nagy a tolóerejük és ne kelljen 2 féle hajtóművet kifejleszteni mer az drága lenne. Nálam valahol itt kezdődtek a SpaceX eszement "újkori" ötletei.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 525
16 444
113
Nemcsak a Pad a tankfarm is sérült.
És ez csak ami látszik távolról.
IMG-20230420-211246.jpg

Vagyis ahelyett hogy nulladik lépésként építettek volna egy normális padot, most, hogy már megvan a gyors gyártás képesség, sorban áll a hardver és pöröghetnének a tesztek, javíthatják az egész bázist.
IMG-20230420-211126.jpg
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ez nem igaz! Oroszok N1 USA Satun V és SLS
Fékreértetted. A 2 mondat összetartozik. Ekkorát, ÉS így (!) félbevágott szerkezetet.
Mind az N1-re, mind a Saturnra igaz, hogy a korábbi fokozat jóval nagyobb átmérőre van tervezve, mint a feljebb lévő fokozatok.
Így a felső fokozat(ok) súlypontja, és tömegvektora sokkal könnyebben bent tartható az alul lévő fokozat keresztmetszetének vonalaiban.
Ez különösen akkor lesz érdekes, amikor elkezdik a sebesség oldalirányú növelését is..

A piramisokat nem véletlenül építették olyanra...
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson

32karakter

Well-Known Member
2011. február 21.
1 534
3 240
113
Magánvélemény: Musk egy pojáca. Korábban még normálisabb volt, de mára elszállt teljesen. A SpaceX mint egy lelkes startup több év botladozás után csinált egy újrahasznosíthatő 1. fokozatú olcsón üzemeltethető hordozórakétát meg űrhajót NASA pénzből. Jár a pacsi, bár nem találtak fel semmi újat, csak megcsinálták könnyűre, olcsóra és megbízhatóra. Itt kezdődtek a gondok. Mueler elment meg még egy csomóan, és amit azóta leműveltek, az valami elképesztően ostoba ötletekkel tarkított. Kezdjük az újra feltalálta Atlas ICBMel, a "rongyszőnyeg" starhopperrel és folyományaival, hogy egy használható COPVot tudjanak csinálni egy silógyártó cégtől kellett technológiát vásárolni. A rakéta elkapásáról a levegőben meg erről a katasztrófa indítóállványról nem is beszéljük a függőleges, magas tartályokból álló tartályfarm közvetlen közelében. És akkor még a "belly flop" stage separation a csúcs a 120 méteres rakétával.
Mi lenne, ha visszatérnének az egyszerű, megbízható, bevált és ésszerű megoldásokhoz, nem hinnék magukról, hogy ők az orbitális világ urai? Ha az ULA vagy Ariane elkezdene olcsó, bevált, megbízható dolgokban gondolkodni, végük lenne.
Kontra!
Musk mindig is dilis volt, csak most már van platformja hozzá...
Az első nagy nyilvánosságot kapott teljes agymenese talán a buvarpedozas volt, de előtte is voltak hajmeresztő dolgai, egész ebayig. Már meg nem mondom mik, csak az maradt meg bennem, hogy ekkora egy antiszoc trollt....

Falcon 9 és NASA: nasaek arra adtak pénzt és emlékeim szerint még most is adnak, hogy legyen a teljesen elpofatlanodott ula mellet alternatíva és ellenük utokartya.
Tökmindegy ki, csak legyen képes feloni ertelemes terhet, utána életben tartották volna, lásd fent, meg ha drága is. Nem emlékszem Mary hány cég volt, egyedül SpaceXnek sikerült idaig a sikeres felloves, de.ezt a vonalat, az alternatíva keresést relatív gombokert viszik tovább, hogy ne legyen monopolhelyzet.
Na most Musk valóban nem talált ki forradalmi újat, mert a teljes koncepció megvolt talán már a 70es évektől, de senki meg nem csinálta.
És mindenki ketyosnak gondolta, amikor küszködött a first stage visszahozatalaval, most meg nézhet, mint Rozi a moziban, mert letarolta a piacot.
Ami valamilyen szinten kétségbeejtő az talán leginkább az, hogy nem nagyon hallok arról, hogy bárki a "nagyok" közül akár csak elkezdett volna fejleszteni,.ott.van blie origin jelentős.lemaradassal és slussz.
Neki még olcsó falcon 9, crew.cercltificacioval, falcon heavy és jelenleg azon sírunk itt egymásra borulva, hogy mekkora csúszás lesz az elbaszott pad miatt a gigabaszottnagy teljesen ujrafelhasznalhato starship miatt.

És igen, SpaceX.kapcsan is volt.rengeteg hamvába holt,.döglött ötlete - kedvencem az volt, amikor az udvaron láttam kibaszva a rohadt drága.szen/üveg/kompozit anyamtyukja body gyártó gépet.

Van ilyen, jó ötletnek tűnt,.nem jött.be,.továbblép.

Haegbizhato, kipróbált, mondhatni rizikokeruloen gondolkozott volna, akkor valószínűleg lenne évi 3 fellovese valami nagyon nem.kritikus műholddal, csak hogy ne.dogoljon éhen a.cege, nem pedig ott tartana,.ahol.

Ula meg arienek még jobb lenne, ha kurva gyorsan elkezdenek felemelni a dagadt segguket és elkezdenek olcsó, megbízható dolgokban gondolkozni és fejleszteni, mint a gép, mert kurva nagy lemaradasban vannak és.az sem egészséges, hogy SpaceX letarolja a piacot.