Űrkutatás

Falcon 9 15 km, kb. 2M és 1 perc 20 másodperc.
Viszont addig 4-5 ilyen booster felvinné az Elektront 15 km-re és csak ott kéne hajtóművet kapcsolnia. És visszajöhetne ejtőernyővel+légzsákkal akár, mert mondjuk 3.5 tonna az egész üresen.
Szerintem abból indulj ki, hogy biztos nem csak neked jutott eszedbe a gondolat, meg sok más embernek (nekem is jutott eszembe ilyen gázturbinákkal úgy 10 km magasra emelt startasztal, de már elmúlt;)) az elmúlt évtizedekben, hanem mérnököknek is, meg a témához kevésbé értő, de befolyásos 'ponzoroknak, döntéshozóknak is.

Aztán mégsem lett soha semmi ezekből az ötletekből.
Nem véletlenül.
Ahol az aerodinamika meg a gázdinamika dönt - ráadásul úgy, hogy minden kilogramm felhajtó/tolóerőért megküzdenek - ott nincs helye az öncélú mérnöki önmegvalósításnak, urambocsá' hiúságnak.

Ezt még - leginkább - régebben meglehetett tenni pl. az autóiparban, ahol millióféle futómű, motorelrendezés megvalósítás futott párhuzamosan, mert ott belefért - ha anyagilag látszólag blefért: A talajtól lejjebb nem lehetett esni (legfeljebb az árokba), ha leállt a motor, ha cserben hagyott a futómű.
 
Falcon 9 15 km, kb. 2M és 1 perc 20 másodperc.
Viszont addig 4-5 ilyen booster felvinné az Elektront 15 km-re és csak ott kéne hajtóművet kapcsolnia. És visszajöhetne ejtőernyővel+légzsákkal akár, mert mondjuk 3.5 tonna az egész üresen.

Az a baj, hogy a sugárhajtómű tolóereje kb. a levegő sűrűségének arányában csökken felfele.
15 kilométer magasan a sűrűség már csak az 1/6-a a lentinek, azaz az 5 hajtóműved kevesebbet fog tolni, mint itt lent egy darab... És akkor még nem beszéltünk arról, hogy szuperszonikus sebességen komolyabb szívócső is kellene ezekre...
 
Az SR-71 kettős-üzemmódú --sugárhajtómű 1,5-2 M-ig, felette megkerülő légcsatorna, és a tolóerő elsöprő többsége nagy sebességnél már az addig --alacsonyabb sebességeknél-- utánégetőként is működő megoldásból kialakított torló-sugárhajtóműből jön.

... vagyis van ilyen megoldás, és nagyobb sebességen is működött volna, sok forrásban szerepel, hogy le volt korlátozva vhol 3,2 M körül.

A MiG-25-nél is volt hasonló üzemmód, ott --emlékeim szerint-- a kabintető üvegének a hőterhelhetősége volt a kockázat és egyben sebesség-korlát!

Szerintem, ha valóban lenne vmi hazai kapacitás a látszatok/"vetítés mögött, akkor ezen az elhanyagolt irányon el lehetne indulni! Az eddigi tudás többsége már nyilvános, vagy "vissza-mérnökösködhető"(re-engineering).
...+: sok korabeli titkos technológiánál azóta már jobb jelenlegi --30-40-50 évvel későbbi, az öldöklő piaci verseny miatt rohamosan fejlesztett-- polgári technológia.
Ez a jelenség szinte minden területen jelen van ám!!!

.
 
Az SR-71 kettős-üzemmódú --sugárhajtómű 1,5-2 M-ig, felette megkerülő légcsatorna, és a tolóerő elsöprő többsége nagy sebességnél már az addig --alacsonyabb sebességeknél-- utánégetőként is működő megoldásból kialakított torló-sugárhajtóműből jön.

... vagyis van ilyen megoldás, és nagyobb sebességen is működött volna, sok forrásban szerepel, hogy le volt korlátozva vhol 3,2 M körül.

A MiG-25-nél is volt hasonló üzemmód, ott --emlékeim szerint-- a kabintető üvegének a hőterhelhetősége volt a kockázat és egyben sebesség-korlát!

Szerintem, ha valóban lenne vmi hazai kapacitás a látszatok/"vetítés mögött, akkor ezen az elhanyagolt irányon el lehetne indulni! Az eddigi tudás többsége már nyilvános, vagy "vissza-mérnökösködhető"(re-engineering).
...+: sok korabeli titkos technológiánál azóta már jobb jelenlegi --30-40-50 évvel későbbi, az öldöklő piaci verseny miatt rohamosan fejlesztett-- polgári technológia.
Ez a jelenség szinte minden területen jelen van ám!!!

.
A polgári technológiával az a baj, hogy csendre, megbízhatóságra és főleg az alacsony fogyasztásra "hajt". A sebesség nem prioritás, mert az mindenképpen drága. A hajtómű élettartamára számított legnagyobb költsége az üzemanyag.
 
Az indítópadon "nyélgázon" való tesztelés felvet egy aprócska problémát!
Hogy fogod meg azt a kb. 75 MN tolóerőt, hogy ne szálljon el az egész hóbelevanc?
 
  • Imádom
Reactions: Kim Philby
Ma este megint jönnek a Starbase fejleményekkel a spacejunkies srácok!
( a leírásban rengeteg link a témában!)
 
Az indítópadon "nyélgázon" való tesztelés felvet egy aprócska problémát!
Hogy fogod meg azt a kb. 75 MN tolóerőt, hogy ne szálljon el az egész hóbelevanc?
Ha tele van töltve, akkor csak a tolóerő 1/5-ét kell visszatartani (tolóerő-tömeg arány 1.25?), a többinek ellent tart a rakéta súlya. Arra pedig képesnek kell lenni a rögzítőkapcsoknak indításkor egy ideig legalább is, míg lefut a hajtóműteszt.
 
A polgári technológiával az a baj, hogy csendre, megbízhatóságra és főleg az alacsony fogyasztásra "hajt". A sebesség nem prioritás, mert az mindenképpen drága. A hajtómű élettartamára számított legnagyobb költsége az üzemanyag.



A polgári technológiákat az anyagtechnológiával kapcsolatban említettem volna szándékom szerint, de a rohanásban ezt lehet, hogy nem bontottam ki eléggé.


... + egy LMzés a témához, nagyítható képekkel:

A torló-sugárhajtóműves megoldásnál a sugárhajtóműves+utánégetős-torlós kombináció helyett sokkal egyszerűbb és megbízhatóbb a szilárd hajtóműves első("feledik", a négy külső henger:
1590650977_1590650984.jpg
) fokozattal eljutni a torlósugaras hajtómű
1346970214_3m8.jpg
begyújtási sebességéig.

Amikor idáig jutottam az írásban, eszembe jutott --és utána-kerestem--, hogy már a 60-as években volt ilyen orosz(SzU) technika a Krug
i
(és az SZ-200 is)légvédelmi rendszer rakétája (ami itthon is rendszerben állt):

  • 4 szilárd hajtóanyagú rakéta gyorsítja 600 m/s-2Mach körüli sebességre ,
  • 25(-30?) km magasságra volt képes a torlósugárhajtóműves második fokozat
    2020-11-28-11-48-23-KRUG-rendszertechnika-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC.jpg
    ,
  • a robbanófej tömegével kb. megegyezik a Buk/Nyeva második fokozata(+20+km)
  • és marad(na) 70-120 kg egy harmadik fokozat+hasznos teherre(CubeSat-ok, ...)
  • és már meg is van --LEGO-zva-- egy 100(+) km körüli magasságra képes eszköz! ;) + :oops: + :hadonaszos:

Mindez az 50-es, 60-as, 70-es évek számunkra is rendelkezésre álló technikáiból LEGO-zható, másolható lenne.


2020-11-28-11-48-23-KRUG-rendszertechnika-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC.jpg



Arab országok napi szinten művelik már ezt évtizedek óta, mi "piackutatunk", majd "taratégiai nyugalommal' vásárolunk...

"Dübörgünk" a T(érség).M(eghatározó).H(adereje). cél felé ...:hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos:

Ezek/Ilyenek ismeretében szokom "komolyan venni" a hazai politikai akaratot a haderőfejlesztés területein (is)... :(

.

...szánalmasak! ...eredmények helyett még mindig: csak a látszat!

.


.
 
Fejjel lefelé építed be.
A Saturn 5 1. fokozatához készült tesztállvány, letesztelték, voltak vele bajok, de működött. Az N1 1 fokozatát nem tesztelték végig a földön, csak a levegőben, a 4. indításkor már majdnem jól működött, aztán hagyták az egészet a fenébe.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55
A Saturn 5 1. fokozatához készült tesztállvány, letesztelték, voltak vele bajok, de működött. Az N1 1 fokozatát nem tesztelték végig a földön, csak a levegőben, a 4. indításkor már majdnem jól működött, aztán hagyták az egészet a fenébe.
A Nervát vízsszintesen tesztelték.
 
A polgári technológiákat az anyagtechnológiával kapcsolatban említettem volna szándékom szerint, de a rohanásban ezt lehet, hogy nem bontottam ki eléggé.


... + egy LMzés a témához, nagyítható képekkel:

A torló-sugárhajtóműves megoldásnál a sugárhajtóműves+utánégetős-torlós kombináció helyett sokkal egyszerűbb és megbízhatóbb a szilárd hajtóműves első("feledik", a négy külső henger:
1590650977_1590650984.jpg
) fokozattal eljutni a torlósugaras hajtómű
1346970214_3m8.jpg
begyújtási sebességéig.

Amikor idáig jutottam az írásban, eszembe jutott --és utána-kerestem--, hogy már a 60-as években volt ilyen orosz(SzU) technika a Krug
i
(és az SZ-200 is)légvédelmi rendszer rakétája (ami itthon is rendszerben állt):

  • 4 szilárd hajtóanyagú rakéta gyorsítja 600 m/s-2Mach körüli sebességre ,
  • 25(-30?) km magasságra volt képes a torlósugárhajtóműves második fokozat
    2020-11-28-11-48-23-KRUG-rendszertechnika-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC.jpg
    ,
  • a robbanófej tömegével kb. megegyezik a Buk/Nyeva második fokozata(+20+km)
  • és marad(na) 70-120 kg egy harmadik fokozat+hasznos teherre(CubeSat-ok, ...)
  • és már meg is van --LEGO-zva-- egy 100(+) km körüli magasságra képes eszköz! ;) + :oops: + :hadonaszos:

Mindez az 50-es, 60-as, 70-es évek számunkra is rendelkezésre álló technikáiból LEGO-zható, másolható lenne.


2020-11-28-11-48-23-KRUG-rendszertechnika-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC.jpg



Arab országok napi szinten művelik már ezt évtizedek óta, mi "piackutatunk", majd "taratégiai nyugalommal' vásárolunk...

"Dübörgünk" a T(érség).M(eghatározó).H(adereje). cél felé ...:hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos:

Ezek/Ilyenek ismeretében szokom "komolyan venni" a hazai politikai akaratot a haderőfejlesztés területein (is)... :(

.

...szánalmasak! ...eredmények helyett még mindig: csak a látszat!

.


.
Ha tényleg érdekel, elmondom. Egyszer használatosnak egyszerűbb a rakéta. Űr-repülőgép kellene. Egy fokozatú. Soxor használatos.
Ez a motoron bukik el. Az 50es évek óta mindig ugyanott. A beáramló és a menetszél által összenyomott levegő annyira felforrósodik, hogy az bármilyen motort tönkretenne. Van rá egy ezred másodperced, hogy soxáz fokkal visszahűtsed. Na, ez nem megy. Legutóbb valami 50M fontot nyelt el.
Addig is olvasd ej a Sabre hajtómű történetét.


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson
Az indítópadon "nyélgázon" való tesztelés felvet egy aprócska problémát!
Hogy fogod meg azt a kb. 75 MN tolóerőt, hogy ne szálljon el az egész hóbelevanc?
Nem is az a baj, hogy nem tudod visszatartani, de minden egyes próba felesleges kockázati szituáció.
Pláne úgy, hogy állítólag már korábban rájöttek, hogy a tankfarm elhelyezése, és egész koncepciója problémás.
Ez már a Starship repülésénél is nyilvánvaló volt. Már azoknál az indításoknál mindenki csak nézett, hogy azok mellé akarják letenni?
Nooooormálisak?
Szerintem már tisztában voltak vele, hogy előbb utóbb bontani kell.
Addig használták, amíg lehetett.
Ha a felénél kevesebb tartályt sikerül megmenteni, akkor szerintem bontják az egészet.
Ha most 8mp után nem engedik el, akkor is ugyan úgy ott lenne a kráter, meg amortizálva lenne a tankfarm, és még repülési adat sem lenne.
Egészen más lenne a helyzet, ha olyan végleges konstrukciójú rakétával kísérleteznek, ami egyből Hold körüli pályára szánnak.
 
Ha tényleg érdekel, elmondom. Egyszer használatosnak egyszerűbb a rakéta. Űr-repülőgép kellene. Egy fokozatú. Soxor használatos.
Ez a motoron bukik el. Az 50es évek óta mindig ugyanott. A beáramló és a menetszél által összenyomott levegő annyira felforrósodik, hogy az bármilyen motort tönkretenne. Van rá egy ezred másodperced, hogy soxáz fokkal visszahűtsed. Na, ez nem megy. Legutóbb valami 50M fontot nyelt el.
Addig is olvasd ej a Sabre hajtómű történetét.


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Rossznak tartom -én kis apró porszem-- ezt a koncepciót: a pék-távmásolójáért(=>faxáért) akarnak "ezerrel" tépni a sűrű légkörben??? A leküzdendő légellenállás, a sebesség négyzetével nő!!!

Itt max 5M-el magasságot kell(ene) nyerni torló-sugárhajtóművel, mert 1xűen itt ez az optimális a "levegő-zoxigénjét" használva gazdaságos, alig nehezebb a hajtómű, mint egy raketta, anyagtechnológiailag sokkal egyszerűbb, olcsóbb, +minden ami jó(bb, mint a rekéta-hajtómű) ...!

Utána kb. 30(+) km felett elfogy a légkör, "zoxigén", lehet leválasztani a már holt teher torlóst, és elkezdeni gyűjteni a sebességet és magasságot tisztán ide optimalizált rakétahajtóművel.

Az optimális üzemmódok kellenek a körülményekhez! Azért mert mások "helikopterek" és van is rá pénzük, attól még nem kell(ene) követni őket.


...ahogy szoktam, még mindig: szerintem!

.
 
Rossznak tartom -én kis apró porszem-- ezt a koncepciót: a pék-távmásolójáért(=>faxáért) akarnak "ezerrel" tépni a sűrű légkörben??? A leküzdendő légellenállás, a sebesség négyzetével nő!!!

Itt max 5M-el magasságot kell(ene) nyerni torló-sugárhajtóművel, mert 1xűen itt ez az optimális a "levegő-zoxigénjét" használva gazdaságos, alig nehezebb a hajtómű, mint egy raketta, anyagtechnológiailag sokkal egyszerűbb, olcsóbb, +minden ami jó(bb, mint a rekéta-hajtómű) ...!

Utána kb. 30(+) km felett elfogy a légkör, "zoxigén", lehet leválasztani a már holt teher torlóst, és elkezdeni gyűjteni a sebességet és magasságot tisztán ide optimalizált rakétahajtóművel.

Az optimális üzemmódok kellenek a körülményekhez! Azért mert mások "helikopterek" és van is rá pénzük, attól még nem kell(ene) követni őket.


...ahogy szoktam, még mindig: szerintem!

.
És
mit ad isten, pont így tervezték. 5,14M, és 32 km.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
Nem is az a baj, hogy nem tudod visszatartani, de minden egyes próba felesleges kockázati szituáció.
Pláne úgy, hogy állítólag már korábban rájöttek, hogy a tankfarm elhelyezése, és egész koncepciója problémás.
Ez már a Starship repülésénél is nyilvánvaló volt. Már azoknál az indításoknál mindenki csak nézett, hogy azok mellé akarják letenni?
Nooooormálisak?
Szerintem már tisztában voltak vele, hogy előbb utóbb bontani kell.
Addig használták, amíg lehetett.
Ha a felénél kevesebb tartályt sikerül megmenteni, akkor szerintem bontják az egészet.
Ha most 8mp után nem engedik el, akkor is ugyan úgy ott lenne a kráter, meg amortizálva lenne a tankfarm, és még repülési adat sem lenne.
Egészen más lenne a helyzet, ha olyan végleges konstrukciójú rakétával kísérleteznek, ami egyből Hold körüli pályára szánnak.
Szerintem semmivel sem veszélyesebb, mint egy indítás. Ugyanis ott a leállítógomb és a fokozatosság lehetősége. Az "éles" indításnál is tartottak tőle hogy szétmegy az egész a földön, ha a zárak kioldottak már nincs visszaút.
Amúgy mi az, hogy felesleges kockázat, ha megnézzük az emlegetett Starhip indítást?
 
Szerintem semmivel sem veszélyesebb, mint egy indítás. Ugyanis ott a leállítógomb és a fokozatosság lehetősége. Az "éles" indításnál is tartottak tőle hogy szétmegy az egész a földön, ha a zárak kioldottak már nincs visszaút.
Amúgy mi az, hogy felesleges kockázat, ha megnézzük az emlegetett Starhip indítást?
A kockázat az, hogy mindent szétkúrnak, mielőtt repülhettek volna. Azt megérted végre, hogy nem az volt a végcélja a tesztnek, hogy rájöjjenek, hogy mennyire szar az indítójuk, hanem az, hogy levegőbe tudnak emelni egy gigahombárt úgy hogy ne szakadjon szét még közvetlenül az indítóállás felett?
Hogy közben az indító pad komoly hiányosságaira is rájöttek, az csak egy adalék.
Tudod, hogy mit csinál jelenleg - erősen leegyszerűsítve :) - a SpaceX? Ezt:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ez siker volt, vagy nem volt siker?
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero
A kockázat az, hogy mindent szétkúrnak, mielőtt repülhettek volna. Azt megérted végre, hogy nem az volt a végcélja a tesztnek, hogy rájöjjenek, hogy mennyire szar az indítójuk, hanem az, hogy levegőbe tudnak emelni egy gigahombárt úgy hogy ne szakadjon szét még közvetlenül az indítóállás felett?
Hogy közben az indító pad komoly hiányosságaira is rájöttek, az csak egy adalék.
Tudod, hogy mit csinál jelenleg - erősen leegyszerűsítve :) - a SpaceX? Ezt:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ez siker volt, vagy nem volt siker?
Tényleg abbahagyom, nem vagyok rakétamérnök csak lelkes amatőr. Végszóra: nálam ez a teszt nem volt sikeres és elhamarkodott volt. Nem kell vele egyetérteni.
 
Interjú Maria Poynterrel aki az első kapavágástól követi a Starbase épülését, történéseit!
Hamarosan jön a feliratozott verzió is!

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Interjú Maria Poynterrel aki az első kapavágástól követi a Starbase épülését, történéseit!
Hamarosan jön a feliratozott verzió is!

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Hoppsszz....
Van magyar felirat, bekapcsolható!