33 hajtómű szakaszos begyújtása + működés ellnőrzése gondolom több időt igényel.Lassan, nehezen épült fel a tolóerő, a gyujtás+ 5 sec után mozdult meg egyáltalán a rakéta.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
33 hajtómű szakaszos begyújtása + működés ellnőrzése gondolom több időt igényel.Lassan, nehezen épült fel a tolóerő, a gyujtás+ 5 sec után mozdult meg egyáltalán a rakéta.
Az érdemi különbség a koncepcióban volt, és abban a SpaceX megoldásában sokkal nagyobb potenciál van. Ezért választhatták őket.Mindez szép, de a többi jelölttel is ugyanez lett volna a helyzet. Lehet, hogy a HSL ajánlat volt a legolcsóbb, de 10 évig szerintem nem lesz belőle semmi (az emberes Starship missziókból sem). Szvsz.
Szóval kiválasztották a leglassabban megvalósíthatót, hogy ne kelljen egy darabig a Holdra szállniuk? Da ha egyszer sikerül, akkor utána már hamarosan irány a MarsAz érdemi különbség a koncepcióban volt, és abban a SpaceX megoldásában sokkal nagyobb potenciál van. Ezért választhatták őket.
Ami az időt illet abban egyet értünk. Én anno már kifejtettem, hogy az első emberes repülést majd csak 2030 utánra várom.
Ez speciel pont nem igaz a Raptorokra, már csak az alkalmazott duplakörös betáp okán, amit a jobb hatásfok miatt és a leszálláshoz szükséges gyors gyújtás miatt is választottak. A Raptorok gyújtásakor szinte egy pillanat alatt felépül a kellő tolóerő.Nem látták, hogy a Szojúzoknak mekkora gödröt ástak?
Az, hogy a láng nem tudott szabadon áramlani valószínű, hogy az visszahatott a hajtóművekre is. Lassan, nehezen épült fel a tolóerő, a gyujtás+ 5 sec után mozdult meg egyáltalán a rakéta.
Számomra ebben a formában nagy csalódás a teszt.
A Pad rossz ahogy van.
A Raptorok megbízhatósaga kérdőjeles.
És èrtelmetlenül kukáztak egy Starship hajót.
Ezt egy értelmesebb tesztnél megelőzte volna legalább egy teljes idejű statikus Booster teszt, majd ha ott minden ok, szimpla Booster repülés, ha az is ok lehet összepakolni az egészet.
Vannak lépcsőfokok amiket nem lehet átugrani. Meg Elonnak se. Legalább is sok értelme nincs.
Ugyan ezeket a köröket lefutottátok az összes eddigi kudarcba fulladt Starship indításnál is.Végül is nem volt értelmetlen, mert rájöttek remélem, hogy ez így nagyon nem lesz jó. Más nagyságrend a feladat mint a befektetett tudás/pénz. Csak tudnám, hogy a NASA-t hogy tudták ennyire megvezetni...
Lényegében Igen. De nem azért mert ez tarthat a legtovább. Úgy lehettek vele, ha Musk tartja a menetrendet az remek, de ha nem, az se feltétlen baj..Szóval kiválasztották a leglassabban megvalósíthatót, hogy ne kelljen egy darabig a Holdra szállniuk? Da ha egyszer sikerül, akkor utána már hamarosan irány a Mars![]()
Proof of conceptnek tökéletes volt, de meg kell reszelni rajta.Ugyan ezeket a köröket lefutottátok az összes eddigi kudarcba fulladt Starship indításnál is.
Milyen óriási tragédia is történt? Elveszett egy Starship?
Na bumm (hogy stílszerű legyek!)! Menet közben volt egy csomó, amelyik még a launchpadra sem jutott el. Megépítették, és szét is kapták. Elment rá egy csomó lóvé, meg idő. De ez bele volt kalkulálva.
Ha alaposan megnézitek ezt a mostani indítás, látszik, hogy piszok sokat tanulhattak ebből az egészből. Kezdve az állvány problémáival (korábban is sejthető volt, hogy baj lehet, mert már a Starship tesztjeinél is okozott hajtóműhibá, és robbanást is a lebontott indító).
Érdekes volt nézni, hogy a hajtóművek milyen státuszban voltak. Ha megnézitek még egyszer, akkor látható, hogy a volt olyan, amelyik a legelejétől nem ment. Volt amelyik menet közben állt le. És volt olyan is, amelyik menet közben visszaindult.
Ez tulajdonképpen egy Booster teszt volt. De hogyan teszteled a Boostert, ha nincs a tetején a Starship? Miért jelentene tragédiát egy különben is hard landingra (oceaning jobban mondva) tervezett Starship elvesztése? Így legalább olyan statikai, erőhatás adatokat kaptak, amit egy aerokupolával rendelkező Booster esetén soha.
Nekem az is tetszett, hogy lehet, hogy egy NASA teszten az első adandó alkalommal robbantottak volna, de látszott, hogy egyrész megpróbálták a kimozogni az asszimetrikus tolóerőt. Másrészt érezhető volt, hogy azért próbálták menteni a helyzetet, mert a szeparációra gyúrtak nagyon. Gondolom, hogy ez csak egy bizonyos szögben lehetséges, és végig abban bíztak, hogy meg tudják csinálni. Amikor elkezdett visszazuhanni a konstrukció, még akkor is kitartottak, mert valószínűleg a Starshipben akkor is lett volna elegendő erő, üzemanyag, hogy pályára álljon. Abban az esetben lehetett volna teljes sikerről beszélni, ha sikerül a szétbálás, és a visszatérés során nem robban fel a Starship és függölegesen csobbant volna a Csendesbe.
És ne felejtsük el, megvolt a MAXQ is. Azaz bizonyított, hogy működő konstrukcióról beszélhetünk.
És teljesen megértem, hogy nem építettek, csak egy "eldobható" - teszt - indító létesítményt Muskék. Ha a MAXQ-n, vagy még előtte széttörik az egész miskulancia, akkor lehetett volna menni vissza a Balettbe ugrálni. Onnantól az egész koncepció megkérdőjeleződhetett volna. De hogy a Légügytől nem kapnak egyhamar másik engedélyt az fix.
Mitől is mentek félre a sikertelen hop tesztek? Hatóműhiba + felvert törmelék okozta hajtóműhiba... Akár csak most. Csak most a kilövőállvány sincs újszerű állapotban és a tartályfarmra sem fogadnék az életemre nagy generál nélkül. Na meg ha kiderül, hogy megszakítórendszer nem működött, csak az aerodinamikai erők kapták szét a rakétát, az is elég szép tökszorongatással fog járni.Ugyan ezeket a köröket lefutottátok az összes eddigi kudarcba fulladt Starship indításnál is.
Milyen óriási tragédia is történt? Elveszett egy Starship?
Na bumm (hogy stílszerű legyek!)! Menet közben volt egy csomó, amelyik még a launchpadra sem jutott el. Megépítették, és szét is kapták. Elment rá egy csomó lóvé, meg idő. De ez bele volt kalkulálva.
Ha alaposan megnézitek ezt a mostani indítás, látszik, hogy piszok sokat tanulhattak ebből az egészből. Kezdve az állvány problémáival (korábban is sejthető volt, hogy baj lehet, mert már a Starship tesztjeinél is okozott hajtóműhibá, és robbanást is a lebontott indító).
Érdekes volt nézni, hogy a hajtóművek milyen státuszban voltak. Ha megnézitek még egyszer, akkor látható, hogy a volt olyan, amelyik a legelejétől nem ment. Volt amelyik menet közben állt le. És volt olyan is, amelyik menet közben visszaindult.
Ez tulajdonképpen egy Booster teszt volt. De hogyan teszteled a Boostert, ha nincs a tetején a Starship? Miért jelentene tragédiát egy különben is hard landingra (oceaning jobban mondva) tervezett Starship elvesztése? Így legalább olyan statikai, erőhatás adatokat kaptak, amit egy aerokupolával rendelkező Booster esetén soha.
Nekem az is tetszett, hogy lehet, hogy egy NASA teszten az első adandó alkalommal robbantottak volna, de látszott, hogy egyrész megpróbálták a kimozogni az asszimetrikus tolóerőt. Másrészt érezhető volt, hogy azért próbálták menteni a helyzetet, mert a szeparációra gyúrtak nagyon. Gondolom, hogy ez csak egy bizonyos szögben lehetséges, és végig abban bíztak, hogy meg tudják csinálni. Amikor elkezdett visszazuhanni a konstrukció, még akkor is kitartottak, mert valószínűleg a Starshipben akkor is lett volna elegendő erő, üzemanyag, hogy pályára álljon. Abban az esetben lehetett volna teljes sikerről beszélni, ha sikerül a szétbálás, és a visszatérés során nem robban fel a Starship és függölegesen csobbant volna a Csendesbe.
És ne felejtsük el, megvolt a MAXQ is. Azaz bizonyított, hogy működő konstrukcióról beszélhetünk.
És teljesen megértem, hogy nem építettek, csak egy "eldobható" - teszt - indító létesítményt Muskék. Ha a MAXQ-n, vagy még előtte széttörik az egész miskulancia, akkor lehetett volna menni vissza a Balettbe ugrálni. Onnantól az egész koncepció megkérdőjeleződhetett volna. De hogy a Légügytől nem kapnak egyhamar másik engedélyt az fix.
Nem önmagában az a baj, hogy elveszett, hanem az hogy totál értelmetlenül.Ugyan ezeket a köröket lefutottátok az összes eddigi kudarcba fulladt Starship indításnál is.
Milyen óriási tragédia is történt? Elveszett egy Starship?
Na bumm (hogy stílszerű legyek!)! Menet közben volt egy csomó, amelyik még a launchpadra sem jutott el.
Pont ezaz, sejthető volt, hogy gebasz lessz, és gebasz lett.Megépítették, és szét is kapták. Elment rá egy csomó lóvé, meg idő. De ez bele volt kalkulálva.
Ha alaposan megnézitek ezt a mostani indítás, látszik, hogy piszok sokat tanulhattak ebből az egészből. Kezdve az állvány problémáival (korábban is sejthető volt, hogy baj lehet, mert már a Starship tesztjeinél is okozott hajtóműhibá, és robbanást is a lebontott indító).
Írtam már. Több lépcsőben. Először statikus teljes idejű teszten, majd solo repulèsben, és ha az is ok rárakhatod a hajót.Érdekes volt nézni, hogy a hajtóművek milyen státuszban voltak. Ha megnézitek még egyszer, akkor látható, hogy a volt olyan, amelyik a legelejétől nem ment. Volt amelyik menet közben állt le. És volt olyan is, amelyik menet közben visszaindult.
Ez tulajdonképpen egy Booster teszt volt. De hogyan teszteled a Boostert, ha nincs a tetején a Starship?
Mégegyszer, nem önmagában az elvesztés a probléma, hanem az értelmetlensége. Rengeteg fontos részét kellett volna tesztelni. Ez a teszt lépcső most csúszik.Miért jelentene tragédiát egy különben is hard landingra (oceaning jobban mondva) tervezett Starship elvesztése?
Ez nettó spekuláció.Így legalább olyan statikai, erőhatás adatokat kaptak, amit egy aerokupolával rendelkező Booster esetén soha.
Nekem az is tetszett, hogy lehet, hogy egy NASA teszten az első adandó alkalommal robbantottak volna,
+hogy minél távolabb legyen a cucc.de látszott, hogy egyrész megpróbálták a kimozogni az asszimetrikus tolóerőt. Másrészt érezhető volt, hogy azért próbálták menteni a helyzetet, mert a szeparációra gyúrtak nagyon.
Most olvasom, hogy az a narratíva, hogy a Flip manőver tervezett volt, csak mivel a fokozat szeparáció nem működött ezért forgott meg az egész cucc együtt.Most valaki azt mondta, hogy egy 120 méteres rakétát meg akarnak fogatni a kereszttengelye körül a fokozat szétválasztáshoz üzemszerűen? Nálam ez egészen elmebeteg ötlet kategória. De tény, látszóleg nem esett szét tőle.
Szerinted mennyibe (időben és pénzben!) került volna egy Bajkonur vagy Cape Canaveral méretű indító állvány megépítése, vízzel, mindennel? Ami ráadásul ugyan úgy elpukkant volna, ha még az indítón eldurran az egész cucc. Sokkal olcsóbb egy szériában gyártott rakétát elpukkantani, mint egy ilyen konstrukciót.Pont ezaz, sejthető volt, hogy gebasz lessz, és gebasz lett.
Amikor mondjuk gyerekként biciklivel elindulsz egy lépcsőn lefelé, de apád mondja, hogy ne tedd mert elfogsz taknyolni, és lám eltaknyolsz, verheted a melled, hogy mennyire sokat is tanultál az esésből, a helyzeten már nem változtat, hogy hülyét csináltál magadból. Pedig csak hallgatnod kellett volna az öregedre.
De pont ez az! A szóló repüléssel semmi infód nem lesz a teljes szerkezet Starship+Booster életképességéről. Azzal, hogy ez elment a MaxQ-ig, az elképesztően nagy előrelépés. De inkább mérföldkőnek kellene mondani. Erre már lehet építkezni. Szó szerint.Írtam már. Több lépcsőben. Először statikus teljes idejű teszten, majd solo repulèsben, és ha az is ok rárakhatod a hajót.
Semmi ilyesmiről nem volt itt szó. Szerintem a stabilizálatlan pörgés/dülöngélés során kizárólag az volt a cél, hogy hátha bekerül a leválasztási ablakba a szerkezet, mert akkor biztosan megpróbálták volna.Most valaki azt mondta, hogy egy 120 méteres rakétát meg akarnak fogatni a kereszttengelye körül a fokozat szétválasztáshoz üzemszerűen? Nálam ez egészen elmebeteg ötlet kategória. De tény, látszóleg nem esett szét tőle.
Nem mondanám teljesen értelmetlennek. Igen, a pad az látszik hogy kritikus, és ha a Musk felé alapvetest vesszük alapul, hogy O már azt sikernek veszi, ha az indítás nem bassza szét a padot... Hát ez bizony szetbaszta.Nem önmagában az a baj, hogy elveszett, hanem az hogy totál értelmetlenül.
A korabbi elpukkanásokból lehetett tanulni, ezzel szemben most a hajó értelmetlenül veszett oda, és így fontos tesztek csúsznak.
Pont ezaz, sejthető volt, hogy gebasz lessz, és gebasz lett.
Amikor mondjuk gyerekként biciklivel elindulsz egy lépcsőn lefelé, de apád mondja, hogy ne tedd mert elfogsz taknyolni, és lám eltaknyolsz, verheted a melled, hogy mennyire sokat is tanultál az esésből, a helyzeten már nem változtat, hogy hülyét csináltál magadból. Pedig csak hallgatnod kellett volna az öregedre.
Írtam már. Több lépcsőben. Először statikus teljes idejű teszten, majd solo repulèsben, és ha az is ok rárakhatod a hajót.
Mégegyszer, nem önmagában az elvesztés a probléma, hanem az értelmetlensége. Rengeteg fontos részét kellett volna tesztelni. Ez a teszt lépcső most csúszik.
Ez nettó spekuláció.
+hogy minél távolabb legyen a cucc.
Szerinted mennyibe (időben és pénzben!) került volna egy Bajkonur vagy Cape Canaveral méretű indító állvány megépítése, vízzel, mindennel? Ami ráadásul ugyan úgy elpukkant volna, ha még az indítón eldurran az egész cucc. Sokkal olcsóbb egy szériában gyártott rakétát elpukkantani, mint egy ilyen konstrukciót.
Muskot sosem zavarta, ha azt mondták róla, hogy egy hülye. Viszont mindig is szeretett egyszerre nagyobb lépésekben fejleszteni, még ha be is fuccsol, mert a komolyabb ugrásokkal szerzett adatokkal gyorsabban lehet haladni.
Az SLS nem véletlenül került annyiba. Az idő pénz. Minnél tovább fejlesztgetik, annál jobban gyűlnek a számlák.
De pont ez az! A szóló repüléssel semmi infód nem lesz a teljes szerkezet Starship+Booster életképességéről. Azzal, hogy ez elment a MaxQ-ig, az elképesztően nagy előrelépés. De inkább mérföldkőnek kellene mondani. Erre már lehet építkezni. Szó szerint.
Semmi ilyesmiről nem volt itt szó. Szerintem a stabilizálatlan pörgés/dülöngélés során kizárólag az volt a cél, hogy hátha bekerül a leválasztási ablakba a szerkezet, mert akkor biztosan megpróbálták volna.
Most valaki azt mondta, hogy egy 120 méteres rakétát meg akarnak fogatni a kereszttengelye körül a fokozat szétválasztáshoz üzemszerűen? Nálam ez egészen elmebeteg ötlet kategória. De tény, látszóleg nem esett szét tőle.
Ezek szerint a Booster programja lement, csak mivel nem ment a szeparáció, így teljesen más lett a végeredmény.Most olvasom, hogy az a narratíva, hogy a Flip manőver tervezett volt, csak mivel a fokozat szeparáció nem működött ezért forgott meg az egész cucc együtt.
Nagyon nem hinném. Majd biztos lesznek tesztek arra is akár külön, főleg azért hogy meghatározzák, milyen konfigurációban kell abort, de most azért szerették volna, ha minél több dolog megy jól.Ezek szerint a Booster programja lement, csak mivel nem ment a szeparáció, így teljesen más lett a végeredmény.
Különben én még azt is el tudom képzelni, hogy a mostani kísérlet alatt meg volt adva, hogy mennyi hajtómű leállását tudják kimozogni.
Az is furcsa, hogy a gimbalok közül az egyik eredetileg sem ment. Nem lehet, hogy ez esetleg tervezett volt?
Szerintem ez szándékos volt.A hajtómű probléma már az indulás után rögtön jelentkezett, elment oldalra is. A saját videójukban jól látható.
Persze, tanultak a tesztből, nem vitatom, de Starship-hajóra vonatkozóan szerintem értelmetlen volt.Nem mondanám teljesen értelmetlennek. Igen, a pad az látszik hogy kritikus, és ha a Musk felé alapvetest vesszük alapul, hogy O már azt sikernek veszi, ha az indítás nem bassza szét a padot... Hát ez bizony szetbaszta.
De. Még ha valaki az asztalra is csap indítás előtt, hogy gyerekek, a pad fos, új kell, ugyanott tartanának, mint most... Hogy kell egy új pad és csúszik minden.
Azt nem tudjuk, mennyi adat jött le a produkció alatt, de szerintem most egy darabig kávén, cukorkan és cigarettán fog élni a mernorksag SpaceX táján.
Na most lehet hogy rosszul emlékszem, de volt statikus teszt, igen rövid az teny és emlékeim szerint pont amiatt, hogy ne legyen belőle launch, és már az szetbaszta a padot - amit utána ugye megerősítették. Nem volt elég.
Nagyon remélem, hogy már akkor lett egy Bterv és már megvan a design egy "normális" padra. És holnap már bontanak.
Mindegy, kiderül, a gép el tud rugaszkodni a földtől, ez a lényeg.
Ha az lessz a vége, hogy előbb utóbb úgyis meg kell majd építeni, nem.lett volna szerencsésebb elobb??Szerinted mennyibe (időben és pénzben!) került volna egy Bajkonur vagy Cape Canaveral méretű indító állvány megépítése, vízzel, mindennel?
Hát remek. Tök jó, hogy olcsó. De most egy előre látott probléma nem megoldasa miatt csuszik az egesz program.Ami ráadásul ugyan úgy elpukkant volna, ha még az indítón eldurran az egész cucc. Sokkal olcsóbb egy szériában gyártott rakétát elpukkantani, mint egy ilyen konstrukciót.
Ez rendben is van.Muskot sosem zavarta, ha azt mondták róla, hogy egy hülye. Viszont mindig is szeretett egyszerre nagyobb lépésekben fejleszteni, még ha be is fuccsol, mert a komolyabb ugrásokkal szerzett adatokkal gyorsabban lehet haladni.
Most légyszíves ne beszéljünk már el egymás melett. A statikus tesztel meg a szolo repüléssel mondjuk megoldották volna a megbízható gyújtást, hajtómű vezérlést, stb. És mire teljes tesztre kerül a sor már ennyivel is beljebb vannak.De pont ez az! A szóló repüléssel semmi infód nem lesz a teljes szerkezet Starship+Booster életképességéről. Azzal, hogy ez elment a MaxQ-ig, az elképesztően nagy előrelépés. De inkább mérföldkőnek kellene mondani. Erre már lehet építkezni. Szó szerint.
Most az a narratíva, hogy megpróbálták, a szeparáció sem működött, meg a hajtóművek leállítása sem.Semmi ilyesmiről nem volt itt szó. Szerintem a stabilizálatlan pörgés/dülöngélés során kizárólag az volt a cél, hogy hátha bekerül a leválasztási ablakba a szerkezet, mert akkor biztosan megpróbálták volna.
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..