Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.
Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Nem éri meg. Se tömeg/tolóerő se árban arra a 15km-re. A felett csak holt teher. Pláne ha nem tudod újrahasználni. Egyszerűbb azon a tömegen +folyékony O2 vinni..
Nem éri meg. Se tömeg/tolóerő se árban arra a 15km-re. A felett csak holt teher. Pláne ha nem tudod újrahasználni. Egyszerűbb azon a tömegen +folyékony O2 vinni..
Egy "ősi" PW F100 tud vagy 100kN-t 1300 kiló körüli tömeggel. Mondjuk kap 1-2000 kg körüli burkolatot meg tartót, meg üzemanyagtartályt meg akármit, most momentán nem tudom mennyit fogyaszt 30-60 másodpercig teljes utánégetővel, de még így is marad vagy 2 Rutherfordnyi nettó tolóereje.
Egy "ősi" PW F100 tud vagy 100kN-t 1300 kiló körüli tömeggel. Mondjuk kap 1-2000 kg körüli burkolatot meg tartót, meg üzemanyagtartályt meg akármit, most momentán nem tudom mennyit fogyaszt 30-60 másodpercig teljes utánégetővel, de még így is marad vagy 2 Rutherfordnyi nettó tolóereje.
Én értem, de csak limitált tartományban használhatod. Vagy eldobod ami nem olcsó mulatság, vagy viszed magaddal holt teherként. Az Electron hasznos terhe max 300kg. A rakétának LEO-hoz 7.8km/s sebességre kell gyorsítani és ugy 300+km magasságot elérni. Ehhez nem sokat tud hozzá tenni egy repülőgép hajtómű.
Kb. Ezeket láthatod első fokozatként a repülőről való rakéta indításnál. Valahogy minden ilyen próbálkozás idővel zátonyra futott. Virgin Orbit, Northrop Pegazus. Túl sok a limitáló tényező.
A méretek is elég szemléletesek..
Falcon 9 15 km, kb. 2M és 1 perc 20 másodperc.
Viszont addig 4-5 ilyen booster felvinné az Elektront 15 km-re és csak ott kéne hajtóművet kapcsolnia. És visszajöhetne ejtőernyővel+légzsákkal akár, mert mondjuk 3.5 tonna az egész üresen.
Nem feltétlenül kell mindenbe politikát belelátni. Vannak dolgok amik papíron jó ötletnek tünnek, a gyakorlatban meg nem praktikus, vagy egyéb nem várt problémát okoz. Pl. Aerospike
Ez a hibrid hajtómű is ilyennek néz ki.
Ha egyszer is lesz belőle valami, valószínűsíthetően szűk tartományban lesz használható, egy ilyennel max LEO-ra lesz értelme menni. Emelett már látjuk az újrafelhasználható rakétákat. Azokkal szemben nem biztos hogy versenyképes lesz.
Falcon 9 15 km, kb. 2M és 1 perc 20 másodperc.
Viszont addig 4-5 ilyen booster felvinné az Elektront 15 km-re és csak ott kéne hajtóművet kapcsolnia. És visszajöhetne ejtőernyővel+légzsákkal akár, mert mondjuk 3.5 tonna az egész üresen.
Szerintem abból indulj ki, hogy biztos nem csak neked jutott eszedbe a gondolat, meg sok más embernek (nekem is jutott eszembe ilyen gázturbinákkal úgy 10 km magasra emelt startasztal, de már elmúlt) az elmúlt évtizedekben, hanem mérnököknek is, meg a témához kevésbé értő, de befolyásos 'ponzoroknak, döntéshozóknak is.
Aztán mégsem lett soha semmi ezekből az ötletekből.
Nem véletlenül.
Ahol az aerodinamika meg a gázdinamika dönt - ráadásul úgy, hogy minden kilogramm felhajtó/tolóerőért megküzdenek - ott nincs helye az öncélú mérnöki önmegvalósításnak, urambocsá' hiúságnak.
Ezt még - leginkább - régebben meglehetett tenni pl. az autóiparban, ahol millióféle futómű, motorelrendezés megvalósítás futott párhuzamosan, mert ott belefért - ha anyagilag látszólag blefért: A talajtól lejjebb nem lehetett esni (legfeljebb az árokba), ha leállt a motor, ha cserben hagyott a futómű.
Falcon 9 15 km, kb. 2M és 1 perc 20 másodperc.
Viszont addig 4-5 ilyen booster felvinné az Elektront 15 km-re és csak ott kéne hajtóművet kapcsolnia. És visszajöhetne ejtőernyővel+légzsákkal akár, mert mondjuk 3.5 tonna az egész üresen.
Az a baj, hogy a sugárhajtómű tolóereje kb. a levegő sűrűségének arányában csökken felfele.
15 kilométer magasan a sűrűség már csak az 1/6-a a lentinek, azaz az 5 hajtóműved kevesebbet fog tolni, mint itt lent egy darab... És akkor még nem beszéltünk arról, hogy szuperszonikus sebességen komolyabb szívócső is kellene ezekre...
Az SR-71 kettős-üzemmódú --sugárhajtómű 1,5-2 M-ig, felette megkerülő légcsatorna, és a tolóerő elsöprő többsége nagy sebességnél már az addig --alacsonyabb sebességeknél-- utánégetőként is működő megoldásból kialakított torló-sugárhajtóműből jön.
... vagyis van ilyen megoldás, és nagyobb sebességen is működött volna, sok forrásban szerepel, hogy le volt korlátozva vhol 3,2 M körül.
A MiG-25-nél is volt hasonló üzemmód, ott --emlékeim szerint-- a kabintető üvegének a hőterhelhetősége volt a kockázat és egyben sebesség-korlát!
Szerintem, ha valóban lenne vmi hazai kapacitás a látszatok/"vetítés mögött, akkor ezen az elhanyagolt irányon el lehetne indulni! Az eddigi tudás többsége már nyilvános, vagy "vissza-mérnökösködhető"(re-engineering).
...+: sok korabeli titkos technológiánál azóta már jobb jelenlegi --30-40-50 évvel későbbi, az öldöklő piaci verseny miatt rohamosan fejlesztett-- polgári technológia.
Ez a jelenség szinte minden területen jelen van ám!!!
Az SR-71 kettős-üzemmódú --sugárhajtómű 1,5-2 M-ig, felette megkerülő légcsatorna, és a tolóerő elsöprő többsége nagy sebességnél már az addig --alacsonyabb sebességeknél-- utánégetőként is működő megoldásból kialakított torló-sugárhajtóműből jön.
... vagyis van ilyen megoldás, és nagyobb sebességen is működött volna, sok forrásban szerepel, hogy le volt korlátozva vhol 3,2 M körül.
A MiG-25-nél is volt hasonló üzemmód, ott --emlékeim szerint-- a kabintető üvegének a hőterhelhetősége volt a kockázat és egyben sebesség-korlát!
Szerintem, ha valóban lenne vmi hazai kapacitás a látszatok/"vetítés mögött, akkor ezen az elhanyagolt irányon el lehetne indulni! Az eddigi tudás többsége már nyilvános, vagy "vissza-mérnökösködhető"(re-engineering).
...+: sok korabeli titkos technológiánál azóta már jobb jelenlegi --30-40-50 évvel későbbi, az öldöklő piaci verseny miatt rohamosan fejlesztett-- polgári technológia.
Ez a jelenség szinte minden területen jelen van ám!!!
A polgári technológiával az a baj, hogy csendre, megbízhatóságra és főleg az alacsony fogyasztásra "hajt". A sebesség nem prioritás, mert az mindenképpen drága. A hajtómű élettartamára számított legnagyobb költsége az üzemanyag.
Az indítópadon "nyélgázon" való tesztelés felvet egy aprócska problémát!
Hogy fogod meg azt a kb. 75 MN tolóerőt, hogy ne szálljon el az egész hóbelevanc?
Legyél Te is csatornatag, támogasd a munkánk és létezésünk https://www.youtube.com/channel/UCCbfGK0rnXmjUGS1KgbKepA/joinÉlő adásunkban pörgős, de tartalmas...
Az indítópadon "nyélgázon" való tesztelés felvet egy aprócska problémát!
Hogy fogod meg azt a kb. 75 MN tolóerőt, hogy ne szálljon el az egész hóbelevanc?
Ha tele van töltve, akkor csak a tolóerő 1/5-ét kell visszatartani (tolóerő-tömeg arány 1.25?), a többinek ellent tart a rakéta súlya. Arra pedig képesnek kell lenni a rögzítőkapcsoknak indításkor egy ideig legalább is, míg lefut a hajtóműteszt.
A polgári technológiával az a baj, hogy csendre, megbízhatóságra és főleg az alacsony fogyasztásra "hajt". A sebesség nem prioritás, mert az mindenképpen drága. A hajtómű élettartamára számított legnagyobb költsége az üzemanyag.
A polgári technológiákat az anyagtechnológiával kapcsolatban említettem volna szándékom szerint, de a rohanásban ezt lehet, hogy nem bontottam ki eléggé.
... + egy LMzés a témához, nagyítható képekkel:
A torló-sugárhajtóműves megoldásnál a sugárhajtóműves+utánégetős-torlós kombináció helyett sokkal egyszerűbb és megbízhatóbb a szilárd hajtóműves első("feledik", a négy külső henger:
) fokozattal eljutni a torlósugaras hajtómű
begyújtási sebességéig.
Amikor idáig jutottam az írásban, eszembe jutott --és utána-kerestem--, hogy már a 60-as években volt ilyen orosz(SzU) technika a Krug
(és az SZ-200 is)légvédelmi rendszer rakétája (ami itthon is rendszerben állt):
4 szilárd hajtóanyagú rakéta gyorsítja 600 m/s-2Mach körüli sebességre ,
25(-30?) km magasságra volt képes a torlósugárhajtóműves második fokozat
,
a robbanófej tömegével kb. megegyezik a Buk/Nyeva második fokozata(+20+km)
és marad(na) 70-120 kg egy harmadik fokozat+hasznos teherre(CubeSat-ok, ...)
és már meg is van --LEGO-zva-- egy 100(+) km körüli magasságra képes eszköz! + +
Mindez az 50-es, 60-as, 70-es évek számunkra is rendelkezésre álló technikáiból LEGO-zható, másolható lenne.
Arab országok napi szinten művelik már ezt évtizedek óta, mi "piackutatunk", majd "taratégiai nyugalommal' vásárolunk...
"Dübörgünk" a T(érség).M(eghatározó).H(adereje). cél felé ...
Ezek/Ilyenek ismeretében szokom "komolyan venni" a hazai politikai akaratot a haderőfejlesztés területein (is)...
.
...szánalmasak! ...eredmények helyett még mindig: csak a látszat!
Az indítópadon "nyélgázon" való tesztelés felvet egy aprócska problémát!
Hogy fogod meg azt a kb. 75 MN tolóerőt, hogy ne szálljon el az egész hóbelevanc?
A Saturn 5 1. fokozatához készült tesztállvány, letesztelték, voltak vele bajok, de működött. Az N1 1 fokozatát nem tesztelték végig a földön, csak a levegőben, a 4. indításkor már majdnem jól működött, aztán hagyták az egészet a fenébe.
A Saturn 5 1. fokozatához készült tesztállvány, letesztelték, voltak vele bajok, de működött. Az N1 1 fokozatát nem tesztelték végig a földön, csak a levegőben, a 4. indításkor már majdnem jól működött, aztán hagyták az egészet a fenébe.
A polgári technológiákat az anyagtechnológiával kapcsolatban említettem volna szándékom szerint, de a rohanásban ezt lehet, hogy nem bontottam ki eléggé.
... + egy LMzés a témához, nagyítható képekkel:
A torló-sugárhajtóműves megoldásnál a sugárhajtóműves+utánégetős-torlós kombináció helyett sokkal egyszerűbb és megbízhatóbb a szilárd hajtóműves első("feledik", a négy külső henger:
) fokozattal eljutni a torlósugaras hajtómű
begyújtási sebességéig.
Amikor idáig jutottam az írásban, eszembe jutott --és utána-kerestem--, hogy már a 60-as években volt ilyen orosz(SzU) technika a Krug
(és az SZ-200 is)légvédelmi rendszer rakétája (ami itthon is rendszerben állt):
4 szilárd hajtóanyagú rakéta gyorsítja 600 m/s-2Mach körüli sebességre ,
25(-30?) km magasságra volt képes a torlósugárhajtóműves második fokozat
,
a robbanófej tömegével kb. megegyezik a Buk/Nyeva második fokozata(+20+km)
és marad(na) 70-120 kg egy harmadik fokozat+hasznos teherre(CubeSat-ok, ...)
és már meg is van --LEGO-zva-- egy 100(+) km körüli magasságra képes eszköz! + +
Mindez az 50-es, 60-as, 70-es évek számunkra is rendelkezésre álló technikáiból LEGO-zható, másolható lenne.
Arab országok napi szinten művelik már ezt évtizedek óta, mi "piackutatunk", majd "taratégiai nyugalommal' vásárolunk...
"Dübörgünk" a T(érség).M(eghatározó).H(adereje). cél felé ...
Ezek/Ilyenek ismeretében szokom "komolyan venni" a hazai politikai akaratot a haderőfejlesztés területein (is)...
.
...szánalmasak! ...eredmények helyett még mindig: csak a látszat!
Ha tényleg érdekel, elmondom. Egyszer használatosnak egyszerűbb a rakéta. Űr-repülőgép kellene. Egy fokozatú. Soxor használatos.
Ez a motoron bukik el. Az 50es évek óta mindig ugyanott. A beáramló és a menetszél által összenyomott levegő annyira felforrósodik, hogy az bármilyen motort tönkretenne. Van rá egy ezred másodperced, hogy soxáz fokkal visszahűtsed. Na, ez nem megy. Legutóbb valami 50M fontot nyelt el.
Addig is olvasd ej a Sabre hajtómű történetét.
Az indítópadon "nyélgázon" való tesztelés felvet egy aprócska problémát!
Hogy fogod meg azt a kb. 75 MN tolóerőt, hogy ne szálljon el az egész hóbelevanc?
Nem is az a baj, hogy nem tudod visszatartani, de minden egyes próba felesleges kockázati szituáció.
Pláne úgy, hogy állítólag már korábban rájöttek, hogy a tankfarm elhelyezése, és egész koncepciója problémás.
Ez már a Starship repülésénél is nyilvánvaló volt. Már azoknál az indításoknál mindenki csak nézett, hogy azok mellé akarják letenni?
Nooooormálisak?
Szerintem már tisztában voltak vele, hogy előbb utóbb bontani kell.
Addig használták, amíg lehetett.
Ha a felénél kevesebb tartályt sikerül megmenteni, akkor szerintem bontják az egészet.
Ha most 8mp után nem engedik el, akkor is ugyan úgy ott lenne a kráter, meg amortizálva lenne a tankfarm, és még repülési adat sem lenne.
Egészen más lenne a helyzet, ha olyan végleges konstrukciójú rakétával kísérleteznek, ami egyből Hold körüli pályára szánnak.
Ha tényleg érdekel, elmondom. Egyszer használatosnak egyszerűbb a rakéta. Űr-repülőgép kellene. Egy fokozatú. Soxor használatos.
Ez a motoron bukik el. Az 50es évek óta mindig ugyanott. A beáramló és a menetszél által összenyomott levegő annyira felforrósodik, hogy az bármilyen motort tönkretenne. Van rá egy ezred másodperced, hogy soxáz fokkal visszahűtsed. Na, ez nem megy. Legutóbb valami 50M fontot nyelt el.
Addig is olvasd ej a Sabre hajtómű történetét.
Rossznak tartom -én kis apró porszem-- ezt a koncepciót: a pék-távmásolójáért(=>faxáért) akarnak "ezerrel" tépni a sűrű légkörben??? A leküzdendő légellenállás, a sebesség négyzetével nő!!!
Itt max 5M-el magasságot kell(ene) nyerni torló-sugárhajtóművel, mert 1xűen itt ez az optimális a "levegő-zoxigénjét" használva gazdaságos, alig nehezebb a hajtómű, mint egy raketta, anyagtechnológiailag sokkal egyszerűbb, olcsóbb, +minden ami jó(bb, mint a rekéta-hajtómű) ...!
Utána kb. 30(+) km felett elfogy a légkör, "zoxigén", lehet leválasztani a már holt teher torlóst, és elkezdeni gyűjteni a sebességet és magasságot tisztán ide optimalizált rakétahajtóművel.
Az optimális üzemmódok kellenek a körülményekhez! Azért mert mások "helikopterek" és van is rá pénzük, attól még nem kell(ene) követni őket.
Rossznak tartom -én kis apró porszem-- ezt a koncepciót: a pék-távmásolójáért(=>faxáért) akarnak "ezerrel" tépni a sűrű légkörben??? A leküzdendő légellenállás, a sebesség négyzetével nő!!!
Itt max 5M-el magasságot kell(ene) nyerni torló-sugárhajtóművel, mert 1xűen itt ez az optimális a "levegő-zoxigénjét" használva gazdaságos, alig nehezebb a hajtómű, mint egy raketta, anyagtechnológiailag sokkal egyszerűbb, olcsóbb, +minden ami jó(bb, mint a rekéta-hajtómű) ...!
Utána kb. 30(+) km felett elfogy a légkör, "zoxigén", lehet leválasztani a már holt teher torlóst, és elkezdeni gyűjteni a sebességet és magasságot tisztán ide optimalizált rakétahajtóművel.
Az optimális üzemmódok kellenek a körülményekhez! Azért mert mások "helikopterek" és van is rá pénzük, attól még nem kell(ene) követni őket.