Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 823
47 161
113
A Starship még mindig az útkeresésnél tart, messze van még a kereskedelmi indítás is, nemhogy a full reusable meg human rated.
Csak azt felejted el, hogy a Starlink küldetések is mind kereskedelmi indításnak minősülnek.
Azaz ha az első földkörüli pályára állást követő következő küldetésre felraknak rá 10 Starlink műholdat, már akkor megvalósul a kereskedelmi indítás.
És pont a Starlink az ami miatt előnyben vannak bárkivel szemben, mivel minden indítás kihozható akár 0-ra is, onnantól, hogy fel tudnak menni LEO-ra.
Hiszen Starlink műholdak feljuttatására így is úgy is terveznek költségkeretet. Ha ezt pedig a Starship prototípusaira használják el, már azzal pénzügyi előnyük van.
Persze szar, ha leesik még pár olyan Starship, amiben Starlink műhold van, de ha már stabilan mennek az índítások, akkor a "full reusable", és az emberes küldetés státuszhoz szükséges indításszám minden egyes Starlink misszióval hasznot termel.
És a booster újrahasználhatóságot előbb fogják többen megvalósítani, mint ahogy a Starship megbízható igásló lesz. Szerintem.
Ezt mire alapozod? Ki az aki ezen az úton veszélyeztetné?
Szerinted hamarabb lesz, szerintem később. De majd kiderül valamikor, kinek lesz igaza. :) Ezért felesleges "ölre menni".
Ölre? Miért ölre megyünk? Ha igen, szólj, mert akkor kiengedem a kéziféket... :D
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 773
10 786
113
Csak azt felejted el, hogy a Starlink küldetések is mind kereskedelmi indításnak minősülnek.
Azaz ha az első földkörüli pályára állást követő következő küldetésre felraknak rá 10 Starlink műholdat, már akkor megvalósul a kereskedelmi indítás.
És pont a Starlink az ami miatt előnyben vannak bárkivel szemben, mivel minden indítás kihozható akár 0-ra is, onnantól, hogy fel tudnak menni LEO-ra.
Hiszen Starlink műholdak feljuttatására így is úgy is terveznek költségkeretet. Ha ezt pedig a Starship prototípusaira használják el, már azzal pénzügyi előnyük van.
Persze szar, ha leesik még pár olyan Starship, amiben Starlink műhold van, de ha már stabilan mennek az índítások, akkor a "full reusable", és az emberes küldetés státuszhoz szükséges indításszám minden egyes Starlink misszióval hasznot termel.

Ezt mire alapozod? Ki az aki ezen az úton veszélyeztetné?

Ölre? Miért ölre megyünk? Ha igen, szólj, mert akkor kiengedem a kéziféket... :D
Én sem gondolom másként, a Starlink indítás már kereskedelmi indítás. De még 10 Starlink műhold indítása is messze van szerintem.
A Starlink miatt meg épp bajban vannak, mert nem tudnak nem "mini" V2 műholdat indítani.

Nem az ULA meg az Ariane veszélyezteti legkorábban. Van más cég jópár. De ez irányban sem vagyok túlképzett. De metalox "Grashoppert" már csináltak a kínaiak.

Idézőjelbe tettem :)
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 660
17 119
113
Az újrahasznosítható rakéta olyan szinten nyitotta meg a piacot a main streamnek, hogy gyakorlatilag az is elkezdett az űr hasznosításában gondolkodni, aki korábban azt sem tudta mire lehet jó.
Ez erős csúsztatás! Az újrahasznosítható rakéta ár előnye jelenleg marginális. A kinaiak ès a Szojuz is paliban van a Falcon9 $/kg árában, valamint az indiaiak is, de ugye a hordozo választásnál nem csak az ár számít. Sőt ott tartunk, hogy az Ariane6 is versenyképes lesz árban főleg a GEO szateliteknél.
A SpaceX újrahasznosító Boostere jelenleg azt az előnyt adja, hogy baromi nagy indítási kapacitást tud rendelkezésre állítani. A mostani dominanciához azért a politikai környezet is segített, hogy az oroszok ugye nemkívánatosak lettek, az Ariane meg nincs kész.
És azzal, hogy megmutatták az utat, mindenki ilyet akar fejleszteni.
Lásd még a Roscosmos azonnal bedobott Bajkal terveit. Nem baj, ha csak bekamuzzák, de akkor kell valami hasonlót villantani, mert piaci alapon gyakorlatilag azonnal kihalnak, mint a dinoszauroszok.
Lásd feljebb. A Szojuz meg nagyon sokáig velünk lesz, mert mesze a legolcsóbb ISS képes hordozó. Árban is sokkal olcsóbb volt nagyon sokáig $25M áron vitték fel egy űrhajóst, csak rájöttek hogy ugye lehet a Nasat fejni. A Falcon9 emberes költsége egyáltalán nem olcsóbb a Szojuzokéval. Emlékeztetnélek mi is $100M fizetunk egy űrhajós pár heti reptetéséért. Kifejezetten drága.
Szerinted akkor hogy válna megvalósíthatóvá a Starlink?
A Oneweb pont abba bukott bele, hogy nem tudtak elfogadható üzleti modellt mögé tenni. Aminek alapja egy olcsó hordozó rakéta.
A Oneweb mellett voltak vannak más szolgáltatók. Hogy a Starlink mennyire gazdaságos a fene se tudja. Úgy beállítani mintha a Starlink vilagmegvalto nélkülözhetetlen lenne téves felfogás.
A Onewebnek nyilván nem ártott volna olcsóbb hordozó, de az sem ártott, hogy beállta mögé a Brittek. Ahogy a Starlinknek is jól jött az 1 milliárd dolláros állami támogatás.
Szóval ez speciel nem a legjobb érv, mert pont meglennénk Starlink nélkül is.
A "zseniség" elsősorban abból áll, hogy ő az idealis CEO. Ha hasonlítanom kellene valakihez, akkor Steve Jobs az.
Nélküle nem lenne az egyik cége sem, ami most.
Jobs sem vett részt a fizikai fejlesztésben, hanem ő csak kijelölte az irányt, és szoros pórázon tartotta a megvalósulást.
Vannak nagy balfogásai de valahogy azt is ki tudja hozni 0-ra.
Emellett el tudja adni a cégei alapkutatás szintű technológiai fejlesztéseit akkor is pénzért, amikor abból más nem feltétlen tudna pénzt csinálni.
Ebben nincs vita. Írtam is, hogy a fazon zseniális uzlett érzékkel bír.
Annak ellenére, hogy te nem messiás ként tekintesz rá ahogy írtad, kiérződik azért erős elfogultság a faszival szemben.
Na most a náladnal kevésbé tájékozott átlag embernél ez még jobban kiütközik. A "messiás várás" nem egy tudatos dolog, hanem a mindennapi elfojtott frusztrációra adott egyfajta érzelmi válasz. Olyan problémák tornyosulnak előttünk amire nincs válaszunk, illetve az a válasz, hogy majd az emberi leleményesség a technológia és a technológia embere -ez lenne a Musk - MAJD Megoldja.

Pont tegnap jött ki Thunderfoot egy újabb Elon Musk videóval ahol bár kicsit fura stílusban de elég profán módon rámutat sok hazugságára.
Nagyon árulkodóak a kérdesekre adott reakcioi. Az külön tetszett amikor az első Starship teszt után egy héttel nyilatkozik, akkor amikor ugye az volt a narratíva, hogy a teszt mekkora siker mert sok adatot gyűjtöttek. Na ja.

Ennek kapcsán még eszembe is jutott, hogy ugye Kennedy Hold programjának kevesebb mint egy evtízzedbe telt embert juttatni a holdra, úgy, hogy szinte mindent a nulláról kellet kitalálni papiron vonalzoval megtervezni, tesztelni. Ehhez képest a Starship Musk szerint is meg vagy 5-10év mire hasonló képességet érhet majd el. Pedig ugye 2016ban már 2022--re 2 Mars leszálló hajót ígért!

Meg eszembe jutott a Thai gyerekek barlangba szorulasakor is milyen hiszti nyomott le Elon, hogy nem kértek az ő agymenéses ötletből anno. De most is elmegy Gázába mert egy nárcisztikus szereplési vágyó fazon. Abban szereti mutatni magát, hogy csak ő kellene és mindent azonnal meg lehetne oldani.
Pont ez a fajta működése állítja Messiás szerepbe a tömegeknél.

Pedig emberünk egyszerűen; "Full of Shit"
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 660
17 119
113
Én se hiszek nagyon a Mars kolóniában de Elon a saját pénzéből teszi nem az adófizetőkéből.
Ez nem igaz. Nagyrészt mások pénzéből kolt. A saját érdemi befektetett tőkéje nem jelentős.
És lehet szidni a fejlesztési időket, elontimet... de amit látunk az alapján Elon, SpaceX a NASA, Boeing... US vonalon villámgyors és szuper olcsó. pl CCP a SpaceXnek 2.6b$ból profitot termelt, Boeingnál 4.2b$ból nem jött ki. Ráadásul a crew dragon évek óta viszi fel az embereket addig Boeingnál az első emberes teszt majd vmikor 2024ben. De simán lehet 2025ben. Boeinget árban sebességben szó szerint agyonverte SpaceX. Eloncost, Elontime. Ez van.
Nem tudom, honnan veszed a szamokat. A SpaceX meg èrdemben csak pár millió profitot termelt. Jellemzoen Csak égetik a pénzt.
A Boeignál tényleg olcsóbbak, de világ voszonylatban már nem olcsó a Dragonok reptetése. Az emberes missziók kifejezetten drágák, egy Szojuz vagy egy Hosszu Meneteléshez képest.

Kéretik nem elfelejteni az Amerikai/Nyugati hordozó piac még nem a világ!
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 773
10 786
113
Ez nem igaz. Nagyrészt mások pénzéből kolt. A saját érdemi befektetett tőkéje nem jelentős.

Nem tudom, honnan veszed a szamokat. A SpaceX meg èrdemben csak pár millió profitot termelt. Jellemzoen Csak égetik a pénzt.
A Boeignál tényleg olcsóbbak, de világ voszonylatban már nem olcsó a Dragonok reptetése. Az emberes missziók kifejezetten drágák, egy Szojuz vagy egy Hosszu Meneteléshez képest.

Kéretik nem elfelejteni az Amerikai/Nyugati hordozó piac még nem a világ!
Emberes ISS repülésben nincs benne a kiképzés meg az ISS költsége? A Nasa felé valami 55 millió csak fuvarköltségre emlékszem (bár könyen lehet, hogy rosszul).

A másik tényező, hogy a F9 magasan vezet megbízhatóságban a többi hasonlóan olcsó rakétához képest.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 823
47 161
113
Ez nem igaz. Nagyrészt mások pénzéből kolt. A saját érdemi befektetett tőkéje nem jelentős.
Ez akkor sem adófizetői pénz. A befektető meg csak hagy kockáztassa a pénzét. Az is az Ő dolga.
Nem tudom, honnan veszed a szamokat. A SpaceX meg èrdemben csak pár millió profitot termelt. Jellemzoen Csak égetik a pénzt.
Mivel a Starlink a SpaceX egyik divíziója, így azért nem meglepő, hogy viszi a pénzt a hálózat kiépítése. Inkább az a meglepő, hogy ezzel együtt is tud profitot felmutatni időnként a SpaceX konglomerátum.
A Boeignál tényleg olcsóbbak, de világ voszonylatban már nem olcsó a Dragonok reptetése. Az emberes missziók kifejezetten drágák, egy Szojuz vagy egy Hosszu Meneteléshez képest.
Nekik alapvetően csak a Boeingnél kell olcsóbbnak lenniük. Sem a Soyuz, sem a LM nem opció a NASA-nak jó ideig.
Ami a költségeket illeti. Musk be is ismerte, hogy tudnának olcsóbbak lenni, de nem kell, mert így is ők a NASA számára a legolcsóbbak. Meg így marad pénz a cég többi tevékenységére.
Arról nem is beszélve, hogy a Soyuz egy űrhajósra vetített költsége nem sokkal jobb, mint a Crew Dragoné. Sőt! Én a Soyuzra 48M/launch árat is olvastam. Úgy viszont a 4 fős Crew Dragon 55M/lauch-a kimondottan jó.

Kéretik nem elfelejteni az Amerikai/Nyugati hordozó piac még nem a világ!
Ez így van, de ebből az ábrából látszik, hogy mekkora az előnyük (FH, F9).
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 660
17 119
113
Emberes ISS repülésben nincs benne a kiképzés meg az ISS költsége? A Nasa felé valami 55 millió csak fuvarköltségre emlékszem (bár könyen lehet, hogy rosszul).

A másik tényező, hogy a F9 magasan vezet megbízhatóságban a többi hasonlóan olcsó rakétához képest.
A legutóbbi Nasa rendelés alapjan 88M
Ha 55M lenne mire menne el a fennmaradó $45M?

Boeing, in flying 24 astronauts, has a per-seat price of $183 million. SpaceX, in flying 56 astronauts during the same time frame, has a seat price of $88 million. Thus, NASA is paying Boeing 2.1 times the price per seat that it is paying SpaceX, inclusive of development costs incurred by NASA.

A megbizhatósággal a Szojuzoknál sincs gond. Az emberes Hosszú Menetelés is hibátlan, de az Atlasz is patent.
Az oroszok is nagyon elszálltak az árakkal ott is már $80M egy ülés ami ugye régen vagy 25 volt. De ugye belatjuk, hogy infláció ide vagy oda ennyit tuti nem drágultak. Csak ugye kell a lóvé.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 660
17 119
113
Ez akkor sem adófizetői pénz. A befektető meg csak hagy kockáztassa a pénzét. Az is az Ő dolga.
Világos, nem is ezt mondtam. de nem is a saját pénzét viszi vásárra.
Mivel a Starlink a SpaceX egyik divíziója, így azért nem meglepő, hogy viszi a pénzt a hálózat kiépítése. Inkább az a meglepő, hogy ezzel együtt is tud profitot felmutatni időnként a SpaceX konglomerátum.

Nekik alapvetően csak a Boeingnél kell olcsóbbnak lenniük. Sem a Soyuz, sem a LM nem opció a NASA-nak jó ideig.
Ami a költségeket illeti. Musk be is ismerte, hogy tudnának olcsóbbak lenni, de nem kell, mert így is ők a NASA számára a legolcsóbbak. Meg így marad pénz a cég többi tevékenységére.
Arról nem is beszélve, hogy a Soyuz egy űrhajósra vetített költsége nem sokkal jobb, mint a Crew Dragoné. Sőt! Én a Soyuzra 48M/launch árat is olvastam. Úgy viszont a 4 fős Crew Dragon 55M/lauch-a kimondottan jó.
$88M/ülés lessz az a dragonnál. És a Szojuzok is már 80-nál járnak. Csak ott tudjuk, hogy ugyanaz a konfigban pár éve még 25 volt vagyis inflációval se lehet több kb 40M-nél.

Lehet, hogy tudnának olcsóbbak lenni. Èn csak azokra az állitásoddal reagáltam, hogy hú de olcsóak! Nem azok! Max a saját piacukon.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 823
47 161
113
Pont tegnap jött ki Thunderfoot egy újabb Elon Musk videóval ahol bár kicsit fura stílusban de elég profán módon rámutat sok hazugságára.
Na ne! Ez most komoly egy Musk hater youtube channel olyan polgárpukkasztó sztorival jön, hogy a NASA 3 BILLION!!!!! USD-t addot ennek a rohadéknak, és hová jutottunk! Meg hogy 1967-ben az Apollóval milyen kurv@gyorsan sikerült eljutni a Holdra.
Jah közben mennyi pénz is ment el erre a bulira? Akkori áron 25+Mrd USD? Mennyi is az mai áron? Alig több, mint 250Mrd.
Meg olyan teljesen nevetséges hazugságokkal házal, hogy az SLS 2Mrd-ból ment fel a Holdat megkerülni. Közben meg....
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 660
17 119
113
Na ne! Ez most komoly egy Musk hater youtube channel olyan polgárpukkasztó sztorival jön, hogy a NASA 3 BILLION!!!!! USD-t addot ennek a rohadéknak, és hová jutottunk! Meg hogy 1967-ben az Apollóval milyen kurv@gyorsan sikerült eljutni a Holdra.
Jah közben mennyi pénz is ment el erre a bulira? Akkori áron 25+Mrd USD? Mennyi is az mai áron? Alig több, mint 250Mrd.
Meg olyan teljesen nevetséges hazugságokkal házal, hogy az SLS 2Mrd-ból ment fel a Holdat megkerülni. Közben meg....
Én sem értek egyet mindennel, de sok igazság is van a videóban.
Az SLS indítási költsége nem hazugság. Az egy dolog, hogy a fejlesztèsre mennyi ment el, de ugye a SpaceX kapszuláinak fejlesztésére elment milliárdokat se számoljuk bele a mostani indítási költségbe.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 823
47 161
113
Bo
Világos, nem is ezt mondtam. de nem is a saját pénzét viszi vásárra.

$88M/ülés lessz az a dragonnál. És a Szojuzok is már 80-nál járnak. Csak ott tudjuk, hogy ugyanaz a konfigban pár éve még 25 volt vagyis inflációval se lehet több kb 40M-nél.

Lehet, hogy tudnának olcsóbbak lenni. Èn csak azokra az állitásoddal reagáltam, hogy hú de olcsóak! Nem azok! Max a saját piacukon.
Bocs, a /launch, és a /seat árakat valószínűleg kevertem, de a 88-ban benne van a SpaceX utólag kifizetésre kerülő fejlesztési költsége is.
Gondolom, hogy ezt az első nagyívű szerződésben ki is fizettetik. Az 55M valószínűleg az ettől megtisztított költség.
De tegyük hozzá, hogy itt megintcsak arról van szó, hogy a SpaceX-nek bőven nem ennyi az ököltségi ára.
A Soyuz esetén nem kell már ilyen fejlesztési költségeket fizetni. Mint ahogy később már a Crew Dragon mission-ökre sem.
Ráadásul a CrewDragon kapszulák újrahasznosításával az egyes újrahasznosított küldetések egyre olcsóbbak lesznek.
A NASA ugye 14 küldetést fizetett ki/rendelt Crew Dragonból. Jelenleg 4 aktív Crew Dragon kapszula van, az 5. épül. De egy kapszula élettartamát 15 küldetésre tervezték. Azaz minden kapszula 3. indítása után már ingyen viszi a népet. És akkor még azt nem vettük számításba, hogy mi van akkor, ha a 16. indításra teherűrhajóként küldik fel. Mert attól, hogy esetleg Crew Dragonnak már nem jó, sima Dragonként még simán használható.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 823
47 161
113
Én sem értek egyet mindennel, de sok igazság is van a videóban.
Az SLS indítási költsége nem hazugság. Az egy dolog, hogy a fejlesztèsre mennyi ment el, de ugye a SpaceX kapszuláinak fejlesztésére elment milliárdokat se számoljuk bele a mostani indítási költségbe.
Ahogy az előbb belinkelt cikkből megtudtuk, dehogynem.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 660
17 119
113
Bo

Bocs, a /launch, és a /seat árakat valószínűleg kevertem, de a 88-ban benne van a SpaceX utólag kifizetésre kerülő fejlesztési költsége is.
Gondolom, hogy ezt az első nagyívű szerződésben ki is fizettetik. Az 55M valószínűleg az ettől megtisztított költség.
De tegyük hozzá, hogy itt megintcsak arról van szó, hogy a SpaceX-nek bőven nem ennyi az ököltségi ára.
A Soyuz esetén nem kell már ilyen fejlesztési költségeket fizetni. Mint ahogy később már a Crew Dragon mission-ökre sem.
Ráadásul a CrewDragon kapszulák újrahasznosításával az egyes újrahasznosított küldetések egyre olcsóbbak lesznek.
A NASA ugye 14 küldetést fizetett ki/rendelt Crew Dragonból. Jelenleg 4 aktív Crew Dragon kapszula van, az 5. épül. De egy kapszula élettartamát 15 küldetésre tervezték. Azaz minden kapszula 3. indítása után már ingyen viszi a népet. És akkor még azt nem vettük számításba, hogy mi van akkor, ha a 16. indításra teherűrhajóként küldik fel. Mert attól, hogy esetleg Crew Dragonnak már nem jó, sima Dragonként még simán használható.
Azt kell nezni mennyit fizetnek konkrétan, mert az a biztos. Ennyiért rendeltek emberes kuldetest;
A 14 misszió 5Milliárd 88/ülésre jön ki. A később hozzáadott extra 5-öt külön számolva azok 72M jön ki.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 773
10 786
113
Na most akkor valami 2.4 milliárdra emlékszem mint Crew Dragon fejlesztési pénz, ami 20 indításra 120 millió ami székre lebontva 30 millió. Csak magában a fejlesztés. Ezt a Spacex megkapta. Azt nem tudom, hogy az F9B5-re mennyit költött ebből.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 823
47 161
113
Azt kell nezni mennyit fizetnek konkrétan, mert az a biztos. Ennyiért rendeltek emberes kuldetest;
A 14 misszió 5Milliárd 88/ülésre jön ki. A később hozzáadott extra 5-öt külön számolva azok 72M jön ki.
Igenám, csakhogy elvileg a szerződéseket kisebb csomagokban írták alá. És kiderült, hogy a 7-9-es Crew missziók ülésára ennél jóval jobb volt (64,7M).
Az eredetileg tervezett 6 küldetésre a NASA maga 55M-t számolt a SpaceX-nek. . Elvileg az eredeti árhoz képest kalkulált ár korrelál az inflációval.
Mint ahogy az általad berakott 1,4Mrd-os 10-14-es 5 missziós ár is elsősorban azért magasabb, mert számoltak egy inflációs nyomással.
Az infláció kalkulátor azt dobja ki, hogy a 2014-es 55M USD, az mostanra 71,48M-ra jön ki.
Hja és ne felejtsük el, hogy a NASA az elején kikötötte, hogy csak teljesen szűz hordozóval, és űrhajóval kell lebonyolítani az emberes küldetéseket, ugyanakkor menet közben a nagyon pozitív eredmények miatt mégis engedélyezte az újrahasznosítást. Érdekes, hogy valami miatt a Crew 5-től visszatértek megint a vadiúj hordozókhoz. Ez pedig nyilvánvalóan növeli a költségeket.
Nekem a kijött árakból. (Első 6 küldetés 108M/ülés, 7-9: 64,7M, 10-14: 71M) nyekem nyilvánvaló, hogy az első 2,6Mrd-os szerződésnek mindenképpen kellett tartalmaznia további fejlesztési költségeket is.
A NASA programleírásai különben egyértelműsítik is ezt. A CCtCap (erre fizetnek összesen valami 4,9Mrd-ot a SpaceX-nek) leírása is tartalmazza, hogy a szerződés nem csak magát az indításokat, hanem fejlesztést, és tesztelést is tartalmaz.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 823
47 161
113
Na most akkor valami 2.4 milliárdra emlékszem mint Crew Dragon fejlesztési pénz, ami 20 indításra 120 millió ami székre lebontva 30 millió. Csak magában a fejlesztés. Ezt a Spacex megkapta. Azt nem tudom, hogy az F9B5-re mennyit költött ebből.
Ebben a teljes program le van vezetve.
Ez meg a NASA anyaga.
Aztán elver 45 milliárdot a Twitterre, amit maga is már megbán közben, de ki kellett fizetnie, felszámol sok munkahelyet aztán most épp úgy néz ki, hogy csődbe viszi.
Jah, csak közben azt is elfelejted, hogy a Twitterrel hozzájut egy irgalmatlan adatmennyiséghez teljesen legálisan, aminek gyakorlatilag nincs szerzői jogi vonzata, és legálisan használhatja fel ezen adattömeget a saját AI fejlesztéséhez.
A jelenlegi AI-k egyik legnagyobb támadhatósága az lesz, ha sorban meg fognak bukni, mivel az AI fejlesztése magában foglalja egy csomó ember szerzői joggal védett adatát. Vagy előlről kezdik a tanítást, vagy nem is tudom, mert utólag a mákból a rizst nagyon nehéz kiválogatni.
Mindenesetre a Twitter egy olyan jelenség, amit nem fognak tudni megfojtani a hírdetők. Az alkalmazottak elzavarása szerintem egy igen komoly egyensúlyjavulást eredményezett a cégnél. Egyes pletykák szerint majdnem 80%-kal kevesebb a Twitter alkalmazott.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 660
17 119
113
Igenám, csakhogy elvileg a szerződéseket kisebb csomagokban írták alá. És kiderült, hogy a 7-9-es Crew missziók ülésára ennél jóval jobb volt (64,7M).
Az eredetileg tervezett 6 küldetésre a NASA maga 55M-t számolt a SpaceX-nek. . Elvileg az eredeti árhoz képest kalkulált ár korrelál az inflációval.
Mint ahogy az általad berakott 1,4Mrd-os 10-14-es 5 missziós ár is elsősorban azért magasabb, mert számoltak egy inflációs nyomással.
Az infláció kalkulátor azt dobja ki, hogy a 2014-es 55M USD, az mostanra 71,48M-ra jön ki.
Hja és ne felejtsük el, hogy a NASA az elején kikötötte, hogy csak teljesen szűz hordozóval, és űrhajóval kell lebonyolítani az emberes küldetéseket, ugyanakkor menet közben a nagyon pozitív eredmények miatt mégis engedélyezte az újrahasznosítást. Érdekes, hogy valami miatt a Crew 5-től visszatértek megint a vadiúj hordozókhoz. Ez pedig nyilvánvalóan növeli a költségeket.
Nekem a kijött árakból. (Első 6 küldetés 108M/ülés, 7-9: 64,7M, 10-14: 71M) nyekem nyilvánvaló, hogy az első 2,6Mrd-os szerződésnek mindenképpen kellett tartalmaznia további fejlesztési költségeket is.
A NASA programleírásai különben egyértelműsítik is ezt. A CCtCap (erre fizetnek összesen valami 4,9Mrd-ot a SpaceX-nek) leírása is tartalmazza, hogy a szerződés nem csak magát az indításokat, hanem fejlesztést, és tesztelést is tartalmaz.
Akárhogy is nézzük bár olcsóbb a Boeingnél olcsónak egyáltalán nem nevezném.
Illetve az is hülyeség (már bocs), hogy 3repüles után már nincs költség vele, hiszen a második fokozat is hozzá tartozik a misszióhoz + ugye ott az eldobandó Trunk szekció az Ablációs hőpajzs, az ernyő tárolojának ajtaja. De talán az ernyőkét sem használják újra. Persze ez nem akkora tétel, de nem is 100%-ban újrahasznosítható!

***
Szuper felvételen a Tiangong állomás;
IMG-20231129-183944.jpg

Először azt hittem valami CGI de a legutóbbi Shenzhou hajó készítette. Jó látni a bedokkolt emberes kapszulát illetve az ellentétes oldalon a Teherhajót. Jó nagy, nem véletlenül a legtöbb terhet ez tudja vinni.
A képet nézegetve tünt csak fel, hogy nem láthatóak vizuális hűtő panelek az állomáson. Pedig biztos van valami fajta hűtés csak lehet máshogy oldják meg?!
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 941
113
El
Akárhogy is nézzük bár olcsóbb a Boeingnél olcsónak egyáltalán nem nevezném.
Illetve az is hülyeség (már bocs), hogy 3repüles után már nincs költség vele, hiszen a második fokozat is hozzá tartozik a misszióhoz + ugye ott az eldobandó Trunk szekció az Ablációs hőpajzs, az ernyő tárolojának ajtaja. De talán az ernyőkét sem használják újra. Persze ez nem akkora tétel, de nem is 100%-ban újrahasznosítható!

***
Szuper felvételen a Tiangong állomás;
IMG-20231129-183944.jpg

Először azt hittem valami CGI de a legutóbbi Shenzhou hajó készítette. Jó látni a bedokkolt emberes kapszulát illetve az ellentétes oldalon a Teherhajót. Jó nagy, nem véletlenül a legtöbb terhet ez tudja vinni.
A képet nézegetve tünt csak fel, hogy nem láthatóak vizuális hűtő panelek az állomáson. Pedig biztos van valami fajta hűtés csak lehet máshogy oldják meg?!
Élérték már a jenki 90evekbeli színvonalát űrtechologia terén ?
 
  • Imádom
Reactions: Kim Philby